Opracowanie piosenki pt. “Ślimak” Metodą Dobrego Startu
Violetta JuskowiakGrupa wiekowa 4 latki
Blok integralny: Opracowanie piosenki pt. „ Ślimak” metodą dobrego startu
Cele operacyjne – dziecko powinno:
- Interpretować ruchem słyszaną muzykę- Prowadzić rozmowy w formie dyskusji, wypowiadać (śmiało) własne zdanie, sądy , pomysły i skojarzenia- Uważnie słuchać wypowiedzi kolegów i nauczyciela- Okazać powściągliwość w oczekiwaniu na swoją kolej wypowiedzi- Odpowiadać na pytania słowami lub zdaniami z piosenki- Rysować wzór z zachowaniem kierunku- Rozwijać myślenie metaforyczne- Odczuć radość i satysfakcję ze wspólnej zabawy i własnej pracy twórczej
Forma zajęcia – piosenka do rysowania – zajęcie z połową grupy
Pomoce:
- kartki papieru formatu A3 z przyklejonymi dwoma chmurkami dla każdego dziecka i dla nauczyciela, plansza ze wzorem graficznym- opaska z sylwetką ślimaka dla każdego dziecka, grube pędzle, czarna farba, kredki świecowe, farby akwarelowe, pędzle, wycięte – kwiatki, trawki itp. z kolorowego papieru- frotka dla każdego dziecka,
Przebieg zajęć
I. Część wstępna
1. Marsz po obwodzie koła przy akompaniamencie pianina2. Przywitanie się dzieci w kole ( każde dziecko na lewej ręce ma frotkę )
- przywitanie lewej ręki z prawym kolanem- przywitanie prawej ręki z lewym kolanem- przywitanie lewej ręki z prawym uchem- przywitanie prawej ręki z lewym uchem- przywitanie palców ręki lewej z palcami ręki prawej przed sobą oraz nad głową bez kontroli wzroku- przywitanie się z sobą przez podanie prawej ręki osobie stojącej po prawej i po lewej stronie- przywitanie się przez przekazanie „ Iskierki dobrej zabawy”
( dzieci trzymając się za ręce przekazują sobie uścisk )
1. Słuchanie piosenki pt. „ Ślimak” śpiewanej przez nauczyciela – krótka rozmowa na temat jej głównej postaci2. Zabawa „Łańcuszek skojarzeń”
- dzieci wymieniają skojarzenia związane ze słowami : ślimak, łąka , wiosna
1. Opowieść muzyczno – ruchowa „ Wiosenna łąka” – każde dziecko otrzymuje opaskę z sylwetką ślimaka
Nauczyciel mówi:
Teraz zamienimy się w ślimaki. Ślimaki mieszkaj a na łące. Rano , gdy słońce jeszcze spało, spały także w swoich muszelkach ślimaki. Wschodzi słońce, ciepłe promienie ogrzewają mieszkania ślimaków i je budzą. Ślimaki wystawiają swoje różki, to są ich oczy ( dzieci wznoszą do góry ramiona ze ściśniętymi pięściami i obracają nimi w różne strony ). Ślimaki są głodne wyruszają w poszukiwaniu soczystej trawy ( dzieci wolno poruszają się w różnych kierunkach ). Ślimaki jedzą młode źdźbła trawy ( skłony i wyprost tułowia ). Zbliża się niebezpieczeństwo, nadchodzi bocian, ślimaki chowają się w swoich skorupkach. Bocian odleciał, ślimaki idą dalej poszukując młodej zielonej trawy. Nadszedł wieczór. Ślimaki zasypiają w swoich muszelkach ( dzieci zwijają się w kłębek ).
1. Ćwiczenia oddechowe
- dzieci otrzymują zieloną bibułę „Źdźbło trawy”- wdech wciąganie powietrza nosem- wydech dmuchanie na pasek bibuły – wydmuchiwanie ustami
1. Ćwiczenia słuchowe – wyklaskiwanie prostych rytmów
- nauczyciel wyklaskuje proste rytmy – dzieci słuchają i powtarzają
II. Część główna
1. Nauczyciel śpiewa piosenkę pt. „ Ślimak”2. Omówienie treści piosenki
- Co ma zrobić ślimak ?- Co damy ślimakowi, gdy pokaże rogi ?- A zamiast sera to co damy ślimakowi ?- Jaki ślimak będzie od kapusty?- Czy ślimak je pierogi ?- A kto je pierogi?
1. Zabawa w dziecięce filozofowanie „ Co by było, gdyby ślimak najadł się pierogów?, gdyby te pierogi były zaczarowane?
- dzieci podejmują dyskusję, wypowiadają własne sądy, myśli, wyobrażenia, łączą własne wypowiedzi z wypowiedziami kolegów- dzieci naśladują ruchem postacie, w które zamieniły się ślimaki
1. Wspólne zaśpiewanie piosenki pt. Ślimak”2. Nauczyciel demonstruje planszę ze wzorem – graficznym rysunkiem piosenki
- omówienie wyglądu wzoru- przedstawienie skojarzeń ze wzorem- śpiew piosenki przez nauczyciela z jednoczesnym wodzeniem palcem po wzorze, wskazanie kierunku rysowania
1. Wspólne odtwarzanie wzoru
- dzieci rysują wzór na stojąco w powietrzu do rytmu piosenki śpiewanej przez nauczyciela- dzieci powtarzają rysowanie wzoru w pozycji siedzącej na dywanie
1. Nauczyciel demonstruje dzieciom na tablicy obrazek z naklejonymi dwiema chmurkami. Nawiązuje do treści piosenki i maluje grubym pędzlem z czarną farbą – przeliczenie ilości ślimaków namalowanych na rysunku.2. Dzieci przechodzą do stolików, nauczycielka rozdaje kartki z przyklejonymi chmurkami oraz pędzle z farbą.3. Nauczycielka wolno śpiewa piosenkę, dzieci malują wzór.4. Dzieci siadają przed tablicą – nauczycielka pyta czego brakuje na obrazku? Gdzie żyją ślimaki?. Nauczycielka zdradza dzieciom sekret „ nasze ślimaki najadły się pierogów z serem i zamieniły się w różne zwierzęta żyjące na łące”. Zachęca dzieci do dokonania przemiany ślimaków w swojej pracy plastycznej5. Dzieci samodzielnie wykonują pracę – mając do dyspozycji farby, kredki świecowe, różne elementy wycięte z kolorowego papieru np. kwiatki6. Wspólna ocena prac – dzieci ustawione w pociąg oglądają swoje prace rozłożone na dywanie i patrzą w co zamieniły się ślimaki.
III. Część końcowa
Zabawa ruchowa przy piosence pt. Ślimak”
- dzieci dobierają się parami, śpiewając zwrotkę piosenki klaszczą w dłonie partnera i o własne kolana, śpiewając refren obracają się w kółeczkach.
Literatura:1. Limont W., Synektyka a zdolności twórcze2. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu3. Elwich B., Łagodzka A., Filozofia dociekania z dziećmi i młodzieżą
mariolusia1