MATERIAŁY SZKOLENIOWE W ZAKRESIE BHP DLA
STUDENTÓW AKADEMII POMORSKIEJ W SŁUPSKU
OPTYMALNE WARUNKI POMIESZCZEŃ DYDAKTYCZNYCH
ü Temperatura
o uwzględniająca charakter zajęć i rodzaj wysiłku, rodzaj ubrania
o temperatura optymalna- 18- 20°C
o duże skupiska ludzi- do 18°C
ü Wilgotność powietrza
o optymalna wilgotność- 40- 60%
o zbyt niska (< 30%)
§ wysuszenie błon śluzowych górnych dróg oddechowych (osłabienie naturalnej bariery ochronnej przed wnikaniem drobnoustrojów)
o zbyt wysoka
§ utrudnione oddawanie ciepła przez parowanie potu z powierzchni skóry
ü Oświetlenie
o poziom natężenia oświetlenia potrzebny do wykonywania pracy wzrokowej dobierany jest w zależności od
§ stopnia trudności pracy wzrokowej
§ wielkości szczegółu pracy wzrokowej
o czynniki decydujące o stopniu trudności pracy wzrokowej
§ współczynnik odbicia przedmiotu pracy
§ wielkość kontrastu jaskrawości szczegółu przedmiotu z jego tłem
§ im mniejszy współczynnik odbicia i kontrast szczegółu zlewa się z tłem, tym większy stopień trudności pracy wzrokowej
o oświetlenie podczas pracy przy komputerze
§ wysoki poziom natężenia oświetlenia
· niezbędny na płaszczyźnie klawiatury i stołu
· niekorzystny w płaszczyźnie ekranu (obniżenie kontrastu jaskrawości znaków i tła na ekranie)
W budynkach i pomieszczeniach uczelni, w których są wykonywane badania pilotażowe, eksperymenty chemiczne, fizyczne lub inne mogące stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia przebywających w nich osób, obowiązuje zachowanie szczególnych środków ostrożności.
W pomieszczeniach, w których są wykonywane badania i eksperymenty, powinny być wywieszone instrukcje zawierające postanowienia dotyczące zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia i życia ludzkiego.
Wyposażenie pomieszczeń uczelni
W każdym budynku uczelni, w pomieszczeniu dostępnym w godzinach prowadzenia zajęć dydaktycznych lub badań naukowych znajduje się przenośna apteczka
WYPOSAŻENIE APTECZKI PIERWSZEJ POMOCY
§ rękawiczki gumowe (2,3 pary w różnych rozmiarach – zawsze zakładamy udzielając pierwszej pomocy ofiarom wypadków)
§ maseczka do sztucznego oddychania metodą „usta-usta”
§ nożyczki
§ woda utleniona
§ środek na oparzenia
§ gaza opatrunkowa w sterylnych opakowaniach (kilka rozmiarów)
§ opaska elastyczna (kilka rozmiarów, 3- 4 opakowania m.in. do mocowania kompresów lub unieruchomień przy zwichnięciu lub złamaniu)
§ opaska dziana (kilka rozmiarów – do mocowania opatrunków)
§ chusty trójkątne (najlepiej 3- 4 szt. do stosowania jako temblak, unieruchamiania złamanej kończyny czy też mocowania kompresów)
§ plaster zwykły (do mocowania opatrunków)
§ plastry z opatrunkiem (do zaopatrywania mniejszych skaleczeń)
§ kilka agrafek do mocowania np. opatrunku zrobionego za pomocą chusty trójkątnej
§ w laboratoriach chemicznych odtrutki zalecane w kartach charakterystyk substancji niebezpiecznych używanych w danej jednostce
W apteczce powinna znajdować się informacja, kto z pracowników jest odpowiedzialny za wyposażenie apteczki oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
Laboratoria, warsztaty i pracownie specjalistyczne
§ wyposażone w zabezpieczenia chroniące pracowników i studentów uczelni przed
o urazami
o działaniem niebezpiecznych substancji chemicznych
o porażeniem prądem elektrycznym
o nadmiernym hałasem
o szkodliwymi wstrząsami
o działaniem wibracji i promieniowaniem
o szkodliwym lub niebezpiecznym działaniem innych czynników środowiska pracy
§ uwzględniające zasady ergonomii
§ utrzymywane w stanie zapewniającym pełną sprawność działania i bezpieczeństwa pracy
o oceny zgodności maszyn i urządzeń technicznych z wymogami
o wyraźne oznakowanie i zabezpieczenie maszyn i innych urządzeń technicznych czasowo niesprawnych, uszkodzonych lub pozostających w naprawie, w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie
Jak postępować z substancjami niebezpiecznymi?
Zasady postępowania z
§ substancjami i preparatami chemicznymi
§ szkodliwymi czynnikami biologicznymi
§ substancjami, preparatami oraz czynnikami o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
§ materiałami promieniotwórczymi
muszą być zgodne z przepisami dotyczącymi tych substancji, preparatów, czynników i materiałów (KARTA SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH)
PRZYKŁADOWA KARTA CHARAKTERYSTYKI SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNEJ
Zgodnie z rozporządzeniem MZ z dnia 3 lipca 2002 r., PN-ISO 11014-1 i Dyrektywą 91/155/EEC
KARTA CHARAKTERYSTYKI
NIEBEZPIECZNEJ SUBSTANCJI
Wydanie: I
Data wydania: 20.12.02
Strona/stron 1/8
Nazwa:
1. IDENTYFIKACJA SUBSTANCJI
Nazwa produktu: Formaldehyd w roztworze wodnym [formalina 38%]
Wzór chemiczny: CH2O + H2O
Producent:
2. SKŁAD I INFORMACJA O SKŁADNIKACH
Składnik stwarzający zagrożenie:
Nazwa chemiczna
% wag.
Symbol ostrzegawczy
Symbole zagrożenia (R)
38
50-00-0
200-001-8
T
23/24/25-34-40-43
3. IDENTYFIKACJA ZAGROŻEŃ
Substancja niebezpieczna w myśl dyrektywy 1999/45/EEG.
Zagrożenie pożarowe: Formaldehyd wydostający się z wodnego roztworu 38% jest gazem palnym. Z powietrzem tworzy mieszaniny wybuchowe w bardzo szerokim zakresie stężeń (7,0-73% obj.).
Zagrożenie toksykologiczne: Roztwór formaldehydu – formalina 38% wykazuje działanie żrące (lub drażniące – w zależności od stężenia) i ogólnoustrojowe. Wywołuje oparzenia skóry I i II stopnia, przewodu pokarmowego i układu oddechowego. Uszkadza organy wewnętrzne.
Zagrożenie ekotoksykologiczne: Substancja niebezpieczna dla żywych organizmów. W wodzie zabija wszelkie formy życia. Środek bakteriobójczy.
4. PIERWSZA POMOC
...
zanka97