Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Analizy strategiczne i badania marketingowe
PRZESŁANKI STRATEGICZNEJ ORIENTACJI
W PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI PROJEKTU INWESTYCYJEGO
1) konieczność sprostania ryzyku
2) konieczność zrozumienia zmian zachodzących w otoczeniu projektowanego przedsięwzięcia
3) konieczność ukształtowania kompetencji zapewniających zdolność do długotrwałego rozwoju
STRATEGICZNE ZASADY W PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI PROJEKTU INWESTYCYJEGO
koncentracja sił - koncentrować siły i zasoby na wybranej kombinacji produktów i rynków oraz rozwijaniu kluczowych umiejętności; unikanie słabych stron i koncentrowanie sił na mocnych stronach działalności; racjonalność w łączeniu celów i środków
rozłożenie ryzyka - identyfikacja czynników ryzyka umożliwia określenie sposobów ich minimalizacji lub redukcji; rozłożenia ryzyka oznacza, że zasoby nie są w całości koncentrowane na jednym rodzaju działalności
kooperacja - nawiązywanie współpracy poprzez tworzenie strategicznych aliansów
Ryzyko - sytuacja, gdy co najmniej jeden z czynników determinujących sukces projektu inwestycyjnego nie jest znany, ale znane jest prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Ryzyko wiąże się z możliwością nieuzyskania zamierzonych efektów lub poniesienia niezamierzonych strat
GŁÓWNE ŹRÓDŁA RYZYKA PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
czynniki makroekonomiczne - w warunkach inflacji maleje skłonność do długookresowego inwestowania, a rośnie skłonność do inwestycji spekulacyjnych; w okresie recesji ryzyko rośnie, a w fazie ożywienia i koniunktury maleje; otwartość gospodarki (globalizacja konkurencji) potęguje ryzyko
czynniki mikroekonomiczne - ryzyko projektu inwestycyjnego jest wyższe w branżach o wysokiej dynamice innowacyjnej, w branżach wrażliwych na czynniki energetyczne i wykorzystujących mało mobilną (nieprzestawialną, specjalistyczną) technologią
czynniki specyficzne dla danego projektu - ryzyko operacyjne i finansowe projektu
Większa wrażliwość projektu inwestycyjnego na czynniki makroekonomiczne niż mikroekonomiczne zwiększa jego ryzyko.
ANALIZA RYZYKA W PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
identyfikacja kluczowych czynników ryzyka
możliwe implikacje w przypadku wystąpienia danego czynnika
sposoby minimalizacji ryzyka
postulowane warianty analizy wrażliwości
ocena zdolności przedsięwzięcia inwestycyjnego do generowania zysków w pesymistycznych scenariuszach realizacji zamierzeń rozwojowych
PROCEDURA OPRACOWANIA STRATEGII PROJEKTU
formułowanie ogólnych celów projektu inwestycyjnego
· jaka jest idea przewodnia projektu?
· jakie są opcje i preferencje odnośnie do podstawowych zasad strategicznych?
określenie pośrednich celów projektu
· jakie usługi/produkty mają być oferowane?
· na jakich rynkach zamierza się prowadzić działalność?
· jaka pozycja rynkowa ma być osiągnięta?
· jaki zakres współpracy należy podjąć?
wybór strategii projektu
· jaka strategia rynkowa najlepiej odpowiada założonym celom?
· jaki jest zakres projektu?
· jakie są główne potrzebne zasoby i nakłady?
określenie celów i strategii funkcjonalnych
· marketing
· zaopatrzenie, materiały i nakłady, dostawy
· działalność operacyjna
· technologia, badania i rozwój
· finanse
· zasoby ludzkie
opracowanie właściwej kombinacji celów i strategii funkcjonalnych
planowanie strategii realizacji
sprawdzanie i dostosowywanie strategii podczas realizacji i funkcjonowania projektu
WIZJA, MISJA, CELE PODSTAWOWE
· Misja - idealny, oparty na realistycznych podstawach obraz opisujący przyszłość działalności operacyjnej
· Wizja - wiązka przyszłych, pożądanych stanów lub rezultatów działalności przedsiębiorstwa funkcjonującego w wyniku zrealizowania przedsięwzięcia inwestycyjnego; obszary definiowania wizji projektu inwestycyjnego:
Ø klienci
Ø produkty
Ø rynki
Ø technologia
Ø priorytet celów
Ø filozofia
Ø samookreślenie
Ø public image
Ø stosunek do zatrudnionych
· Cele podstawowe - przewidywane stany rzeczy, sformułowane kierunkowo i permanentnie dynamizujące działalność operacyjną
· Strategia rynkowa - określa drogi i sposoby realizacji celów podstawowych
· Strategie funkcjonalne - definiują ogólne ramy działalności poszczególnych komórek organizacyjnych, tworzących konkretne funkcjonalne obszary działalności operacyjnej projektu;
· pionowa i pozioma koordynacja strategii funkcjonalnych
· dziedziny strategiczne
· produkcja
· badania i rozwój
· zatrudnienie
· organizacja i zarządzanie i inne
ANALIZA OTOCZENIA SPOŁECZNO-EKONOMICZNEGO PROJEKTU
· Efekty analizy otoczenia
· ogólne i specyficzne szanse i zagrożenia dla realizacji projektu
· określenie kluczowych czynników powodzenia projektu
· Analiza makrootoczenia (otoczenie ekonomiczne, polityczno-prawne, technologiczne, społeczno-kulturowe, ekologiczne)
· Analiza mikrootoczenia (nabywcy, dostawcy, konkurencja)
· Metody analizy mikrootoczenia
· wielokryterialna ocena atrakcyjności rynku
· cykl życia branży
· model pięciu sił Portera
ANALIZA RYNKU DOCELOWEGO
· analiza potencjału rynku
Ø oszacowanie faktycznej chłonności rynku, czyli obecnej sprzedaży na danym rynku, a następnie potencjału rynku, czyli maksymalnego popytu na całym rynku
Ø oszacowanie prognozy przyszłych zmian chłonności rynku jako podstawy do ustalenia przewidywanego udziału w rynku po zrealizowaniu przedsięwzięcia inwestycyjnego i rozpoczęciu działalności operacyjnej; umożliwia to:
- ustalenie potrzebnego do osiągnięcia danego udziału poziomu sprzedaży, a tym samym programu produkcji
- zaprojektowanie zdolności wytwórczych oraz zapotrzebowania na materiały, siłę roboczą, kapitał itd.
- przyjęcia strategii rynkowej: konkurowania - przy chłonności równej potencjałowi rynku lub rozszerzania - przy potencjale większym niż chłonność rynku
- metody prognozowania popytu:
· metoda trendu
· metoda poziomu konsumpcji
· metoda finalnego zastosowania
· metoda wskaźnika wiodącego
· segmentacja rynku
Ø kryteria segmentacji
- potrzeby konsumentów
- zachowania konsumentów (częstotliwość użytkowania, lojalność wobec marki)
- czynniki społeczno-ekonomiczne (wiek, płeć, poziom dochodu, zawód, wykształcenie, wielkość w przypadku przedsiębiorstwa)
- czynniki psychologiczne (stosunek do innowacji, status społeczny, motywy postępowania)
Ø cechy poprawnie wyodrębnionego rynku
- możliwie duża jednolitość postępowania nabywców tworzących segment
- łatwość odróżnienia danego segmentu rynku od innego
- wielkość segmentu powinna być na tyle duża, aby opłacało się zróżnicować środki marketingowe przystosowując je do warunków tego segmentu
· analiza konkurencji
Ø określenie przedmiotu konkurencji
Ø identyfikacja konkurentów
Ø identyfikacja strategii konkurentów
Ø określenie sił i słabości konkurentów
Ø przewidywanie zachowań konkurentów
Ø sformułowanie przesłanek merytorycznych dla określenia strategii konkurowania
· analiza kanałów dystrybucji
Ø kanały dystrybucji tworzą łańcuch łączący producentów i ostatecznych odbiorców oraz stanowią linie komunikowania się między producentami a końcowymi odbiorcami
Ø rodzaje kanałów dystrybucji:
- za pośrednictwem hurtownika
- za pośrednictwem detalisty
- bezpośrednia
Ø analiza ma na celu określenie preferowanej formy dystrybucji ze względu na specyfikę produktów
Ø analiza umożliwia także ocenę potrzeb i możliwości udziału w tworzeniu łańcucha wartości dodanej i kształtowania strategii projektu (nakłady finansowe oraz potrzeba kontroli dystrybucji)
· analiza nabywców
Ø przedmiot zakupów na danym rynku
Ø motywy zakupów
Ø cechy nabywców
Ø termin dokonywania zakupów
Ø wielkość i częstotliwość zakupów
Ø miejsce dokonywania zakupów
...
stary_hipis