Motywacja.docx

(45 KB) Pobierz

Seminarium

18.11.2010

 

1. Co to jest motywacja?

MOTYWACJA – nakłanianie do postępowania zgodnie ze swoim sumieniem, ideą i pragnieniami. Jest to cecha osobowa, proces wpływania na ludzi.

 

2. Podstawowy proces motywacji.

 

 

3.   Czym różni się motywacja od manipulacji?

MOTYWACJA – nakłanianie do postępowania zgodnie ze swoim sumieniem, ideą i pragnieniami. Jest to cecha osobowa, proces regulacji. Natomiast MANIPULACJA to świadome zmuszanie, prowokowanie danej osoby do działania przeciw sobie, czerpanie korzyści.

 

4. Czym jest potrzeba?

POTRZEBA – stan niedoboru i braku czegoś

 

5. Modele motywacji

 

MODELE MOTYWACJI







            TRADYCYJNY                               STOSUNKÓW WSPÓŁDZIAŁANIA                 ZASOBÓW LUDZKICH

            - F. Taylor                                               - E. Mayo

       

- model człowieka                                   - ważne są relacje między                                 - w tym modelu obok

ekonomicznego, którego                       pracownikami i ich wzajemne                         całego szeregu potrzeb

podstawowym czynnikiem                    kontakty, zespołowość i                                   są również potrzeby

pobudzającym jednostkę do                 atmosfera pracy.                                                samorealizacji

działania są środki finansowe.           

                                                                

            KRYTYKA:                                              KRYTYKA:                                                          KRYTYKA:

- traktowanie człowieka jako                - poczucie ważności i dobre                             - zobacz człowieka w                   maszyny, od której oczekuje                traktowanie daje tylko                                      człowieku, naucz go

się maksymalnej wydajności                złudzenie współuczestnictwa                          odpowiedzialności.

- motywacja człowieka jest                  pracowników                                                      - model ten był utopijny -

ograniczona do czynników                                                                                                  nierealny do zrealizowania i

ekonomicznych, pomijane są                                                                                            naiwny.

potrzeby społeczne                                                                                                             - pracownicy chcą myśleć, że  
                                                                                                                                                mają coś ważnego do                           

                   powiedzenia

 

6. Teorie motywacji





TEORIE MOTYWACJI

 

                                           PROCESU                                                            TREŚCI

           - koncentrują się na tym „jak” się                                              - koncentrują się na tym „co” się motywuje

          motywuje                                                                             - teorie te zajmują się tym, co wyzwala

          - teorie te zajmują się tym, w jaki                                    ludzkie działanie

          sposób działania mogą być

          uruchamiane

7. Teorie treści

a) TEORIA HIERARCHII POTRZEB Maslowa



Niezrealizowana potrzeba motywuje i popycha do działania. Aby pojawiła się potrzeba wyższego stopnia trzeba zaspokoić podstawowe potrzeby. Potrzeby samorealizacji nie da się zaspokoić. Teoria ta została obalona.

 

 

             

b) TEORIA DWUCZYNNIKOWA Herzberga – zadowolenie i niezadowolenie z pracy wiążą się z 2 odmiennymi czynnikami:

- CZYNNIKI HIGIENICZNE – np. nadzór, pozycja, warunki pracy, życie osobiste, pewność pracy, polityka i administracja firmy

 

 

- CZYNNIKI MOTYWUJĄCE (MOTYWATORY) – np. osiągnięcia, uznanie, zainteresowanie pracą, odpowiedzialność, awanse

 

 

 

c) TEORIA 3 POTRZEB McClellanda – ludźmi kierują 3 główne motywatory – potrzeba: przynależności, władzy i osiągnięć (zysk)

 

8. Teorie procesu

a) TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI Adamsa – pracownik powinien otrzymywać sprawiedliwe wynagrodzenie za włożoną pracę. To pracownik uznaje czy jego wysiłek włożony w pracę jest sprawiedliwy.

b) TEORIA OCZEKIWAŃ Vrooma – motywacja pracowników zależy od dwóch elementów:
- od tego jak silnie czegoś pragną
- od oczekiwanego prawdopodobieństwa zaspokojenia przez nich tego pragnienia.

c) TEORIA WZMOCNIEŃ (WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO) Skinnera - postrzega człowieka jako układ reaktywny, którego zachowanie jest całkowicie sterowane przez środowisko zewnętrzne i płynące stamtąd bodźce. Człowiek jest odzwierciedleniem bodźców, które na niego oddziałują.

d) TEORIA WYZNACZANIA CELÓW Locke’a – człowiek ma motywację, kiedy postępuje w sposób prowadzący do osiągnięcia wyznaczonego celu, który został zaakceptowany i uznany za możliwy do osiągnięcia

 

 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin