analizy strategiczne i badania marketingowe.doc

(63 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

Analizy  strategiczne  i  badania  marketingowe

 

 

PRZESŁANKI STRATEGICZNEJ ORIENTACJI

W PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI PROJEKTU INWESTYCYJEGO

 

1)              konieczność sprostania ryzyku

2)              konieczność zrozumienia zmian zachodzących w otoczeniu projektowanego przedsięwzięcia

3)              konieczność ukształtowania kompetencji zapewniających zdolność do długotrwałego rozwoju

 

STRATEGICZNE ZASADY
W  PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI PROJEKTU INWESTYCYJEGO

 

koncentracja sił - koncentrować siły i zasoby na wybranej kombinacji produktów i rynków oraz rozwijaniu kluczowych umiejętności; unikanie słabych stron i koncentrowanie sił na mocnych stronach działalności; racjonalność w łączeniu celów i środków

 

rozłożenie ryzyka - identyfikacja czynników ryzyka umożliwia określenie sposobów ich minimalizacji lub redukcji; rozłożenia ryzyka oznacza, że zasoby nie są w całości koncentrowane na jednym rodzaju działalności

 

kooperacja - nawiązywanie współpracy poprzez tworzenie strategicznych aliansów

 

Ryzyko - sytuacja, gdy co najmniej jeden z czynników determinujących sukces projektu inwestycyjnego nie jest znany, ale znane jest prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Ryzyko wiąże się z możliwością nieuzyskania zamierzonych efektów lub poniesienia niezamierzonych strat

 

GŁÓWNE ŹRÓDŁA RYZYKA PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

 

czynniki makroekonomiczne - w warunkach inflacji maleje skłonność do długookresowego inwestowania, a rośnie skłonność do inwestycji spekulacyjnych; w okresie recesji ryzyko rośnie, a w fazie ożywienia i koniunktury maleje; otwartość gospodarki (globalizacja konkurencji) potęguje ryzyko

czynniki mikroekonomiczne - ryzyko projektu inwestycyjnego jest wyższe w branżach o wysokiej dynamice innowacyjnej, w branżach wrażliwych na czynniki energetyczne i wykorzystujących mało mobilną (nieprzestawialną, specjalistyczną) technologią

czynniki specyficzne dla danego projektu - ryzyko operacyjne i finansowe projektu

 

Większa wrażliwość projektu inwestycyjnego na czynniki makroekonomiczne niż mikroekonomiczne zwiększa jego ryzyko.

 

 

ANALIZA RYZYKA W PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

 

identyfikacja kluczowych czynników ryzyka

możliwe implikacje w przypadku wystąpienia danego czynnika

sposoby minimalizacji ryzyka

postulowane warianty analizy wrażliwości

ocena zdolności przedsięwzięcia inwestycyjnego do generowania zysków w pesymistycznych scenariuszach realizacji zamierzeń rozwojowych

 

 

 

PROCEDURA OPRACOWANIA STRATEGII PROJEKTU

 

 

formułowanie ogólnych celów projektu inwestycyjnego

·                     jaka jest idea przewodnia projektu?

·                     jakie są opcje i preferencje odnośnie do podstawowych zasad strategicznych?

 

określenie pośrednich celów projektu

·                     jakie usługi/produkty mają być oferowane?

·                     na jakich rynkach zamierza się prowadzić działalność?

·                     jaka pozycja rynkowa ma być osiągnięta?

·                     jaki zakres współpracy należy podjąć?

 

wybór strategii projektu

·                     jaka strategia rynkowa najlepiej odpowiada założonym celom?

·                     jaki jest zakres projektu?

·                     jakie są główne potrzebne zasoby i nakłady?

 

określenie celów i strategii funkcjonalnych

·                     marketing

·                     zaopatrzenie, materiały i nakłady, dostawy

·                     działalność operacyjna

·                     technologia, badania i rozwój

·                     finanse

·                     zasoby ludzkie

 

opracowanie właściwej kombinacji celów i strategii funkcjonalnych

 

planowanie strategii realizacji

 

sprawdzanie i dostosowywanie strategii podczas realizacji
i funkcjonowania projektu  

 

 

 

 

 

 

 

 

WIZJA, MISJA, CELE PODSTAWOWE

 

 

·        Misja - idealny, oparty na realistycznych podstawach obraz opisujący przyszłość działalności operacyjnej

 

·        Wizja - wiązka przyszłych, pożądanych stanów lub rezultatów działalności przedsiębiorstwa funkcjonującego w wyniku zrealizowania przedsięwzięcia inwestycyjnego; obszary definiowania wizji projektu inwestycyjnego:

Ø              klienci

Ø              produkty

Ø              rynki

Ø              technologia

Ø              priorytet celów

Ø              filozofia

Ø              samookreślenie

Ø              public image

Ø              stosunek do zatrudnionych

 

·        Cele podstawowe - przewidywane stany rzeczy, sformułowane kierunkowo i permanentnie dynamizujące działalność operacyjną

 

·        Strategia rynkowa - określa drogi i sposoby realizacji celów podstawowych

 

·        Strategie funkcjonalne - definiują ogólne ramy działalności poszczególnych komórek organizacyjnych, tworzących konkretne funkcjonalne obszary działalności operacyjnej projektu;

·                     pionowa i pozioma koordynacja strategii funkcjonalnych

·                     dziedziny strategiczne

·      marketing

·      produkcja

·      badania i rozwój

·      finanse

·      zatrudnienie

·      organizacja i zarządzanie i inne

 

 

 

ANALIZA OTOCZENIA SPOŁECZNO-EKONOMICZNEGO PROJEKTU

 

 

·        Efekty analizy otoczenia

·                     ogólne i specyficzne szanse i zagrożenia dla realizacji projektu

·                     określenie kluczowych czynników powodzenia projektu

 

·        Analiza makrootoczenia (otoczenie ekonomiczne, polityczno-prawne, technologiczne, społeczno-kulturowe, ekologiczne)

 

·        Analiza mikrootoczenia (nabywcy, dostawcy, konkurencja)

 

·       Metody analizy mikrootoczenia

·                     wielokryterialna ocena atrakcyjności rynku

·                    cykl życia branży

·                     model pięciu sił Portera

 

 

 

ANALIZA RYNKU DOCELOWEGO

 

 

·        analiza potencjału rynku

Ø              oszacowanie faktycznej chłonności rynku, czyli obecnej sprzedaży na danym rynku, a następnie potencjału rynku, czyli maksymalnego popytu na całym rynku

Ø              oszacowanie prognozy przyszłych zmian chłonności rynku jako podstawy do ustalenia przewidywanego udziału w rynku po zrealizowaniu przedsięwzięcia inwestycyjnego i rozpoczęciu działalności operacyjnej; umożliwia to:

-              ustalenie potrzebnego do osiągnięcia danego udziału poziomu sprzedaży, a tym samym programu produkcji

-              zaprojektowanie zdolności wytwórczych  oraz zapotrzebowania na materiały, siłę roboczą, kapitał itd.

-              przyjęcia strategii rynkowej: konkurowania - przy chłonności równej potencjałowi rynku lub rozszerzania - przy potencjale większym niż chłonność rynku

-              metody prognozowania popytu:

·                 metoda trendu

·                 metoda poziomu konsumpcji

·                 metoda finalnego zastosowania

·                 metoda wskaźnika wiodącego

 

·        segmentacja rynku

Ø              kryteria segmentacji

-              potrzeby konsumentów

-              zachowania konsumentów (częstotliwość użytkowania, lojalność wobec marki)

-              czynniki społeczno-ekonomiczne (wiek, płeć, poziom dochodu, zawód, wykształcenie, wielkość w przypadku przedsiębiorstwa)

-              czynniki psychologiczne (stosunek do innowacji, status społeczny, motywy postępowania)

Ø              cechy poprawnie wyodrębnionego rynku

-              możliwie duża jednolitość postępowania nabywców tworzących segment

-              łatwość odróżnienia danego segmentu rynku od innego

-              wielkość segmentu powinna być na tyle duża, aby opłacało się zróżnicować środki marketingowe przystosowując je do warunków tego segmentu

 

·        analiza konkurencji

Ø              określenie przedmiotu konkurencji

Ø              identyfikacja konkurentów

Ø              identyfikacja strategii konkurentów

Ø              określenie sił i słabości konkurentów

Ø              przewidywanie zachowań konkurentów

Ø              sformułowanie przesłanek merytorycznych dla określenia strategii konkurowania

 

·       analiza kanałów dystrybucji

Ø              kanały dystrybucji tworzą  łańcuch łączący producentów i ostatecznych odbiorców oraz stanowią linie komunikowania się między producentami a końcowymi odbiorcami

Ø              rodzaje kanałów dystrybucji:

-              za pośrednictwem hurtownika

-              za pośrednictwem detalisty

-              bezpośrednia

Ø              analiza ma na celu określenie preferowanej formy dystrybucji ze względu na specyfikę produktów

Ø              analiza umożliwia także ocenę potrzeb i możliwości udziału w tworzeniu łańcucha wartości dodanej i kształtowania strategii projektu (nakłady finansowe oraz potrzeba kontroli dystrybucji)

 

·        analiza nabywców

Ø              przedmiot zakupów na danym rynku

Ø              motywy zakupów

Ø              cechy nabywców

Ø              termin dokonywania zakupów

Ø              wielkość i częstotliwość zakupów

Ø              miejsce dokonywania zakupów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin