Plan marketingowy - firma komputerowa.doc

(189 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan marketingowy

 

 

 

 

             

 

 

                                         

                           

 

 

 

 

                                                                                                               

 

 


Plan pracy:

I Wprowadzenie

II Mapy grup strategicznych

1.    Wnioski ogólne

III Analiza SWOT

1.    Określenie profilu przedsiębiorstwa

2.    Identyfikacja możliwości i zagrożeń w otoczeniu firmy

3.    Identyfikacja mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa

4.    Punktowa wycena cech oddziaływujących na firmę

5.    Pozycja strategiczna firmy w zależności od otoczenia i własnych zasobów

6.    Prawdopodobieństwo Sukcesu Strategicznego (PSS)

7.    Wnioski

8.    Cele strategiczne przedsiębiorstwa

9.    Harmonogram realizacji głównych celów strategicznych firmy

10.                       Plan strategiczny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I. Wprowadzenie

 

Polski rynek informatyczny od kilku lat przeżywa dynamiczny rozwój. Na początku lat 90-tych roczny przyrost wielkości rynku dochodził do 30%. Branża informatyczna jest w Polsce na obecnym etapie rozwoju silnie uzależniona od komputeryzacji sektora publicznego. Na intensywny rozwój rynku informatycznego wpłynęło szereg czynników: restrukturyzacja gospodarki (przede wszystkim sektora finansów, przemysłu i administracji), pojawienie się na terenie kraju przedsiębiorstw zagranicznych, które starają się nawiązać do macierzystych standardów w zakresie systemu informatycznego, spadek cen sprzętu i oprogramowania, rosnący odsetek Polaków przygotowanych do używania komputerów w życiu zawodowym, ogromna popularność Internetu.

Mimo szybkiego tempa rozwoju, polski rynek informatyczny jest zapóźniony w stosunku do krajów zachodnich o kilka lat. Stopień zinformatyzowania polskich przedsiębiorstw jest porównywalny z amerykańskim z lat osiemdziesiątych. Rynki zachodnie są już dojrzałe i nasycone, polski – nie, dlatego powinien rosnąć znacznie szybciej.

              W rozwoju rynku występują istotne ograniczenia. Do najważniejszych są zaliczane: ostra konkurencja – krajowa i zagraniczna, brak wykwalifikowanych pracowników, niedostateczne zasoby finansowe, bezwzględne reguły gry rynkowej, niestabilne, niespójne przepisy prawne, niskie marże nie pozwalające generować wysokich zysków.

W krajach Europy Zachodniej średnia liczba komputerów osobistych przypadających na 100 pracowników umysłowych zbliża się do 75. Ponieważ  technologie informatyczne znajdują coraz szersze zastosowanie w pracy umysłowej należy szacować, że poziom tego samego wskaźnika w Polsce wynoszący 30% świadczy o wciąż bardzo dużej chłonności rynku.

Struktura rynku informatycznego w Polsce kształtuje się jak następuje: sprzęt komputerowy – 60%, usługi – 25%, oprogramowanie – 15%. Segmenty oprogramowania i usług komputerowych będą wykazywały się prawdopodobnie wyższym tempem wzrostu niż segment sprzętu komputerowego, w związku z czym udział tego ostatniego w całości rynku informatycznego stopniowo obniży się do około 50%, jak ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej.

Struktura polskiego rynku sprzętu informatycznego według produktów kształtuje się następująco: komputery PC – 56%, serwery 17%, drukarki – 22%, notebooki – 5%.

Firma UTER jest prężnie działającą firmą na rynku informatycznym. Zdołała ona w przeciągu kilku lat swojej działalności uzyskać znaczny udział w rynku i zapewnić sobie podwajanie obrotów z roku na rok. Mimo silnej konkurencji krajowej i zagranicznej produkty i usługi firmy UTER są chętnie wybierane przez klientów ze względu na wysoką jakość, dostosowanie do indywidualnych potrzeb, kompetentne doradztwo oraz nienagannie działający serwis. Dominującą pozycją w asortymencie firmy UTER jest montaż i sprzedaż komputerów klasy PC oraz podzespołów komputerowych. Firma UTER nastawiona jest głównie na obsługiwanie podmiotów gospodarczych i instytucji publicznych.

              Głównymi konkurentami, krajowymi i zagranicznymi, firmy UTER na polskim rynku usług i sprzętu informatycznego są: Optimus, JTT, Hector, Protech, NTT System, Apexim, IBM, HP oraz Bull.

              Celem niniejszego opracowania jest ocena bieżącej strategii realizowanej przez firmę UTER, jak również zaproponowanie zmian, mających na celu zapewnienie firmie UTER sukcesu ekonomicznego. Ocena strategii i opracowanie planu strategicznego zostaną dokonane dzięki zastosowaniu analizy map grup strategicznych oraz analizy SWOT. Wspomniane metody pozwalają zorientować się w mocnych i słabych stronach firmy, jak również określić szanse i zagrożenia. Analiza map grup strategicznych, skonstruowanych w wyniku doboru najistotniejszych dla rynku informatycznego zmiennych, pozwoli na porównanie strategii realizowanej przez firmę UTER ze strategiami najważniejszych konkurentów. Posiadając dane na temat rentowności firm w poszczególnych grupach strategicznych można dokonać oceny realizowanych przez firmy strategii w ramach poszczególnych grup. Tego typu informacje mogą wskazywać kierunek zmian w strategii firmy w celu osiągnięcia lepszej pozycji rynkowej i wypracowywania większych zysków. Stwierdzenia obecności któregokolwiek z konkurentów firmy UTER na każdej z map w tej samej grupie strategicznej co firma UTER powinno być powodem do zwrócenia szczególnej uwagi na tego konkurenta przy opracowywaniu strategii firmy.

 

II Mapy grup strategicznych

 

Do skonstruowania map grup strategicznych zostały wybrane następujące pary zmiennych:

1.    ceny – koszty

2.    know how – sieć dystrybucji

3.    zakres obsługiwanego rynku – rodzaj klientów

4.    asortyment – jakość

5.    kapitał – technologia

Wyżej wymienione zmienne zostały wybrane ze względu na ich duże znaczenie dla sytuacji strategicznej firmy na rynku informatycznym. Zmienne te stanowią bariery mobilności, których przezwyciężenie, a więc zmiana dotychczasowej grupy strategicznej i tym samym realizacja innej strategii, jest powiązane najczęściej z wysokimi kosztami i dużym ryzykiem. Poszczególne grupy strategiczne na kolejnych mapach będą oznaczane okręgami, których średnica będzie odpowiadała łącznym obrotom firm z danej grupy strategicznej.

 

Przy tworzeniu map grup strategicznych zostały uwzględnione następujące firmy z branży informatycznej (kolejność według wysokości obrotów):

 

L.p.

Nazwa firmy

Obroty w mln USD

1.

Optimus

30

2.

JTT

28

3.

IBM

25

4.

Hector

21

5.

HP

20

6.

UTER

18

7.

Protech

15

8.

NTT System

14

9.

Bull

12

10.

Apexim

10

 

Mapa grup strategicznych według kryteriów: ceny – koszty

 

L.p.

Nazwa firmy

Ceny

Koszty

1.

Optimus

wysokie

przeciętne

2.

JTT

średnie - wysokie

wysokie

3.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin