KONSPEKT LEKCJI KOSZYKÓWKI
Temat: Gry podstawowe: 1x1, 2x2, przygotowanie ucznia do mini koszykówkiTemat zajęć: Doskonalenie umiejętności zwodów w grach 1x1 oraz doskonalenie manewru
ścięcia i obiegnięcia w grach 2x2.Miejsce: Hala sportowaCzas: 45minutPrzybory: Piłki do koszykówki, pachołki, znaczniki.Cel motoryczny: Doskonalenie zwinności, szybkości, siły, orientacji przestrzennej oraz koordynacji ruchowej.Cel wychowawczy: Współpraca uczniów między sobą, uszanowanie zasad fair-play.
Tok lekcji
Ćwiczenia i opis
Uwagi
Czas
Prowadzący
1.Część wstępna
Zbiórka
Zabawa ożywiająca „wybijanka”
Rozgrzewka
Przywitanie uczniów, sprawdzenie gotowości do zajęć, przedstawienie tematu zajęć.
Uczniowie dobrani w dwójki. Każda para znajduje sobie trochę miejsca na sali. Osoba 1 i 2 kozłuje piłkę starając się wybić ją partnerowi, nie tracąc przy tym swojej. Po zakończeniu zabawy uczniowie wracają do dwuszeregu.
Uczniowie ustawieni w rozsypce na połowie sali. Poruszają się w dwójkach ( jeden za drugim) dowolnie z częstymi zmianami kierunków, imitując poruszanie się w grze w koszykówkę, wykonując ćwiczenia:
1.Kozłowanie piłki lewą ręką, krążenie prawą ręką w przód.
2.Kozłowanie piłki prawą ręką, lewa ręka wykonuje krążenia w przód.
3.Krążenia piłki wokół głowy, w prawo i w lewo.
4.Krążenie piłki wokół pasa w prawo i w lewo.
5.Krok odstawno- dostawny kozłując prawą ręką, lewą asekuracja.
6.Krok odstawno- dostawny, kozłując lewą ręką, prawą asekuracja.
7.Krążenie piłki wokół nóg i między nogami
8.Przekładanie piłki pod kolanem nogi wykrocznej przy każdym wykroku.
9.Kozłowanie piłki w truchcie ze zmianami ręki kozłującej.
Zbiórka w dwuszeregu na linii bocznej boiska
Nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie bezpieczeństwa podczas poruszania się w dowolnym kierunku.
2’
5'
Tomasz Koczur
Patryk Kauczor
Grzegorz Suchar
2. Część główna
Ćwiczenia 1x1
Ćwiczenia 2x2
Gra 5x5
1.Objaśnienie i demonstracja przez nauczyciela. Ćwiczący w dwójkach. Pierwsza osoba z pary ustawiona pod koszem (obrońca), druga na połowie boiska z piłką (atakujący). Dwójka na sygnał rozpoczyna kozłowanie w kierunku kosza, jednocześnie jedynka rusza w stronę atakującego i przyjmuje prawidłową postawę obronną (bierną) Jedynka wykonuje zwód minięcia w kierunku nogi wolnej ( w lewo – jeżeli nogą obrotu jest noga prawa, w prawo – jeżeli nogą obrotu jest noga lewa), powrót do pozycji wyjściowej i rzut.
2. Objaśnienie i demonstracja przez nauczyciela. Ćwiczenie j/w, zwód minięcia w kierunku nogi obrotowej ( w lewo, w prawo), powrót i rzut.
3. Objaśnienie i demonstracja przez nauczyciela. Ustawienie uczniów jak w poprzednim ćwiczeniu. Jedynka tym razem jest obrońcą czynnym, a dwójka wybiera czy wykonuje zwód minięcia w kierunku nogi wolnej czy obrotowej, po zwodzie powrót do pozycji wyjściowej i rzut.
4. Objaśnienie i demonstracja przez nauczyciela. Uczniowie dobrani w pary. Stojąc na środku boiska w dwóch rzędach – jedynka (z piłką) na prawo, dwójka na lewo – twarzą zwróceni w kierunku kosza. Pod koszem znajduje się dwójka uczniów – którzy są obrońcami półaktywnymi (krycie każdy swego). W chwili startu atakujących, obrońcy ruszają w ich kierunku do ok. 6-8m (linia rzutów za 3pkt). Atakujący wykonują podania między sobą, do momentu gdy nie znajdą się przy nich obrońcy. W tym momencie jedynka podaje piłkę do dwójki. W chwili, gdy dwójka markuje rzut do kosza lub wykonuje zwód minięcia, jedynka stara się uwolnić obrońcy poprzez manewr ścinania, wychodząc na dogodną pozycję do otrzymania podania powrotnego od dwójki i oddania rzutu. Po oddaniu rzutu obrońcy zbierają piłkę i udają się bokiem na koniec rzędów, natomiast para atakujących staje się obrońcami.
5.. Objaśnienie i demonstracja przez nauczyciela. Ćwiczenie j/w, jednak tym razem zamiast manewru ścięcia wykonywane jest obiegnięcie. Obrońcy półaktywni.
6.. Objaśnienie i demonstracja przez nauczyciela. Ćwiczenie j/w, jednak teraz atakujący musi sam dokonać oceny sytuacji i wybrać który manewr zastosuje – obiegnięcie, czy ścięcie. Obrońca w pełni aktywny.
Obowiązują zasady mini koszykówki. Jeden mecz trwa 2 minuty.
Prowadzący w czasie ćwiczenia zwraca uwagę na: błąd kroków podczas kozłowania, prawidłowe wykonanie rzutów oraz prawidłową pozycję obronną. W razie potrzeby przerywa ćwiczenie i koryguje błędy ćwiczących. Uczniowie podzieleni na dwie grupy, ćwiczą na przeciwległe kosze.
Prowadzący zwraca uwagę na zasadę „10 palców”, czyli wyciągnięcia rąk w stronę partnera w celu zasygnalizowania gotowości do otrzymania podania. Zwraca uwagę na prawidłową pozycję obronną obrońców. Koryguje błędnie wykonane manewry.
10'
12'
Bartosz Siemianowski
3. Część końcowa
ćwiczenia uspokajające
czynności organizacyjno-porządkowe
1. postawa zasadnicza w rozkroku, toczymy piłkę między nogami w ósemkę.
2. pozycja zasadnicza w rozkroku, unosimy piłkę do góry, ...
szczota_bartek