mistrz sprzedaży cała książka.pdf

(9211 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Mistrz sprzedaży
Autor: Arkadiusz Bednarski
ISBN: 978-83-246-1944-3
Format: A5, stron: 280
Handlowy wieniec laurowy
Rady dla pocz¹tkuj¹cych i doœwiadczonych handlowców
Sprzeda¿ od pierwszego impulsu do spektakularnego fina³u
Szkic do obrazu barwnej przysz³oœci w sprzeda¿y
Sukces nigdy nie jest efektem „s³omianego zapa³u” — tu trzeba przejœæ
przez prawdziwy ogieñ
James Madison
Sprzedawco, przedstawicielu handlowy, agencie!
Zdecydowa³eœ siê podj¹æ nie³atw¹ pracê w nie³atwych okolicznoœciach. Konkurencja
panoszy siê tu¿ obok, klienci niechêtnie wydaj¹ pieni¹dze, a prowizje mog³yby byæ o kilka
procent wy¿sze. Jednak zawód sprzedawcy jest tak¿e jednym z najbardziej
satysfakcjonuj¹cych zajêæ, jakie mo¿esz sobie wyobraziæ. Pozwala zmieniaæ przekonania
odbiorców, podsycaæ ich potrzeby i budowaæ relacje z klientami na zasadach obopólnego
zadowolenia.
Marzysz o tym, by Twój kalendarz wype³ni³y terminy spotkañ, rozmowy handlowe koñczy³y
siê sukcesem, a zadowoleni klienci udzielali Ci rekomendacji? Aby to marzenie przekuæ
w rzeczywistoœæ, musisz zmieniæ tylko jedn¹ rzecz — w³asne nastawienie.
Ludzie uwielbiaj¹ kupowaæ! Niestety, ich stosunek do sprzedawców bywa zdecydowanie
mniej entuzjastyczny. Jeœli jednak z natrêtnego akwizytora, nastawionego na zysk
handlowca czy skupionego na sobie przedstawiciela do spraw kluczowych klientów
przeobrazisz siê w ¿yczliwego doradcê, ich przekonania diametralnie siê zmieni¹.
Dlaczego? Poniewa¿ ka¿dy pragnie zmiany na lepsze!
Efektywne poszukiwania nowych i dbanie o sta³ych klientów.
Skuteczne umawianie spotkañ handlowych i powroty z tarcz¹.
Poznanie emocji i mechanizmów kieruj¹cych Twoimi odbiorcami.
Wspó³praca z trudnymi klientami.
Rady najbardziej doœwiadczonych sprzedawców.
865716617.001.png 865716617.002.png
Spis treści
Trudne początki ............................................................................7
1. Co z tą sprzedażą? Dlaczego nie lubimy sprzedawać
i aby nam sprzedawano, a uwielbiamy kupować ........................11
Inne spojrzenie ..................................................................................................13
Pieniądze ...........................................................................................................17
Przekonania .......................................................................................................22
Zmiana przekonań ............................................................................................27
Koncentracja .....................................................................................................28
Zmiana koncentracji ..........................................................................................32
Kontrola ............................................................................................................37
2. Dlaczego kupujemy? Co wpływa na nasze decyzje o zakupie ....41
Skąd się biorą decyzje .......................................................................................42
Chcemy czuć się lepiej lub przestać czuć się źle ...............................................44
Potrzeby ............................................................................................................46
Pewność ............................................................................................................47
Urozmaicenie ....................................................................................................52
Uznanie .............................................................................................................56
Przynależność ....................................................................................................60
Rozwój ..............................................................................................................62
Prawa wpływu ...................................................................................................66
MISTRZ SPRZEDAŻY
3. Dlaczego i jak to robić?
O motywacji do działania i warsztacie sprzedawcy ....................89
Dlaczego i jak .................................................................................................... 90
Cele .................................................................................................................. 97
Technologia .................................................................................................... 116
Jak zdobywać wiedzę? .................................................................................... 116
Podsumowanie ............................................................................................... 125
4. Co na początek? Jak i gdzie szukać klientów ............................127
Lista Kontaktów .............................................................................................. 131
Osoby wpływowe .......................................................................................... 132
Rekomendacje ................................................................................................ 134
Lista Możliwości .............................................................................................. 140
Nawyki ........................................................................................................... 141
5. Jak się spotkać? Jak umówić się na spotkanie handlowe ...........147
Rozmowa telefoniczna .................................................................................... 151
6. Jak sprzedać? Jak prowadzić skuteczne spotkanie handlowe ...183
Etap pierwszy — nawiązanie kontaktu i zbudowanie relacji .......................... 186
Etap drugi — zbieranie informacji i uświadamianie potrzeb ........................... 199
Etap trzeci — przedstawienie propozycji i prezentacja .................................. 213
Kolejny krok ................................................................................................... 238
7. Jak nie dać się zwariować? O trudnych klientach .....................239
Różnice indywidualne ..................................................................................... 245
Metaprogramy ................................................................................................ 246
Systemy reprezentacji ..................................................................................... 262
Pięcioczynnikowy Model Osobowości ........................................................... 265
Zakończenie .............................................................................273
6
 
ROZDZIAŁ 6
Jak sprzedać?
Jak prowadzić
skuteczne spotkanie
handlowe
Proście, a będzie wam dane. Szukajcie, a znajdziecie.
Pukajcie, a będzie wam otworzone.
Ewangelia wg św. Mateusza
Z tego rozdziału dowiesz się:
Jakie są etapy rozmowy handlowej i jaka jest ich rola?
Jak zamknąć sprzedaż?
Jak oddalać zastrzeżenia?
Co zrobić po sprzedaży?
MISTRZ SPRZEDAŻY
W swojej karierze zawodowej poznałem wiele osób, które zajmują się
sprzedażą różnego rodzaju produktów i usług. Kiedy spotykałem się
i rozmawiałem z nimi, zdecydowana większość z tych osób miała prze-
konanie, że to, co i komu sprzedają wpływa bezpośrednio na spo-
sób sprzedaży. Innymi słowy, uważali, że inna jest specyfika sprzedaży
powierzchni reklamowych firmom budowlanym, inna samochodów,
a jeszcze inna kosmetyków klientom indywidualnym.
Aby dostosować tematykę i metodę szkoleń, przeprowadziłem wraz
z zespołem trenerskim tysiące rozmów i ankiet. Wnioski, które z tego
wyciągnęliśmy, były jednoznaczne. Otóż jedynym, co zebrane w ten
sposób informacje pokazały, były pewne braki w zakresie kompetencji,
które posiadali handlowcy, a które należało w procesie szkoleń i co-
achingu uzupełnić.
Co jednak ciekawe, nie uzyskaliśmy informacji, które wskazywałyby
na to, że poszczególne rodzaje sprzedaży różnią się między sobą na
tyle, aby można było mówić o ich wyjątkowości lub daleko idącej
specyfice. Bez wątpienia istnieją jednak takie zjawiska jak wyjątko-
wość funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, trendy konsumenc-
kie, uwarunkowania społeczno-gospodarcze i polityczne oraz specy-
fika samych produktów czy usług.
Dlatego proces sprzedaży jest zawsze taki sam, niezależnie od tego,
co, kiedy, gdzie i komu sprzedajemy. Stąd osoby, które mają tzw. za-
cięcie handlowe, sprzedadzą wszystko i wszystkim. Znam wiele takich
osób, które odnoszą sukcesy, sprzedając marchewkę na bazarze, polisy
na życie czy maszyny poligraficzne.
Warto zatem przede wszystkim skoncentrować się nie na wszelkich
możliwych specyfikach sprzedaży, ale na samym procesie sprzedaży.
Na sztuce sprzedaży.
Czym jest sztuka sprzedaży? Otóż są to określone umiejętności,
które sprowadzają się do:
184
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin