informatyka-europejczyka.-zeszyt-cwiczen-dla-szkoly-podstawowej.-czesc-i full.pdf

(43996 KB) Pobierz
888055448.007.png
4. Podstawy edycji grafiki
75
4.1.
Pierwsze kroki w grafice komputerowej
— poznajemy program TuxPaint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
4.2.
Rysujemy proste rysunki z wykorzystaniem narzędzi programu TuxPaint . . . . . . . . . . . . . . . .78
4.3.
Rysowanie na ekranie — TuxPaint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
4.4.
TuxPaint — ćwiczenia utrwalające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
4.5.
Uruchomienie i opis programu Paint. Wykonujemy rysunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
4.6.
Przygotowanie dokumentu do druku. Drukujemy swoje prace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
4.7.
Rysujemy i malujemy na ekranie — otwieranie pliku, modyfikacja,
zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
4.8.
Rysujemy i malujemy na ekranie. Drukujemy swoje prace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
4.9.
Rysujemy i malujemy na ekranie — ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
4.10.
Rysujemy i malujemy na ekranie — ćwiczenia rozszerzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
4.11.
Wstawianie tekstu do rysunku, drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
4.12.
Kopia ekranu — wykorzystanie funkcji Print Screen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
4.13.
Komponowanie własnych rysunków cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
4.14.
Komponowanie własnych rysunków cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
4.15.
Ćwiczenia utrwalające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
4.16.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
5. Podstawy edycji tekstu
104
5.1.
Pierwsze kroki w edytorze tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
5.2.
Wykonujemy operacje na blokach tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
5.3.
Wykonujemy operacje na blokach tekstu — ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
5.4.
Formatowanie dokumentu tekstowego — zmiana rodzaju,
rozmiaru, stylu i koloru czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
5.5.
Formatowanie dokumentu tekstowego — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
5.6.
Tworzymy listy numerowane i punktowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
5.7.
Tworzymy listy numerowane i punktowane — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
5.8.
Poznajemy przydatne funkcje edytora tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
5.9.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem klipartów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
5.10.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem edytora grafiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
5.11.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem WordArt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
5.12.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem autokształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
5.13.
Numerowanie stron, wstawianie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
5.14.
Przygotowanie dokumentu do druku i wydruk prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
6
888055448.008.png 888055448.009.png
5.15.
Ćwiczenia utrwalające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
5.16.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
6. Komputer w edukacji i rozrywce
149
6.1.
Pierwsze kroki w multimediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
6.2.
Poznajemy multimedialne programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
6.3.
Jak wykorzystywać internet w edukacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
6.4.
Rozrywka z komputerem — gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
6.5.
Rozrywka z komputerem — przygotowanie krzyżówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
6.6.
Rozrywka z komputerem — przygotowanie rebusu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
6.7.
Rozrywka z komputerem — opracowanie ilustrowanego słowniczka
do nauki języka obcego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
6.8.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
Dodatek A Powtórzenie i utrwalenie wiadomości
167
A.1.
Pytania utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168
A.2.
Ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
A.3.
Przygotowanie wspólnego projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
A.4.
Opracowanie i wydruk materiałów do prezentacji projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
A.5.
Prezentacja i omówienie prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
A.6.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Notatki
187
Bibliografia
191
Polecam literaturę
192
7
888055448.010.png 888055448.001.png
5
Podstawy edycji tekstu
Podstawy edycji tekstu
16 godzin
5.1. Pierwsze kroki w edytorze tekstu
5.2. Wykonujemy operacje na blokach tekstu
5.3. Wykonujemy operacje na blokach tekstu — ćwiczenia utrwalające
5.4. Formatowanie dokumentu tekstowego — zmiana rodzaju, rozmiaru,
stylu i koloru czcionki
5.5. Formatowanie dokumentu tekstowego — ćwiczenia
5.6. Tworzymy listy numerowane i punktowane
5.7. Tworzymy listy numerowane i punktowane — ćwiczenia
5.8. Poznajemy przydatne funkcje edytora tekstu
5.9. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem klipartów
5.10. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem edytora grafiki
5.11. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem WordArt
5.12. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem autokształtów
5.13. Numerowanie stron, wstawianie tabeli
5.14. Przygotowanie dokumentu do druku i wydruk prac
5.15. Ćwiczenia utrwalające i sprawdzające
5.16. Podsumowanie
104
888055448.002.png 888055448.003.png
5.1.
Pierwsze kroki
w edytorze tekstu
Liczba punktów:
Ćwiczenie 1. Do czego służą edytory tekstu ?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2. Wymień edytory tekstu dostępne na każdym komputerze z systemem Windows .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 3. W jaki sposób należy uruchomić program Word (lub OpenOffice )? Wymień kolejne
kroki.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
105
888055448.004.png 888055448.005.png 888055448.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin