ćwiczenia 1 Zachowania zdrowotne i ich uwarunkowania. Edukacja zdrowotna.doc

(50 KB) Pobierz

Promocja zdrowia psychicznego – ćwiczenia 1                                                                        26.04.2012

 

Zachowania zdrowotne i ich uwarunkowania. Edukacja zdrowotna

 

Zachowania zdrowotne wg. B. Woynarowskiej

- wszelkie działania (lub ich zaniechanie), które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na zdrowie i samopoczucie człowieka.

 

Zachowania zdrowotne dzieli się na:

·         Zachowania w profilaktyce  (zapobieganiu chorobom)

·         Zachowania w chorobie (dzialania podejmowane w okresie choroby)

·         Zachowania w rehabilitacji (działania podejmowane przez osoby chore i niepełnosprawne)

 

Podział zachowań zdrowotnych:

·         Zachowania sprzyjające zdrowiu (prozdrowotne)

·         Zachowania ryzykowne dla zdrowia (antyzdrowotne)

 

Zachowania zdrowotne:

·         Aktywność fizyczna

·         Odżywianie się

·         Stosunek do alkoholi i innych używek

·         Umiejętność radzenia sobie ze stresem

·         Poddawanie się badaniom profilaktycznym

·         Odpowiedni tryb pracy i wypoczynku.

 

Uwarunkowania zachowań zdrowotnych

Na kreowanie zachowań zdrowotnych w największym stopniu ma wpływ kultura i środowisko społeczne, w którym żyje dana jednostka. Kultura rozumiana jako system norm, zachowań czy wzorców przekazywanych przez rodziców, rówieśników, szkołę lub środki masowego przekazu. Można kreować zdrowie pro i antyzdrowotne, które stanowią „standard typowy dla jednostki”

 

Kultura reguluje:

·         Wyobrażenia dotyczące zdrowia wobec choroby

·         Poziomy życia w danej społeczności

·         Styl życia

·         Sposób postrzegania, odczuwanie i opisywania objawów chorobowych

·         Postawy i zachowania wobec choroby

·         Stan wiedzy o przyczynowości chorób

 

Tradycja w danej kulturze dotyczy:

·         Sposobu odżywiania się

·         Spędzania wolnego czasu

·         Dbałości o higienę

·         Stosunku do używek

 

 

 

Kształcenie przez rodzinę:

·         - wzory dotyczące zachowań między członkami rodziny

- aktywność fizyczna

- palenie papierosów

- wypoczynek i relaks

·         Wzory komunikacji międzyludzkiej

- role pełnione przez członków rodziny

- rytuały prawa i obowiązku

 

Uwarunkowania stratyfikacyjno – ekonomiczne

- poziom wykształcenia

- status ekonomiczny

- wtórne skutki pozycji zawodowej

 

Czynniki związane ze środowiskiem fizycznym

-zaniecyszczenie

- ceny żywności i jej dostępność

- system opieki zdrowotnej

 

W kreowaniu własnego zdrowia znacząca rolę przypisuje się także przemianom i oczekiwaniom.

 

Poczucie koherencji.

 

Wynika z modelu salutogenetycznego, czyli poziom zdrowia zależy od poczucia koherencji, czyli „przekonania o indywidualności i racjonalności świata własnego”

 

Na poczucie koherencji składa się:

1.      Poczucie zrozumiałości – zrozumiałość wypływających bodźców i odnajdywanie w nich sensu, pomimo bodźców negatywnych i pozytywnych.

2.      Poczucie zaradności – w jakim stopniu człowiek dostrzega dostępne zasoby, jako wystarczające, aby sprostać wymaganiom stawianym przez życie.

3.      Poczucie sensowności – człowiek dostrzega sens życia oraz sens w podejmowaniu wyzwań i wysiłków, aby sprostać pojawiającym się problemom

4.      Poczucie własnej skuteczności – określenie ze jednostka jest zdolna do osiągniecia celu. Przekonana o własnej skuteczności przeświadczeniem ze osoba potrafi poradzić sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

5.      Jednostki przekonane o swojej nieskuteczności mają trudności z radzeniem sobie z problemami.

 

Poczucie własnej wartości jest wyznacznikiem zamiarów i działań podejmowanych w różnych obszarach ludzkiej aktywności w tym też zachowań zdrowotnych. Należą do nich: wumiejętnosc radzenia sobie ze stresem, podejmowanie aktywności fizycznej…..

 

Umiejscowienie kontroli zdrowi. Wyróżnia się wewnętrzne i zewnętrzne umiejscowienie

Wewnętrzne – gdy zdarzenie znajduje się pod kontrolą

Zewnętrzne – gdy sytuacja jest wynikiem przypadku

 

 

 

EDUKACJA ZDROWOTNA

 

Proces dydaktyczno – wychowawczy dążący do zmiany zachowania o charakterze prozdrowotnym.

Edukacja trwa przez całe życie, zawiera całokształt działań, zmierzający do kształtowania oraz nabywania i rozwijania kompetencji do prowadzenia zdrowego stylu życia, skutecznego wpływania na zdrowie własne i społeczności.

 

Edukacja ejst elementem promocji zdrowia

Promocja zdrowia obejmuje edukacje do zdrowia oraz działania ukierunkowane na zmiany w środowisku fizycznym, społecznym w funkcjonowaniu służb społęcnzych oraz na tworzeniu w społeczności systemu wsparcia.

 

Cele edukacji zdrowotnej:

1.      Zachęcenie ludzi do identyfikacji własnych problemów zdrowotnych i odejmowania aktywnych działań w celu ich (problemów) rozwiązania.

2.      Pomoc w podejmowaniu racjonalnych decyzji i wyborów warunkujących harmonijny rozwój

3.      Kształtowanie zdrowego stylu życia

 

Modele edukacji zdrowotnej

1.      Zorientowany na chorobę – zapobieganie i eliminacja określonych jednostek chorobowych. Proprytety sę definiowane w kategoriach jednostki chorobowej a działania skierowane na określony czynnik warunkujący chorobę.

2.      Zorientowany na czynniki ryzyka – eliminacja czynnika w celu zapobiegania wielu chorobom jednocześnie. Dostarczenie wzorców prewencyjnych odwołując się wyłącznie do argumentów natury biologicznej i medycznej.

3.      Zorientowany na zdrowie – koncentruje się na zwiększaniu potencjału zdrowia a nie tylko na jego odzyskaniu i zachowaniu.

 

Cechy edukacji zdrowotnej

1.      Intencjonalność – oddziaływania zachowawcze są zamierzone

2.      Planowość – zaplanowanie procesu edukacji, z uwzględnieniem braku możliwości przewidzenia niektórych zdarzeń, które mogą wynikać z przeprowadzanego procesu edukacji np. pytania od słuchaczy.

3.      Celowość – każde wydarzenie jest celowe, dąży do realizacji zamiarów które SA określone i do których dobieramy najskuteczniejsze środki. Edukacja jest celowa nawet gdy działania są przypadkowe .

4.      Interakcyjność – współdziałanie wychowawców i wychowanków. Oddziaływanie dwukierunkowe

5.      Trwałość skutków – jest miarą skuteczności procesu

6.      Relatywność – przewidywanie skutków oddziaływań wiąże się z trudnościami, gdyż zależą one od wielu czyników, które w normalnym stopniu SA przewidywalne

7.      Długotrwałość – edukacja zdrowotna to poroces trwający całe życie od wczesnych etapów rozwojowych aż po dorosłość

8.      Ukierunkowanie zmian – zmiany dokonane pod wpływem zadań edukacyjnych mają charakter progresywny

 

 

 

Poziomy edukacji zdrowotnej

1.      Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z chorobą, funkcjonalnością organizmu

2.      Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z korzystaniem z opieki zdrowotnej i pojmowanie zasad jej funkcjonowania

3.      Podniesienie poziomu świadomości co do czynników społecznych i środowiskowych wpływających na zdrowie.

 

Planowanie kształcenia obejmuje:

1.      Wybór celów ogólnych

2.      Określenie celów pośrednich

3.      Opisanie celów szczegółowych

4.      Dobór metod nauczania

5.      Dobór środków nauczania

6.      Określenie czasu i miejsca zajęć

7.      Zaplanowanie metod kontroli i ocen

 

Wybór celów kształcenia powinien być inspirowany przez

1.      Wskaźniki zdrowotne

2.      Analizę czynności zawodowych

3.      Informacje o ostępie wiedzy których źródłem są

·         Literatura

·         Konferencje naukowe

·         Programy badawcze

·         Inne kanły informacyjne.

·          

Zgłoś jeśli naruszono regulamin