Empire of the Sun.doc

(2278 KB) Pobierz
Imperium Słońca

 

 

 

Imperium Słońca

Wojna na Pacyfiku 1941-1945

Gra Marka Hermana

Instrukcja w wersji 1.4 z 30 listopada 2005 r.,

Tłumaczenie uwzględnienia Corrections and Clarifications (July 2005)

oraz niektóre wyjaśnienia Autora na forum Consimworld

Tłumaczył: Andy (wersja 30 VI 2007)

 

 

 

Uwagi tłumacza:

1. Z myślą o graczach używających oryginalnej wersji gry, kolorem niebieskim i nawiasami [kwadratowymi] oznaczono tymczasowo te angielskie terminy, które występują na planszy, żetonach, kartach strategicznych i w zestawieniach umieszczonych w oryginalnej instrukcji.

2. Przekreśleniem oznaczono tymczasowo fragmenty, których umieszczenie w polskiej wersji instrukcji mijałoby się z celem.


Spis treści

1.0 Wstęp                                                                                                                    2

2.0 Rozstawienia początkowe                                                                        14

3.0 Ogólny przebieg gry                                                                                      15

4.0 Kolejność faz                                                                                                    16

5.0 Karty strategiczne                                                                                                    20

6.0 Ofensywy                                                                                                                  30

7.0 Ruch i stosy                                                                                                    40

8.0 Rozstrzyganie bitew                                                                                      57

9.0 Posiłki i Punkty Desantowe                                                                        72

10.0 Uzupełnienia                                                                                                    76

11.0 Działania strategiczne                                                                                      80

12.0 Status państw                                                                                                    83

13.0 Zaopatrzenie i wyczerpanie                                                                        95

14.0 Rywalizacja między armią a flotą                                                          98

15.0 Wojna w Europie                                                                                      99

16.0 Warunki zwycięstwa w scenariuszach kampanijnych                            100

17.0 Scenariusze                                                                                                  107

18.0 Rozstawienia początkowe – zestawienie uniwersalne                            128             

19.0 Przykładowa rozgrywka                                                                                    138

20.0 Uwagi Autora                                                                                                  148

Bibliografia                                                                                                                153

Indeks                                                                                                                              155

 

1.0 Wstęp

Imperium Słońca jest grą odtwarzającą działania na Pacyfiku w czasie II wojny światowej. Jeden z graczy dowodzi siłami japońskimi, a drugi siłami zachodnich Aliantów. Gracz japoński stara się osiągnąć więcej niż jego historyczni poprzednicy i zmusić Aliantów do negocjacji kończących wojnę. Gracz aliancki dąży do zniszczenia japońskiej potęgi militarnej i zaatakowania przemysłu Japonii siłami bombowców B-29 i floty. Jeśli postępy gracza alianckiego będą wolniejsze niż historyczne, jedynym wyjściem okaże się inwazja na macierzyste wyspy Japonii.

 

1.1 Przyczyny wojny

Wojna na Pacyfiku została spowodowana przez wiele czynników, z których najistotniejszym było przekonanie przywódców japońskich, że ich państwo ma oczywiste prawo stania się dominującą siłą w Azji. Psychicznie Japończycy czuli się równi każdemu narodowi świata zachodniego. W Tokio panowało przekonanie, że jedyną przeszkodą na drodze do osiągnięcia przez Japonię statusu światowego mocarstwa jest brak źródeł surowców, poskąpionych jej przez naturę. Korzystając z wzorów zachodnich, Japończycy stworzyli kolonialny model swego imperium, w którym szczególną rolę miały odgrywać Chiny i Holenderskie Indie Wschodnie. Tym kierowały się „zbuntowane” oddziały Armii Cesarskiej, atakując i zajmując w 1931 roku Mandżurię i stawiając władze w Tokio przed faktem dokonanym. Ta zagraniczna awantura i starania kolejnych japońskich rządów o międzynarodowe uznanie szczególnego statusu Japonii na kontynencie azjatyckim, prowadziły do ciągłych tarć w stosunkach z mocarstwami zachodnimi.

Co więcej, ten sposób postępowania zderzył się z realizowaną od dawna, choć nieskutecznie, amerykańską polityką „otwartych drzwi” w Chinach. USA były przywiązane do romantycznego wyobrażenia o ożywionych stosunkach handlowych z Chinami, lecz nie znajdowało to potwierdzenia w rzeczywistości ekonomicznej. Niemniej wiele ważnych rodów, takich jak Rooseveltowie, zbudowało fortuny na handlu z Chinami, i wspierały one walkę dyplomatyczną USA o utrzymanie nieograniczonego dostępu do chińskiego rynku.

Powtarzające się ograniczone ataki i postępujące osłabienie chińskiego rządu centralnego, doprowadziły w 1937 roku do wielkiej japońskiej ofensywy na północne Chiny. Inwazji tej towarzyszyły akty okrucieństwa wobec chińskiej ludności cywilnej, z których najgłośniejszym echem odbiła się masakra w Nankinie. Chiny okazały się jednak zbyt wielkim państwem, by mogły być w całości zajęte przez Japonię, więc centralny chiński rząd narodowy pod kierunkiem Sun Jat-sena, a potem Czang Kaj-szeka, mógł kontynuować wojnę. Wzbudzało to skrajne niezadowolenie rządu japońskiego.

Niemiecka wojna błyskawiczna w Europie w latach 1939-1941 rozbiła bądź osłabiła wiele zachodnich mocarstw kolonialnych, a ich odległe kolonie stały się podatne na podbój militarny. Operacja Barbarossa i przewidywany szybki upadek Związku Sowieckiego, a także sankcje ekonomiczne nałożone przez Stany Zjednoczone, przekonały rząd japoński o nadejściu momentu uderzenia. Uważano, że trzeba działać natychmiast, albo szansa na zbudowanie światowego mocarstwa zostanie utracona raz na zawsze. Chociaż amerykańscy kryptoanalitycy złamali japoński kod dyplomatyczny i wiele kodów wojskowych niższej rangi, japoński atak na amerykańską Flotę Pacyfiku w bazie Pearl Harbor zastał ją całkowicie nieprzygotowaną. To uderzenie upokorzyło Amerykanów i w efekcie ściągnęło na Imperium Japońskie okrutny i niszczycielski odwet USA.

 

1.2 Elementy gry

1.21 Kostka

W grze Imperium Słońca używa się kostki dziesięciościennej dla określania wpływu czynników losowych. Numer „0” oznacza wyniki równe zeru i niższe niż jeden, a nie wynik „10”, jak w innych grach.

 

1.22 Mapa

Mapa przedstawia Ocean Spokojny wraz z fragmentami Azji, na których toczyły się działania wojenne. Każdy heks odpowiada około 240 kilometrom. Zobrazowano różne typy terenu, od Gór Owena Stanleya na Nowej Gwinei, do atoli Centralnego Pacyfiku. Zaznaczono wszystkie ważne lotniska [Airfield] i porty [Port], jako elementy logistyczne niezbędne dla prowadzenia działań ofensywnych. Nazwy geograficzne zaczerpnięto z jednego źródła: mapy National Geographic Society z września 1943 roku (zob. Bibliografia).

 

1.23 Żetony

Żetony przedstawiają jednostki i zespoły, którymi gracz manewruje i które uczestniczą w walkach, mających doprowadzić do spełnienia warunków zwycięstwa. Jednostki lądowe reprezentują wielkości od pułku aż do armii. Żetony jednostek lotniczych oddają duże zgrupowania sił powietrznych na danym obszarze. Żetony zespołów morskich odpowiadają dużym zespołom floty, składającym się zarówno z wielkich okrętów (których imiona zostały wykorzystane jako nazwy tych zespołów), jak i z występujących w znacznych ilościach krążowników, lekkich krążowników i niszczycieli. Wszystkie żetony na planszy są przez cały czas gry są jawne dla obu graczy.

 

Przykłady żetonów: Zespoły floty (poza zespołami lotniskowców) oraz jednostki lądowe mają określone dwie wartości, siłę (liczba po lewej stronie) i odporność (liczba po prawej stronie). Jednostki lotnicze i zespoły lotniskowców mają trzy współczynniki: siłę (po lewej), odporność (w środku) i zasięg w heksach (po prawej). Ten ostatni występuje często w postaci dwóch wartości: zasięgu zwykłego oraz zasięgu maksymalnego (podanego niekiedy w nawiasach). Wszystkie sztaby mają podane dwa wskaźniki: zasięg dowodzenia w heksach (po lewej) oraz efektywność (po prawej). Pozostałe oznaczenia na żetonach podają numer heksu, na którym jednostka rozpoczyna grę (liczba czterocyfrowa), bądź etap, w którym jednostka pojawia się w grze (liczba jedno- lub dwucyfrowa). Jednostki, które mają biały trójkąt w prawym górnym rogu awersu żetonu, rozpoczynają grę ze zredukowaną siłą. Ich żeton jest odwracany rewersem do góry i ustawiany na heksie podanym na rewersie, albo pojawia się w podanym tamże etapie gry. Pozostałe numery, to historyczna numeracja jednostek, która nie ma w zasadzie wpływu na przebieg gry.

 

[Opisy do rysunku na s. 2 (od opisu prawego górnego, zgodnie z ruchem wskazówek zegara):]

Jednostka lądowa

Biały trójkąt, oznaczający jednostkę, która rozpoczyna Pełną Kampanię w zredukowanej sile

Wielkość jednostki

Nazwa jednostki

Odporność

Siła

 

Jednostka lotnicza

Nazwa jednostki

Kropka oznaczająca jednostkę, która nie może otrzymywać uzupełnień

Zasięg maksymalny

Zasięg

Odporność

Siła

Numer heksu, na którym jednostka rozpoczyna Pełną Kampanię

 

Sztab

Nazwa sztabu

Nazwisko dowódcy

Efektywność

Zasięg dowodzenia

Gwiazdka oznaczająca jednostkę wchodzącą do gry po zagraniu Karty Wydarzeń

 

Zespół lotniskowców

Nazwa zespołu

Rodzaj zespołu

Zasięg

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin