SPRAWOZDANIE pkt.4c.doc

(51 KB) Pobierz
§8 ust

 

 

 

 

OPIS I ANALIZA

realizacji wymagań określonych w

 

§8 ust.2, pkt.4 c

 

 

Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych jest niezwykle istotne dla jej efektywnego funkcjonowania. Ważne jest, aby te działania służyły każdemu uczestnikowi procesu edukacji: uczniowi – nauczycielowi – szkole. Dlatego też oprócz powierzonych mi obowiązków i zadań nauczyciela starałam się poszerzać zakres własnych działań, jak i działań Placówki.

 

Działania podjęte w celu poszerzanie zakresu działań szkoły:

 

1.      Organizacja uroczystości szkolnych i środowiskowych.

Szkoła jest nie tylko miejscem wytężonej pracy umysłowej, ale także odpoczynku i zabawy. Udział uczniów w przedstawieniach, uroczystościach szkolnych, wspólnych zabawach to według mnie bardzo atrakcyjna oferta zajęć. W okresie stażu byłam współorganizatorem wielu imprez szkolnych, które dostarczały dzieciom dużo przeżyć i radości. Odkąd pracuję           w Zespole Placówek Szkolno – Wychowawczych byłam organizatorem lub współorganizatorem wielu zabaw, imprez i uroczystości organizowanych zgodnie                        z harmonogramem imprez. Należały do nich:

-   przygotowanie i przeprowadzenie imprezy ogólnoszkolnej – Andrzejki – 27.11.2009r., listopad 2010r.

-   przygotowanie i przeprowadzenie zabawy mikołajkowej dla dzieci z iławskiego Stowarzyszenia na rzecz pomocy dzieciom z wadami słuchu – 12.12.2009r.

-   współzorganizowanie i przeprowadzenie zabawy mikołajkowej dla dzieci pracowników Zakładu Karnego – grudzień 2009r.

-   współzorganizowanie, przygotowanie przedstawienia jasełkowego zespołów edukacyjno – terapeutycznych – grudzień 2009r.

-   zorganizowanie i przeprowadzenie gier i zabaw z okazji Dnia Dziecka dla dzieci z zespołów edukacyjno – terapeutycznych – 01.06.2010r.

-   organizowanie i przeprowadzanie cyklicznej, corocznej imprezy tanecznej „Tańczyć każdy może” z okazji Światowego Dnia Tańca – 2010r., 2011r. , 2013r.

-   współzorganizowanie i prowadzenie zabawy mikołajkowej dla dzieci będących pod opieką MOPS – u – styczeń 2010r. 2011r. 1013r.

-   współzorganizowanie i prowadzenie imprezy ogólnoszkolnej – Bal karnawałowy – styczeń 2011r.

-   współzorganizowanie i przeprowadzenie „Pasowania na pierwszoklasistę” – 23.10.2012r.

2.      Prowadzenie kółka pantomimiczno – teatralnego „MAMOJUDA”

Szkoła jest miejscem zdobywania wiedzy przez dzieci, kształtowania postaw prospołecznych, rozwijania zdolności i zainteresowań. Ważne miejsce zajmują zajęcia dodatkowe, na których dzieci mogą oddawać się w pełni swoim pasjom. Dlatego też, z myślą o dzieciach z zespołów edukacyjno – terapeutycznych, z różnymi niepełnosprawnościami (od zespołu Downa przez porażenia mózgowe, niedosłuch aż po Autyzm) wraz z koleżankami założyłam grupę pantomimiczno – teatralną „MAMOJUDA”. „Wchodzenie w rolę” jest jedną z ulubionych zabaw dzieci, to w teatrze dziecko znajduje przyjemność przebywania w innym fantazyjnym świecie, w świecie fikcji i wyobraźni, w którym może przekraczać siebie i realizować marzenia. Uczestniczenie w spotkaniach kółka daje takie możliwości, bo tam dziecko może być księżniczką, rycerzem, zajączkiem czy rybakiem. Oprócz zabawy w teatr, zajęcia te zapewniają dzieciom wszechstronny rozwój osobowości, aktywności i twórczości. Dają możliwość zaistnienia, pokazania się, co z kolei sprzyja podniesieniu samooceny.

Cele główne, które realizowałam prowadząc kółko:

-   rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole i pożyteczne spędzanie czasu wolnego,

-   nabywanie umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach                  (np. w momentach stresu, tremy, występu publicznego),

-   promocja szkoły w środowisku lokalnym, regionalnym, wojewódzkim i ogólnopolskim, poszerzenie oferty edukacyjnej oraz podniesienie jakości pracy szkoły,

-   rozwijanie umiejętności prezentacji na scenie i wyrażanie uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mowę ciała i mimikę,

-   wspieranie psychologicznych aspektów rozwoju dziecka i uzdolnień, wyzwalanie                     w uczniach możliwości kreatywnych, ćwiczenia zmysłów słuchu, wzroku, dotyku, koncentracji poprzez zabawy ogólnorozwojowe i gry domowe,

-   uwrażliwienie na sztukę i kształtowanie postawy aktywnego odbiorcy,

-   ośmielanie do działania, wyrabianie pewności siebie, zwalczanie wstydu występowania przed publicznością

 

Efektem prowadzenia koła było umożliwienie jego uczestnikom zaprezentowanie swoich umiejętności podczas wielokrotnych występów w środowisku lokalnym oraz na scenie wojewódzkiej:

-   cykliczny udział w przeglądzie artystycznym „Kurtyna w górę”,

-   przygotowanie przedstawienia „Pan Karp kontra czarny ptak” listopad 2009r – zajęcie                I miejsca w konkursie wojewódzkim „Pan Karp”

-   prezentacja teatrzyku „Jaś i Małgosia”, pantomimy „Legenda Iławy”, w przedszkolu              nr 6 w Iławie,

-   udział w przeglądzie artystycznym „Nasze małe ojczyzny” w Olsztynie 23.04.2010r.                   z pantomimą „Legenda o Iławie”,

-   prezentacje artystyczne podczas „Zjazdu młodzieży z miast patronackich” – przedstawienie „Legendy Iławy” 06.06.2010r.,

-   przygotowanie części artystycznych z okazji DEN 14.10.2010r.

-   prezentacja artystyczna na obchodach  Jubileuszu 40 – lecia Ośrodka – 22.10.2010r.

-   przygotowanie części artystycznej na imprezę integracyjną „Bawmy się razem” 28.10.2010r.,

-   przygotowanie i prezentacja formy teatralnej „Witaminki” na wojewódzkim konkursie „Ruch rzeźbi umysł, serce, ciało” III miejsce 16.03.2011r.,

-   przygotowanie dzieci i udział w Przeglądzie Teatrzyków Kukiełkowych w Szczytnie 31.03.2011r. – bajka „Jaś i Małgosia”,

-   przygotowanie części artystycznych na święto Ośrodka 04.06.2012r.

-   udział w przeglądzie artystycznym „Ekologicznie z Korczakiem” w Elblągu 26.10.2012r.

Ewaluacja programu nie przewiduje zbyt wielu form sprawdzania, gdyż obejmując zajęcia dodatkowe przebiega w sposób naturalny. Uczniowie chętnie i spontanicznie przygotowują się do występów na scenie i do konkursów, a udział w nich przynosi satysfakcję. Stosowane w pracy z dzieckiem małe formy sceniczne i zabawy twórcze stały się dla mnie bogatym źródłem zadowolenia. Każdy wyjazd zespołu na przegląd artystyczny stwarzał możliwość zwiedzania i poznania wielu miast Polski.

 

3.      Organizowanie wycieczek szkolnych.

Poszerzam zakres działalności szkoły poprzez organizowanie rozmaitych wyjazdów                      i wycieczek szkolnych. To niezwykle ważny aspekt edukacji – wyjście poza „mury Szkoły”. Realizując tematy odnoszące się do poszczególnych ośrodków pracy bardzo często trzeba wyjść na zewnątrz: do pobliskiego sklepu, ogródka, hurtowni, kościoła czy na cmentarz. Ponadto często lekcje, zazwyczaj z zakresu edukacji społecznej i przyrodniczej, o ile pogoda na to pozwoli, odbywają się na świeżym powietrzu: w ogrodzie, w sadzie, nad jeziorem. Co roku staram się także, po wcześniejszych konsultacjach z rodzicami, zorganizować moim podopiecznym dłuższą wycieczkę, wykraczającą poza obszar naszego miasta. W trakcie trwania stażu zorganizowałam lub byłam współorganizatorką wycieczek do:

-   wycieczka do planetarium w Toruniu

-   wyjazd do Węgorzewa na wojewódzki konkurs teatralny „Ruch rzeźbi umysł, serce, ciało”

-   wycieczka do sali zabaw „Loopy’sWorld” w Gdańsku

-   piknik integracyjny w Gardzieniu połączony z hipoterapią

-   wycieczka do sali zabaw „KinderPark” w Toruniu

 

4.      Udział i organizacja zbiórek na cele charytatywne.

W aktywny sposób przyłączam się wraz z moimi uczniami do wszystkich zbiórek charytatywnych, ucząc w ten sposób bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi, troski o zwierzęta i dbałości o stan środowiska. Byłam pomysłodawczynią i organizatorką zbiórki karmy, kocy i misek dla zwierząt przebywających w schronisku miejskim. Moja klasa co roku bierze udział w akcji Góra Grosza. Zbieraliśmy także odzież, zabawki i słodycze dla dzieci               z Domu Dziecka w Pacółtowie. Przyłączamy się do akcji zbierania zużytych baterii w szkole, do akcji „Czyste jeziora, czyste rzeki”, „Sprzątanie świata”.

 

5.      Wykonywanie dodatkowych zadań.

W trakcie trwania stażu pełniłam w szkole kilka funkcji dodatkowych. Przez kilka lat dokumentowałam wszystkie wydarzenia i uroczystości szkolne prowadząc kronikę szkolną. Byłam także opiekunem sali komputerowej dbając o przestrzeganie regulaminu pracowni, opracowując harmonogram oraz o jej stan techniczny.  W latach szkolnych 2009/2010 oraz 2010/2011 pełniłam funkcję opiekuna medialnego Placówki. Do moich obowiązków należała promocja Ośrodka poprzez umieszczanie w lokalnej prasie artykułów i sprawozdań z imprez  i wydarzeń szkolnych. Poprzez ścisłą współpracę z lokalnymi gazetami („Echo Iławy”            i „Kurier”) dbałam o dobry wizerunek Placówki. Od września 2012r. jestem współautorem strony internetowej Ośrodka.

 

6.      Zdobycie dodatkowych kwalifikacji

W roku 2011 ukończyłam kurs kwalifikacyjny z zakresu „ Wczesne wspomaganie rozwoju               i edukacji uczniów autystycznych”. Wybrałam ten kierunek rozwoju ze względu na brak specjalistów w naszej placówce zajmujących się terapią dzieci z autyzmem i jednoczesnym jego zapotrzebowaniem, ponieważ Ośrodek rozszerzył swoją ofertę o klasy dla dzieci                      z autyzmem. Jednocześnie ten temat jest zgodny z moimi zainteresowaniami. Studiowanie dało mi możliwość poznania pracy terapeuty i nauczyciela zajmującego się autyzmem                  od strony teoretycznej jak i praktycznej. Zapoznałam się z metodami i formami pracy z tymi dziećmi.

 

Uzyskane efekty:

-   organizowane przeze mnie imprezy szkolne i lokalne przyczyniały się do integrowania środowiska szkolnego jak szkolnego z rodzinnym,

-   imprezy jednoczą Szkołę, uczą dzieci współżycia i współpracy w grupie, rozwijają aktywność oraz potrzebę kultywowania tradycji,

-   uroczystości stały się doskonałą promocją placówki w środowisku lokalnym,

-   występy dzieci przed szkolną publicznością przynoszą im dużo emocji i satysfakcji, uatrakcyjniają szkolną codzienność, a praca nad ich przygotowaniem integruje cały zespół, uczy odpowiedzialności,

-   udział w konkursach jest dla dziecka i jego rodziców dużym wyróżnieniem oraz przeżyciem, dostarcza motywacji do podejmowania dodatkowej pracy, daje poczucie zadowolenia, pewności siebie i dowartościowuje wobec rówieśników,

-   udział w kole pantomimiczno – teatralnym daje dzieciom możliwość rozwijania swoich uzdolnień, umożliwia integrację z rówieśnikami z innych szkół, ułatwia budowanie więzi i postaw prospołecznych, daje możliwość zaistnienia i zaprezentowania swoich dokonań na szerszym forum,

-   organizowane przeze mnie wycieczki przyniosły pozytywne efekty dla dzieci, które szybciej przyswoiły niektóre treści programowe, poszerzyły wiadomości na temat zwierząt, nauczyły się kulturalnego zachowania w miejscach publicznych, dały możliwość poznania różnych miejsc, miast,

-   integracja zespołu klasowego,

-   uczniowie zaangażowali w akcje charytatywne swoje rodziny,

-   uczestnictwo w akcjach charytatywnych nauczyło dzieci dzielenia się z innymi, tolerancji, wyrabiania wrażliwości i współczucia,

-   podnoszenie swoich kwalifikacji, zapoznanie się z metodami nauczania dzieci z autyzmem,

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin