marketing-ściąga.doc

(48 KB) Pobierz
żDane marketingowe – fakty, zdarzenia, które gdzieś są, zdarzyły się

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Dane marketingowe – fakty, zdarzenia, które gdzieś są,  zdarzyły się. Zbieramy je z otoczenia, potem przetwarzamy, przechowujemy je na dyskach, analizujemy je i udostępniamy w formie informacji marketingowych.

Otoczenie mikro i makro (bliższe i dalsze):

-dalsze – o.prawne, o.społeczne, o.demograficzne, o.naturalne, o.instytucjonalne – nie mamy wpływu na to otoczenie

-bliższe – pośrednicy, dostawcy, klienci, banki, konkurencja – to otoczenie ma wpływ na nas ale i my mamy na nie.

SIM – System Informacji Marketingowej – składa się z ludzi, sprzętu oraz technik gromadzenia, porządkowania, analizy i oceny a następnie przekazania na czas potrzebnej i dokładnej informacji dla osób, decyzje dotyczące marketingu (czyli kierowników podejmujących decyzje działania.

Istotę nowoczesnego SIM stanowią ludzie, którzy uczestniczą w procesach zarządzania marketingowego.

Fazy:

-faza identyfikacji problemów decyzyjnych lub okoliczności sprzyjających

-faza ustalania problemów

-faza rozwiązywania problemów

-faza końcowa

Sposoby poszukiwania informacji:

-przegląd prasy

-informacje w internecie

-informacje u znajomych

-czytelnia, biblioteka

-wydruk z bazy danych informatorium

-inne

Sposoby gromadzenia informacji w przedsiębiorstwie:

-targi branżowe

-ewidencje transakcji

-prasa specjalistyczna

-własne badania

-roczniki statystyczne

Źródła informacji dla przedsiębiorców:

-badania konkurentów

-badania potrzeb i preferencji klientów

-badanie ofert dostawców, kooperantów

-badanie przyczyn utraty klientów

-prognozowanie sprzedaży

-badanie skuteczności podejmowanych działań marketingowych

Podział źródeł informacji:

1.Wtórne – czyli wygenerowane już wcześniej, istniejące:

-zew – rocznik statystyczny, cennik konkurencji, zew bazy danych

-wew - (istniejące w przedsiębiorstwie) np. wyniki ze sprzedaży za poprzedni rok, raport z wcześniej przeprowadzonych badań marketingowych

2.Pierwotne – tworzone, generowane po raz pierwszy, wcześniej nie istniejące w postaci przetworzonej

-zew – informacje od pracowników konkurencji, informacje od klientów

-wew – wywiad z pracownikami własnej firmy, pomiar jakości produktu.

Kryteria oceny pomiaru wtórnego:

-dostępność

-dokładność

-aktualność

-odpowiedniość

-porównywalność

Badanie marketingowe jest celowym, systematycznym i obiektywnym poszukiwaniem oraz analiza informacji dla identyfikacji i rozwiązywania dowolnego problemu w dziedzinie marketingu. (wg M.Walasiak)

Badania marketingowe to systematyczne planowanie, zbieranie, analiza i przekazywanie danych i informacji istotnych dla sytuacji marketingowej w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo. (wg Ph.Kotlera)

Typy badań marketingowych:

wg kryterium przedmiotowego (zakresu/przedmiotu badań)

-badanie warunków działania przedsiębiorstwa

-badanie instrumentów oddziaływania przedsiębiorstwa na rynku

-badanie rezultatów działania przedsiębiorstwa

wg kryterium rodzaju źródeł informacji, które zostaną wykorzystane w badaniach

-badania wtórne (zza biurka)

-badania pierwotne (w terenie)

wg kryterium typu i szczegółowości marketingowych problemów decyzyjnych:

-badania eksploracyjne

-badania eksplantacyjne

  -opisowe

  -przyczynowo-skutkowe

wg kryterium charakteru pozyskiwanych informacji

-badania ilościowe

-badania jakościowe

Czynniki przy podejmowaniu decyzji czy zlecić bad.marketingowe czy zrobić samemu:

-opłacalność

-doświadczenie

-wyposażenie

-polityka

-wykorzystanie (kwestia poufności)

-organizacja

Błędy popełniane w bad.marketingowych:

Błędy doboru próby:

-wytypowanie niewłaściwej populacji generalnej

-błędny wykaz populacji generalnej

-błędy losowego doboru próby

-błędy nielosowego doboru

-błędy niewłaściwego stosowania próby

Pozostałe błędy badania:

-błędy problemu badawczego

-błędy instrumentu pomiaru

-błędy zbierania danych

-błędy analizy i interpretacji

-błędy prezentacji i oceny wyników

Konceptualizacja – czego ma dotyczyć problem?, co jest przedmiotem badania?, co trzeba zrobić aby osiągnąć cel?

Operacjonalizacja – nazywanie każdej formułki po imieniu, wyjaśnianie nazw.

JBM – Jakościowe Badania Marketingowe – to badania, których zasadniczym zadaniem jest wyjaśnienie dlaczego tak, a nie inaczej postępują badane podmioty, najczęściej konsumenci indywidualni. Zazwyczaj na ich podstawie są ustalane wytyczne do badań ilościowych, ale są także pogłębieniem i rozwinięciem wyników badań ilościowych. Obejmują niewielką liczbę badanych podmiotów toteż ich wyniki nie są reprezentatywne dla szerszej populacji i na ich podstawie nie można przeprowadzić wnioskowania statystycznego.

Moderator – osoba, która prowadzi badanie jakościowe, grupowe.

Etapy wywiadu grupowego:

1.Określenie problemu badawczego.

2.Planowanie – identyfikacja uczestników wywiadu, liczba grup, lokalizacja, wybór moderatora.

3.Przygotowanie – rekrutacja, przygotowanie scenariusza, przygotowanie materiałów.

4.Realizacja – przeprowadzenie wywiadu, moderowanie.

5.Analiza i interpretacja wyników.

6.Opracowanie raportu.

Wytyczne dobrej rekrutacji:

-respondenci nie powinni brać wcześniej udziału w wywiadach grupowych

-nie powinni mieć związku z badaniami marketingowymi

-nie powinni znać szczegółowego celu i przedmiotu badania

-nie powinni znać się nawzajem (z wyjątkiem affinity group)

-nie powinni być znajomymi osób rekrutujących

Elementy dynamiki grupowej w wywiadzie grupowym (5 S po ang):

-synergia (Synergy)

-efekt kuli (Snow balling)

-bezpieczeństwo (Security)

-spontaniczność (Spontanity)

Błędy popełniane w wywiadzie grupowym:

-nieodpowiedni dobór uczestników

-nieodpowiednia liczba grup dyskusyjnych

-niewłaściwa lokalizacja

-ilościowa interpretacja wyników

-przywiązywanie zbyt dużej wagi do pojedynczych wypowiedzi

-powierzchowna analiza

-poruszanie się wyłącznie w obszarze racjonalnych deklaracji uczestników

-zbieranie opinii bez próby poznawania ich przyczyn

-wywiad typu „kwestionariusz”

brak kontroli nad grupą

-dominowanie nad grupą

-bycie uczestnikiem zamiast moderatorem

Rodzaje metod jakościowych:

-wywiad indywidualny pogłębiony

-minigrupa (4-6 osób)

-zogniskowany wywiad grupowy (fokus)

-diada

-triada

-grupa przedłużona (3-4 godz)

grupa powtarzalna

-grupa prowadzona z osobami znającymi się

-grupa kreatywna

-obserwacja:

  -o.jawna

  -o.ukryta

  -o.uczestnicząca

  -o.nieuczestnicząca

  -o.wystandaryzowana

  -o.swobodna

-badania etnograficzne

-kwestionariusz

-ankieta internetowa

Metoda sondażowa bezpośrednia:

-wywiad telefoniczny

-ankieta pocztowa

Porównanie metody ilościowej i jakościowej:

met.ilościowa:

-ile?

-kwestionariusz

-pyt.rozstrzygające

-próba: losowa, kwotowa

-duża ilości ludzi

-mały wpływ na badanie respondenta

-możliwość uogólniania

-metoda bardziej obiektywna

met.jakościowa

-co, jak, dlaczego?

-scenariusz – pyt.otwarte

-pyt.eksploracyjne

-próba celowa

-mała liczba osób

-duży wpływ na badanie respondenta

-brak możliwości uogólniania

-metoda bardziej subiektywna

Ankieta internetowa:

Zalety:

-większy % zwrotu wypełnionych kwestionariuszy

-b.szybkie zbieranie danych

w porównaniu do tradycyjnych

-wyższa jakość zbieranych danych

-niskie koszty prowadzenia badań

-możliwość wzbogacenia kwestionariusza w animowana grafikę

-bardziej pozytywne nastawienie respondenta do badania

-łatwiejszy dostęp

-natychmiastowy zasięg globalny

-możliwość indywidualizacji kwestionariusza dopasowana do respondenta

-możliwość szybkiej reakcji na odesłany kwestionariusz

wady:

-samoselekcja respondentów

-możliwość wielokrotnego udziału w badaniu lub podawanie fałszywych informacji

-anonimowość

-podawanie się za inne osoby

-zróżnicowanie kulturowe utrudniające interpretację

-strach przed niewłaściwym użyciem przez firmę badawczą poufnych informacji

-brak możliwości zinterpretowania zachowania respondenta podczas badania

Wywiad telefoniczny:

Zalety:

-stosunkowo niski koszt

-szybkość realizacji

-możliwość wyławiania specyficznych grup respondentów

-możliwość kontroli

wady:

-brak reprezentatywności

-ograniczona długość wywiadu

-brak możliwości prezentacji graficznej

-ograniczenie stawiania skomplikowanych pytań

Ankieta pocztowa:

Zalety:

-duży zasięg do wielu ludzi

-brak barier przestrzennych

-duży stopień anonimowości

-względnie małe koszty

-dysponowanie czasem na zastanowienie się

-możliwość całkowitej standaryzacji kwestionariusza

wady:

-długi czas oczekiwania

-wiele respondentów nie zwraca kwestionariusza

-efektywność maleje przy ponaglaniu

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin