Politechnika Świętokrzyska
w Kielcach
Zakład
Silników Spalinowych
i Maszyn Roboczych
Nazwisko i imię
WMiBM
SiC
Wydział
Grupa
Ćwiczenie
nr 18
Temat ćwiczenia: Wyznaczanie charakterystyki regulatorowej.
20.11.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z charakterystykami prędkościowymi tłokowych silników spalinowych pracujących z regulatorami prędkości obrotowej oraz sporządzenie takiej charakterystyki dla silnika o zapłonie samoczynnym pracującego z regulatorem wielozakresowym
2. Wstęp.
Charakterystyką silnika nazywamy wykreślne przedstawienie jednego lub kilku wskaźników pracy silnika w funkcji innego wskaźnika lub czynnika wpływającego na pracę silnika. Charakterystyki służą do oceny własności dynamicznych i ekonomicznych silnika w różnych warunkach jego pracy oraz umożliwiają prawidłowy dobór silnika do określonego odbiornika.
Charakterystyki prędkościowe silników pracujących z regulatorami obrotów nazywa się charakterystykami prędkościowymi regulatorowymi. Są one głównie wykonane dla silników o zapłonie samoczynnym. W silnikach tych w warunkach eksploatacji nie można odłączyć regulatora. Charakterystyki prędkościowe regulatorowe wykonane przy maksymalnych nastawach regulatora bywają również nazywane charakterystykami eksploatacyjnymi.
Silniki o zapłonie samoczynnym są wyposażone w następujące rodzaje regulatorów prędkości obrotowej:
1. jednozakresowe- ograniczające tylko maksymalną prędkość obrotową silnika, nie działają przy niższych prędkościach obrotowych. Podobny efekt dają ograniczniki prędkości obrotowej stosowane w silnikach o zapłonie iskrowym.
2. dwuzakresowe- utrzymują wymaganą minimalną prędkość obrotową wału korbowego silnika i ograniczają maksymalną jej wartość, nie działają przy prędkościach pośrednich.
3. wielozakresowe- utrzymują każdą ustawioną dźwignią regulatora prędkość obrotową wału korbowego silnika i ograniczają również maksymalną prędkość obrotową, gdyż jest ona największą prędkością jaką można ustawić.
Cechą charakterystyczną regulatorów jest gwałtowne zmniejszenie mocy i momentu do zera oraz zwiększenie jednostkowego zużycia paliwa do nieskończoności.
3. Przebieg ćwiczenia.
W celu wyznaczenia charakterystyki regulatorowej wystarczą nam pomiary wykonane dla trzech punktów na charakterystyce. Kolejno należy wykonać:
1. obciążamy maksymalnie silnik. Odczytujemy wartość na hamulcu, czas spalania mierniczej dawki paliwa i liczbę wykonanych obrotów przez wał korbowy silnika w czasie spalania mierniczej dawki paliwa.
2. częściowo odciążamy silnik. Rośnie prędkość obrotowa silnika na skutek zmniejszenia obciążenia. Odczytujemy te same parametry jak w punkcie 1.
3. maksymalnie odciążamy silnik i odczytujemy parametry jak w punkcie 1 i 2.
4. Wyniki pomiarów i obliczeń.
n[obr/min]
P[kg]
t[s]
Ne[kW]
Mo[Nm]
ge[g/kWh]
Ge[kg/h]
1020
42
60
10,5
98,35
277,1
2,91
2240
32
17,56
74,89
310,9
5,46
2350
4
69
2,3
9,35
1100
2,53
Ne=(P*n)/K Ne=(42*1020)/4080
Ne- moc użyteczna, kW
P- siła na hamulcu, kG
n- prędkość obrotowa silnika, obr/min
K- stała hamulca, K=4080
Mo=(9554*Ne)/n Mo=(9554*10,5)/1020
Mo- moment obrotowy, Nm
Ge=(V*ρ*3.6)/t Ge=(60*0.81*3.6)/60
Ge- godzinowe zużycie paliwa, kG/h
V- objętość paliwa, cm3
ρ- gęstość paliwa, g /cm3
t- czas, s
ge=(Ge*1000)/Ne ge=(2.91*1000)/10,5
ge- jednostkowe zużycie paliwa
nsr- średnia prędkość obrotowa w zakresie działania regulatora
nsr=(nmax+nr)/2 nsr=(2350+2240)/2=2295
nmax- prędkość obrotowa przy której Ne=0,
nr- prędkość obrotowa przy której zaczyna działać regulator
δr- stopień niejednostajności regulatora
δr=((nmax-nr)/nsr)*100% δr=((2350-2240)/2295)*100%=4,79
5. Wykres.
6. Wnioski.
Na podstawie pomiarów sporządziliśmy charakterystykę regulatorową. Krzywe momentu obrotowego oraz mocy w zakresie działania regulatora schodza się w jednym punkcie . Drugi punkt pomiarowy przyjmujemy dla prędkości , a wiec dla prędkości początku działania regulatora (2240[obr/min]). W przedziale od krzywa i liniowo maleje, natomiast krzywa rośnie od wartości 747,5 aż do nieskończoności co jest uzasadnione zerowa mocą w punkcie . Krzywa w badanym zakresie działania regulatora maleje od wartości maksymalnej wynoszącej 5,47 w punkcie nr2 dla prędkości aż do 0 w punkcie podobnie jak moc i moment. Regulator działa więc poprawnie.
madziula0001