Politechnika Świętokrzyska
w Kielcach
Zakład
Silników Spalinowych
i Maszyn Roboczych
Nazwisko i imię
WMiBM
SiC
Wydział
Grupa
Ćwiczenie
nr 10/1
Temat ćwiczenia: Charakterystyka prędkościowa.
23.10.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest wyznaczenie charakterystyki prędkościowej silnika spalinowego w oparciu o przeprowadzone pomiary i uzyskane wyniki na stanowisku badawczym.
.
2. Wiadomości teoretyczne:
Charakterystyka prędkościowa przedstawia zależność określonych parametrów charakteryzujących pracę silnika spalinowego, takich jak np.: moment obrotowy, moc użyteczna, godzinowe zużycie paliwa, jednostkowe zużycie paliwa, współczynnik napełnienia, współczynnik składu mieszanki, kąt zapłonu lub wtrysku paliwa, skład spalin, ciśnienia użytecznego w komorze spalania, temperatury spalin przy różnych prędkościach obrotowych dla ustalonych więzów. Ograniczeniem jest natomiast stałe położenie przepustnicy dla silnika z zapłonem iskrowym (ZI) lub listwy sterującej dawką paliwa dla silnika z zapłonem samoczynnym (ZS).
Dla silników z zapłonem iskrowym (ZI) wyróżnia się następujące rodzaje charakterystyk:
- charakterystykę zewnętrzną mocy maksymalnej - sporządzana jest dla całkowitego otwarcia przepustnicy z równoczesną w każdym punkcie pomiarowym regulacją składu mieszanki i kąta zapłonu, zapewniającą największą moc silnika dla każdej prędkości obrotowej,
- charakterystykę eksploatacyjną - sporządzana jest ona analogicznie jak charakterystyka zewnętrzna, tylko przy eksploatacyjnych, zgodnych z zaleceniami wytwórcy silnika, regulacjach składu mieszanki oraz kąta zapłonu,
- charakterystykę mocy częściowej, która sporządzana jest przy częściowo otwartej przepustnicy (25%, 50%, 75%) oraz niezmiennych, eksploatacyjnych regulacjach składu mieszanki i kąta zapłonu.
3. Przebieg ćwiczenia:
Charakterystykę prędkościową silnika spalinowego wyznacza się następująco:
1. Po uruchomieniu silnika należy doprowadzić silnik do temperatury około 80 ºC czyli temperatury równowagi cieplnej.
2. Zwiększamy prędkość obrotową do stanu kiedy silnik pracuje jeszcze prawidłowo.
3. Stopniowo obciążamy silnik hamulcem co powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej.
4. Po ustaleniu się prędkości obrotowej i stanu cieplnego silnika, dokonuje się pomiarów.
5. Pomiary dokonujemy do momentu osiągnięcia przez silnik małej prędkości obrotowej.
6. Następnie wykonujemy czynności odwrotne, czyli odciążamy silnik hamulcem co powoduje wzrost prędkości obrotowej silnika.
7. Pomiary kończy się kiedy silnik zostanie doprowadzony do najwyższej dopuszczalnej prędkości obrotowej.
4. Wyniki pomiarów, wzory, obliczenia:
Tabela 1. Przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń.
n [obr/min]
P [kG]
V [cm3]
t [s]
Ne [kW]
Mo[ Nm]
Ge[ kg/h]
ge[g/kWh]
1860
51
10
46
9,68
49,72
0,55
568,2
1990
50
47
10,15
48,73
0,54
532
2040
48
44
9,99
46,78
0,58
580,6
2200
41
45
9,20
39,95
0,57
619,5
2220
43
9,74
41,91
585,2
2300
36
8,45
35,10
0,59
698,2
2380
33
madziula0001