wstęp.doc

(25 KB) Pobierz

Załącznik 1      CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA PROJEKTOWANEJ DROGI

 

W ramach ćwiczeń terenowych z „Inżynierii leśnej” zaprojektowaliśmy drogę leśną na terenie Leśnego Zakładu Doświadczalnego w Rogowie.

Projektowana droga znajduje się w obrębie siedliska LMśw i przebiega na gruncie mało spoistym.

Projektowany odcinek drogi usytuowany jest w terenie nierównym, falistym. Droga ta należy do III kategorii dróg leśnych i zaprojektowana została taki sposób, aby nie przekroczyć dopuszczalnego dla tej kategorii podłużnego pochylenia terenu wynoszącego 12 %. (dla projektowanego przez nas odcinka drogi podłużne pochylenia terenu wynoszą maksymalnie 6 %).

Na całej trasie drogi o długości 274,76 m znajdują się 3 łuki poziome  o promieniach: R1=30 m R2=40 m R3=30 m .

Głębokość wody gruntowej wynosi tu około 3,5 m, a głębokość przemarzania 1m. Tak więc droga jest budowana przy spełnionym warunku: H > HKNB+ Hp              gdzie:     

              H głębokość wody gruntowej

              HKNB  kapilarność niebezpieczna bierna

              Hp  głębokość przemarzania gruntu

W czasie projektowania drogi leśnej w terenie wykonane zostały następujące zadania i pomiary:

1). wyznaczono oś drogi i utrwalono ją za pomocą punktów oznaczonych świadkami w dowiązaniu do charakterystycznych punktów w terenie.

2). pomierzono długości boków taśmą geodezyjną ( o długości 20 m). Pomiar został wykonany dwukrotnie (wprzód i wstecz).

3). teodolitem pomierzono kąty – dokonano dwukrotnego pomiaru kątów prawych pomiędzy poszczególnymi odcinkami drogi, w celu wyznaczenia kąta kierunkowego.

4). wykonano przedłużenie linii każdego boku trasy w celu wykonania  topografii wierzchołka.

5). wyznaczono kierunek dwusiecznej każdego kąta

6). wytyczono punkty główne łuków – na podstawie wyznaczonego kąta kierunkowego a i założonego promienia łuku R. Z tablic odczytano następujące elementy łuku:

                  Tg- długość stycznej

                                                      K – długość łuku

                  B – strzałkę

Na podstawie tych elementów w terenie odmierzono charakterystyczne punkty łuków( początek, środek, koniec).

              7). wykonano obliczenie kilometrażu trasy.

              8). wykonano pikietaż – uzupełniono drogę leśną punktami, które charakteryzują jej przebieg w terenie. Punkty odwzorowują m.in. rzeźbę terenu , zmiany składu gatunkowego drzewostanu, wskazują na charakterystyczne przecięcia się drogi leśnej np. : z liniami oddziałowymi itp.

              9). wykonano pomiar sytuacyjny – do wyznaczenia osi drogi domierzono szczegóły otoczenia metodą domiarów prostokątnych.

              10). wykonano niwelację podłużną – za pomocą niwelatora i łat o wysokości 3 m. Ustalono rzędne pikiet i punktów szczegółowych trasy metodą punktów wiążących w nawiązaniu do reperów wysokościowych.

              11). wykonano niwelację poprzeczną trasy – na pikietażu na kierunku prostopadłym do osi drogi w celu wyznaczenia pochylenia poprzecznego terenu.

 

              Zaprojektowana droga zostanie zbudowana w systemie powierzchniowym, charakterystycznym dla III kategorii dróg.

              Dla tej drogi zaprojektowano nawierzchnię żużlową jednowarstwową o grubości 15 cm. Ponieważ droga będzie znajdowała się na gruncie mało spoistym w dolnej warstwie jej nawierzchni wykonana zostanie cienka warstwa odcinająca z piasku, grubości 10 cm. Konstrukcja drogi dopasowana jest do rodzaju podłoża. Jezdnia ma szerokość 3 m i wykonana jest ze spadkiem 4 %, co powoduje odprowadzenie wody z jej powierzchni . Pobocza mają szerokość 0,75m i wykonane są ze spadkiem 6%. Korona drogi ma szerokość 4,5m. Dodatkowo na łuku poziomym o R=30 m zaprojektowane zostało poszerzenie o szerokości 0,75 m . 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin