Petra Begemann zmiana pracy. jak wykorzystać szanse i full scan.pdf

(6620 KB) Pobierz
888452764.001.png
4
Z MIANA PRACY
3. Wyczerpane możliwości? Jak znaleźć pracę 41
Sobota przez cały czas ................................................................... 41
Ogłoszenia o pracę
Odległe o kliknięcie myszką ......................................................... 44
Giełdy pracy w internecie. Rekrutacja przez e-mail
Z odwagą do nowej pracy .............................................................. 49
Staranie się o stanowisko z własnej inicjatywy,
rekrutacja telefoniczna
Rekrutacja w miniformacie .......................................................... 52
Ogłoszenia o pracę
Strategia sukcesu numer 1 ............................................................. 55
Networking
Dać się zwerbować ......................................................................... 59
Headhunterzy
4. Dobry automarketing?
Jak efektywnie starać się o pracę 63
Czy Ty też masz alergię na ubieganie się o pracę? ..................... 63
Interesujący list motywacyjny ...................................................... 64
Życiorysy, które wzbudzają zainteresowanie ............................. 68
Zdjęcia, które wywołują sympatię ................................................ 74
Napływające teczki kandydatów .................................................. 75
Dobrze przebiegające rozmowy kwalifikacyjne ........................ 77
5. Szczęśliwe odejście? Jak się rozstać 85
Mistrzowskie wypowiedzenie ....................................................... 85
Kogo, kiedy i jak poinformować?
Zbieranie owoców .......................................................................... 87
Zatroszczenie się o dobre świadectwo pracy
Dobry start ...................................................................................... 91
Zapunktowanie już na początku
Zakończenie .................................................................................... 93
Bibliografia
95
Zalecana literatura
97
O właściwym momencie
Ludzie często zmieniający pracę
kontra prawa ręka w zakładzie
Nawet teraz, gdy karuzela pracy kręci się szybciej niż jeszcze przed
20 laty, prawie każdy ma znajomych czy przyjaciół, którzy wyso-
ko trzymają sztandar wierności firmie i pracują sześć, osiem lub
nawet dziesięć lat po ukończeniu studiów wciąż w tym samym
przedsiębiorstwie. W przypadku innych ludzi ledwo co zapamię-
tało się nazwę firmy i aktualną pozycję, gdy znowu się wszystko
zmieniło. Niektórzy taką częstą zmianę pracy komentują krytycz-
nie, a sami zainteresowani przytaczają argument „koniecznego
powodu”. Wykluczmy zewnętrzne czynniki, takie jak szef, który
jest nie do zniesienia, niezadowolenie z aktualnych treści pracy
czy po prostu zwolnienie przez pracodawcę. Jak często można, a jak
często trzeba zmieniać posadę?
888452764.002.png 888452764.003.png 888452764.004.png
10
Z MIANA PRACY
Doradca przedsiębiorczy Hedwig Kellner twierdzi, że po dwóch
latach w firmie nadchodzi czas „up or out”, ważny dla tych, którzy
chcą pokierować swoją karierą 1 . Z kolei autor bestsellerów i guru
zarządzania Fredmund Malik polemizuje z dużą ilością etapów
w życiorysie i ludzi tak postępujących nazywa po prostu kariero-
wiczami, którzy zmieniają szybko miejsce pracy „pół roku przed
tym, zanim gnój, który po sobie zostawiają, zacznie śmierdzieć” 2 .
Które zdanie powinniśmy wziąć sobie do serca?
Patrząc na to trzeźwo, konkretne określenie „idealnego mo-
mentu na zmianę” jest niemożliwe. Składa się na niego szereg
czynników:
Faza kariery i wiek
Na początku Twojej kariery zawodowej częste zmiany (po dwóch
do trzech latach przynależności do firmy) są tolerowane przez
pracodawców lub nawet traktowane jako wartościowy przyrost
doświadczenia. Jeżeli jednak przekroczysz 30 czy 35 lat, do głosu
powinno dojść więcej stateczności, a cykl zmiany zwiększyć się
do czterech lub pięciu lat. Stajesz się bardziej odpowiedzialny,
sukcesywnie budujesz swoją pozycję w przedsiębiorstwie. W wieku
40 lat powinieneś siedzieć mocno w siodle, a zmiana pracy po-
winna być mocno umotywowana — będziesz potrzebować pięciu
lat lub nawet dłuższego czasu, aby wykazać się w firmie solidny-
mi sukcesami i móc powziąć dalsze kroki na drodze kariery.
Osobisty rozwój w aktualnym przedsiębiorstwie
Dla Twojego wizerunku zewnętrznego będzie robiło znaczną róż-
nicę to, czy pracowałeś dziesięć lat na jednym stanowisku, dbając
o ten sam zakres zadań, czy w przeciągu tych dziesięciu lat osią-
gnąłeś wzrost odpowiedzialności i kompetencji decyzyjnych.
1 Kellner Hedwig, Karrieresprung durch Selbstcoaching (Skok kariery przez trening
siebie), Campus, Frankfurt 2001, s. 143.
2 Malik Fremund, Von einem Job zum nächsten? (Od jednej pracy do drugiej?),
Handelsblatt 25/26.05.01, s. K3.
C ZAS ODEJŚĆ ? K IEDY POWINIENEŚ DOKONAĆ ZMIANY
11
Przykład: Norbert K. jest wierny „swojej” firmie, przedsiębiorstwu
komunikacyjnemu, od początku lat dziewięćdziesiątych. Od tego czasu
przeszedł drogę od instalatora elektrycznego, przez kierownika projektu,
do prowadzącego technicznego urzędnika z czterema pracownikami
pod sobą. Następny krok — większą odpowiedzialność kierowniczą
— chciał osiągnąć przy rozszerzeniu branży. Grażyna M. z kolei
przed dwunastoma laty zaczęła pracować jako ekonomistka w dziale
sprzedaży producenta urządzeń biurowych. W jej zakresie kompetencji
od tego czasu nic się nie zmieniło. Niedawno wprowadzono w końcu
nowy system informatyczny, koleżanki przychodziły i odchodziły, praca
stała się rutyną, która nudzi już od lat. Grażyna M. będzie miała
większy problem w przypadku zmiany, aby przekonać nowego pracodawcę
o swoim zaangażowaniu i elastyczności.
Zwyczaje branży
W zakresie nowej ekonomii czy branży multimedialnej panują inne
podziały niż w tradycyjnych branżach, takich jak klasyczna pro-
dukcja, banki czy ubezpieczenia. „Pojawił się u nas ktoś, kto zmie-
niał pracę planowo co 1,5 roku. Tacy pracownicy pokazują, że są
elastyczni i zdolni do nauki”, mówi Sabine Koke, kierownik per-
sonalny w SinnerShrader, firmie usługowej z Hamburga 3 . Kie-
rownictwo personalne dużego banku lub przedsiębiorstwa bu-
dowy maszyn prawdopodobnie widziałoby to inaczej i zadałoby
mu kilka krytycznych pytań. Roczny wskaźnik zmienności do-
radca Hedwig Kellner szacuje w przypadku banków i ubezpie-
czeń na około 12 procent, w branży chemicznej na około 20 pro-
cent, w branży IT z kolei na 50 procent 4 . Podczas gdy w jednej
branży po kilku latach staniesz się już doświadczonym pracow-
nikiem, w innej będziesz dalej żółtodziobem.
Uzasadniona zmiana pracy
Odpowiedzialni za personel przy czytaniu CV zwracają zazwy-
czaj uwagę na ciągłość i klasyczny wątek. Jeżeli da się go zauważyć
między Twoimi etapami kariery, masz lepsze karty niż w przy-
3 Niemiecka Agencja Prasowa, 14.05.01.
4 Kellner Hedwig, Karrieresprung durch Selbstcoaching (Skok kariery przez trening
siebie), Campus, Frankfurt 2001, s. 145.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin