10-1.doc

(58 KB) Pobierz
Politechnika Świętokrzyska

Politechnika Świętokrzyska

w Kielcach

Zakład

Silników Spalinowych

i Maszyn Roboczych

Laboratorium

 

Nazwisko i imię

WMiBM

SiC

Wydział

Grupa

Ćwiczenie

nr 10/1

Temat ćwiczenia: Charakterystyka prędkościowa.

23.10.2007

 

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

1. Cel ćwiczenia:

             

Celem ćwiczenia jest wyznaczenie charakterystyki prędkościowej silnika spalinowego w oparciu o przeprowadzone pomiary i uzyskane wyniki na stanowisku badawczym.

.

2. Wiadomości teoretyczne:

Charakterystyka prędkościowa przedstawia zależność określonych parametrów charakteryzujących pracę silnika spalinowego, takich jak np.: moment obrotowy, moc użyteczna, godzinowe zużycie paliwa, jednostkowe zużycie paliwa, współczynnik napełnienia, współczynnik składu mieszanki, kąt zapłonu lub wtrysku paliwa, skład spalin, ciśnienia użytecznego w komorze spalania, temperatury spalin przy różnych prędkościach obrotowych dla ustalonych więzów. Ograniczeniem jest natomiast stałe położenie przepustnicy dla silnika z zapłonem iskrowym (ZI) lub listwy sterującej dawką paliwa dla silnika z zapłonem samoczynnym (ZS).

Dla silników z zapłonem iskrowym (ZI) wyróżnia się następujące rodzaje charakterystyk:

- charakterystykę zewnętrzną mocy maksymalnej - sporządzana jest dla całkowitego otwarcia przepustnicy z równoczesną w każdym punkcie pomiarowym regulacją składu mieszanki i kąta zapłonu, zapewniającą największą moc silnika dla każdej prędkości obrotowej,

- charakterystykę eksploatacyjną - sporządzana jest ona analogicznie jak charakterystyka zewnętrzna, tylko przy eksploatacyjnych, zgodnych z zaleceniami wytwórcy silnika, regulacjach składu mieszanki oraz kąta zapłonu,

- charakterystykę mocy częściowej, która sporządzana jest przy częściowo otwartej przepustnicy (25%, 50%, 75%) oraz niezmiennych, eksploatacyjnych regulacjach składu mieszanki i kąta zapłonu.

3. Przebieg ćwiczenia:

Charakterystykę prędkościową silnika spalinowego wyznacza się następująco:

1.      Po uruchomieniu silnika należy doprowadzić silnik do temperatury około 80 ºC czyli temperatury równowagi cieplnej.

2.      Zwiększamy prędkość obrotową do stanu kiedy silnik pracuje jeszcze prawidłowo.

3.      Stopniowo obciążamy silnik hamulcem co powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej.

4.      Po ustaleniu się prędkości obrotowej i stanu cieplnego sil­nika, dokonuje się pomiarów.

5.      Pomiary dokonujemy do momentu osiągnięcia przez silnik małej prędkości obrotowej.

6.      Następnie wykonujemy czynności odwrotne, czyli odciążamy silnik hamulcem co powoduje wzrost prędkości obrotowej silnika.

7.      Pomiary kończy się kiedy silnik zostanie doprowadzony do najwyższej dopuszczalnej prędkości obrotowej.

 

4. Wyniki pomiarów, wzory, obliczenia:

 

Tabela 1. Przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń.

 

n [obr/min]

P [kG]

V [cm3]

t [s]

Ne [kW]

Mo[ Nm]

Ge[ kg/h]

ge[g/kWh]

1860

51

10

46

9,68

49,72

0,55

568,2

1990

50

10

47

10,15

48,73

0,54

532

2040

48

10

44

9,99

46,78

0,58

580,6

2200

41

10

45

9,20

39,95

0,57

619,5

2220

43

10

45

9,74

41,91

0,57

585,2

2300

36

10

43

8,45

35,10

0,59

698,2

2380

33

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin