prawo_administracyjne-_pytania_cz.II(1).doc

(74 KB) Pobierz
26

26. Wierzyciel w postępowaniu egzekucyjnym

      Wierzyciel w postępowaniu egzekucyjnym występuje po stronie władzy publicznej.

      Jest on częścią jej struktury organizacyjnej i spełnia jej funkcje. Egzekucja toczy się

      przeciwko zobowiązanemu. W razie uchylania się zobowiązanego od wykonania

      obowiązku to wierzyciel powinien podjąć czynności zmierzające do zastosowania

      środków egzekucyjnych, w szczególności po upływie terminu do wykonania przez

      zobowiązanego obowiązku, powinien przesłać zobowiązanemu pisemne upomnienie,

      zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrozeniem skierowania sprawy

      na drogę postępowania egzekucyjnego. Organ egzekucyjny wszczyna egzekucję na

      wniosek wierzyciela i na podstawie wystawionego przez niego tytułu wykonawczego,

      na którym zamieścił klauzulę wykonalności. W przypadku egzekucji środków

      niepienięznych wierzyciel powinien zawnioskować środek egzekucyjny, w przypadku

      świadczeń pienięznych- może to zrobić.

 

27. Koncentracja i dekoncentracja             

      Koncentracja- kompetencje przyznane administracji państwowej mają być spełniane

      przez szczeble wyzsze, w tym zwłaszcza przez szczebel centralny w jej organizacji.

      O koncentracji w organizacji administracji mówimy już wtedy, gdy przewaza,

      ewentualnie przybiera decydujące znaczenie gromadzenie kompetencji na szczeblach

       wyzszych, w tym zwłaszcza na szczeblu centralnym.

      Dekoncentracja- kompetencje administracji państwowej mają być spełniane przez

      szczeble terenowe, w tym zwłaszcza przez szczebel podstawowy. O dekoncentracji

      mówimy wtedy, gdy przewaza, ewentualnie przybiera decydujące znaczenie znaczenie

      gromadzenie kompetencji na szczeblach nizszych, w tym zwłaszcza w ręku szczebla

      podstawowego.

 

28. Centralizacja i decentralizacja

      Centralizacja- pojęcie to nawiązuje do treści i zakresu zaleznosci hierarchicznej. Składa

      się na nią zalezność osobowa i zalezność słuzbowa. Zalezność osobowa, obejmuje:

      zalezność w zakresie decydowania o przyjęciu do słuzby, dysponowania w ramach słuzby

      osobą powołaną do pełnienia funkcji organu administracyjnego, upowaznienie w sprawie

      zawieszenia w urzędowaniu, stosowanie środków odpowiedzialności słuzbowej,

      wszczynanie i popieranie postępowania dyscyplinarnego, decydowanie w sprawach

      awansu, przeszeregowań płacowych, urlopów, itp. Zalezność słuzbowa, obejmuje:

      upowaznienie do wydawania instrukcji i poleceń słuzbowych, wyznaczanie celów,

      kierunków działania i zadań organów podporządkowanych w ramach słuzby. W

      administracji scentralizowanej ustawa ujmuje obowiązek podporządkowania się organu

      nizszego organowi wyzszemu.

      Decentralizacja- brak jest zalezności osobowej i sluzbowej w powyzszym znaczeniu.

      Ich miejsce zajmuje domniemanie na rzecz samodzielności i niezalezności jednostki

      zdecentralizowanej. Samodzielność oznacza, ze nie może być ona adresatem instrukcji

      i poleceń słuzbowych. Niezalezność- ze decyzje jej nie mogą być uchylane lub zmieniane

      w trybie nadzoru. Domniemanie co do samodzielności i niezalezności znajduje

      potwierdzenie w praktyce ustawowej w ten sposób, ze wszelkie środki prawne, jakie

      organ nadzoru może wobec jednostki zdecentralizowanej zastosować, są w ustawie

      szczegółowo i taksatywnie określone. Jakikolwiek nadzór nad działalnością jednostki

      zdecentralizowanej może być prowadzony tylko pod kątem kryteriów legalności.

 

29. Organizacja administracji rządowej i samorządowej w Polsce międzywojennej:

      - 1928r. rozporządzenie Prezydenta RP (z mocą ustawy) o organizacji i zakresie działania 

         władz administracji ogólnej

-   wg tego rozporządzenia:

   · wojewodę mianował Prezydent RP na wniosek RM przedstawiony przez ministra 

      spraw wewnętrznych. Pod względem osobowym podlegał on ministrowi spraw

      wewnętrznych, a pod względem słuzbowym, zleznie od rodzaju spraw,

      poszczególnym ministrom, właściwym dla danego działu administracji. Do wojewody

      jako szefa administracji ogólnej nalezały sprawy: 1) administracji spraw

      wewnętrznych, 2) administracji przemysłu i handlu, 3) administracji rolnictwa, 4)

      administracji opieki społecznej i pośrednictwa pracy, 5) administracji spraw

      wyznaniowych oraz kultury i sztuki. Miał występować jako przedstawiciel rządu.

         · starostę mianował minister spraw wewnętrznych. Pod względem osobowym był on

            podporządkowany wojewodzie i ministrowi spraw wewnętrznych, a pod względem

            słuzbowym- wojewodzie

- 1933 r. ustawa o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego: samorząd

   terytorialny był upowazniony do działania tylko w przypadkach, w których ustawy

   wyraźnie go do tego upowazniały. Organy rządowej administracji ogólnej pozostawały

   w zakresie wykonywania nadzoru nad samorządem terytorialnym w stosunkach

   zalezności osobowej i słuzbowej wobec organów administracji rządowej wyzszego

   szczebla. Ustawa ta nie przewidywała jakichkolwiek form nadzoru nad samorządem

   terytorialnym w ramach ewentualnych struktur pionowych samorządu. Poza

   samorządem terytorialnym, istniał jeszcze samorząd zawodowy i zakładowy.

-   Czołowi przedstawiciele nauki prawa administracyjnego okresu międzywojennego:

   W.L. Jaworski, J. Panejko, T. Bigo, Sz. Wachholz.

 

30. Administracja publiczna w systemie rad narodowych Polski Ludowej w latach

      1945- 1990:

-          1950 r. ustawa o terenowych organach jednolitej władzy państwowej® zniosła

samorząd terytorialny, włączając go wraz z rządową administracją ogólną do administracji podporządkowanej bezpośrednio radom narodowym, poszerzyła zakres administracji podporządkowanej bezpośrednio radom narodowym o: 1) administrację finansową, 2) administracje szkolną, 3) administracje słuzby zdrowia, 4) administrację pracy i opieki społecznej. Administrację w terenie miały sprawować prezydia rad narodowych.

-          1958 r. ustawa o radach narodowych® zgodnie z nią administracja podporządkowana

      prezydium rady narodowej miała mieć kształt organizacyjnych wydziałów,

      uosabiających administrację państwową i z nią identyfikowanych.

-          29 listopad 1972 r. ustawa o utworzeniu gmin® złozyła całą administrację

      podporządkowaną bezpośrednio radom narodowym na terenie utworzonych wtedy

      nowych gmin w ręce ich naczelników, organów mających jednoosobowo sprawować

      administrację na terenie gminy.

-          1973 r. ustawa o zmianie ustawy o radach narodowych® to samo uczyniła dla 

      szczebla wojewódzkiego i utrzymanego do 1975 r. szczebla powiatowego.

-          1983 r. ustawa o systemie rad narodowych i samorządzie terytorialnym® usytuowała

wojewodów, naczelników miast, dzielnic i gmin, ewentualnie prezydentów miast, jako

terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej i w przeciwstawieniu do nich kierowników wydziałów i innych równorzędnych jednostek w urzędach wojewódzkich, miejskich, dzielnicowych i gminnych jako terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej.

 

 

31. Akt generalny, a akt indywidualny

      Akt generalny- odpowiedź w pytaniu nr.7

      Akt indywidualny- to akt administracyjny skierowany do

      indywidualnie oznaczonego adresata. Cechy aktów skierowanych do imiennie 

      oznaczonego adresata są właściwe nie tylko aktom skierowanym do jednej osoby, lecz

      także aktom skierowanym do dwóch, kilku, a nawet większej ilości osób. Np.: cechy aktu

      adresowanego do oznaczonego adresata wykazują akty skierowane do współwłaścicieli

      jednej i tej samej rzeczy nieruchomej lub ruchomej, akty skierowane do uczestników

      wielostronnej ugody lub umowy cywilno- prawnej. Indywidualne akty jurysdykcji są

      podejmowane w celu określania praw lub obowiązków w sferze praw podmiotowych

      jednostek. W przypadku indywidualnych aktów bezpośrednio zobowiązujących adresat

      aktu musi być zindywidualizowany odpowiednio do wymagań przepisów o postępowaniu

      egzekucyjnym w administracji. Oznacza to, ze ma on być zobowiązany do konkretnego

      czynienia, nieczynienia lub znoszenia w obliczu prawa administracyjnego na wypadek

      wszczęcia egzekucji. W przypadku indywidualnych aktów bezpośrednio zobowiązujących

      stan faktyczny, w którym akt znajduje zastosowanie, musi być w pełni zrealizowany przed

      wydaniem aktu. Akty te nie wykazują cech normatywnego obowiązywania prawnego.

      Niemniej działania prawne, podejmowane przez administrację publiczną w ich wykonaniu

      są autorytatywnie sankcjonowane. Indywidualne akty bezpośrednio zobowiązujące nie są

      wydawane w sformalizowanym postępowaniu i mogą być w każdej chwili zmieniane lub

      uchylane.

 

32. Stosunek zalezności pomiędzy Prezesem RM a wojewodą

      Ustawa z 1998 r. o administracji rządowej w województwie nie zachowuje szczególnych

      więzów zalezności pomiędzy wojewodą a Radą Ministrów. Ustawa ta oddaje zalezność

      osobową i funkcjonalną wojewody w ręce Prezesa RM. Prezes RM powołuje i odwołuje

      wojewodę na wniosek ministra właściwego do spraw administracji. Sprawuje także

      nadzór nad działalnością wojewody i dokonuje okresowej oceny jego pracy. Jest to nadzór

      sprawowany pod względem zgodności jego działania z prawem i polityką rządu oraz pod

      względem rzetelności i gospodarności. Prezes RM kieruje działalnością wojewody,

      wydając w tym zakresie zarządzenia i polecenia, także z inicjatywy właściwych

      ministrów, oraz sprawuje kontrolę nad ich wykonaniem. Prezes RM określa, w drodze

      zarządzenia, szczegółowe zasady składania przez wojewodę sprawozdania z

      wykonywanej działalności, rozstrzyga spory miedzy wojewodami oraz miedzy wojewodą

      a właściwym ministrem.

 

33. Samorząd terytorialny

      Samorząd terytorialny- jest to społeczność lokalna o demokratycznej organizacji

      wewnętrznej która została przez ustawodawcę wyodrębniona strukturalnie i podmiotowo

      w celu zdecentralizowanego wykonywania zasadniczej części lokalnych zadań z zakresu

      administracji publicznej z prawem do korzystania z prawnych form działania

      charakterystycznych dla administracji publicznej.

      Koncepcje samorządu terytorialnego:

      - naturalistyczna® gmina jest pierwotną jednostką niezalezną od państwa, które stanowi

        wyłącznie federację gmin; to historyczna koncepcja

- państwowa® samorząd to przekazanie władzy państwowej (decentralizacja)

- polityczna® samorząd to wyodrębnienie w celu uczestniczenia obywatela w

  administrowaniu państwem.

Wyrózniamy samorząd terytorialny:

- gminy® organy ustrojowe: Rada gminy (organ stanowiący i kontrolny), wójt, burmistrz,

   prezydent miasta (organ wykonawczy)

-   powiatowy® organy ustrojowe: Rada powiatu (organ stanowiący i kontrolny), zarząd

   powiatu (organ wykonawczy)

-   wojewódzki® organy ustrojowe: Sejmik województwa (organ stanowiący i kontrolny),

   zarząd (organ wykonawczy)

 

34. Szerokie ujęcie zasady zespolenia i specjalizacji

      Zasada zespolenia- to zespolenie agend kilku ministrów w ręku jednego i tego samego

      pionu organizacyjnego. Tak powstaje silny pion organizacyjny, którego działalność musi

      rzutować, siłą rzeczy, na pozostałe wyspecjalizowane piony organizacyjne administracji.

      Przewagę pionu administracji zespolonej może zwiększać oddanie w jego ręce róznych

      funkcji koordynacyjnych w stosunku do pionów administracji specjalnej. Opieranie się

      w dostatecznej mierze na zasadzie zespolenia pozwala niwelować ujemne następstwa

      skrajnie przeprowadzonej zasady resortowości wyrazające się w zbytecznym dublowaniu

      czynności, które mogą być spełnione na uzytek dwóch albo kilku pionów organizacyjnych

      administracji. Natomiast tworzenie odrębnych pionów administracji specjalnej pozwala

      piony te silniej związać z administracją centralną, zapewnić im wysoki stopień

      fachowości, koncentrowanie się na specyficznym przedmiocie działania, opieranie

      organizacji na odrębnych zasadach, itp.

 

35. Zasada resortowości

      Zarys historyczny:

-   zasada resortowości wykształciła się na gruncie francuskim za panowania Ludwika XIII   

   i w okresie małoletniości Ludwika XIV przez stojącego na czele ówczesnej Rady

  Regencyjnej kardynała Richelieu

- zgodnie z załozeniami zasady resortowości wykonywanie administracji państwowej

         zostało podzielone między niezalezne od siebie piony organizacyjne, tzw. resorty.

-   na czele resortów stali ministrowie którzy mieli w terenie tylko sobie

   podporządkowanych własnych urzędników

-   ministrowie na zasadach równości wchodzili w skład Rady Królewskiej

-   podzielono państwo na 5 resortów:

1)     resort spraw zagranicznych® to jedyny resort którego organy nie działały na

      terytorium własnego państwa. Były nimi przedstawicielstwa dyplomatyczne i

      konsularne, które działały na terenie obcych państw

2)     resort spraw wojskowych® jego organami byli uszeregowani stanowiskami i

stopniami wojskowymi generałowie, oficerowie i podoficerowie

3)     resort spraw wewnętrznych® działał przez organy policji państwowej

4)     resort skarbu® jego organami terenowymi byli prokuratorowie. Mieli zarządzać

dobrami skarbu i dbać o wpływy państwowe

5)     resort wymiaru sprawiedliwości® działał przez administrację sądów, przez

      oskarzycieli publicznych, zakłady karne i komorników

-   system resortowy szybko przyjął się w innych państwach na kontynencie europejskim,

   m.in. w monarchii pruskiej i austriackiej, księstwie niemieckim i włoskim, Belgii,

   Holandii, krajach skandynawskich, Rosji

-   w Polsce przedrozbiorowej uformowano według niego Radę Nieustającą

-   obecnie w Polsce działają tzw. quasi-resorty,  na którego czele stoi podporządkowany

   ministrowi inny organ centralny (dyrektor, główny inspektor), któremu z kolei

   podporządkowani są pracownicy quasi-resortu na podobnych zasadach, na jakich

   pracownicy właściwych resortów są podporządkowani ministrowi. Kierownik

   quasi-resortu nie wchodzi w skład RM. Większość quasi-resortów jest

   podporządkowana Prezesowi RM.

 

36. Administracja niezespolona

      Odpowiedź w pytaniu nr 13

 

37. Administracja zespolona w województwie

      Organem zespolonej administracji rządowej w województwie jest wojewoda. Tylko w

      przypadkach określonych w ustawach organem zespolonej administracji rządowej w

      województwie jest kierownik zespolonej słuzby, inspekcji lub strazy wojewódzkiej,

      którego pozycja prawna może być dwojaka. Może on wykonywać zadania i kompetencje

      z ustawowego upowaznienia w imieniu wojewody albo może wykonywać zadania i

      kompetencje w imieniu własnym, jeśli ustawa tak stanowi. Jako zwierzchnik zespolonej

      administracji rządowej wojewoda: 1) kieruje nią i koordynuje jej działalność, 2) zapewnia

      warunki do skutecznego jej działania, 3) odpowiada za rezultaty jej działania. Aparatem

      pomocniczym dla wojewody jest urząd wojewódzki. Jest on wyodrębnionym pod

      względem prawno- organizacyjnym zespołem pracowników, którzy tylko z osobna mają

      uprawnienia i obowiązki zlecone przez wojewodę. Kompetencje wojewody w stosunku do

      urzędu wojewódzkiego® w odpowiedzi do pytania nr 16.

 

38. Wewnętrzne źródła prawa

      Do wewnętrznych źródeł prawa zaliczamy:

-          uchwały Rady Ministrów® obowiązują tylko jednostki podległe organowi, który je

wydał. RM może podejmować uchwały w całym zakresie swojego działania tj.: w sprawach polityki państwa, niezastrzezonych dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego, w zakresie kierowania administracją rządową, itp.

-          zarządzenia ministrów

Zarówno uchwały jak i zarządzenia: obowiązują tylko jednostki podległe organowi wydającemu te akty, mogą przyznawać prawa jednostce, mogą ustanawiać zasady, według których ma nastąpić strukturalne ukształtowanie podległych jednostek organizacyjnych albo zasady określające  porządek działania organów administracyjnych.

-          uchwały i zarządzenia organów terenowych

-          statuty

-          regulaminy

 

39. Historia uznania administracyjnego

-          monarchia absolutna® c...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin