cytologia IV.doc

(1736 KB) Pobierz

Cytologia IV

1. Uporządkuj struktury biologiczne w kolejności wzrastającej wielkości.

              wirus

....1              atom węgla

              monocyt człowieka

              bakteria

              cząsteczka białka

4.              Zaznacz prawdziwe zdanie.

Obie komórki, zarówno prokariotyczna, jak i eukariotyczna, mają:

A.              chromosomy wewnątrz jądra komórkowego,

B.              organelle zawsze otoczone błoną komórkową,

C.              mitochondria, które wytwarzają ATP,

D.              DNA jako materiał genetyczny.

5.              Komórki roślin i grzybów mają wiele podobnych organelli, lecz są też takie struktury komór­kowe, które występują tylko w komórce roślinnej. Na rysunku I.19A przedstawiono komór­kę roślinną tkanki miękiszowej, a na rysunku  - komórkę drożdży.

 

 


A              B

a) Podaj nazwę jednego organellum, którego nie ma na rysunku komórki grzyba, ale jest obecne na rysunku komórki roślinnej. Określ funkcję tego organellum.

 

……………………………………………………………………………………………………………………


b) Podaj jedną różnicę w odżywianiu między komórką roślinną a komórką grzyba.

………………………………………………………………………………………………………………

 

6.   Rysunek  przedstawia fragment błony elementarnej.

             


a)     Na rysunku zaznacz literą X część hydrofilową, a literą Y- część hydrofobową dowolne­go fosfolipidu.

b)     Podaj inną funkcję białek błonowych - inne niż funkcje strukturalna i transportowa.

…………………………………………………………………………………………………………….

7.   Model, który opisuje budowę błony elementarnej, nazywamy modelem płynnej mozaiki

a) Wyjaśnij, co oznaczają słowa mozaika oraz płynny w odniesieniu do budowy i właściwo­ści błony.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

b) Wymień element budujący błonę, który wpływa na jej płynność.

…………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

8.Wskaż odpowiedź, w której określono warunki konieczne do zajścia osmozy.

         I. Różnica stężeń między dwoma roztworami.

        II Półprzepuszczalna błona między roztworami.

           III. IObecność ATP.
A ,tylko I,
B. tylko I i II,
C. tylko I i III,

D. I, II III.

9.              Na rysunku  przedstawiono procesy transportu pokarmu, zachodzące w komórce pier­wotniaka podpisane jako A, B i C.

a) Podaj nazwy tych procesów.

A……………………………………………………………B……………………………             

C…………………………………….

b) Podaj cechę wspólną dla wszystkich tych procesów oraz po jednej różnicy między nimi.

 

Cecha wspólna dla procesów A i B i C:             

Różnice:

              między A i B:             

między B i C:             

10. Na rysunku  przedstawiono fragment komórki z organellami.

a)     Wyjaśnij, podając jeden argument, dlaczego w pobliżu aparatu Golgiego występują licz­ne błoniaste pęcherzyki.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

b)     Wyjaśnij, w jaki sposób zachodzi proces wydzielania komórkowego. Zwróć uwagę na
losy błony, która pierwotnie buduje aparat Golgiego.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

11.              Krwinka czerwona pobiera stale glukozę z osocza krwi. Badania przeprowadzone nad tym procesem pokazały, że:

I.       pobieranie glukozy z otoczenia odbywa się najefektywniej w obecności ATP i jonów sodu,

II.     pobieranie glukozy zachodzi zgodnie z gradientem stężeń,

III.   pobieranie glukozy zachodzi również wbrew gradientowi stężeń,

IV.   istnieją w przyrodzie substancje, których obecność w roztworze blokuje wchłanianie glu­
kozy.

Na podstawie powyższych informacji zaznacz właściwą odpowiedź, która zawiera informa­cje o tym, że pobieranie glukozy nie jest oparte tylko na dyfuzji prostej.

A.              tylko I,

B.              tylko I, III i IV,

C.              tylko II i IV,

D.              I, II, III, IV.

12. Podczas przeprowadzania doświadczenia nad morskim pierwotniakiem, dodawano wody destylowanej do jego środowiska w akwarium. Mierzono dwa parametry: objętość pierwot­niaka i ilość cieczy usuwanej przez wodniczkę tętniącą. Wyniki przedstawiono w tabeli.

Zawartość wody destylowanej [%]

Objętość pierwotniaka [mm3)

Ilość wydalanej wody -  [mm3/s]

0

1

0,5

15

1,1

0,6

30

1,3

1

45

1,5

2,1

60

1,9

6,3

75

2,1

25,4

a) Przedstaw dane z tabeli w formie wykresów.

 

 

 

 

 

 

 

b) Na podstawie wykresu określ i wyjaśnij wpływ zmiany stężenia środowiska życia pierwot­niaka na objętość jego ciała oraz na tempo pracy wodniczki tętniącej. Wyjaśnij obserwo­wany kierunek zmian.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

13. Na rysunku przedstawiono różne typy transportu przez błonę.

a) Podaj nazwę każdego z nich.

A…………………………………B…………………………………C……………………………..D…………………………….b)

 

b) Podane rodzaje transportu zaklasyfikuj jako procesy niewymagające nakładu energii (bier­ne) lub energochłonne (czynne), wpisując nazwę rodzaju transportu do odpowiedniej rubryki w tabeli.

 

Transport bierny

Transport czynny

 

 

 

 

 

14. Na rysunku przedstawiono trzy różnej wielkości sześciany o rosnącej powierzchni i objętości. W tabeli zestawiono parametry sześcianów oraz stosunek ich powierzchni do objętości.

 

Sześciany

Parametry sześcianów

Długość boku

Powierzchnia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin