Pielęgnowanie w chorobach afektywnych(1).doc

(65 KB) Pobierz
Temat: Pielęgnowanie w chorobach afektywnych

Data: 18.11. 2010r.

Temat: Pielęgnowanie w chorobach afektywnych

 

1.. Zaburzenia psychiczne o etiologii ,, endogennej”, które charakteryzują się patologicznymi zmianami nastroju, napadu psychoruchowego, emocji i środowiskowej regulacji rytmów biologicznych.

-        Choroba afektywna jednobiegunowa – występuje przeważnie po 40 rż., przebiega wyłącznie z nawracającymi długimi (nawet powyżej 6 miesięcy) stanami depresyjnymi

-        Choroba afektywna dwubiegunowa – rozpoczyna się najczęściej w 20-30 rż., tworzą ją dwa podstawowe zespoły zaburzeń – depresyjny i maniakalny

 

Cecha

Zab. Afektywne dwubiegunowe

Zab. Depresyjne nawracająca choroba afektywna jednobiegunowa

Rodzaj faz

Zespoły depresyjne i maniakalne lub hipomaniakalne

Zespół depresyjny

Rodzaj zab. afektywnych

U krewnych I stopnia

Zaburzenia dwubiegunowe i jednobiegunowe

jednobiegunowe

Cechy osobowości przedchorobowej

Często cyklotymiczna, syntoniczna, ekstrawertywna

Często melancholijny, anankastyczna, neurotyczna, introwertywna

Płeć

Kobiety i mężczyźni równie często

Częściej u kobiet

Początek choroby

20-30

Po 40

Długość fazy

3m. (częste fazy), krótkie

6-9m. (często fazy długie)

Cechy kliniczne

Niezbyt duże nasilenie lęku, hipersomia, z zahamowaniem, nagły początek i koniec nawrotu

Z lękiem, niepokojem, pobudzeniem ruchowym, urojeniami, bezsennością, stopniowe narastanie i ustępowanie objawów

Węglan litu w profilaktyce

Duża skuteczność

Mała skuteczność

Leki przeciwdepresyjne

Nieskuteczne, przeciwwskazane

Często skuteczne

 

2. Zespół depresyjny:

- obniżenie nastroju (chory utracił zdolność przeżywania radości, przeżywa smutek, zobojętnienie, ujemnie ocenia swoją przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, uważa się za winnego, grzesznego).

- zmniejszona aktywność (chory skarży się na niesprawność psychiczną i fizyczną, utratę energii życiowej, zainteresowań, trudność z wykonywaniem pracy  i prostych czynności, męczliwości)

- zahamowanie myślenia, chory ma kłopoty  ze skupieniem uwagi i poczucia utraty pamięci, skarży się, że jego myśli płyną wolno i są przykre, ciężkie, czarne <= objaw Anchedoni

- lęk (chory odczuwa nieokreślony lęk, niepokój zlokalizowany w okolicy serca, żołądka, przeżywa uczucie zagrożenia, oczekuje czegoś przykrego)

 

·         Zespoły depresyjne występują jako zespoły

- typowe;

- poronne i maskowane;

- jako łagodne, średnio nasilone i ciężkim przebiegu

·         Maja różny przebieg:

- typowy;

- z zahamowaniem;

- z urojeniami;

- z lękiem

- z zaburzeniami hipochondrycznymi;

- z natręctwami;

- z depersonalizacją;

- z objawami psychotycznymi;

- mieszane

·         Zaburzenia te różnią się nasileniem objawów podstawowych

 

3. Zespół maniakalny

- podwyższenie nastroju (chory stale wesoły, zadowolony, przecenia swoje możliwości, uważa się za człowieka sukcesu, nie liczy się z nikim, nie znosi krytyki, uwag, drażliwy, skłonny do kłótni);

- wzmożenie napędu psycho ( chory jest wielomówny, stale zajęty, na nic niema czasu, ma poczucie niepożytej energii, opowiada i podejmuje  się zajęć, których nie kończy);

- zaburzenia ośrodkowej regulacji rytmów biologicznych (chory prawie lub zupełnie nie sypia, nie czuje potrzeby jedzenia, czasami je łapczliwie, niechlujnie, może nadużywać alkoholu, być pobudzonym seksualnie, mówi niewybredne dowcipy)

- zaburzenia emocji (chory z byle powodu doprowadza do konfliktów, wybucha złością, agresja w przypadku niespełnienia jego żądań i zachcianek, może być wulgarny, opryskliwy)

 

W międzynarodowej  klasyfikacji wyodrębniono trzy stopnie nasilenia zaburzeń maniakalnych czyli trzy stopnie zespołów maniakalnych:

- hipomania;

- mania bez objawów psychotycznych;

- mania z objawami psychotycznymi.

 

Uwagi (posumowanie):

  1. Depresja w języku codziennym: określenie złego samopoczucia, obniżonego nastroju, przygnębienie, niezależnie od przyczyn tego stanu;
  2. w psychiatrii: zaburz. Nastroju i emocji rozumiane jako zjawiska chorobowe, wymagające leczenia;
  3. Należy pamiętać, że nie jest to zwykła chandra czy objaw słabości woli lub charakteru, nie można się od niej uwolnić ,, biorąc się w garść”

 

4. Inne zaburzenia afektywne:

·  sezonowe zaburzenia afektywne pojawia się każdego roku około października  lub listopada i utrzymuje się przez zimę, aż do całkowitej remisji (czasem wręcz do przejścia w manię) około marca, kwietnia (gdy dni stają się wyraźnie dłuższe);

- zaburzenia to dotyka cztery razy częściej kobiety niż mężczyzn, cierpią też na nie małe dzieci;

- badanie wykazuje, że epizody depresji wiążą się ściśle  z ilością światłą słonecznego i temperaturą.

 

·         Dystymia ( depresja nerwicowa, depresyjne zaburzenia osobowości, przewlekła depresja z lękiem) charakteryzujący się przewlekłym (trwającym kilka lat) obniżeniem nastroju o przebiegu łagodniejszym niż w przypadku depresji endogennej;

- diagnoza dystymii wymaga obecności przynajmniej dwóch z następujących objawów: zaburzenia łaknienia, zaburzenia snu, uczucie zmęczenia, deficyt uwagi, niska samoocena, trudności decyzyjne, poczucie beznadziejności

- objawy dystymii mają tendencje  do nasilania się w godzinach popołudniowych;

- zachorowanie następuje najczęściej  pomiędzy 20 a 30 r. życia;

- dystymia współwystępuje niekiedy z zaburzeniami osobowości i zespołem natręctw

·         Cyklotymia – utrzymujące się przez dłuższy czas wahania nastroju i aktywności w postaci łagodnych stanów subdepresyjnych oraz hipomanii występujących naprzemiennie, niekiedy oddzielone dłuższymi okresami normalnego samopoczucia

·         Krótkotrwałe nawracające zaburzenia depresyjne – polegające na regularnym występowaniu (raz w miesiącu) zespołów depresyjnych utrzymujących się nie dłużej niż 2 tygodnie, najczęściej 2-4 dni, oddzielone są okresem normalnego samopoczucia.

5. Choroby afektywne w chorobie jednobiegunowej – terapia:

- leki przeciwdepresyjne;

- leki psychotyczne o jednoczesnym wpływie przeciwdepresyjnym;

- leki psychotyczne o jednoczesnym wpływie przeciwmaniakalnym;

- sole litu;

- leki normotymiczne;

- leki anksjolityczne;

- elektrowstrząsy;

- fototerapię;

- psychoterapię ( kognitywna, indywidualna, grupowa, rodzinna)

 

6. Zasady kontaktu z chorymi:

- nie podzielać z chorym jego poczucia beznadziejności ani wiary w cudowne uzdrowienie;

- przypominać pacjentowi  o zasadniczym znaczeniu farmakoterapii (poprawa 3-4 tyg.);

- zachęcać do podejmowania działań, które wcześniej sprawiały my przyjemność;

- nie okazywać niezadowolenia z powodu niewykorzystania propozycji (prawdopodobnie zadania w danym momencie zbyt trudne dla chorego) .

 

7. Pielęgnowanie chorych z depresją:

 

1.      Utrata poczucia sensu życia, brak nadziei, zadowolenia, myśli samobójcze:

Cel: uzyskanie u pacjenta postawy chęci życia

- tzw. Ścisła obserwacja, pielęgniarka powinna wiedzieć gdzie przebywa i co robi pacjent;

- częsta obecność, chory potrzebuje drugiego człowieka, cichej życzliwości, bezpieczeństwa;

-  zastosowanie milczenia, oczekuje się na słowo pacjenta, zakomunikowanie tego do istotne;

- wysłuchanie chorego , który szuka możliwości swobodnego wypowiadania się o problemie;

- cierpliwość, akceptacja i empatia umożliwia dowartościowanie pacjenta, poprawę jego samooceny;

- podawanie leków zgodnie ze zleceniem lekarskim i dyskretna kontrola;

- usunięcie przedmiotów mogących stanowić narzędzie samobójstwa;

- uniemożliwienie dostępu do miejsc odosobnionych trudnych do obserwacji zwłaszcza nocą;

- ocena intensywności myśli samobójczych (czy są zwiewne czy natrętne);

- ocena czynników zwiększających prawdopodobieństwo wystąpienia próby samobójczej

- ocena samokontroli pacjenta nad doznawanymi emocjami oraz zamiarami

- ocena stanu pacjenta ( lęk, nastrój, drażliwość, pobudzenie psychoruchowe, przejścia z zahamowania w pobudzenie (raptus melancholicus) – może być przyczyną nieoczekiwanych zachowań)

- odwracanie uwagi od myśli i negatywnych przeżyć (techniki rozproszenia);

- wyjaśnienie związku myśli z nastrojem i tendencjami

- zmotywowanie pacjenta do życia poprzez naznaczenie pozytywów z życia pacjenta (osiągnięć, znaczenia dla innych)

- ocena stosunku chorego do życia

- ocena dystymulacji

 

  1. Przeżywanie urojeń depresyjnych:

Cel: zapewnienie bezpieczeństwa i uzyskanie prawidłowego interpretowania rzeczywistości

- przekazywanie prostych obiektywnych komunikatorów o rzeczywistości

- odwracanie uwagi od treści urojeniowych pacjenta

- rozpoznanie rodzaju urojeń i ich treści oraz nasileń

- nie przeciwstawiania się pacjentowi, gdy werbalizuje treści urojeń

 

3.      Brak poczucia własnej wartości (wszyscy wokół wydają się kimś, a ja jestem…)

Cel: wzrost  poczucia własnej wartości i samoakceptacji

-rozmowy, wskazywanie  pozytywnych faktów w życiu pacjenta, jego szczególnych osiągnięć;

- uświadamianie choremu jego możliwości, znaczenia dla innych, roli w rodzinie, grupie zawodowej;

- stopniowe aktywizowanie, powierzanie do wykonania zadań adekwatnych do możliwość, pochwały;

- zachęcanie rodziny do odwiedzin i rozmów z pacjentem.

 

4.      Lęk depresyjny

Cel: zmniejszenie i niwelowanie lęku

- obecność, rozmowa, wysłuchanie i próba zrozumienia pacjenta działają psychoterapeutycznie

- zachęcenie do udziału w zajęciach nie wymagających skupienia, aktywność rozładowuje napięcie             

 

5.      Trudności w rozwiązywaniu kontaktu z otoczeniem, odosobnienie

  Cel: Brak osamotnienia i nawiązywania właściwych relacji społecznych

- rozmowa, udzielanie wyjaśnień, dodanie otuchy, jeżeli kontakt jest niemożliwy – pamiętać, że świadomość jest zachowana i pacjent odbiera dochodzące do niego bodźce.

- zastosowanie technik relaksacyjnych

- stworzenie warunków do snu: wietrzenie sal, kąpiel, rozmowa, zapewnienie o bezpieczeństwie

- leki nasenne wg zlecenia lekarza, sprawdzanie czy pacjent śpi w nocy

 

6.      Zaparcia stolca

- zastosowanie środków naturalnych: kwaśne mleko, razowe pieczywo;

- zachęcanie do udziału  porannej gimnastyce, aktywności w ciągu dnia;

- udział pielęgniarki w farmakoterapii;

 

 

7.      Niechęć do dbałości o higienę, wygląd zewnętrzny i wygląd otoczenia:

- rozpoznanie przyczyn takiego stanu;

- rozmowa na temat znaczenia dbałości o higienę i wygląd dla poprawy własnego samopoczucia;

- obserwacja pacjenta w codziennych czynnościach (utrzymanie higieny)

- dopilnowanie wykonywania toalety, pomoc w utrzymaniu higieny włosów i fryzury, częsta kąpiel

- zauważanie i pochwalanie wysiłków pacjenta

 

8.      Trudności w podejmowaniu aktywności ruchowej;

– poznawanie możliwości chorego oraz obserwacja;

– planowanie aktywności  w ciągu dnia razem  z pacjentem;

-  motywowanie pacjenta poprzez zauważanie wszelkich prób aktywności;

- zachęcanie  do zaangażowania w dawne zajęcia (hobby)

- prowadzenie rozmów na temat doznań pacjentów potrzeb

- wspieranie pacjentów w obliczu

- zaangażowanie większej grupy pacjentów do współpracy

 

9.      Brak poczucia wsparcia

– uważne słuch...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin