Język Hiszpański. 365 Zadań i Ćwiczeń z Rozwiązaniami.pdf

(5790 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
WSTfiP
Powstanie tej ksiqzki, którq Czytelnik ma przed sobq, 365 ZADAN I éWICZEN, zawdziy-
czamy naszym uczniom, studentom i kolegom, z którymi od tylu lat pracujemy i od których tak
wiele si<( nauczylysmy.
Nasze wieloletnie doswiadczenie w nauczaniu jyzyka hiszpanskiego pozwolilo nam poznaé
konkretne problemy gramatyczne i specyficzne trudnosci jyzykowe, jakie majq Polacy w nauce j<(-
zyka hiszpanskiego jako jyzyka obcego. Zgodnie z najnowszymi metodami nauczania jyzyków ob-
cych, w niniejszej ksiqzce nie skupiamy siy jedynie na éwiczeniach gramatycznych, lecz kladziemy
równiez nacisk na funkcje komunikacyjne, albowiem celem nauki jyzyka jest wlasnie opanowanie
umiejytnosci skutecznego porozumiewania si<( w jyzyku obcym. Dlatego tez, jako dopelnienie zadan
i éwiczen systematyzujqcych gramatyk<(, przygotowalysmy osobny rozdzial z éwiczeniami na rozu-
mienie tekstu czytanego, róznego rodzaju éwiczeniami w oparciu o tekst oraz éwiczeniami leksy-
kalnymi.
W rozwiqzaniach umieszczonych na koncu ksiqzki podane sq prawdziwe odpowiedzi czy roz-
wiqzania zadan, które pozwalajq uczniowi sprawdzié poprawnosé swoich odpowiedzi. W éwicze-
niach gdzie pojawiajq siy pewne zagadnienia gramatyczne sprawiajqce szczególne trudnosci Pola-
kom, zamieszczone zostaly równiez zwiyzle objasnienia dodatkowe.
Zbiór zadan podzielony jest na cztery czysci, w kazdej z nich poszczególne zadania i éwi-
czenia oznaczone sq wedlug poziomu trudnosci tak, by kazdy, w zaleznosci od stopnia opanowa-
nia jyzyka, mógl zrobié éwiczenia odpowiadajqce jego poziomowi. Poziomy Sq oznaczone gra-
ficznie w nastypujqcy sposób: éwiczenia oznaczone © Sq przeznaczone dla poczqtkujqcych
(poziom podstawowy), oznaczone ©© dla srednio zaawansowanych (poziom samodzielnosci),
a oznaczone ©©© dla zaawansowanych (poziom bieglosci) i odpowiadajq poziomom bieglosci
jyzykowej ustalonym w Europejskim systemie opisu ksztalcenia jt¿zykowego, opracowanym przez
Rady Europy.
Niniejszy zbiór przeznaczony jest zarówno dla tych, którzy chcq samodzielnie powtórzyé
opanowany material, jak i dla osób przygotowujqcych si y do egzaminów i testów z jyzyka hiszpan-
skiego. Moze byé wykorzystany przez nauczyciela zarówno w szkole, jak i na zajyciach indywidu-
alnych.
Róznorodnosé rodzajów éwiczen i typów zadan, obejmujqcych éwiczenia wielokrotnego wy-
boru, zadania typu ,prawda - falsz", testy luk sterowanych, krzyzówki, diagramy ,znajdi slowa"
i wiele innych pozwoli uniknqé znudzenia i mechanicznego wykonywania kolejnych éwiczen.
Jyzyk jest wyrazem kultury, stqd tez i éwiczenia zawarte w tej ksiqzce sq odzwierciedleniem
rzeczywistosci kulturowej krajów hispanojyzycznych.
Praca nad ksiqzkq byla dla nas prawdziwq przyjemnosciq i ciekawym doswiadczeniem. Mamy
nadziej<(, ze zbiór 365 ZADAN I éWICZEN równiez i Wam sprawi wiele radosci i satysfakcji.
Aránzazu Calderón Puerta
Ana María Henríquez Vicentefranqueira
Elzbieta Ratajczak-Matusiak
836715219.019.png
ORTOGRAFÍA
LETRAS Y SONIDOS
l. © Uzupelnij ponizsze slowa nastypujqcymi grupami literowymi: ll, eh, n; qu, gu, gii.
Wzór: IJlJ.eso
l. _over
2. __ubasquero
3. ho_ible
4. he_ero
5. pin_ino
6. pe_eño
7. mantequi__a
8. _ocolate
9. te_ible
10. ci__eña
11. __ inda
12. pae__a
13. __ijote
2. © Przyporzqdkuj ponizsze wyrazy do dwóch kolumn tabeli, w zaleznosci od tego,
czy wymawia siy w nich [r] (lagodnie) czy [R] (mocno):
[r]
[R]
perro
Wzór: perro
cordial
sorpresa
cariño
rincón
rosa
cano
libro
ordenado
rojo
corazón
pelirrojo
presente
ruido
cerebro
3. © Przyporzqdkuj ponizsze wyrazy do dwóch kolumn tabeli, w zaleznosci od tego,
jak wymawia siy wystypujqce w nich y: [A.] czy [i] (mocno)
[Á]
[i]
reyes
Wzór: reyes
rey
hoy
peyorativo
ley
y
4. © Przyporzqdkuj ponizsze wyrazy do dwóch kolumn tabeli w zaleznosci od tego,
jak wymawia siy wystypujqce w nich g: [g] czy [X].
mayo
hay
jersey
bayas
yoyó
ayer
yo
hoyo
oyente
[g]
[X]
agenda
5
836715219.020.png 836715219.021.png 836715219.022.png 836715219.001.png 836715219.002.png 836715219.003.png 836715219.004.png 836715219.005.png 836715219.006.png 836715219.007.png 836715219.008.png 836715219.009.png 836715219.010.png 836715219.011.png
 
El es un chico muy fuerte, nunca se pone malo. Es muy majo, y es mi mejor amigo aqui. Ahora
que no puedo salir de casa, se acuerda de mi y me trae sopas y pures, y se pasa de vez en
cuando a tomar un te y me pregunta: "¿Como te encuentras?". Bueno, ya os volvere a escribir
cuando este mejor.
Un beso para los dos,
Felipe.
12. © © © Podziel ponizsze slowa na sylaby i wstaw brakuj¡¡ce akcenty graficzne, jesli to
konieczne. Wskaz dyftongi (dwugloski, polqczenie dwóch samoglosek w jednej sylabie)
i hiaty (wystypowanie obok siebie samoglosek w dwóch sqsiadujqcych sylabach)
Wzór: cocaina: co-ca-í-na [hiato]
video: _____________
veinte: ___________
interrogacion:_________
dia: ____________
fiel: ____________
murCiana: __________
radio: ____________
cuenta: ___________
griterio: ___________
mordio: ___________
pais: ____________
13. © © W podkreslonych slowach wstaw brakujqce akcenty graficzne, jesli to konieczne.
Wzór: No sé cuánto dinero necesitamos para las vacaciones.
l. Explicadme de una vez lo ~ pasa.
2. Los ~ no vayan a ver la película, ~ salgan.
3. ¿Por~ no le preguntas a tu hermano si puede ayudarte con la mudanza?
4. ¿Has oído~ Antonio y Laura lo han dejado?
5. Explique donde estuvo la noche del 7 de septiembre.
6. No entiendo por~ no le has contado todavía toda la verdad a tu pareja.
7. Es mejor~ les llames y les preguntes cuando piensan llegar.
8. Deberías entender las razones~ tiene Silvia para estar enfadada.
9. ¿Quien sabe donde están las llaves?
10. Avísame cuando veas a Antonio y Laura.
11. Dime de una vez ~ quieres.
PUNTUACIÓN
14. © Przetlumacz podane zdania z polskiego na hiszpariski i zwróé uwagy na rózne uzycie
przecinka w obydwu jt(zykach.
POLACO
ESPAÑOL
Nie wiem, czego ode mnie chce.
No sé qué quiere de mí.
l. Zawsze, kiedy jq spotykam, mówi to samo.
2. Mam nadziejt(, ze juz lepiej sitt czujesz.
3. Muszy sprawdzié, ile mam egzaminów.
7
836715219.012.png 836715219.013.png 836715219.014.png 836715219.015.png 836715219.016.png
 
USO DE LA MAYÚSCULA
17. © © Podziel tekst na akapity, a nastypnie dopisz brakujqce kropki i dodaj duzq litery,
tam gdzie uznasz za konieczne.
LA RED
todo cambia en el mundo todo evoluciona nos gusta vivir cómodamente, en medio de los
inventos del siglo XX ya no podemos creer en una vida sin móviles, televisión y coches, que
forman parte hoy día de nuestra vida cotidiana pero ¿qué es lo que nos ayuda más a vivir en
un mundo tan desarrollado? sin duda, es la Red, sin la que hoy no podríamos vivir de la
manera que lo hacemos aunque tiene muchas ventajas, Internet provoca también daños
primero, no es un medio seguro de establecer amistad hay personas que mienten, fingen ser
alguien completamente diferente a quien son en realidad, falsean los datos personales
segundo, no toda la información que aparece cuando buscamos es de fiar a menudo entramos
sin buscarlo en páginas de pornografía o de sectas además, comprando por la red o entrando
en contacto con bancos hay que seguir atentamente las normas de seguridad es necesario tener
mucho cuidado aparte de todo esto, la red es muy adictiva uno corre el riesgo de aislarse del
resto del mundo muchas veces no se siente el paso del tiempo los niños pasan todo el día
delante del ordenador jugando en Internet, pierden totalmente el contacto con la realidad
prácticamente no se mueven para evitar problemas de vista es imprescindible usar gafas con
filtros contra los rayos del monitor por lo tanto, ese invento, aunque tan útil, puede ser a la
vez peligroso, puesto que no despegarnos de la pantalla es perjudicial para nuestra salud
resumiendo, aunque se habla de las desventajas, el peligro no nos desanima seguimos
navegando, trabajando y estudiando por Internet pero ¿qué pasaría si algún día la electricidad
dejara de funcionar? ¿estaríamos preparados para ese cambio?
KLUCZ
l. l. llover 2. chubasquero 3. horrible 4. herrero S. pingüino 6. pequeño 7. mantequilla 8. chocolate
9. terrible 10. cigüeña 11. guinda 12. paella 13. Quijote
2. [r]: cariño, ordenado, cerebro, presente, cordial, libro, corazón, sorpresa. [R]: perro, carro, rojo, rincón,
ruido, rosa, pelirrojo.
3. [A]: reyes, bayas, peyorativo, yoyó, ayer, mayo, yo, hoyo, oyente. [i]: rey, y, hay, hoy, ley, jersey.
4. [g]: guirnalda, gota, guetTa, gaditano, guiso, lagarto, manguera, guantes, gordo, galaxia. [X]: agenda, gente,
gitano, gelatina, gimnasia.
S. [K]: cajón, castillo, vaca, chico, cantar, marco, color. [9] o [s]: ciruela, paciencia, maceta, cerradura,
cinturón, cero, centro, ciudad.
6. garaje, joroba, gitana, abeja, elegante, pegar, garganta, ágil, jinete, bajo, judío, girar
7. convivir, ambicioso, ver. Cuba, verde, virgen, vértigo, bañera, vela, maravilloso, mambo, bote
9
836715219.017.png
jugando en Internet, pierden totalmente el contacto con la realidad. Prácticamente no se mueven. Para evitar
problemas de vista es imprescindible usar gafas con filtros contra los rayos del monitor. Por lo tanto, ese
invento, aunque tan útil, puede ser a la vez peligroso, puesto que no despegarnos de la pantalla es perjudicial
para nuestra salud.
Resumiendo, aunque se habla de las desventajas, el peligro no nos desanima. Seguimos navegando,
trabajando y estudiando por Internet. Pero ¿qué pasaría si algún día la electricidad dejara de funcionar?
¿Estaríamos preparados para ese cambio?
11
836715219.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin