SCENARIUSZ ZAJĘCIA DYDAKTYCZNEGO Z ZAKRESU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„Posprzątajmy świat”
Wiek dzieci: 7 lat
Nauczyciel: mgr Małgorzata Kuryło
Temat zajęcia: „Posprzątajmy nasz świat”
Cele ogólne:
ü pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań,
ü kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
ü wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
ü kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych, puszek).
Cele szczegółowe:
ü uświadomienie dzieciom jakie niebezpieczeństwa grożą środowisku naturalnemu ze strony człowieka (zaśmiecenie, zatrucie wody i powietrza),
ü wdrożenie do segregowania śmieci,
ü kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
ü kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody,
ü kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
ü uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania śmieci,
ü zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów.
Cele operacyjne: (dziecko…)
ü będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
ü właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników i dorosłych,
ü wykorzysta materiały wtórne do prac plastycznych,
ü zna źródła i rodzaje odpadów,
ü zna kolory pojemników na odpady,
ü rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne.
Materiały dydaktyczne:
ü obrazki przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone, ilustracje przedstawiające pogodę,
ü różnego rodzaju odpady, opakowania wtórne,
ü piosenki, wiersze,
ü kaseta z nagraniami,
ü wizytówki z imionami, krzesełka oznaczone imionami dzieci,
ü podpisane kolorowe pojemniki na odpady,
ü granatowa płachta,
ü pamiątkowe odznaki dla dzieci „Przyjaciel Ziemi”
ü stare gazety,
ü karteczki z symbolami odpadów,
ü tablice przedstawiające pojemniki na odpady (plastik, szkło, papier, puszki, inne odpady)
Metody:
ü ekspresja słowna,
ü ekspresja muzyczna,
ü ekspresja plastyczna
ü zabawy ruchowe
ü rozmowa
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie – Nauczycielka wita wszystkie dzieci tak, aby nikogo nie pominąć.
- witam wszystkich tych, którzy mają zielone bluzeczki (machanie ręką),
- witam wszystkich tych, którzy mają dzisiaj dobry humor,
- witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj smutni,
- witam wszystkie grzeczne dzieci.
2. „Co wy na to” – nawiązanie do tematu zanieczyszczenia środowiska. Dzieci oglądają ilustracja przedstawiające piękne krajobrazy i inne przedstawiające zanieczyszczone środowiska (zaśmiecony las, osiedle mieszkaniowe i dymiący komin fabryki z której ścieki odprowadzane są prosto do rzeki, morze i statek z którego wydobywa się ropa (w oddali ginące ryby i rośliny)).
Dzieci analizują to co zobaczyły, wysuwają wnioski.
3. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie. Zastanowienie się nad
tym co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- co to są odpady i skąd się biorą,
- na czym polega segregacja śmieci,
- na jakie grupy segregujemy odpady (makulatura, plastik, szkło, metale),
- czy odpady możemy wykorzystywać ponownie.
4. „Wyruszamy na wycieczkę” – słuchanie wiersza.
Nauczycielka recytuje wiersz pt. „Do sprzątania”
Hej dzieciaki na start
Zabierajcie się do sprzątania
Posprzątamy dziś cały świat
Każdy z nas jest chwat.
Pójdziemy w cztery strony świata
Tam, gdzie ptak spokojnie lata.
Gdzie zwierzyna w las ucieka
No bo boi się człowieka.
Posprzątamy puszki, śmieci
Niech się cieszą wszystkie dzieci
Pozbieramy też papierki
Sznurki, metal i butelki
Czysty będzie już nasz świat
O porządek trzeba dbać.
5. „Pociąg” – Dzieci ustawiają się w pociąg i do muzyki (nagranie odgłosu jadącego pociągu) „jadą sprzątać świat”
6. „Sprzątamy las” – ćwiczenia w segregowaniu, śpiewanie piosenki pt. „Segreguj odpady”. Na dywanie Nauczycielka rozsypuje odpadki z różnego materiału. Dzieci mają za zadanie powkładać śmieci do odpowiednich pojemników. Zachęcenie dzieci do posprzątania zaśmieconego lasu.
Papier, puszki, szkło, plastiki
Posprzątamy w pojemniki.
Posprzątamy sprawnie, pięknie,
Bo nam świat przez śmieci pęknie.
„Segreguj odpady”
Pomyśl już teraz o naszej planecie
Zanim się stanie jednym wielkim śmieciem
Byłby to wtedy problem nie lada
Zatem już teraz pomyśl o odpadach.
Bo śmieci i odpady nie są jednakowe
Są szklane, papierowe także plastikowe
Więc posłuchaj dobrej rady i segreguj odpady
I od dzisiaj swych śmieci nie wyrzucaj jak leci.
Ref: Osobno plastik, osobno szkło
Osobno puszki – przyrodę chroń!
Niepotrzebne szkło – potłuczone i całe
Słoiki, butelki – duże i małe
I opakowania, które szklane są
Wrzuć do pojemnika z napisem „szkło”
A co należy zrobię ze starymi papierami?
Czy mamy je wrzucać z innymi odpadami?
Papiery, gazety oraz tekturę
Wrzuć do pojemnika na makulaturę!
Sztuczne tworzywa, czyli plastiki
Na nie są również osobne pojemniki
Odpadek z plastiku, a jest ich bez liku
Musi wylądować w takim pojemniku!
Jest jeszcze pojemnik czerwony
Na puszki po napojach przeznaczony
Puszka z aluminium cała lub zgnieciona
Do takiego pojemnika musi być wrzucona!
Osobno papier – zapamiętaj to!
7. „Pociąg” – zabawa z wykorzystaniem wiersza.
Jedzie, jedzie pociąg przez góry, łąki, pola.
Wiezie na wycieczkę dzieci z przedszkola.
Dzieci odnajdują krzesełka oznaczone takimi samymi imionami jak te, które widnieją na otrzymanych wizytówkach (wsiadają do pociągu)
8. „Ciemna chmura” – zabawa z płachtą.
Jestem chmura, ciemna chmura
Już przybywam hura, hura.
Dużo wody noszę w sobie.
Zaraz wszystkim kąpiel zrobię.
Gdy gra muzyka dzieci machają płachtą, gdy muzyka milknie chowają się pod nią.
9. „Pada deszczyk” – zabawa rytmiczna z wykorzystaniem opakowań wtórnych.
Dzieci w trzech zespołach grają (gdy zobaczą odpowiednią ilustrację) na: butelkach plastikowych, zakrętkach, plastikowych pojemnikach.
- butelki – ulewa,
- nakrętki – deszcz,
- pojemniki – mżawka.
Pada deszczyk, pada deszczyk
i po listkach tak szeleści…
10. „Samoloty” – zabawa ruchowa - odwiedzamy szkolne podwórko.
11. „Sprzątamy nasze podwórko” – klasyfikacja. Nauczycielka recytuje dzieciom wiersz pt. „Sznurek Jurka”, pokazując jednocześnie obrazki przedstawiające rzeczy o których mowa w wierszu.
„Sznurek Jurka”
Tuż za szkołą bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru.
Oto, tak od sznurka Jurka
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Nauczycielka pokazuje dzieciom jeszcze karteczki z innymi odpadami, które mogą znaleźć się na podwórku przed szkołą. Dzieci umieszczają po kolei karteczki z rysunkami odpadów przy odpowiednim pojemniku narysowanym na kartonie.
12. Krótka rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
- w jaki sposób podwórko zamieniło się w śmietnik?
- jak oceniasz postępowanie chłopca i jego kolegów?
- jakie były konsekwencje postępowania dzieci?
- gdzie dzieci powinny wyrzucać śmieci?
13. „Celuj do kosza” – zabawa zręcznościowa. Do ustawionych koszy dzieci wrzucają kule wykonane z gazet.
14. „Co zrobimy z tymi odpadami?” – stworzenie sytuacji problemowej.
Dzieci zgromadzone przed pojemnikami z odpadami. Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne korzyści. Jaki może być dalszy los tych odpadów? (Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie musimy ścinać drzew, których drewno też używamy do produkcji papieru. Złom jest przetapiany w hutach na metale z których produkuje się np. karoserie samochodów. Ze starych aluminiowych puszek powstają nowe. Z plastikowych odpadów powstają tworzywa sztuczne oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła. Służą do wyrobu nowych opakowań szklanych.).
Dzieci wymyślają do czego mogą być wykorzystane odpady.
15. „Śmietnikowy Cudak” – praca plastyczna z surowców wtórnych. Urządzenie wystawy wykonanych prac.
16. „Nasza planeta” – wspólna recytacja wiersza.
Kochamy naszą planetę
Przecież na niej mieszkamy.
Chcemy by była piękna
Dlatego o nią dbamy.
Nie zaśmiecamy lasów
W nich żyją zwierzęta,
To nasi przyjaciele
Każdy z nas o tym pamięta.
Chcemy mieć czystą wodę
W jeziorach i oceanach.
Chcemy by słońce świeciło
Na czystym niebie dla nas.
17. „Przyjaciel Ziemi”- wręczenie dzieciom pamiątkowych medali.
stonka47