Public relations - zagadnienia.doc

(238 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

1.    Podstawowe definicje P-R.

PUBLIC RELATIONS – to świadome, zaplanowane, trwałe działanie mające na celu tworzenie, utrwalanie oraz rozwijanie wzajemnego zrozumienia między organizacją a społecznością.

Dla PUBLIC RELATIONS – nie ma polskiego odpowiednika.

Definicja wg EWY CENKER :

PUBLIC RELATIONS – to funkcja zarządzania, która ocenia nastawienie społeczne, ustala kierunki działania i sposób postępowania osoby fizycznej lub prawnej oraz realizuje program działań w celu zrozumienia i społecznej akceptacji.

Definicja Międzynarodowego Stowarzyszenia PUBLIC RELATIONS :

PUBLIC RELATIONS – jest funkcją zarządzania o ciągłym lub planowym charakterze, dzięki którym organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych, którymi jest zainteresowana obecnie lub w przyszłości. Osiąganie badanie opinii o organizacji w celu maksymalnego dostosowania do nich swoich celów i działalności. Poprzez planowe działania mamy lepszą współpracę ze społeczeństwem i skuteczniej realizować swoje interesy.

PUBLIC RELATIONS – to funkcja zarządzania firmą. (najogólniej).

 

2.    Główne zadania P-R.

Zadania i elementy PUBLIC RELATIONS :

Cel – dobro organizacji.

Zadanie – aby ludzie kupowali wyroby, usługi, nabywali akcje, udzielali kredyty, ułatwiali przedsięwzięcia, współpracowali.

Zadania PUBLIC RELATIONS nakierowane na wizerunek :

a)  Kreowanie reputacji firmy i jej zachowanie

b)  System identyfikacji wizualnej – wizerunek, kolor, logo, ubiór, wystrój pomieszczeń

a)                                                                     Sponsoring – uczestnictwo w akcjach sponsorowanych

b)                                                                     Uczestnictwo w akcjach organizowanych przez instytucje społeczne i charytatywne

c)  Dbanie o wizerunek w sytuacjach kryzysowych

d) Uczestnictwo w targach, organizowanie wystaw

Zadania PUBLIC RELATIONS nakierowane do wewnątrz firmy :

a)  Komunikacja - z działem marketingu, działem promocyjnym, oraz działem reklamowym (wspieranie różnorodnych przedsięwzięć).

b)  HUMAN RELATIONS – komunikacja z pracownikami i kierownictwem przedsiębiorstwa (tworzenie tzw. właściwej atmosfery w firmie np. wycieczki).

c)   Opracowanie raportów, analiz na temat działalności firmy – SWOT.

Zadania PUBLIC RELATIONS skierowane na zewnątrz firmy :

a)    Kontakty ze społecznością oraz władzami lokalnymi.

b)   Bieżące informowanie o aktywności firmy (np. wprowadzenie nowego samochodu na rynek – to robimy dni otwarte, czyli informujemy społeczeństwo. Mamy nowego partnera – społeczeństwo).

c)    Relacje inwestorskie – kontakty z udziałowcami i akcjonariuszami.

d)   Relacje finansowe i dobre kontakty z bankami.

e)    PUBLIC AFFANS – czyli PUBLIC SPRAW – stanowisko organizacji w sprawach interesujących opinię publiczną (życie blisko spraw ludzi).

f)      PUBLIC CITY – ROZGŁOS – nie reklamowe publikacje w mediach (np. klęski, powódź).

g)   Firmowe imprezy promocyjne tzw. dni otwarte – zwiedzanie zakładu, bezpłatne badania, przeglądy, testy.

h)   Kontakt ze szkołami i uczelniami wyższymi – czyli organizacja konferencji, seminariów.

 

 

 

 

3.    Etapy tworzenia P-R.

Historia PUBLIC RELATIONS :

a)  Początki w starożytności - Grecja.

b)  We współczesności - rozbudował i rozwinął ten dział KARDYNAŁ RICHELIE.

c)   W Stanach Zjednoczonych – IVY LEE – zajmował się kształtowaniem informacji, skupiał się na rzetelnym informowaniu, zbierał przekonywujące argumenty, ukazywał zalety.

d)  W czasie I wojny światowej - prezydent NOKSON (USA) powołał KOMITET CREELA .

e)  W Europie – znajdziemy w Niemczech (koniec XIX wieku) w zakładach ALFREDA KRUPPA- stworzono Wydział Prasowy, w zakładach SIEMENS – Biuro Literackie.

f)    W czasie II wojny światowe za oceanem – powstaje Biuro Informacji Wojennej Rządu – początki rzeczników prasowych.

g)  Lata 60-te XX wieku – wzrost oczekiwań.

Nazwiska tworzące tę dyscypline PUBLIC RELATIONS :

a)    JOHN HILL

b)   WILIAM KNOWTTON

c)    H. BURSON

d)   E. BERNAYS – I Wykładowca

Podstawowe etapy - elementy PUBLIC RELATIONS :

a)  Zamysł – czyli działanie przemyślane. Idea, która się budzi i realizuje, burze mózgów.

b)  Plan – czyli działanie zorganizowane. Opiera się na badaniach i analizie. Bez analizy trudno jest nam wytoczyć cele. Jest to podstawa planowania.

a) Badania i analizy – czyli to jest podstawa planowania i wyznaczania celów

c)   Interes społeczny i społeczna akceptacja

d)  Komunikacja dwustronna – sprzężenie zwrotne. My wpływamy na opinię publiczną, a opinia publiczna wpływa na nas.

 

4.  Różnice między działaniami P-R a marketingem, propagandą i reklamą.

 

PUBLIC RELATIONS

MARKETING

1. Ma na uwadze wszystkie obecne i potencjalne
    publiczności firmy.

   Publiczność – to grupa oso z zewnątrz.

2. Celem – jest oszczędzanie zasobów firmy

    przez budowanie akceptacji u publiczności,

    które mogą uniemożliwić osiąganie

    założonych celów.

1. Nawiązuje komunikację pomiędzy firmą a jej

    rynkami dóbr i usług.

 

2. Głównym celem – jest osiąganie coraz

     większych zysków dla firmy.

Porównanie :

3. Informuje, edukuje, buduje zrozumienie
    i akceptację wśród publiczności.

4. Ma szerszą niż tylko marketingową funkcję
    komunikacyjną – komunikacja
    wielopłaszczyznowa (czyli z szeroko
    rozumianym otoczeniem firmy, a więc relacja

   z załogą i klientami.

3. Dąży do sprzedania pewnego przekazu ściśle

   określonemu segmentowi rynku.

4. Reklama bazuje na komunikacji o charakterze

    marketingowym.

Różnice :

5. Podstawą działalności – jest rzetelna

    informacja nawet jeśli wpływa to

    niekorzystnie na wizerunek firmy.

5. Propaganda – dąży do wytworzenia u adresata

    określonego uczucia złego, dobrego,

    obojętnego.

    Podstawą – nie jest przedstawienie faktów,

    ale liczy się osiąganie celów.

 

 

 

5.    Pojęcie „otoczenie organizacji”.

Otoczenie organizacji –to zespół zbiorowości stanowiących publiczność dla organizacji, lub to też ta część społeczeństwa, która pozostaje w bliższej lub dalszej współzależności.

 

6.    Metody i różne techniki stosowane w wewnętrznym P-R.

a)    efekt przez gazetkę zakładową, ścienną i inne materiały drukowane

b)   pokaz telewizyjny wewnątrz przedsiębiorstwa

c)    węzeł radiowy

d)   prezentacja wideo - sprawozdania, raporty

e)    elementy komunikacji dwustronnej

f)      bezpośredni kontakt z kierownictwem

g)   spotkania z zarządem

h)   odwiedziny między zespołami pracowników

i)      imprezy i wydarzenia – uroczystości pracownicze

 

7.    Cele wewnętrznego P-R.

a)    uzyskanie dobrego nastawienia pracowników

b)   zwalczanie negatywnych opinii

c)    motywowanie i mobilizowanie do wypełnienia określonych zadań

d)   popieranie współdziałania w różnych innowacjach

e)    zapoznanie z nowymi normami postępowania w przedsiębiorstwie

f)      zdobywanie poparcia dla wprowadzenia zmian w firmie

 

8.    Znaczenie reputacji firmy w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym.

Reputacja firmy – nie zależy tylko od jakości towarów i usług, ale wpływa na nią każda działalność przedsiębiorstwa wobec jakiejkolwiek publiczności.

Reputacja – czyli dobra opinia o firmie (GOODWILL) – jest jednym z elementów wyceny firmy.

Współczesne tendencje wykazują – że w ostatnich latach dominuje rynek klienta. W związku z rozwojem gospodarki pojawia się coraz więcej firm, które dostarczają towary o podobnej wysokiej jakości, ujednoliconej ofercie i zbliżonej cenie. Klient ma więc prawo wyboru i wtedy zyskuje znaczenie opinia jaką cieszy się przedsiębiorstwo.

Znaczenie reputacji firmy – nie zależy tylko od jakości towarów i usług, ale wpływa na nią każda działalność przedsiębiorstwa wobec jakiejkolwiek działalności.

Ważne : Przy konkurencji – gdzie są dostępne towary porównywalne (np. kisiel wiśniowy, kisiel Dr Óetkera), znaczenie ma identyfikacja wizualna oraz opinia przedsiębiorstwa.

Składniki reputacji firmy PUBLIC RELATIONS :

a)    Akceptacja i zaufanie ze strony decyzyjnych i wpływowych instytucji i grup społecznych.

b)   Odpowiedni wizerunek – IMAGE firmy.

c)    Tożsamość firmy (CORPORATE IDENTITY) – kultura firmy, sposób ubierania.

d)   Dobre zdanie o firmie i jej działalności wśród klientów i instytucji współpracujących.

e)    Pozytywne oceny środka przekazu publicznego (PUBLICITY) – dobry rozgłos.

 

9.    Pytanie wolne !

 

10.                                                               Funkcje wizerunku firmy.

a)    zjednuje opinię publiczną

b)   usuwa anonimowość między producentem i odbiorcami

c)    ułatwia wzajemne porozumienie

d)   sprzyja wytworzeniu korzystnego nastawienia do firmy, wpływa na uczucie akceptacji

PUBLIC RELATIONS – to także skuteczne narzędzie do przenoszenia tożsamości na wizerunek.

Z badań wynika, że jeśli chcemy odnieść sukces – to 90 % badań powinno należeć do marketingu, a 10 % do PUBLIC RELATIONS.

Jeśli chcemy mieć sukces polegający na prestiżu – to należy odwrócić, czyli 90 % do PUBLIC RELATIONS i 10 % dla marketingu.

 

11.                                                               Metody wpływające na budowę pozytywnego wizerunku firmy.

Główny cel oddziaływania na klientów – to złudzenie i wzbudzenie zaufania do przedsiębiorstwa np. Mc DONALD’S – zaprasza rodzinę.

Sponsoring – specyficzne działanie PUBLIC RELATIONS; oddziaływanie, sponsorowanie klubów sportowych.

Metody oddziaływania na dostawców :

a)    odwiedziny

b)   wspólne posiedzenia i dyskusje

c)    dni otwarte

d)   broszury, ulotki, informacje handlowe

e)    własne publikacje przeznaczone dla dostawców – informacje o sytuacjach rynkowych, prognozach rozwoju branży, rynku walutowego, finansowego

Narzędzia skierowane do klienta :

a)    bezpośrednie kontakty osobiste

b)   korespondencja – również z tymi, co zrezygnowali z usług

c)    broszury, badania ankietowe, biuletyny

d)   dni otwarte połączone z pokazem osiągnięć

e)    zaproszenie na uroczystości nowe – 1, 5 roczne firmy

f)      wygląd zewnętrzny firmy – sklepy, zakłady usługowe, punkty firmowe

Elementy składające się na wizerunek firmy :

a)    filozofia firmy

b)   kultura firmy

c)    historia firmy

d)   strategia firmy

e)    styl kierowania

f)      reputacja

g)   zachowanie się przedstawicieli firmy

 

12.                                                               Niewizualne czynniki wpływające na tożsamość firmy.

Wizerunek firmy – to najogólniej to, co ludzie o niej myślą i wyobrażają. Nie zawsze mamy wpływ na wizerunek firmy.

Tożsamość firmy – to wszystkie elementy, za pomocą których jest ona identyfikowana.

a)    Kontakty osobiste – przy sprzedaży, negocjacjach, serwisie, rozmowach telefonicznych.

b)   Zasłyszane opinie o działalność firmy – terminowość dostaw, szybkość, uczciwość.

c)    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin