zen-prezentacji---pomysly-i-projekty.-jasne-zasady-i-techniki-tworzenia-doskonalych-prezentacji helion.pdf

(50268 KB) Pobierz
888086898.007.png
Spis treści
Podziękowania · 7
Od wydawcy · 9
WPROWADZENIE
Projekt ma znaczenie · 15
SKŁADNIKI
Czcionki · 43
Komunikowanie się za pomocą kolorów · 73
Opowiedz to zdjęciem lub ilmem · 103
Upraszczanie danych · 139
ZASADY
Różne rodzaje przestrzeni. Jak je wykorzystać? · 167
Cel i uwaga · 189
Osiąganie harmonii · 207
PODRÓŻ
Przykłady prezentacji · 227
Dążenie do doskonałości · 243
Zdjęcia · 258
Skorowidz · 259
888086898.008.png
6
Różne rodzaje
przestrzeni.
Jak je wykorzystać?
Wielu ludzi widzi w slajdach, dokumentach czy stronach internetowych tylko
pustkę, którą należy wypełnić treścią. Im więcej będzie tej treści, tym lepiej,
bo to dowód na to, że odrobiłeś swoją pracę domową. Ludzie zazwyczaj nie za‑
dają sobie trudu poświęcenia odrobiny uwagi „przestrzeni” jako takiej. Dostrze‑
gają ją dopiero wtedy, gdy widzą puste miejsce, „które się marnuje”. Stawiam
przed Tobą wyzwanie. Naucz się myśleć w inny sposób o materiałach wizual‑
nych. Naucz się postrzegać przestrzeń w inny sposób i wykorzystywać ją w swo‑
ich prezentacjach.
Pusta przestrzeń, zwana też przestrzenią negatywną lub światłem, jest tak
samo cenna z punktu widzenia projektanta, jak pozytywne elementy projektu,
na przykład zdjęcia czy tekst. Przestrzeń projektu nie jest czymś, co koniecznie
musi zostać wypełnione. Sama w sobie jest bardzo cennym narzędziem, pozwa‑
lającym zainteresować oglądającego i przekazać mu pewne przesłanie. Światło
pomaga kierować wzrok widza w kierunku elementów pozytywnych, tworząc
w naturalny sposób obszary kontrastujące delikatnie z pozytywnymi składowymi
projektu i wskazując subtelnie wybrane obszary slajdu. Przestrzeń negatywna
jest nieodzownym składnikiem każdej harmonijnej, zrównoważonej pracy graicz‑
nej, w której panuje ściśle określony porządek.
Musisz nauczyć się operować światłem tak samo jak pozostałymi składnikami
slajdów, ponieważ tylko w ten sposób zbliżysz się do ideału, jakim jest uniknięcie
bałaganu i zamieszania w projekcie. Gdy spoglądasz na nieporządnie wykonany
slajd, odruchowo odwracasz od niego wzrok, czując natychmiastowe zmęczenie
czy zupełny brak zainteresowania. Jednocześnie pamiętaj, że wydruki wysokiej ja‑
kości mogą być wypełnione zawartością znacznie hojniej, gdyż czytający ma czas
na zbadanie ich zawartości w swoim tempie i tyle razy, ile ma na to ochotę. Ale na‑
wet wydruki nie dają zupełnej swobody. Rozmieszczanie danych na kartce, choć
rządzi się innymi prawami niż aranżacja slajdu, wymaga od Ciebie rozsądnego
i przemyślanego używania światła, dzięki czemu dokument nie straci swojej pod‑
stawowej roli, jaką jest przekazanie treści w jak najdogodniejszej dla czytelnika po‑
staci. Fachowe posługiwanie się przestrzenią negatywną podczas przygotowywa‑
nia slajdów, które mają przecież podnosić jakość wygłaszanego wystąpienia, ma
Rozdział 6. Różne rodzaje przestrzeni. Jak je wykorzystać?
167
888086898.009.png
kluczowe znaczenie. Zręczne wykorzystanie pustej przestrzeni slajdu
pozwala zminimalizować zgubny wpływ wszystkich negatywnych
czynników, jakie pojawiają się w czasie wystąpień na żywo — kiep‑
skiego oświetlenia, różnych kątów widzenia ekranu i tak dalej.
Piękno przestrzeni i jej rola
Dlaczego ludzie, który po raz pierwszy stają przed zadaniem przy‑
gotowania slajdów, wypełniają je tak wielką ilością tekstu i obra‑
zów? Dlaczego nowicjusze nie korzystają z dobrodziejstw istnienia
światła? Między innymi dlatego, że go nie widzą. Dostrzeganie
przestrzeni negatywnej to pierwszy stopień nauki, którego zdaje się
brakować w naszym wykształceniu. Niejednokrotnie docierają do
mnie e ‑maile od studentów z całego świata, którzy podzielają moje
poglądy na charakter wystąpień publicznych. Ci ludzie wierzą, że
treść powinna płynąć z ust prowadzącego wykład, że w naturalny
sposób powinna wciągać publiczność w temat wystąpienia i że ca‑
łość prezentacji powinna być atrakcyjna wizualnie, a rola prelegenta
nie powinna ograniczać się do biernego odczytywania kolejnych
przydługich wierszy tekstu ze slajdów. A przecież w tych listach
ciągle czytam skargi na wykładowców, którzy potępiają każde
odstępstwo od przedstawiania danych w jakikolwiek inny sposób
niż ten, który wywołuje syndrom zanudzenia na śmierć w czasie
prezentacji PowerPoint.
Ostatnio jeden ze studentów powiedział mi, że dużym nakładem
pracy przygotował elegancką prezentację do swojego wystąpienia,
ale nauczyciel zaniżył mu ocenę, bo nie wszystko, co zostało powie‑
dziane w czasie wystąpienia, pojawiło się potem na slajdach w po‑
staci listy wypunktowanej. Student był niezadowolony, ponieważ
dobrze opanował prezentowany materiał, omówił wszystkie istotne
dla zagadnienia szczegóły i odpowiedział na każde zadane pytanie,
ale dostał niższą ocenę, bo nie przeprowadził „typowej” prezenta‑
cji. Mimo to był przekonany, że jego wystąpienie miało właściwą
formę — zmuszało publiczność do wytężenia uwagi i zapamiętania
materiału. Stworzenie dobrej prezentacji wymaga czasami poczy‑
nienia odstępstw od ogólnie przyjmowanych zasad. Tych samych
zasad, które uczą nas, że siedem czy osiem wierszy tekstu na slaj‑
dzie jest zupełnie dopuszczalne. Odejście od utartych schematów,
wyróżnienie się z tłumu, pozostawienie pustej przestrzeni na slaj‑
dzie wymaga szczególnej odwagi.
To typowy slajd — zapchany zbędnymi i w ogóle
nieczytelnymi danymi.
Ten slajd jest znacznie prostszy. Widać, że jego
zadaniem jest porównanie danych dotyczących
otyłości w Kanadzie z danymi z krajów, w któ-
rych ten problem ma większy i mniejszy wymiar.
Gdyby z jakichś przyczyn szczegółowa lista kra-
jów była Ci niezbędna, możesz wręczyć ją ze-
branym na wydruku. Porównywanie dużych ze-
stawień liczbowych na papierze jest znacznie
wygodniejsze.
168 Zen prezentacji — pomysły i projekty
888086898.010.png 888086898.001.png 888086898.002.png 888086898.003.png
Czym jest przestrzeń?
Umieszczając nawet tylko jedno słowo na pustym slajdzie, tworzysz „przestrzeń”.
Zanim w jego obszarze pojawi się cokolwiek, slajd jest tylko ramką dającą pewne
możliwości. Jednak gdy wstawisz w tę ramkę chociaż jeden obiekt, natychmiast
powołujesz do życia przestrzeń. Przestrzeń może objaśniać znaczenie, może pro‑
wadzić wzrok oglądającego w żądanym kierunku, a z pewnością pozwala uzy‑
skać harmonię. Oczywiście możesz też wykorzystać przestrzeń źle, zmarnować
ją, zapomnieć o niej i potraktować po macoszemu. Początkujący projektanci sku‑
piają się wyłącznie na pozytywnych elementach projektu — tekście, liczbach,
wykresach czy opisach slajdu — nie wiedząc wcale, że sekret dobrze zaprojekto‑
wanego slajdu kryje się we właściwym wykorzystaniu przestrzeni negatywnej.
Wielu projektantów utrzymuje, że ich praca polega głównie na takim zago‑
spodarowaniu przestrzeni negatywnej, by wszystkie pozytywne elementy ożyły
w najprostszy możliwy sposób. Światło samo w sobie jest kształtem i tak jak ci‑
sza pomiędzy dźwiękami utworu jazzowego nadaje mu głębię, tak światło kreuje
formę projektu graicznego. Bez tych niemych „kształtów” i wzorów muzyka by‑
łaby tylko nieznośnym hałasem.
Brak przestrzeni zabija
Słynny projektant Paul Rand powiedział kiedyś „Brak przestrzeni zabija”. Miał
rację. Kontrast jest nieodzowną składową dobrego projektu, a bez przestrzeni
negatywnej nie osiągniesz kontrastu. Brak kontrastu rodzi chaos. Zbytnia kom‑
plikacja warstwy wizualnej osłabia kontrast, nawet jeżeli projektant starał się
go użyć. Pusta przestrzeń daje możliwość tworzenia prawdziwych różnic, pod‑
kreślania ich i zwracania na nie uwagi. Światło sprawia, że pozytywne elementy
projektu — tekst, obrazy, linie — oddychają. Tak samo jak w życiu — to właśnie
ten niewidzialny oddech sprawia,
że projekt żyje i emanuje energią.
Dlatego właśnie można powiedzieć,
że brak przestrzeni zabija. Otwórz się
na przestrzeń negatywną.
Zdjęcie na slajdzie pochodzi z serwisu NASA.
Rozdział 6. Różne rodzaje przestrzeni. Jak je wykorzystać?
169
888086898.004.png 888086898.005.png 888086898.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin