Kreowanie_Marki_-_jak_stworzyc_Logo_Book.doc

(97 KB) Pobierz
Kreowanie Marki

Kreowanie Marki

Tożsamość wizualna (Corporate Design / Kreowanie Marki) jest podstawowym elementem tożsamości przedsiębiorstwa (Corporate Identity). Jest to szereg wizualnych aspektów określających i budujących pozytywny image firmy. To na ich podstawie, w pierwszej kolejności, nowy potencjalny odbiorca/klient, ocenia firmowy wizerunek.

Nie trzeba podkreślać jak ważne jest pierwsze wrażenie spowodowane przez Logo, decydujące o dalszej współpracy.

Tożsamość wizualna składa się z wielu ściśle ze sobą powiązanych elementów.

Podstawowym elementem jest logo, w skład, którego wchodzi logotyp (nazwa firmy / produktu przedstawiona typograficznie) oraz sygnet (znak graficzny). Bardzo często jest to pierwszy sygnał wysyłany od producenta do klienta. Przedstawia on charakter firmy, jest formą reklamy, wskazuje na oryginalność produktu i gwarantuje stałość jakości.

 

Dlatego Logotyp powinien wywoływać pozytywne emocje i wyobrażenia związane z daną firmą czy marką, być na tyle rozbudowany aby był oryginalny, ale i na tyle prosty, by był łatwy do zapamiętania w podświadomości.

 

Kreowanie marki ! Logo - Kreowanie Marki - Logotyp - Kreacja Marki oraz Produktu - CI - Identyfikacja Firmy

 

 

 

 

 

 

 

Centralnym elementem systemu identyfikacji wizualnej jest logo.

Zdarza się, że młode firmy traktują je po macoszemu, tworząc „na kolanie” projekty tymczasowe, które co gorsza często zaczynają funkcjonować na stałe. Warto jednak zadbać o zapewnienie dobrej bazy w postaci profesjonalnie zaprojektowanego logo, aby w przyszłości możliwe było jego odpowiednie zastosowanie i łatwe uzupełnienie o inne elementy budujące spójny wizerunek firmy. Logo powinno działać w sposób zamierzony, dobrze spełniać swoją funkcję oraz wywoływać odpowiednie skojarzenia.

 

W małych firmach system identyfikacji wizualnej jest najczęściej dokumentem zwięzłym, opisującym podstawowe warianty logotypu, zasady stosowania koloru w różnych rodzajach reprodukcji, zawiera informacje dotyczące projektowania podstawowych elementów identyfikacji wizualnej, takich jak wizytówka czy papeteria firmowa.

 

Może być jednak i opasłą księgą, opisującą zasady tworzenia wszelkich materiałów informacyjnych czy reklamowych, wygląd punktów sprzedaży, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne, wygląd samochodów firmowych itd. Każdemu jednak według potrzeb i możliwości.

 

System identyfikacji wizualnej to zestaw wzorów oraz reguł zebranych w księdze w celu prawidłowej prezencji firmy bądź produktu zewnętrznemu otoczeniu. Księga Identyfikacji Wizualnej jest katalogiem, zawierającym projekty graficzne wraz z opisami, instrukcje dotyczące stosowania logo, standaryzację koloru i liternictwa, przykłady niewłaściwego użycia znaku graficznego.

Jest to niezbędny podręcznik dla działu marketingu danej firmy, agencji reklamowych czy drukarni.

Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej niesie za sobą wiele korzyści.
Podstawowe z nich to rozpoznawalność i łatwa identyfikacja wśród konkurencji, spójność działań reklamowych i marketingowych, a co za tym idzie znaczna oszczędność czasu i pieniędzy firmy.

 

 

Jak stworzyć system identyfikacji wizualnej firmy?

 

Identyfikacja wizualna – to całość symboliki stosowanej przez firmę, czyli wszystko to, po

czym można „na zewnątrz” rozpoznać, że to właśnie nasza firma; to kolorystyka, logo,

logotyp etc. Są to kolejne elementy, poprzez które buduje się relacje z otoczeniem.

Na system identyfikacji wizualnej składają się:

- symbol firmy (znak i logotyp firmowy),

- kolory firmowe,

- symbole dekoracyjne,

- typografie dekoracyjne,

- druki firmowe (papier, koperty, dokumenty i inne),

- identyfikatory pracowników,

- stemple, - materiały reklamowe,

- materiały drukowane dla celów public relations,

- środki transportu (samochody cieżarowe, osobowe),

- ubiór pracowników,

- wystrój stoisk targowych,

- aranżacja wnętrz siedziby firmy oraz wygląd otoczenia,

- tablice i tabliczki informacyjne, szyldy reklamowe,

- opakowania.

 

Kilka pojęć związanych z systemem identyfikacji wizualnej firmy:

 

1. Nazwa firmy - powinna nawiązywać do jej działalności, być jednoznaczna i wyróżniać

firmę na tle konkurencji. Tworzy sie ja po przeprowadzeniu gruntownej analizy firmy,

charakteru jej działalności. Ważne jest, aby nazwa nie ulegała zmianie.

 

2. Logo– jest to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli

umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp. tworzone przez

zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Istnieje kilka rodzajów logo:

- tematyczne - to graficzne przedstawienie branży, która reprezentuje organizacja,

- graficzne – reprezentują wyobrażenia jakiegoś obiektu ze świata natury: osoby, zwierzęta

lub rzeczy, których charakterystyczne cechy są zgodne z atrybutami firmy. Nazywane

również symbolicznymi. Jednak, aby spełniały swoja funkcje, powinny być podobnie

rozumiane przez nadawcę oraz odbiorcę. Znaki graficzne przedstawiające zwierzęta służą

często do podkreślenia dynamiki i szybkości działania firmy,

- abstrakcyjne – stanowi kompozycje figur geometrycznych i nie mówi nic o branży, firmie,

ani produkcie.

 

3. Logotyp– to symbol oraz nazwa firmy wraz z charakterystycznym dla niej krojem pisma.

Logotypy powstałe na bazie liter i cyfr to monogramy (pierwsze litery pełnej nazwy np. PKO,

PWN).

 

4. Kolorystyka firmowa– kolor firmy wyróżnia ją i określa jej charakter. Ma duży wpływ na

percepcję i świadomość odbiorców. Kolor ożywia system identyfikacji firmy i po pewnym

czasie staje się jednym z silniejszych elementów skojarzeniowych z organizacją.

 

5. Typografie firmowe – to krój czcionek stosowanych we wszelkich materiałach

drukowanych. Poprzez odpowiedni dobór czcionek można kreować firmę na nowoczesną

bądź tradycyjną. Uważa się, że wszelkie krągłości wywołują wrażenie spokoju i łagodności,

natomiast kształty kanciaste – niepokój i skłonność do agresji.

 

6. Druki firmowe - niezbędny elementem systemu identyfikacji wizualnej dbającej o swój

wizerunek firmy. To papier i koperty firmowe, notatniki, wizytówki, identyfikatory

pracowników etc. Poszczególne elementy tych materiałów, tzn. papier, treść, liternictwo i

kolorystyka powinny współgrać z ogólnie przyjętymi zasadami systemu identyfikacji

wizualnej. Elementem druków firmowych jest tzw. konstans przedsiębiorstwa, czyli stały

układ graficzny znaku firmowego, pełnej nazwy i niezbędnych danych o przedsiębiorstwie

(adres, numer telefonu i faksu, strona www i adres e-mail).

 

7. Akcydensy – to wszystkie te druki okolicznościowe o charakterze użytkowym (cenniki,

ulotki, katalogi, a także etykietki, naklejki, koperty etc.)

 

8. Wizytówki – istnieją trzy typy wizytówek: prywatne, służbowe i kombinowane

(wykorzystywane najcześciej przez lekarzy i naukowców). Format wizytówki najlepiej

dostosować do standardowego wizytownika. Kolorystyka wizytówki powinna uwzględniać

kolory firmowe. Standardowe dane zamieszczane na wizytówce to pełna nazwa firmy, logo,

imię i nazwisko, stanowisko służbowe, dane teleadresowe. W wizytówkach kombinowanych

adres służbowy powinien być umieszczony u dołu po prawej stronie, a prywatny u dołu po

lewej stronie. W przypadku, gdy firma utrzymuje kontakty zagraniczne, należy mieć również

wizytówki przygotowane w odpowiednim języku obcym.

 

9. Księga standardów CI – jest to opis zasad i procedur stosowania elementów tożsamości

wizualnej firmy (wzory, rysunki, instrukcje ich wykonania i zastosowania). W księdze

standardów należy zamieścić minimalne wielkości określające granice czytelności wybranych

elementów graficznych oraz wzór minimalny obrazów (pola ochronne) wyznaczający

konieczna wolna przestrzeń wokół miejsc zadrukowanych, także układy kompozycyjne.

Standaryzacji podlegają m.in.:

 

- symbole firmowe (logotyp, znaki firmowe, kolorystyka),

- wizytówki,

- druki firmowe (papier, koperty),

- galanteria biurowa,

- tablice informacyjne, oznakowanie budynków*,

- drukowane formy reklamowe – plakaty, bilboardy, banery, nadruki na gadżetach

   firmowych

– informatory, ulotki, broszury, foldery**,  firmowe strony internetowe***

- ubiór pracowników.

 

* Reklama zewnętrzna (Urban View):

Dobrze zaprojektowane i wykonane oznakowanie zewnętrzne firmy czy punktu sprzedaży, ułatwia dotarcie klienta we wskazane miejsce, a także buduje prestiż i wizerunek. Atrakcyjne i czytelne oznakowanie, witryna sklepowa, mają zainteresować klienta przechodzącego obok.

Samochody będące w dyspozycji firmy również warto „zatrudnić” do dodatkowej pracy. Mogą one promować firmę prezentując jej logo, informować przez umieszczenie adresów, telefonów, podstawowej oferty oraz reklamować przy wykorzystaniu atrakcyjnej grafiki.

Mamy duże doświadczenie w projektowaniu i wykonywaniu oznakowania zewnętrznego firm, punktów sprzedaży, w przygotowywaniu i realizacji oznaczeń lub reklam na tablicach, czy pojazdach. Znajomość technik produkcji, użycia materiałów, wraz z niezbędnym „know-how”, gwarantują estetyczne, trwałe wykonanie powierzanych nam zadań.
 

** Folder może realizować kilka podstawowych funkcji.:


Często pełni rolę reprezentacyjną, przedstawia firmę, jej historię oraz profil działalności, prezentuje tzw. misję firmy, plany. Raz zaprojektowany, w miarę potrzeb uaktualniany, może funkcjonować przez lata. Folder może również, prezentując grupę produktów lub pojedynczy produkt czy usługę, realizować funkcję handlową. Rzecz oczywista, jak każdy materiał reklamowy również folder musi współgrać z systemem identyfikacji wizualnej.

W dużych firmach publikowane i rozprowadzane bywają foldery wewnętrzne, skierowane do pracowników, wspomagające budowanie zespołu, często pełniące, w części lub w całości, funkcje szkoleniowe czy instruktażowe.

*** Oprawa graficzna strony www to jeden z głównych elementów przyciągających uwagę.

Strona internetowa wzbogacona o animacje flash jest o wiele bardziej atrakcyjna dla odwiedzającego – ciekawy i dynamiczny przekaz wykonany za pomocą technologii flash uprzyjemnia kontakt z prezentowaną treścią.

Strony internetowe zawierające animacje flash mogą być ciekawym i nowoczesnym sposobem zaprezentowania nowego produktu, usługi czy też samej firmy. Wykorzystywane w nich efekty multimedialne – tj. animacje, filmy, dźwięki czy muzyka – przykuwają uwagę odbiorcy znacznie skuteczniej niż statyczny przekaz.

Dynamiczne animacje flash wykorzystuje się przy tworzeniu różnego rodzaju prezentacji multimedialnych produktów, banerów reklamowych, paneli nawigacyjnych, przycisków i innych elementów strony www, tam gdzie istnieje potrzeba wprowadzenia “grafiki w ruch”. Technologia flash znacząco podnosi walory estetyczne, nadając przekazowi multimedialny charakter.

 

 

Do księgi można dołączyć na płycie CD lub innym nośniku próbki kolorów oraz wzory

poszczególnych elementów systemu. Informacje takie, zwłaszcza gdy są uporządkowane         i skatalogowane, ułatwiają w znacznym stopniu kontakt z drukarniami, grafikami itp.

Przed tworzeniem systemu identyfikacji wizualnej firmy należy pamiętać, że powinien on

być:

- zgodny ze specyfika i stylem firmy,

- jednolity i zgodny z całym system komunikacji społecznej organizacji;

- oryginalny, odróżniający firmę od konkurencji,

- dobrze wyeksponowany

– łatwo zauważalny,

- jednoznaczny, nie powodujący negatywnych skojarzeń.

 

Etapy tworzenia systemu identyfikacji wizualnej:

I. Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej - projekt. Często zajmują się tym specjalne

studia graficzne.

II. Wdrożenie systemu (zgodnie z ustalonym uprzednio harmonogramem). Proces taki trwa

zwykle od kilku miesięcy do kilku lat.

III. Wydruk materiałów.

IV. Nadzór nad wdrażaniem – weryfikacja przebiegu prac z księga CI.

 

Symbolika kolorów

Kolory to więcej niż kombinacja czerwonego i niebieskiego czy żółtego i czarnego. Kolory

mogą stanowić swoisty rodzaj komunikacji niewerbalnej, gdyż charakteryzują się pewnym

znaczeniem i symboliką. Jeśli mamy wpływ na kreacje strony  www, broszury, logo czy

folderu, dobrze jest mieć świadomość, jak oko i umysł postrzegają niektóre kolory.

 

 

 

Kolory ciepłe

1.      Pomarańczowy

– to kolor stymulujący emocje, a nawet apetyt. Utożsamiany z energią i

ciepłem. Kojarzy się ze słońcem, cytrusami, poprzez co może wywoływać skojarzenie z

witaminą C i w konsekwencji dobrym zdrowiem. Jeśli chcesz zostać zauważony, bez

zbytecznego „krzyku” – wybierz pomarańczowy, gdyż jest to kolor, który przyciąga uwagę.

Delikatniejszym odcieniem pomarańczowego jest brzoskwiniowy. Kolor ten pomaga

pobudzić ludzi do myślenia lub mówienia.

Pomarańczowy w zestawieniu z innymi kolorami : dobrze komponuje się ze średnim

odcieniem niebieskiego. Czerwony, żółty i pomarańczowy – to ognista kombinacja. Taki sam

zestaw, tyle że w jaśniejszym odcieniu kojarzy się z owocową świeżością. W zestawieniu z

kolorem zielonym – tworzy egzotyczny klimat. Dla przyciągnięcia uwagi warto zestawić

odrobinę pomarańczy z głębokim fioletem.

 

2.      Czerwony

– to kolor gorący, który wzbudza intensywne emocje – od gorącej miłości do

przemocy i bogactwa. Dowiedziono, że kolor czerwony może mieć wpływ na reakcje

fizjologiczne – podnosi ciśnienie i przyspiesza oddech. Symbolizuje władze. Przykuwa uwagę

i budzi czujność (czerwone światło). W niektórych kulturach czerwony oznacza radość,

odświętność, czystość. W Chinach jest kolorem szczęścia i prosperity i może przyciągać

powodzenie. Na wschodzie często panny młode ubierają czerwone szaty, natomiast w

Południowej Afryce jest to kolor żałoby. W bloku państw środkowo-europejskich czerwony

kojarzy sie z komunizmem. Kolor ten wykorzystuje się dla przyciągnięcia uwagi, dla

zasugerowania tempa i pewności, dynamizmu, a może nawet cienia niebezpieczeństwa.

Jednak bardziej efektywne są małe dawki czerwieni, aniżeli jej obfitość.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin