kolokwium.doc

(24 KB) Pobierz
Kolokwium z ćwiczeń terenowych z inżynierii leśnej

2000

KOLOKWIUM Z ĆWICZEŃ TERENOWYCH Z INŻYNIERII LEŚNEJ

 

 

1. Podaj w logicznej kolejności czynności trasowania drogi w terenie i zasady realizacji oraz wyjaśnij do jakich elementów projektu technicznego drogi pomiary te stanowią dane wyjściowe.

 

a) zapoznanie  się z trasą

b) wybranie wierzchołków ( przy pomocy tyczek)

c) pomiar długości boków ( szpilki, dwukrotny pomiar)

d) pomiar kątów ( punkty charakterystyczne łuków, kilometraż trasy drogowej)

e) pikietaż trasy drogi ( punkty charakterystyczne na drodze, zmiany profilu podłużnego, poprzecznego, przecięcie się z innymi drogami)

f) wyznaczenie prawidłowości kilometrażu

g) domiary wierzchołków i pomiary sytuacyjne ( do planu sytuacyjnego)

h) ocena jakości gruntu

i) niwelacja podłużna ( wybór reperów, określeni topografii reperów, dowiązanie, odwzorowanie terenu i wykonanie profilu podłużnego)

j) niwelacja poprzeczna ( odwzorowanie porzeczne terenu, przekroje poprzeczne)

 

5. Przedstaw na rysunku i wyjaśnij technikę wyznaczania profilu podłużnego i poprzecznego drogi za pomocą krzyży niwelacyjnych, łat i poziomicy.

 

Krzyże niwelacyjne służą do wyznaczania punktów pośrednich na prostej o jednostajnym pochyleniu.

 

Mamy do dyspozycji 3 krzyże ( 1 trochę wyższy- celowniczy (czerwono-biały), 2 niższe              ( czerwone ) ). Na końcu odcinka o jednostajnym spadku na którym chcemy wyznaczyć punkty pośrednie leżące na linii spadku stawiamy krzyż celowniczy. Na początku odcinka stawiamy jeden z krzyży czerwonych.  Patrząc zza krzyża czerwonego w kierunku krzyża celowniczego manipulujemy drugim krzyżem czerwonym nad punktem pośrednim, którego wysokość chcemy wyznaczyć w terenie, tak aby jego górna krawędź leżała na linii pierwszego krzyża  ( górnej jego krawędzi) i  krzyża celowniczego ( na linii pomiędzy białym, a czerwonym kolorem)

Po ustawieniu drugiego krzyża na linii zaznaczamy w terenie wysokość na jakiej znajduje się  podstawa krzyża.

 

Poziomica i łata – wyznaczanie przekroju poprzecznego dla wyznaczania  pochyleń poprzecznych jezdni i pobocza do robót ziemnych.  Δh wyliczamy z przekrojów normalnych na podstawie spadków. 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin