PRZESTRZEŃ JAKO SKŁADNIK TOŻSAMOŚCI W ŚWIECIE GLOBALIZACJI.pdf

(264 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
T OMASZ B URDZIK
P RZESTRZEŃ JAKO SKŁADNIK TOŻSAMOŚCI W ŚWIECIE
GLOBALIZACJI
W STĘP
oczucie odrębności stwarzające tożsamość oparte jest o szereg czynników różnicują-
cych daną zbiorowość spośród innych, wśród których niewątpliwie jest przestrzeń,
pozwalająca jednostce dokonywać identyfikacji w oparciu o stałe elementy w zmieniającej
się rzeczywistości.
Przestrzeń jest nie tylko miejscem interakcji, tłem dla zdarzeń, lecz także elementar-
nym składnikiem tożsamości. Wpływając na odrębność ontologiczną jednostki, jak i zbio-
rowości zajmującej dany obszar, tożsamość zostaje legitymizowana przez przestrzeń, na
którą składają się miejsca pamięci znaczące dla danej zbiorowości; pomniki upamiętniają-
ce lokalnych (narodowych) bohaterów, charakterystyczne budowle, pejzaż. Wszystkie te
elementy współtworzą właściwy danemu miejscu krajobraz etnoprzestrzenny przekazy-
wany w opowiadaniach, pieśniach, obrazach, stanowiący podstawę do określenia własnego
Ja jednostki.
Przestrzeń, dzięki obecności miejsc symbolicznych, stanowi świadectwo dziejów da-
nego regionu, konstytuując zbiorowość wokół obszaru, w którym odbywają się interakcje.
Tożsamość (zarówno lokalna, jak i narodowa), jest nie tylko wytwarzana poprzez „odgry-
wanie” form zachowań właściwych dla danej kultury, takich jak święta, zwyczaje, ale rów-
nież poprzez obecność miejsc szczególnych dla zbiorowości.
Miejsca szczególne dla danej społeczności sakralizują przestrzeń, która w obliczu pro-
cesów globalizacyjnych nabiera szczególnego znaczenia — nadaje tożsamość jednostce.
P
A KSJOLOGICZNE ZNACZENIE PRZESTRZENI
Wartości określają znaczenie tożsamości zbiorowych. Stanowią przejaw formy relacji
panujących w zbiorowości, która jest sankcjonowana przez rozumiane dla zbiorowości
miejsca, nadające legitymacje dla odrębnego statusu grupy. Relacje ukształtowane przez
13
840966462.007.png 840966462.008.png
wspólnotę nie odnoszą się wyłącznie do kategorii przestrzenno — symbolicznych, ale lecz
również do interakcji grup społecznych na danym obszarze. Stosunki społeczne w obrę-
bie określonej przestrzeni stanowią ważny element świadomości zbiorowości, odróżniają-
cy to, co ważne, od tego, co zwyczajne.
Wyróżnienie pewnych przestrzeni jako „ważniejszych” dla społeczności żyjącej na da-
nym obszarze może być niezrozumiałe nie tylko dla osób napływowych, niezorientowa-
nych w historii danego obszaru. Wartościowanie przestrzeni odnosi się nie tylko do szero-
ko propagowanych miejsc i budowli pamięci, najważniejszych elementów konstytuujących
pamięć zbiorową, ale również do miejsc o mniejszym znaczeniu dla ogółu społeczeństwa.
Społeczność lokalna, skupiona bezpośrednio wokół interpretowanego miejsca, może
przywiązywać większą wagę do symboliki lokalnych budowli, pomników, aniżeli do naro-
dowych miejsc tożsamości, czego przejawem może być silne poczucie tożsamości re-
gionalnej.
Granicą wyznaczającą znaczenie danego miejsca dla tożsamości zbiorowości jest cha-
rakter danej przestrzeni: im bardziej jest zrozumiała dla większej ilości osób, tym bardziej
może stanowić element swoistego kanonu kulturowego danej zbiorowości, czytelny i roz-
poznawalny element wyodrębniający daną grupą etniczną spośród innych.
W innym przypadku, gdy znajomość ogranicza się do niewielkiej grupy spośród zbio-
rowości, element przestrzeni nie posiada „dogmatycznego” charakteru z punktu widzenia
całości zbiorowości. Wówczas stanowi pole trwania świadomości społeczności najmniej-
szej, żyjącej w pobliżu owego elementu.
Konstruowanie tożsamości (zarówno w doświadczeniu jednostkowym, jak i zbioro-
wym) jest w istocie budowaniem nie tyle opartym na doświadczeniu, co na istnieniu typu
idealnego. Poprzez zachowanie zbiorowości typ idealny ma na celu potwierdzenie własnej
tożsamości grupy, pełniąc zarazem pragmatyczną funkcję — konsolidację zbiorowości
w obliczu możliwego zagrożenia. Gdy tylko zagrożenie zostanie dostrzeżone, szybciej
zostanie zażegnane z racji zaangażowania większej liczby jednostek odczuwających je jako
realną groźbę wymierzoną w konkretną grupę, nie w abstrakcyjny byt.
„(…) kultura symboliczna zbiorowości (…) zbudowana jest z «przekazów» pozwalają-
cych zrekonstruować jej kolektywną tożsamość” (Bokszański, 2005, 66) –wytwory kultury
stanowią jedną z możliwości uchwycenia tożsamości z racji rozmiarów badanej zbiorowo-
ści. Punktem wyjścia do rozważań nad zbiorowym postrzeganiem własnej tożsamości jest
14
840966462.009.png 840966462.010.png
zbadanie jednostkowego myślenia o własnej zbiorowości, wyartykułowanego i konstru-
owanego w oparciu o kulturę.
Jej dobra symboliczne, unaoczniające się w waloryzacji określonych miejsc, stanowią
próbę materializacji wartości podzielanych przez zbiorowość: „Wartości te pozwalają wy-
raźnie zarysować odrębność i swoisty charakter zbiorowości. A także, co istotniejsze dla
nas, pozwalają uzyskać wgląd w to, kim są jako podmioty indywidualne członkowie zbio-
rowości i co składa się na ich koncepcję siebie. Tożsamość kolektywna nie musi więc —
jak widzimy — być poznawana przez gromadzenie opinii i postaw wielości członków
zbiorowości. Kultura symboliczna stanowi w tej orientacji zbiór tekstów, których ważność
potwierdza ich «kanoniczny» charakter i przejście przez «ucho igielne» akceptacji społecz-
nej” (Bokszański, 2005, 66).
T ERYTORIUM SPAJA ZBIOROWOŚĆ
Symboliczny charakter przestrzeni wzmacnia świadomość przynależności terytorialnej,
w oparciu o którą można tworzyć mity konsolidujące członków danej zbiorowości, za-
równo pod względem formalnym, jak i kulturowym: „(…) konkretne krajobrazy stanowią
wybiórczy skrót w odniesieniu do zamieszkujących je narodów(…)” (Edensor, 2004, 138).
„Krajobrazy w dyskursie narodowotwórczym stanowią symbole narodowej autentyczno-
ści” (Huysseune, 2010, 355). Dokonane przez Edensora i Huysseunela wyróżnienie miejsc
właściwych dla określenia narodowego charakteru zbiorowości może zostać przełożone
na regionalny wymiar identyfikacji zbiorowości. Kategorie miejsca sacrum (oczywiście nie
w charakterze religijnym, ale tworzącego zbiorowość poprzez wspólnotę miejsc pamięci)
istnieją również w lokalnej przestrzeni zawartej w narodzie.
Kształtowanie tożsamości etnicznej następuje w oparciu o wzory kultury internalizo-
wane w trakcie procesu socjalizacji w danej zbiorowości poprzez odwoływanie się do
miejsc pamięci. Scalanie struktur materialnych, językowych tworzy swego rodzaju relację
„jednostka — otoczenie”, której kontekstualny charakter desygnuje poczucie lokalnej od-
rębności. Świadomość bycia innym ma swoje usankcjonowanie w tradycji przekazywanej
w danej zbiorowości. Miejsca, z racji swego charakteru określającego daną przestrzeń jako
własną w stosunku do obcej , niezwiązanej z danym regionem, stają się zjawiskiem istnieją-
cym w kulturze, pozwalającym na orientację w czasie, przestrzeni, jak i względem otocze-
15
840966462.001.png 840966462.002.png
nia: „(…) region i miejsce zostają złączone w nieuchronne zinstytucjonalizowane praktyki,
dyskursy oraz pamięć” (Paasi, 2002, 808).
Zauważana unikatowość form, nawet przy powtarzalności elementów w innych rejo-
nach kraju, dowartościowuje przestrzeń, która poprzez swój charakter lokalnej ojczyzny
(będącej pierwszą przestrzenią socjalizacji) staje się pierwszą ojczyzną, ojczyzną prywatną
( Heimat ). Ojczyzna lokalna dookreśla tożsamość jednostki, umożliwia dostrzeżenie tego,
co jest przeżywane przez zbiorowość: “Krajobraz pozwala nam wyzwolić się od abstrak-
cyjności terytorialności, tożsamości regionalnej do namacalnej przestrzeni” (Prytherch,
2006, 2010). Zbiorowe odczytywanie znaczeń elementów wchodzących w skład krajobra-
zu sprzyja zacieśnianiu więzi między członkami zbiorowości, uodparniając na homoge-
niczność treści dystrybuowanych w ramach kultury masowej (globalnej).
Wierność ojczyźnie prywatnej (lokalnej/regionalnej) wyprzedza wolność ojczyzny na-
rodowej ( Vaterland ), która nie posiada tak mocnego związku z jednostką. Jednorodność
treści narodowych przejawiająca się w podkreślaniu różnic regionalnych nobilituje odczu-
wanie przynależności lokalnej. Mimo heterogoniczności form odtwarzania treści kulturo-
wych względem homogenicznych, „kanonicznych — ogólnonarodowych”, tożsamość
lokalna nie neguje zbiorowego aspektu wspólnoty, lecz wyznacza granicę relacji, między
mocniejszymi lokalnymi wartościami a słabszymi ogólnonarodowymi. Owe znaczenie
lokalności jest szczególnie widoczne w krajach alpejskich (Szwajcaria, Lichtenstein, Au-
stria), gdzie trudności w kontaktach ze światem zewnętrznym podyktowane ukształtowa-
niem terenu sprzyjały wzmocnieniu przynależności regionalnej. Aż po dzień dzisiejszy
można dostrzec znaczące różnice kulturowe między poszczególnymi regionami w obrębie
wspomnianych państw, mimo niewielkich odległości przestrzennych, co uświadamia nam
siłę oddziaływania ojczyzny regionalnej.
M IEJSCE TWORZY TOŻSAMOŚĆ
Przestrzeń jest niezbędna dla własnej identyfikacji. W aspekcie zbiorowym, dla pod-
trzymywania własnej odrębności poprzez tradycję, w której opisane zostają elementy da-
nego krajobrazu. W aspekcie jednostkowym przestrzeń jest przeżywana przez jednostkę
jako element konsolidujący ją ze zbiorowością wokół wspólnych elementów nacechowa-
nych symbolicznie i podzielanych w czasie interakcji z innymi jednostkami: „Jeśli wiedza
społeczna, jej kategorie czy typizacje są dla społeczeństwa konstytutywne, to na równi
16
840966462.003.png 840966462.004.png
z nimi także zbiorowe uczucia i temporalność, w tym pamięć zbiorowa, które też są sym-
bolicznie wytwarzane. Ich tworzywem i wytworem zarazem jest symbolizm dyskursywny,
symboliczne obiekty i zachowania” (Hałas, 2001, 31).
Symboliczny charakter miejsc jest nieustannie podtrzymywany poprzez wspólnotowy
wymiar zachowań odnoszących się do wyróżnionych lokalizacji. Wydarzenia, które roz-
grywały się w wyróżnionych symbolicznie przestrzeniach, są ważne dla zbiorowości ze
względu na historyczny charakter miejsc, bowiem przeszłość stanowi legitymizację dla
odrębności jakiejkolwiek zbiorowości. W przypadku odkrywania symbolicznego charakte-
ru przestrzeni, wyróżnione miejsca nieustannie przypominają o ciągłości społeczeństwa
poprzez ahistoryczny wymiar pamięci odtwarzanej przez jednostki. Ahistoryczny, niepod-
dający się zmianom, o stałym znaczeniu rozumianym przez zbiorowość, ponadczasowy.
Znaczenie miejsca jako przestrzeni interakcji oznacza wspólnotowy wymiar wartości
miejsc pamięci poprzez rozumienie ich nierozerwalnie z kulturą danego regionu. Zbioro-
we postrzeganie symboli wzmacniające poczucie przynależności regionalnej wynika z po-
wszechnego podzielania istotności danych elementów przez zbiorowość, która ma na
uwadze ich wspólne rozumienie przez użytkowników przestrzeni.
Więź powstała w wyniku narodzenia i dojrzewania w danym miejscu ma szczególne
oddziaływanie na tożsamość jednostki: „Wszelako tożsamości nie są jedynie sytuacyjne;
na poziomie zbiorowości to nie tylko kwestia wyboru, preferencji i odczuć jednostek, ale
rodzaj zbiorowej więzi, odgrywającej niekiedy rolę decydującą. Dzięki procesom i instytu-
cjom enkulturacji, uczestnictwie w danym systemie komunikacyjnym, a niekiedy przymu-
sowi, jesteśmy «przywiązani» do konkretnych tożsamości od urodzenia” (Burszta, 1991,
12-13); „Któż potrafi określić ilość utworów patriotycznych, mity narodowe, które spajają
siły narodu? Miłość ojczyzny i piękno kraju urodzenia stanowią tematy nierozerwalnie
związane z mitologizacją przeszłości, służąc wspólnemu celowi: wzmocnieniu spójności
zbiorowości” (Sekeruš, 2010, 112).
Zbiorowości napływowe (imigranci) będą w nowej przestrzeni rozpatrywać wydarze-
nia w kontekście swych przeszłych miejsc pamięci, co niejako z góry skazuje na deprecjo-
nowanie wartości aktualnego miejsca pobytu. Każda przestrzeń posiada własną, niepo-
wtarzalną historię, która nie może być rozpatrywana w kontekście porównania z inną,
odmienną pod względem kulturowym, czy też geograficznym. Gwałtowne zmiany
w strukturze ludności zamieszkującej daną przestrzeń dewaluują więź między nią, a jej
17
840966462.005.png 840966462.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin