Seminarium
18.11.2010
1. Co to jest motywacja?
MOTYWACJA – nakłanianie do postępowania zgodnie ze swoim sumieniem, ideą i pragnieniami. Jest to cecha osobowa, proces wpływania na ludzi.
2. Podstawowy proces motywacji.
3. Czym różni się motywacja od manipulacji?
MOTYWACJA – nakłanianie do postępowania zgodnie ze swoim sumieniem, ideą i pragnieniami. Jest to cecha osobowa, proces regulacji. Natomiast MANIPULACJA to świadome zmuszanie, prowokowanie danej osoby do działania przeciw sobie, czerpanie korzyści.
4. Czym jest potrzeba?
POTRZEBA – stan niedoboru i braku czegoś
5. Modele motywacji
MODELE MOTYWACJI
TRADYCYJNY STOSUNKÓW WSPÓŁDZIAŁANIA ZASOBÓW LUDZKICH
- F. Taylor - E. Mayo
- model człowieka - ważne są relacje między - w tym modelu obok
ekonomicznego, którego pracownikami i ich wzajemne całego szeregu potrzeb
podstawowym czynnikiem kontakty, zespołowość i są również potrzeby
pobudzającym jednostkę do atmosfera pracy. samorealizacji
działania są środki finansowe.
KRYTYKA: KRYTYKA: KRYTYKA:
- traktowanie człowieka jako - poczucie ważności i dobre - zobacz człowieka w maszyny, od której oczekuje traktowanie daje tylko człowieku, naucz go
się maksymalnej wydajności złudzenie współuczestnictwa odpowiedzialności.
- motywacja człowieka jest pracowników - model ten był utopijny -
ograniczona do czynników nierealny do zrealizowania i
ekonomicznych, pomijane są naiwny.
potrzeby społeczne - pracownicy chcą myśleć, że mają coś ważnego do
powiedzenia
6. Teorie motywacji
TEORIE MOTYWACJI
PROCESU TREŚCI
- koncentrują się na tym „jak” się - koncentrują się na tym „co” się motywuje
motywuje - teorie te zajmują się tym, co wyzwala
- teorie te zajmują się tym, w jaki ludzkie działanie
sposób działania mogą być
uruchamiane
7. Teorie treści
a) TEORIA HIERARCHII POTRZEB Maslowa
Niezrealizowana potrzeba motywuje i popycha do działania. Aby pojawiła się potrzeba wyższego stopnia trzeba zaspokoić podstawowe potrzeby. Potrzeby samorealizacji nie da się zaspokoić. Teoria ta została obalona.
b) TEORIA DWUCZYNNIKOWA Herzberga – zadowolenie i niezadowolenie z pracy wiążą się z 2 odmiennymi czynnikami:
- CZYNNIKI HIGIENICZNE – np. nadzór, pozycja, warunki pracy, życie osobiste, pewność pracy, polityka i administracja firmy
- CZYNNIKI MOTYWUJĄCE (MOTYWATORY) – np. osiągnięcia, uznanie, zainteresowanie pracą, odpowiedzialność, awanse
c) TEORIA 3 POTRZEB McClellanda – ludźmi kierują 3 główne motywatory – potrzeba: przynależności, władzy i osiągnięć (zysk)
8. Teorie procesu
a) TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI Adamsa – pracownik powinien otrzymywać sprawiedliwe wynagrodzenie za włożoną pracę. To pracownik uznaje czy jego wysiłek włożony w pracę jest sprawiedliwy.
b) TEORIA OCZEKIWAŃ Vrooma – motywacja pracowników zależy od dwóch elementów: - od tego jak silnie czegoś pragną - od oczekiwanego prawdopodobieństwa zaspokojenia przez nich tego pragnienia.
c) TEORIA WZMOCNIEŃ (WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO) Skinnera - postrzega człowieka jako układ reaktywny, którego zachowanie jest całkowicie sterowane przez środowisko zewnętrzne i płynące stamtąd bodźce. Człowiek jest odzwierciedleniem bodźców, które na niego oddziałują.
d) TEORIA WYZNACZANIA CELÓW Locke’a – człowiek ma motywację, kiedy postępuje w sposób prowadzący do osiągnięcia wyznaczonego celu, który został zaakceptowany i uznany za możliwy do osiągnięcia
kama882