GIMP.pdf

(7052 KB) Pobierz
Techniki multimedialne
Zestaw
ćwiczeń
laboratoryjnych
z edycji grafiki bitmapowej w programie GIMP
Spis treści:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Ćwiczenie
nr 1
Ćwiczenie
nr 2
Ćwiczenie
nr 3
Ćwiczenie
nr 4
Ćwiczenie
nr 5
Ćwiczenie
nr 6
Ćwiczenie
nr 7
Ćwiczenie
nr 8
Narzędzia przekształcania obrazów
rastrowych ……………………………….
Narzędzia selekcji ……………………….
Edycja obrazu rastrowego przez
zastosowaniu warstw ……………………
Efekty z użyciem tekstu …………………
Retusz fotografii ………………………...
Tworzenie animacji ……………………..
Projektowanie tła ………………………..
Projektowanie szablonu strony
internetowej ……………………………..
2
11
21
30
40
51
58
65
1
INSTRUKCJA
ĆWICZENIOWA
NR 1
Narzędzia przekształcania obrazów rastrowych
(skalowanie, kadrowanie, zmiana perspektywy i barwy obrazów)
Cel
ćwiczenia:
Celem
ćwiczenia
jest poznanie podstawowych opcji programu GIMP takich jak
skalowanie, zmiana rozmiarów czy kolorów obrazu.
Wiadomości teoretyczne:
Program GIMP można pobrać ze strony
www.gimp.org.
Jest to program na licencji
GNU służący do obróbki i tworzenia grafiki rastrowej. GIMP składa się z wielu
okienek, lecz najważniejsze jest okienko (nazywane przybornikiem) z napisem GIMP
na pasku tytułowym.
Wszystkie polecenia w GIMPie są
dostępne poprzez menu główne
w oknie edycji oraz menu
kontekstowe wywoływane prawym przyciskiem myszy. Okno edycji jest to okno
z wczytaną bądź utworzoną grafiką.
Wczytanie pliku
można wykonać
na 3 sposoby: korzystając z opcji
menu
Plik> Otwórz,
używając
skrótu klawiszowego
Ctrl+O
lub
przeciągając ikonę pliku do
głównego okna programu. Można
otworzyć wiele obraz-ków naraz
zaznaczając je przy pomocy
klawisza
Shift
w oknie
Otwarcie
obrazu.
2
Zapisywanie:
opcja
Plik>Zapisz jako (Ctrl+Shift+S)
lub
Plik>Zapisz (Ctrl+S).
Przy
zapisie pliku pod nową nazwą otwiera się okno
Zapis obrazu,
w którym można
dodatkowo utworzyć nowy folder, usunąć pliki lub zmienić nazwę pliku:
Formatem wewnętrznym GIMPa jest .xcf. Możliwe jest zapamiętanie w tym
formacie wszystkich informacji o grafice edytowanej w GIMPie, jak warstwy,
ścieżki,
maski. Możemy wybrać inny format pliku, otwierając listę
Według rozszerzenia.
Często wykonywaną operacją jest zmiana powiększenia obrazu. Realizują to
polecenia
Widok>Powiększenie...,
wśród, których jest:
powiększenie
(skót:
+),
pomniejszenie
(skrót:
-),
dopasowanie do zawartości okna (skrót:
Shift+Crtl+E)
oraz
wyświetlenie z zachowaniem danej proporcji do oryginalnego rozmiaru. Rozmiar 1:1
można uzyskać szybko przy pomocy skrótu:
1.
Widokowi pełnoekranowemu
odpowiada skrót
F11.
Opcje narzędzi przekształcania:
Do przekształceń obrazu w programie GIMP służy grupa narzędzi, na którą składają
się:
Obrót, Skalowanie, Nachylenie, Perspektywa
oraz
Odbicie.
Każde z tych
narzędzi posiada opcje, w których należy wybrać czy przekształcenie ma być
stosowane do obszaru warstwy, zaznaczenia czy
ścieżki.
Po wybraniu rodzaju
przekształcenia i kliknięciu w zaznaczenie (bądź obraz, jeśli nie mamy zaznaczenia),
pojawi się okno,
Informacje o...,
w którym możemy ustawić poszczególne parametry
danego przekształcenia. Jeśli podczas stosowania dowolnego z tych przekształceń,
będzie wciśnięty klawisz
Shift,
przekształcenie zostanie zastosowane od razu po
zwolnieniu klawisza myszy. W przeciwnym wypadku, aby zastosować
przekształcenie, należy nacisnąć odpowiedni przycisk w oknie
Informacje o...
przekształcenia. Aby wycofać się z wprowadzanych zmian, należy wybrać inne
narzędzie bądź nacisnąć przycisk
Zresetuj
znajdujący się w oknie
Opcje narzędzia
jaki i
Informacje o.....
Przesuwanie warstw i zaznaczeń (M) -
narzędzie służy do przesuwania całych
obrazów, warstw, zaznaczeń i
ścieżek.
W przypadku warstw i
ścieżek
w oknie
Opcje
narzędzia
możemy wybrać, czy przesuwamy aktywną warstwę/ścieżkę czy też
wskazaną.
Kadrowanie lub zmiana wymiarów obrazu (Shift+C) -
polega na przycięciu
całego obrazu, bądź warstwy do interesującego nas obszaru. Narzędzie to umożliwia
dodatkowo zmianę rozmiarów obrazu. W oknie
Opcje narzędzia
można ustawić
m.in., czy kadrowanie ma dotyczyć całego obrazu, czy tylko bieżącej warstwy. W
drugim przypadku, oczywiście, rozmiary obrazu pozostaną bez zmian, zmienią się
natomiast, wymiary obszaru obcinania aktywnej warstwy. Obszar, do którego ma
być obcięta warstwa lub obraz, zaznaczamy myszką. Po tej operacji pojawi się okno
dialogowe, w którym pozycję lewego-górnego rogu obszaru, a także jego szerokość i
wysokość będziemy mogli określić numerycznie. Znajdują się tam też inne opcje.
Przy pomocy przycisku
Z
zaznaczenia możemy określić, iż wstępny obszar
kadrowania ma być wyznaczony przez aktualne zaznaczenie. Z kolei po naciśnięciu
przycisku Automatyczne zmniejszanie obszar kadrowania zostanie zmniejszony tak,
3
by zawierał tylko to, co jest na obrazie czy też na warstwie. Aby precyzyjnie określić
położenie obszaru kadrowania można użyć klawiszy strzałek. Aby w podobny
sposób wyznaczyć rozmiar obszaru kadrowania, należy trzymać klawisz Ctrl. Użycie
klawisza Shift powoduje, iż położenie bądź rozmiar obszaru kadrowania będzie
zmieniać się o pewien skok.
Odbijanie warstwy lub zaznaczenia (Shift+F)
- umożliwia lustrzane odbicie
zaznaczonego obszaru aktywnej warstwy względem poziomej lub pionowej
symetralnej prostokąta opisanego na tym zaznaczeniu. W oknie
Opcje narzędzia
należy określić, czy chcemy, aby to było pionowe, czy poziome odbicie. Aby dokonać
tego przekształcenia należy kliknąć myszką w dowolnym miejscu zaznaczenia.
Pomiędzy trybem pionowym i poziomym możemy przełączać się używając klawisza
Ctrl.
Obrót warstwy lub zaznaczenia (Shift+R)
- pozwala na obracanie obrazów
w dowolnym kierunku. W oknie
Informacje o obrocie,
można ustawić kąt obrotu
i współrzędne
środka
obrotu. Przy wciśniętym klawiszu Ctrl wartość obrotu będzie
wielokrotnością 15°.
Skalowanie warstwy lub zaznaczenia (Shift+T)
- umożliwia ustawienie nowej
wysokości i szerokości skalowanego obiektu. Przy wciśniętym klawiszu Ctrl,
będziemy mogli skalować jedynie szerokość obiektu, przy wciśniętym klawiszu Alt -
wysokość. Kiedy będą wciśnięte oba te klawisze, nowe wymiary obiektu będą
proporcjonalne do pierwotnych (współczynniki skalowania będą równe).
Nachylenie warstwy lub zaznaczenia (Shift+S)
- może być albo poziome, albo
pionowe, nigdy natomiast poziome i pionowe jednocześnie. Pochylenie ustawia się
przy pomocy przesunięcia prawego dolnego rogu prostokąta opisanego na obiekcie.
Jeśli chcemy pochylić obiekt w poziomie ustawiamy dla tego punktu odpowiednią
wartość przesunięcia x, podobnie w pionie.
Perspektywa warstwy lub zaznaczenia
(Shift+P)
- umożliwia nadanie wybranemu
obiektowi odpowiedniej perspektywy, każdy z
rogów prostokąta opisanego na obiekcie można
edytować niezależnie.
Wspólne opcje narzędzi transformacji:
Kierunek przekształcenia
- Można tu określić, czy
przez wyznaczenie przekształcenia, określamy
przekształcenie obiektu czy też przekształcenie
obrazu w stosunku do obiektu.
Interpolacja
- Wyznacza sposób interpolowania
pozycji poszczególnych pikseli.
4
Nadpróbkowanie
- Opcja dodatkowo poprawiająca jakość wyniku, jednakże przy
większym obciążeniu procesora.
Przycięcie wyniku
- Parametr ten określa, czy obszar obcinania danej warstwy ma
się w razie potrzeby zwiększyć, jeśli opcja ta będzie odznaczona, wynik
przekształcenia zostanie obcięty do pierwotnego rozmiaru i położenia obszaru
obcinania warstwy.
Wyświetlanie siatki
i
Gęstość
- Możemy tu określić, czy chcemy aby była
wyświetlana siatka przekształcenia oraz jej gęstość.
Ograniczenia
- Opcja aktywna tylko dla narzędzi
Obrót
oraz
Skalowanie.
W
pierwszym przypadku można tutaj włączyć opcję powodującą,
że
przy ręcznym
obracaniu obiektu, będziemy go mogli obrócić o wielokrotność 15°. W przypadku
skalowania, możemy określić, czy chcemy aby skalowanie odbywało się tylko w
poziomie lub w pionie. Przy obydwu opcjach włączonych wynik przekształcenia
będzie proporcjonalny do oryginału.
Zadanie 1. Skalowanie bitmap
Zadanie 1.1.
Dysponujesz plikiem wystawa.jpg o wymiarach: szerokość - 800 pikseli, wysokość -
600 pikseli (w skrócie: 800x600) zapisanym w formacie JPEG. Przygotuj 4 miniaturki
obrazu o rozmiarach 400x300, 200x150, 700x225, 100x75 i zapisz je do plików
wystawa-400.jpg, wystawa-200.jpg,
itd.
Ćwiczenie
rozpoczynamy od wczytania zdjęcia o nazwie wystawa.jpg. Służy do
tego opcja
Plik>Otwórz,
która wywołuje okno
Otwarcie obrazu.
W tym miejscu
mamy możliwość wybrania katalogu, w którym znajduje się obraz. Po lewej
stronie widoczne są litery partycji dysku komputera, po prawej pliki. Dwukrotne
kliknięcie na wybranej literze powoduje dostęp do plików.
Proszę wybrać literę
C,
foldery
GIMP>zad1,
plik o nazwie
wystawa.jpg.
Przejdźmy do skalowania obrazu.
Operację tą wykonujemy klikając opcję
Obraz>Skaluj obraz
w menu
kontekstowym obrazu. W celu
wyświetlenia menu kontekstowego,
należy
kliknąć prawym przyciskiem myszy w otwarty obraz.
Okno dialogowe
Skalowanie obrazu
umożliwia wybór jednostki, w jakiej podawane są
wymiary obrazu, podanie nowej szerokości obrazu lub wysokości oraz zmianę
współczynników X i Y. Domyślnie współczynniki X oraz Y są połączone, co powoduje,
że
obraz jest skalowany proporcjonalnie (zmiana wysokości z 600 na 300 spowoduje
automatycznie zmianę szerokości z 800 na 400). Jeśli chcemy zmieniać niezależnie szerokość i
wysokość obrazu należy rozłączyć współczynniki X oraz Y klikając w przycisk o wyglądzie
spinacza.
Ustalmy szerokość obrazu na 400, zaś jego wysokość na 300. Operację zakończmy
naciskając przycisk OK.
Pozostało nam zapisanie obrazu. W tym celu należy z menu kontekstowego
wybrać opcję
Plik>Zapisz jako
....
W przypadku plików graficznych bardzo ważny jest format zapisywanego pliku. GIMP
umożliwia dwa sposoby wyboru formatu zapisu. Po pierwsze na podstawie rozszerzenia (takie
są ustawienia domyślne programu). Zatem wpisanie nazwy wystawa-400.jpg spowoduje
zapis pliku w formacie JPEG. Druga metoda polega na wybraniu z menu domyślnego formatu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin