TEMAT: Spotkanie ze ślimakiem
Autor: Bożena Forma
CEL OGÓLNY: Poznanie i rozumienie siebie i świata.CELE SZCZEGÓŁOWE: Dziecko:• zna wygląd, budowę i zwyczaje ślimaka• odpowiada w logiczny sposób na zadawane pytania• uważnie obserwuje ślimakaMETODA: oglądowa, czynnaFORMA: z całą grupą, w zespołachPOMOCE: treść opowiadania, ślimak, ilustracje ślimaka, plastelina, podkładki, blok technicznyPRZEBIEG ZAJĘCIA: 1. Gość w przedszkolu - poznanie opowiadania.
B. Forma: Gość w przedszkoluPrzyroda na dobre obudziła się już do życia. Pani Ania idąc parkową aleją do pracy podziwiała kwitnące kwiaty i drzewa. Spoglądała na soczystą młodą trawę, na której krople porannej rosy odbijały promienie słońca. Nagle przystanęła. Środkiem alejki wędrował ślimak winniczek.- Wspaniały okaz - pochyliła się i zaczęła przyglądać się powolnym ślimaczym ruchom.- Zabiorę cię do przedszkola. Zrobię niespodziankę dzieciom. - Delikatnie położyła ślimaka na tekturze, którą wyciągnęła z torebki. Narwała świeżej trawy i kilka liści mleczy. W przedszkolu jeszcze nie było nikogo.- Tutaj będzie ci wygodnie - ślimak został umieszczony w kąciku przyrody. Tymczasem dzieci powoli schodziły się do sali.- Ślimak Tutaj - z zaciekawieniem spoglądały na ślimaka. Ten chyba był bardzo głodny, gdyż przez cały czas zajadał liście mleczy.- On chce nam powiedzieć, że ten mlecz jest bardzo smaczny - stwierdził Adaś.- Pokazuje nam swoje rogi. O! Rusza nimi na wszystkie strony!- Jaką ma chropowatą skórę i piękną muszlę - zachwycał się Tomek.- Patrzy na nas i wcale się nie boi.Rzeczywiście. Ślimak, którego stopa mocno przylegała do tacki cały czas zajadał. Wyraźnie nie przeszkadzało mu towarzystwo dzieci. Gryzł powoli liść, jego czułki zakończone oczami śmiesznie przekrzywiały się w różne strony bacznie wszystko obserwując.Po śniadaniu rozpoczęło się zajęcie.- Mamy dzisiaj gościa, zatem porozmawiajmy o nim - pani Ania przeniosła tackę ze ślimakiem na stolik. Gość jednak postanowił odpocząć. A może miał już dosyć gwaru i stojących nad nim dzieci. Ukrył się w swojej muszli. - To jego dom - tłumaczyła pani Ania. - Kiedy odpoczywa chowa się do niej, jest wtedy bezpieczny. Muszla jest bardzo twarda o dobrze go chroni.- Proszę pani, ale ta muszla jst chyba pusta. Ślimaka wcale nie widać - martwiły się dzieci.- Nieprawda. On się po prostu dobrze schował.- Myślę, że się bardzo najadł i postanowił nieco odpocząć. Mam pomysł. Zaniesiemy go do ogrodu. Tam jest jego miejsce.W ogrodzie zakwitły stokrotki, a bujna trawa utworzyła miękki, pachnący dywan. Pani ułożyła delikatnie ślimaka w cieniu, pod krzakiem głogu. Po chwili ślimak wyszedł ze swego domku i wraz z nim zniknął w trawie.
2. Rozmowa na temat treści opowiadania z wykorzystaniem ilustracji lub jeśli istnieje taka możliwość - z prawdziwym ślimakiem. 3. Spacer ślimaków - zabawa ruchowa z elementem czworakowania.Dzieci "ślimaki" na czworakach poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło "rozglądamy się" zatrzymują się, przechodzą do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unoszą się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładą się na boku i odpoczywają.4. Wypowiadanie w różnym tempie zdania "Ślimak, ślimak, pokaż rogi, dam ci sera na pierogi".5. Oglądanie zdjęć, ilustracji przedstawiających różne gatunki ślimaków i środowiska, w których żyją. Oglądanie muszli zgromadzonych przez dzieci i nauczycielkę.6. Praca plastyczna - lepienie ślimaka z plasteliny lub cięcie wąskich pasków z papieru technicznego, które prowadząca zwija, a następnie zszywa lub skleja. Dzieci na zakończenie dorysowują oczy ślimakowi.
mariolusia1