DOBRY SKRYPT TO TEN.docx

(337 KB) Pobierz

PRAWO GOSPODARCZE PUBLICZNE

1.    Pojęcie administracji gospodarczej i główne obszary jej działania.

2.    Pojęcie prawa gospodarczego.

3.    Publiczne prawo gospodarcze a prywatne prawo gospodarcze.

4.    Publiczne prawo gospodarcze jako część prawa publicznego.

5.    Pojęcie i podział prawa publicznego gospodarczego.

6.    Funkcje państwa wobec gospodarki.

7.    Zasady swoiste prawa publicznego gospodarczego.

8.    Władztwo publiczne w administracji gospodarczej.

9.    Nacjonalizacja w Polsce w latach 1944 - 1958.

10. Konstytucja RP jako źródło publicznego prawa gospodarczego.

11. Ustawy i rozporządzenia jako źródło prawa publicznego gospodarczego.

12. Umowy międzynarodowe jako źródło prawa publicznego gospodarczego.

13. Akty prawa miejscowego jako źródło prawa publicznego gospodarczego.

14. Uchwały Rady Ministrów i zarządzenia ministrów jako źródło prawa publicznego gospodarczego.

15. Rola norm sytuujących i wskazujących w prawie publicznym gospodarczym.

16. Prawo Unii Europejskiej w obszarze prawa publicznego gospodarczego

17. Prawo pierwotne jako źródło prawa publicznego gospodarczego.

18. Prawo wtórne jako źródło prawa publicznego gospodarczego.

19. Dorobek prawny Unii Europejskiej (acquis communautaire) a prawo publiczne gospodarcze.

20. Stosowanie prawa publicznego gospodarczego w Unii Europejskiej.

21. Organy administracji gospodarczej.

22. Minister Gospodarki jako organ administracji gospodarczej.

23. Minister Skarbu Państwa jako organ administracji gospodarczej.

24. Jednostki organizacyjne wykonujące funkcje państwa wobec gospodarki.

25. Zadania i kompetencje organów samorządu terytorialnego w sferze działalności gospodarczej.

26. Podmioty prawa publicznego gospodarczego.

27. Osoba fizyczna jako podmiot prawa publicznego gospodarczego.

28. Osobowe spółki handlowe jako podmioty prawa publicznego gospodarczego.

29. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna jako podmioty prawa publicznego gospodarczego.

30. Jednoosobowa spółka Skarbu Państwa jako podmiot prawa publicznego gospodarczego.

31. Przedstawicielstwa i oddziały przedsiębiorców zagranicznych.

32. Osoby zagraniczne i przedsiębiorcy zagraniczni jako podmioty działalności gospodarczej.

33. Spółdzielnia jako podmiot prawa publicznego gospodarczego.

34. Przedsiębiorstwo państwowe jako podmiot prawa publicznego gospodarczego.

35. Działalność gospodarcza fundacji.

36. Działalność gospodarcza organizacji społecznych.

37. Samorząd gospodarczy, zawodowy i izby gospodarcze.

38. Pojęcie gospodarki komunalnej.

39. Gmina jako podmiot działalności gospodarczej.

40. Organizacyjno-prawne formy wykonywania zadań gminy w sferze użyteczności publicznej i poza tą sferą.

41. Umowne powierzanie wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej.

42. Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej a zakład administracyjny.

43. Charakterystyka norm materialnoprawnych, kształtujących sytuację administracyjno-prawną przedsiębiorcy.

44. Nakazy i zakazy o charakterze generalnym jako źródło obowiązków przedsiębiorców.

45. Obowiązek a warunek w administracyjnym prawie gospodarczym.

46. Decyzja administracyjna jako źródło praw i obowiązków przedsiębiorców.

47. Podstawy prawne decyzji administracyjnych w prawie publicznym gospodarczym.

48. Treść decyzji administracyjnych w prawie publicznym gospodarczym.

49. Prawa podmiotowe w prawie publicznym gospodarczym.

50. Administracyjno-prawne formy ochrony interesów przedsiębiorców.

51. Nadzór administracyjny nad działalnością gospodarczą.

52. Organy nadzoru administracyjnego nad działalnością gospodarczą.

53. Stosunek prawny kontroli.

54. Kryteria kontroli gospodarczej w prawie publicznym gospodarczym.

55. Decyzje nadzorcze.

56. Wolność gospodarcza jako prawo podstawowe w unijnym porządku prawnym.

57. Swobody rynku wewnętrznego i reguły konkurencji.

58. Pojęcie działalności gospodarczej.

59. Pojęcie przedsiębiorstwa.

60. Pojęcie przedsiębiorcy i rodzaje przedsiębiorców.

61. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy.

62. Rejestracja przedsiębiorców (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, rejestr przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym).

63. Przedmiotowe ograniczenia wolności gospodarczej.

64. Podmiotowe ograniczenia wolności gospodarczej.

65. Prawne warunki podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej.

66. Kompetencje kontrolne i nadzorcze organów gminy wobec przedsiębiorców.

67. Pojęcie reglamentacji gospodarczej i jej główne obszary.

68. Instrumenty prawne reglamentacji gospodarczej.

69. Koncesjonowanie działalności gospodarczej.

70. Koncesja jako prawna forma działania administracji gospodarczej.

71. Prawne warunki udzielenia koncesji.

72. Postępowanie w sprawach o uzyskanie koncesji.

73. Trwałość decyzji koncesyjnej.

74. Nadzór organu koncesyjnego.

75. Zezwolenie jako prawna forma działania administracji gospodarczej.

76. Koncesja a zezwolenie.

77. Akty kwalifikujące (kwalifikacyjne) jako forma działania administracji gospodarczej.

78. Działalność gospodarcza regulowana.

79. Praktyki ograniczające konkurencję (porozumienia ograniczające konkurencję, nadużywanie pozycji dominującej).

80. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

81. Antykonkurencyjna koncentracja gospodarcza.

82. Prawne środki zwalczania praktyk ograniczających konkurencję i praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

83. Prawne środki zapobiegania antykonkurencyjnej koncentracji.

84. Organy ochrony konkurencji i ich kompetencje.

85. Warunki prawne nabywania nieruchomości przez podmioty zagraniczne.

86. Reglamentacja cen.

87. Pojęcie policji administracyjnej w gospodarce i jej rodzaje.

88. Ciężary policyjne.

89. Prewencyjno-zachowawczy charakter działalności organów policyjnych.

90. Policja urządzeń technicznych (dozór techniczny).

91. Policja handlowa.

92. Policja sanitarna.

93. Pojecie mienia publicznego jego rodzaje i przeznaczenie.

94. Podmioty zarządu mieniem publicznym i ich organy.

95. Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych.

96. Spółki Skarbu Państwa, ich ustrój i sytuacja prawna.

97. Zasady prywatyzacji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

98. Prywatyzacja bezpośrednia i pośrednia.

99. Pojęcie oraz zakres (podmiotowy i przedmiotowy) zamówień publicznych.

100.  Zasady i tryby udzielania zamówień publicznych.

101.  Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych.

102.  Pomoc publiczna dla przedsiębiorców i zasady jej udzielania.

103.  Regulacja sektorowa (w sektorze energetycznym, telekomunikacyjnym, pocztowym oraz transportu  kolejowego).

 

 

1.    Pojęcie administracji gospodarczej i główne obszary jej działania

Administracja publiczna jest to:

1)w znaczeniu podmiotowym:

·  struktury organów powołanych i wyodrębnionych do realizacji zadań publicznych

·  ludzie zatrudnieni w tych organach

2) w znaczeniu przedmiotowym:

przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy, a także przez organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli wynikających ze współżycia ludzi w społecznościach

Administracja gospodarcza jest pojęciem węższym w stosunku do administracji publicznej. Administracja gospodarcza to ta część administracji, która dotyczy przedsiębiorców i prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Administracja gospodarcza regulowana jest prawem administracyjnym gospodarczym.

 

Z literatury
Nasz podręcznikpojęcie administracja gospodarcza:

-          Prawo wskazuje na administrację gospodarczą w znaczeniu organów publicznych, które otrzymały odpowiednie prerogatywy (kompetencje, obowiązki) do stanowienia o interpretacji zasad działalności gospodarczej, jak i ich ochrony. (s. 16)

-          Ustrój organów administracji gospodarczej wyznaczają ich kompetencje i uprawnienia w sferze normatywnie określonej ingerencji w gospodarcze. (s.30)

-          Nawiązując do prawa administracyjnego, wydaje się uprawniony pogląd, iż przedmiot regulacji norm ppg koncentruje się na statusie organów administracji publicznej(…), organy te wykonują uprawnienia państwa w sferze gospodarki publicznej.(s.22)

-          Skutki działalności organów administracji publicznej oraz podmiotów wykonujących funkcje administracji publicznej na podstawie norm prawa administracyjnego gospodarczego, widoczne są w stosunkach miedzy tymi organami a innymi podmiotami.(s.22)

-          Administracja gospodarcza działa na podstawie i w granicach prawa. Tym samym nie jest ona i nie powinna być kreatorem własnej sytuacji w sensie określania swojej pozycji w ustroju państwa. Poza zakresem uprawnień podzakresem uprawnień powinny również mieścić się kompetencje do stanowienia o jej pozycji wobec innych podmiotów.(…) Publiczna administracja gospodarcza jest związana w swojej działalności przepisami prawa!!!

Podręcznik prawo gospodarcze, zagadnienia administracyjnoprawne (H. Gronkiewilcz –Walz):

-          Z konstytucjonalnego punktu widzenia nie ma podstaw do wyodrębnienia administracji w sensie organizacyjnym. (…) Pojęcie administracji gospodarczej należy postrzegać w znaczeniu przedmiotowym – jako skutek klasyfikacji działań administracji publicznej w płaszczyźnie tego obszaru oddziaływania państwa jakim jest gospodarka.(s.90)

-          Dla prezentacji struktury administracji właściwej w sprawach gospodarki, znajdującej odzwierciedlenie w ustawodawstwie zwykłym i praktyce działania państwa, użyteczny jest podział na :

1)      Administrację bezpośrednia (rządową) – realizowaną przez Radę Ministrów i poszczególnych ministrów w spr. gospodarki, a także centralne organy administracji rządowej, pełniące przede wszystkim funkcje regulacyjne w gospodarce

2)      Administrację pośrednia wykonywana w drodze wykorzystania instytucji zlecania zadań i funkcji administracji oraz przez będące pod kontrolą administracji rządowej jednostki organizacyjne o różnym stopniu samodzielności – fundacje i fundusze celowe, a także te działające w formach prawa prywatnego, a także administracja komunalna, i samorządy: gospodarczy i zawodowy. (s. 91)

 

Prawo administracyjne gospodarcze- ta część prawa administracyjnego rozumianego jako obszar prawa publicznego, którego bezpośrednie stosowanie należy do organów administracji publicznej; z tym że określa sytuację podmiotów podejmujących i prowadzących działalność gospodarczą -  osób fizycznych i prawnych jako przedsiębiorców, Skarb Państwa i inne państwowe osoby prawne, a w tym samorządowe.

 

Organy administracji gospodarczej:

§         naczelni ministrowie

§         terenowe organy administracji ogólnej

§         wojewodowie

§         jednostki samorządu terytorialnego

§         jednostki administracji nie zespolonej (np. urzędów miar)

 

Funkcje administracji gospodarczej:

-          policja

-          ochrona życia i zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego

-          zapewnienie spokoju, porządku i bezpieczeństwa publicznego

-          reglamentacja ochrona rynku wewnętrznego

-          przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym i nieuczciwej konkurencji

-          stabilizacja rynku

-          zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego

-          piecza administracyjna

-          zapewnienie ludności odpowiednich świadczeń materialnych i niematerialnych

-      &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin