50 klasyków psychologii. kim jesteśmy, w jaki sposób myślimy, co robimy full scan.pdf

(5504 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Idź do
50 klasykw psychologii.
Kim jesteľmy, w jaki sposb
myľlimy, co robimy
Przykładowy
rozdział
Spis treÍci
Autor: Tom Butler-Bowdon
TĀumaczenie: Filip Kowalczyk
ISBN: 978-83-246-1169-0
TytuĀ oryginaĀu: 50 Psychology Classic s :
Insight and Inspiration from 50 Key Books
Format: A5, stron: okoĀo 450
Katalog ksiazek
NowoÍci
Bestesllery
Zamw drukowany
katalog
PrzeglĴd najbardziej znaczĴcych myľli w psychologii
Summa wiedzy najznakomitszych umysĀw psychologii:
Sigmunda Freuda, Iwana P. PawĀowa, Malcolma Gladwella, Roberta Cialdiniego,
Victora Frankla, Daniela Golemana, Karen Horney, Carla Junga,
Alfreda Kinseya, Ronalda D. Lainga, Jeana Piageta, Olivera Sacksa i innych wielkich.
Ta ksiĴŃka jest niezwykle bĀyskotliwym projektem wydawniczym. Autor po mistrzowsku
zredagowaĀ olľniewajĴce Ï lecz czķsto trudne do zrozumienia dla nie-psychologa Ï
koncepcje piķědziesiķciu wielkich umysĀw psychologii i stworzyĀ z nich jednĴ ksiĴŃkķ:
summķ ich ponadczasowej wiedzy. Dziķki niej poznawanie natury czĀowieka jest
prostsze i bardziej skondensowane niŃ kiedykolwiek wczeľniej.
Poznaj sekrety ludzkiej psychiki. Przeczytaj o wynikach sĀynnych i budzĴcych dreszcze
eksperymentw psychologicznych. Zrozum, co kryje siķ za ludzkimi dziaĀaniami
i dlaczego jesteľmy tacy, jacy jesteľmy. Zacznij dostrzegaě sens w zjawiskach, ktrych
doľwiadczamy na co dzieĺ, ale rzadko je rozumiemy. Dowiedz siķ:
¤ czym naprawdķ jest szczķľcie,
¤ jak powstajĴ dobre i zĀe nastroje,
¤ jakich odkryě dokonano w dziedzinie ludzkiej seksualnoľci,
¤ jak przebiegajĴ konflikty intuicji ze zdrowym rozsĴdkiem,
¤ skĴd siķ biorĴ psychopaci i jak dziaĀajĴ ich mzgi,
¤ co stoi za sekretami myľlenia rwnolegĀego,
¤ jak uzaleŃniamy siķ od nawykw i odruchw,
¤ czy moŃna wpĀywaě na ludzi za pomocĴ â dowodw spoĀecznych Ò ,
¤ na czym polega udane maĀŃeĺstwo,
¤ jak inteligentni ludzie dajĴ siķ porwaě psychologii tĀumu.
50 inspirujĴcych ksiĴŃek w jednej
Twj koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamw cennik
Zamw informacje
o nowoÍciach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
856064824.026.png 856064824.027.png 856064824.028.png 856064824.029.png 856064824.001.png 856064824.002.png 856064824.003.png 856064824.004.png 856064824.005.png 856064824.006.png 856064824.007.png 856064824.008.png 856064824.009.png 856064824.010.png 856064824.011.png 856064824.012.png 856064824.013.png 856064824.014.png 856064824.015.png 856064824.016.png 856064824.017.png 856064824.018.png 856064824.019.png 856064824.020.png 856064824.021.png 856064824.022.png 856064824.023.png
 
Spis treci
Podzikowania
7
Wprowadzenie
9
1
Alfred Adler Znajomo czowieka (1927)
24
2
Gavin de Becker Dar strachu (1997)
30
3
Eric Berne W co graj ludzie — psychologia
stosunków midzyludzkich (1964)
38
4
Robert Bolton People Skills (1979)
46
5
Edward de Bono Mylenie lateralne. Idee na przekór schematom (1970)
52
6
Nathaniel Branden The Psychology of Self-Esteem (1969)
58
7
Isabel Briggs Myers Gifts Differing: Understanding
Personality Type (1980)
64
8
Louann Brizendine Mózg kobiety (2006)
72
9
David D. Burns Rado ycia. Nowa terapia zaburze nastroju (1980)
78
10
Robert Cialdini The Psychology of Persuasion (1984)
84
11
Mihaly Csikszentmihalyi Creativity: Flow and the Psychology
of Discovery and Invention (1996)
90
12
Albert Ellis i Robert A. Harper A Guide to Rational Living (1961)
96
13
Sidney Rosen Mój gos pody za Tob. Terapeutyczne przypowieci
Miltona H. Ericksona (1982)
102
14
Erik Erikson Young Man Luther (1958)
110
15
Hans Eysenck Dimensions of Personality (1947)
118
16
Susan Forward Szanta emocjonalny — jak si obroni
przed manipulacj i wykorzystaniem (1997)
124
17
Viktor Frankl The Will to Meaning (1969)
130
18
Anna Freud Ego i mechanizmy obronne (1936)
136
19
Sigmund Freud Objanianie marze sennych (1900)
142
20
Howard Gardner Frames of Mind: The Theory
of Multiple Intelligences (1983)
150
6
50 KLASYKÓW PSYCHOLOGII
21
Daniel Gilbert Stumbling on Happiness (2006)
156
22
Malcolm Gladwell Bysk! Potga przeczucia (2005)
162
23
Daniel Goleman Inteligencja emocjonalna w praktyce (1998)
168
24
John M. Gottman Siedem zasad udanego maestwa (1999)
176
25
Harry Harlow The Nature of Love (1958)
184
26
Thomas A. Harris W zgodzie z sob i z tob (1967)
190
27
Eric Hoffer The True Believer: Thoughts on the Nature
of Mass Movements (1951)
194
28
Karen Horney Nasze wewntrzne konflikty (1945)
200
29
William James Zasady psychologii (1890)
208
30
Carl Gustav Jung The Archetypes and the Collective Unconscious (1968)
216
31
Alfred Kinsey Sexual Behavior in the Human Female (1953)
224
32
Melanie Klein Envy and Gratitude (1957)
232
33
Ronald D. Laing Podzielone „ja” (1960)
238
34
Abraham Maslow The Farther Reaches of Human Nature (1971)
246
35
Stanley Milgram Obedience to Authority (1974)
254
36
Anne Moir i David Jessel Pe mózgu (1989)
262
37
Iwan Pawow Wykady o czynnoci mózgu (1927)
270
38
Fritz Perls Gestalt Therapy (1951)
276
39
Jean Piaget Mowa i mylenie u dziecka (1923)
284
40
Steven Pinker Tabula rasa. Spory o natur ludzk (2002)
293
41
Vilayanur S. Ramachandran Phantoms in the Brain: Probing
the Mysteries of the Human Mind (1998)
298
42
Carl Rogers O stawaniu si sob. Pogldy terapeuty
na psychoterapi (1961)
306
43
Oliver Sacks Mczyzna, który pomyli swoj on z kapeluszem (1970)
312
44
Barry Schwartz The Paradox of Choice: Why More is Less (2004)
320
45
Martin Seligman Prawdziwe szczcie (2002)
326
46
Gail Sheehy Passages (1976)
334
47
Burrhus F. Skinner Poza wolnoci i godnoci (1971)
342
48
Douglas Stone, Bruce Patton i Sheila Heen
Difficult Conversations (1999)
350
49
William Styron Dotyk ciemnoci (1990)
358
50
Robert E. Thayer The Origin of Everyday Moods (1996)
364
50 kolejnych klasyków
371
Chronologiczna lista tytuów
379
Bibliografia
383
ROZDZIA 1
Alfred Adler
W
Znajomo czowieka 1927
1902 roku grupa mczyzn pochodzenia ydowskiego, w wikszoci
lekarzy, zacza spotyka si co rod w pewnym wiedeskim apar-
tamencie. „rodowe towarzystwo psychologiczne” Sigmunda Freuda
przeksztacio si ostatecznie w Wiedeskie Towarzystwo Psychoanalityczne,
a jego pierwszym prezesem by Alfred Adler.
Jako druga najwaniejsza osoba w kole wiedeskim i twórca psychologii in-
dywidualnej, Alfred Adler nigdy nie uwaa si za ucznia i naladowc Freuda.
Sam Freud by typem nobliwego patrycjusza, pochodzi z wyksztaconej rodziny
i mieszka w modnej dzielnicy Wiednia. Adler z kolei by synem kupca zboowego
i wychowywa si na przedmieciach. Freud syn ze znajomoci wiata staroyt-
nego i kolekcji antyków, Adler walczy o prawa kobiet i ciko pracowa na rzecz
lepszej edukacji i opieki zdrowotnej robotników.
Synne rozstanie tej pary naukowców nastpio w 1911 roku. Adler by coraz
bardziej poirytowany przekonaniem Freuda, e wszystkie problemy psychiczne
wynikaj z tumienia popdu seksualnego. Kilka lat wczeniej opublikowa ksi-
k Studie über Minderwertigkeit von Organen , w której stwierdza, i to, jak lu-
dzie postrzegaj swoje ciao i jego braki, jest gównym czynnikiem ksztatujcym
ich cele yciowe. Freud uwaa, e niewiadomo w peni kontroluje jednostki
ludzkie, Adler z kolei sdzi, e ludzie ksztatuj styl ycia w odpowiedzi na rodo-
wisko i odczuwane niedobory. Jednostki w naturalny sposób d do osobistej
mocy i poczucia tosamoci, ale zdrowe jednostki usiuj równie przystosowa
si do spoeczestwa i przyczyni si do pomnoenia dobra wspólnego.
Kompensacja saboci
Podobnie jak Freud, Adler uwaa, e ludzka psychika ksztatowana jest we wcze-
snym dziecistwie, a wzory zachowania pozostaj zaskakujco trwae take
w dorosym yciu. Freud jednak skupia si na dziecicej seksualnoci, natomiast
Adler bardziej interesowa si tym, w jaki sposób dzieci usiuj zwikszy swoj
856064824.024.png 856064824.025.png
26
50 KLASYKÓW PSYCHOLOGII
rol. Wrastajc w otoczenie, w którym wszyscy wydaj si wiksi i silniejsi,
dziecko dy do spenienia swoich zachcianek najkrótsz drog.
Adler zasyn koncepcj „porzdku narodzin” w rodzinie. Najmodsze dzieci
na przykad, poniewa s mniejsze i sabsze ni pozostae rodzestwo, bd si
czsto staray „przewyszy kadego z pozostaych czonków rodziny i sta si naj-
zdolniejszym jej czonkiem”. cieka rozwojowa ma dwa odgazienia — dziecko
albo zaczyna imitowa dorosych w celu wypracowania asertywnoci i siy, albo
wiadomie eksponuje swoj sabo, aby zyska pomoc i skupi uwag dorosych.
Krótko mówic, kade dziecko rozwija si w sposób pozwalajcy mu najlepiej
skompensowa wasne saboci. „Tysice talentów i zdolnoci bierze si z poczucia
nieprzystosowania” — zauway Adler. Potrzeba uznania pojawia si jednoczenie
z poczuciem niszoci. Dobre wychowanie powinno wyeliminowa poczucie
niszoci, tak aby dziecko nie rozwino w sobie potrzeby zwyciania kosztem
innych. Moemy przypuszcza, e mentalne, fizyczne lub przyziemne, codzienne
problemy, jakich dowiadczalimy w dziecistwie, stanowiy trudno, ale to, co
jest wad, a co zalet, zaley od kontekstu. Chodzi o to, czy uznajemy jaki brak
lub niedocignicie za czynniki majce znaczenie.
Denie psyche do zlikwidowania poczucia niszoci czsto ma wpyw na ycie
czowieka. Mechanizm kompensacji w niektórych sytuacjach przybiera skrajn
posta. Adler mówi w tym kontekcie o kompleksie niszoci, który z jednej strony
moe sprawi, e czowiek jest niemiay lub zamknity w sobie, a z drugiej —
wytworzy potrzeb kompensacji poprzez nadmierne osignicia. „Patologiczne
denie do mocy” odbywa si czsto kosztem innych osób i spoeczestwa jako
caoci. Adler uzna Napoleona, maego czowieka wywierajcego wielki wpyw na
wiat, za klasyczny przypadek kompleksu niszoci w dziaaniu.
Formowanie charakteru
Podstawowa zasada Adlera brzmiaa: nasz psychik ksztatuj nie czynniki dzie-
dziczne, ale wpywy spoeczne. Charakter to unikalna kombinacja dwóch prze-
ciwstawnych si: potrzeby mocy lub denia do wasnych korzyci oraz potrzeby
„uczucia spoecznego” i wspólnotowoci (niem. Gemeinschaftsgefühl) .
Kady czowiek jest wyjtkowy, poniewa akceptuje lub odrzuca te siy na róne
sposoby. W normalnych warunkach wiadomo potrzeb spoeczestwa równo-
way denie do dominacji, a próno czy duma znajduj si pod kontrol. Jed-
nak gdy ambicja i próno wezm gór, psychologiczny rozwój jednostki zostaje
brutalnie przerwany. Jak to sformuowa sam Adler: „dna mocy jednostka po-
da ciek samozniszczenia”.
Gdy uczucia spoeczne i oczekiwania spoecznoci s ignorowane, czowiek ujaw-
nia albo agresywne (próno, ambicja, zazdro, chciwo), albo nieagresywne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin