sierpien2011.pdf

(483 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
SIERPIEŃ 2011
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Możesz korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny
i słownika ortograficznego.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
8. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
170 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 70
Część I – 20 pkt
Część II – 50 pkt
MPO-P1_1P-114
858950606.157.png 858950606.168.png 858950606.179.png 858950606.190.png 858950606.001.png 858950606.012.png 858950606.023.png 858950606.034.png 858950606.045.png 858950606.056.png 858950606.067.png 858950606.078.png 858950606.089.png 858950606.100.png 858950606.110.png 858950606.118.png 858950606.119.png 858950606.120.png 858950606.121.png 858950606.122.png 858950606.123.png 858950606.124.png 858950606.125.png 858950606.126.png 858950606.127.png 858950606.128.png 858950606.129.png 858950606.130.png 858950606.131.png 858950606.132.png 858950606.133.png 858950606.134.png 858950606.135.png 858950606.136.png 858950606.137.png 858950606.138.png 858950606.139.png 858950606.140.png 858950606.141.png 858950606.142.png 858950606.143.png 858950606.144.png 858950606.145.png 858950606.146.png 858950606.147.png 858950606.148.png 858950606.149.png 858950606.150.png 858950606.151.png 858950606.152.png 858950606.153.png 858950606.154.png 858950606.155.png 858950606.156.png 858950606.158.png 858950606.159.png 858950606.160.png 858950606.161.png 858950606.162.png 858950606.163.png 858950606.164.png 858950606.165.png 858950606.166.png 858950606.167.png 858950606.169.png 858950606.170.png 858950606.171.png 858950606.172.png 858950606.173.png 858950606.174.png 858950606.175.png 858950606.176.png 858950606.177.png 858950606.178.png 858950606.180.png 858950606.181.png 858950606.182.png 858950606.183.png 858950606.184.png 858950606.185.png 858950606.186.png 858950606.187.png 858950606.188.png 858950606.189.png 858950606.191.png 858950606.192.png 858950606.193.png 858950606.194.png 858950606.195.png 858950606.196.png 858950606.197.png 858950606.198.png 858950606.199.png 858950606.200.png 858950606.002.png 858950606.003.png 858950606.004.png 858950606.005.png 858950606.006.png 858950606.007.png 858950606.008.png 858950606.009.png 858950606.010.png 858950606.011.png 858950606.013.png 858950606.014.png 858950606.015.png 858950606.016.png 858950606.017.png 858950606.018.png 858950606.019.png 858950606.020.png 858950606.021.png 858950606.022.png 858950606.024.png 858950606.025.png 858950606.026.png 858950606.027.png 858950606.028.png 858950606.029.png 858950606.030.png 858950606.031.png 858950606.032.png 858950606.033.png 858950606.035.png 858950606.036.png 858950606.037.png 858950606.038.png 858950606.039.png 858950606.040.png 858950606.041.png 858950606.042.png 858950606.043.png 858950606.044.png 858950606.046.png 858950606.047.png 858950606.048.png 858950606.049.png 858950606.050.png 858950606.051.png 858950606.052.png 858950606.053.png 858950606.054.png 858950606.055.png 858950606.057.png 858950606.058.png 858950606.059.png 858950606.060.png 858950606.061.png 858950606.062.png 858950606.063.png 858950606.064.png 858950606.065.png 858950606.066.png 858950606.068.png 858950606.069.png 858950606.070.png 858950606.071.png 858950606.072.png 858950606.073.png 858950606.074.png 858950606.075.png 858950606.076.png 858950606.077.png 858950606.079.png 858950606.080.png 858950606.081.png 858950606.082.png 858950606.083.png 858950606.084.png 858950606.085.png 858950606.086.png 858950606.087.png 858950606.088.png 858950606.090.png 858950606.091.png 858950606.092.png 858950606.093.png 858950606.094.png 858950606.095.png 858950606.096.png 858950606.097.png 858950606.098.png 858950606.099.png 858950606.101.png 858950606.102.png 858950606.103.png 858950606.104.png 858950606.105.png 858950606.106.png 858950606.107.png 858950606.108.png
 
2
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Część I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y.
NA WIEKI WIEKÓW MAMA
1. W domu człowiek ma na miejscu trzy rzeczy: restaurację, pralnię i bankomat –
tłumaczy Jarek, student politologii. – A rodzice są dziś tolerancyjni. Przecież sami
imprezowali, wiedzą, o co chodzi, i nie będą udawać hipokrytów. To raczej kumple niż
klawisze. Nie starają się narzucać swego stylu życia i myślenia . Paweł kończy prawo.
Gdy robi szybki przegląd swoich znajomych z roku, wychodzi na to, że trzy czwarte tych,
którzy są z Warszawy, mieszka z rodzicami. Opóźniający się o całe lata start z domowego
gniazda to nie jest marginalne zjawisko, ograniczające się do wielkich miast czy też klasy
średniej. Połowa polskiej młodzieży, która jest w wieku studenckim (19–24 lata), uczy się.
Prawie 80 procent studentów mieszka z rodzicami. Kolejne 10 procent deklaruje, że dzieli
dom ze współlokatorami, ale oznacza to w większości wypadków, że wyjechali na studia
do innego miasta, wynajęli kwaterę, więc tym prawdziwym domem jest dla nich ciągle dom
rodzinny. Coraz rzadziej ukończenie studiów traktowane jest jako cezura zobowiązująca
do życiowej samodzielności. Wszystko przychodzi dziś później: pierwsza praca, ożenek,
własne mieszkanie.
2. Trend ten widać w całym świecie. Młodzi ludzie mieszkają w rodzinnych domach,
w pokojach wypełnionych sprzętem komputerowym. Wieczne dzieci, schowane przed
dorosłością za stertą gadżetów. Tworzy się społeczeństwo półdorosłych, kidults (połączenie
kid – dzieciak, adult – dorosły). Kiedyś młodych pchało do dorosłości, bo dorosły mógł
więcej. Dziś nie ma w niej już nic pociągającego, to raczej obciążenie. Według prof. Hanny
Świdy-Ziemby rodzina jest dla młodych wyidealizowanym bytem, mityczną wspólnotą, którą
przeciwstawia się światu rywalizacji o sukces. A ponieważ odraczają założenie własnej,
kurczowo trzymają się domu, który jest synonimem bezpieczeństwa. W świecie, w którym
rówieśnicy są konkurentami, rodzice stają się przyjaciółmi. Autentyczny samotny tłum – tak
zdaniem prof. Świdy-Ziemby można określić młode pokolenie. Świat widziany jego oczami
jest smutny. To chaotyczna, niespójna i pozbawiona drogowskazów mozaika. Wrzuceni
w rzeczywistość bez barier, zalewani informacjami, obezwładnieni nadmiarem możliwości,
z których część jest pozorna, czują się zagubieni.
3. łodzi ludzie czują się raczej produktem niż zbiorowym podmiotem. Socjolodzy mają
z nimi kłopot. Są pokoleniem, czy nie są? Czy ta kategoria jest jeszcze w ogóle przydatna
do opisu? Mnogość trendów, amorficzność sprawiają, że wszystkie próby nazwania pokolenia
są jakoś prawdziwe, ale jednocześnie żadna z nich nie jest do końca trafna.
4. Dr hab. Witold Wrzesień podjął jednak próbę usystematyzowania generacji składają-
cych się na to, co ogólnie nazwał Pokoleniem Końca Wieku (urodzeni w latach 1964–1982).
W jego skład wchodzą trzy generacje. Pierwsza to Pokolenie 89, bo mniej więcej w roku
przełomu ustrojowego osiągało ono dojrzałość; dziś przekracza powoli czterdziestkę (roczniki
1964–1970). Dzieci Transformacji (roczniki 1971–1976) dorastały na początku lat 90., dziś
mają po trzydzieści kilka lat. Tych jeszcze przed trzydziestką dr Wrzesień nazywa
Maruderami Końca Wieku (roczniki 1977–1982). Teraz wkracza w dorosłość generacja
Europejskich Poszukiwaczy (roczniki 1983–1988). Generacje przechodzą w siebie dość
płynnie, różni je jednak sytuacja na rynku pracy, stosunek do kariery i sukcesu, typ
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
3
konfliktów z rodzicami. Maruderzy i Poszukiwacze to właśnie generacje najdłużej
gniazdujące w rodzinnych domach. Ich przedstawiciele są podobni – dotknięci recesją
i bezrobociem, które objęło także młodych wykształconych. Dlaczego poszukiwacze?
Dr Wrzesień tłumaczy: Nowy wiek zaczął się już na dobre, ale jego „nowość”, „nowa
jakość” jest nadal poszukiwana. Nie ma wyraźnych cech, a współczesna młodzież realizuje
swoje poszukiwania coraz bardziej pragmatycznie i bez buntu .
5. Różnice pokażą się najwyraźniej, gdy porównać Poszukiwaczy z Pokoleniem 89.
Sukces starszych był łatwy, bo rynek pracy – jeszcze luźny i świeży – chłonął ich jak gąbka.
Robienie kariery było dla nich modą, stylem życia. Dla Poszukiwaczy jest smutną
koniecznością. Presja na sukces jest nadal ogromna, ale sporo w tym rezygnacji, apatii. Czuje
się, że młodzi mają dystans do kariery. Nie są już naiwni, widzieli koszty życiowe,
psychiczne, zdrowotne, jakie za tym idą. Widzieli, jak nieco starsi od nich, wchodząc
w dorosłość, zderzali się ze ścianą. Już na wstępie są zmęczeni. Młodzi coraz częściej uginają
się pod ciężarem przemian, nie próbują walczyć. Wybierają emigrację zewnętrzną albo
wewnętrzną. Są w wieku, kiedy człowiek może powariować, poeksperymentować, a oni stają
z boku i patrzą, jakby wiedzieli, że i tak nie podskoczą zbyt wysoko – mówi Witold Wrzesień.
6. Analizując typy relacji konfliktów międzypokoleniowych, Witold Wrzesień pisze,
że między Pokoleniem 89 i ich rodzicami dominowały: antagonizacja, czyli stan konfliktu,
lub koegzystencja, czyli życie niby razem, ale obok. Od pewnego momentu zdecydowaną
przewagę uzyskała kooperacja, czyli stan unikania konfliktów, próba maksymalizacji zysków
wynikających z wzajemnych relacji, gdy obie strony pilnują nieprzekraczania misternie
ułożonych reguł. Są to zależności quasi-rynkowe.
7. Bohaterowie badań prof. Świdy-Ziemby wskazywali jako pojęcia pokoleniowo obce,
archaiczne: patriotyzm, cnotę, grzech, samotność, altruizm, ale na tej liście znalazł się też
bunt. Bo do niczego nie prowadzi, a buntując się, można tylko sobie zaszkodzić. A poza tym,
przeciwko czemu się właściwie buntować? Z jednej strony presję na sukces, pęd do kariery,
atrakcyjność, siłę przebicia młodzi postrzegają jako reguły narzucone przez zewnętrzny świat,
ale z drugiej jest to presja zbyt potężna, więc pragmatycznie należy te reguły zaakceptować.
A rodzice są w tej batalii sprzymierzeńcami. Nie ma konkurencyjnych systemów wartości,
więc nie ma o co się bić.
8. Znikły także odzieżowe kody, które kiedyś odróżniały pokolenia. Matki i córki
ubierają się w tych samych sklepach, synowie i ojcowie chodzą do jednego fryzjera.
Co więcej, to dorośli przyjęli kody swoich dzieci, próbują za nimi nadążać. W kulturze, która
promuje młodość i niedojrzałość, to dzieci są ekspertami od rzeczywistości. Dorośli nie są
autorytetem do zdetronizowania, bo zdetronizowali się sami. Nie jesteśmy w stanie stworzyć
zachowań antykonformistycznych, bowiem natychmiast przeradzają się one w konformizm
za sprawą rodziców, którzy ich nie dostrzegają lub wręcz im przyklaskują. Nie możemy
zbudować nowego na ruinach starego, ponieważ stare nie istnieje – deklarują bohaterowie
wspomnianej książki.
9. Od strony rodziców też nie wygląda to jednoznacznie. Niby wiedzą, że w pewnym
momencie należy przeciąć pępowinę i na poziomie werbalnych deklaracji godzą się z tym.
Ale oni także często wolą to opóźniać, ile się da. Mówią: dziecko nie tylko się kocha,
ale i lubi, dobrze się żyje pod jednym dachem z fajnym człowiekiem; oszczędza się nerwy,
bo choćby pozornie sprawuje się kontrolę nad jego życiem; leczy się z syndromu
opuszczonego gniazda. Błędne koło? Na to wygląda.
opracowano na podstawie: Joanna Podgórska, Na wieki wieków mama , „Polityka” 29/2006
4
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (1 pkt)
Z akapitu 1. wypisz dwa słowa charakterystyczne dla języka młodzieży.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Akapit 2. rozpoczyna zdanie: „Trend ten widać na całym świecie”. O jakim trendzie mowa?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens metafory „wieczne dzieci schowane za stertą gadżetów”.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (1 pkt)
Wyrażenie „autentyczny samotny tłum” to
A. antyteza.
B. oksymoron.
C. anafora.
D. personifikacja.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zadanie 5. (4 pkt)
Jak młodzi ludzie postrzegają świat, a jak dom rodzinny? Na podstawie akapitu 2. podaj dwie
cechy świata i dwie cechy domu.
Lp.
Cechy świata
Cechy domu
1.
2.
Zadanie 6. (1 pkt)
Jaką funkcję pełnią słowa „także” i „też” w zdaniach rozpoczynających akapity 8. i 9.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Z akapitu 5. wypisz dwie różnice pomiędzy Pokoleniem 89 i Poszukiwaczami.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
858950606.109.png 858950606.111.png 858950606.112.png 858950606.113.png 858950606.114.png 858950606.115.png 858950606.116.png 858950606.117.png
 
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
5
Zadanie 8. (1 pkt)
W kontekście akapitu 5. wyjaśnij sens metaforycznego stwierdzenia: „nieco starsi od nich [...]
zderzali się ze ścianą”.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (2 pkt)
W akapicie 5. pojawiają się wyrażenia „emigracja zewnętrzna” i „emigracja wewnętrzna”.
Wyjaśnij je.
emigracja zewnętrzna:
.......................................................................................................................................................
emigracja wewnętrzna:
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (1 pkt)
Na podstawie jakich obserwacji dr Wrzesień nazwał relacje w rodzinie quasi-rynkowymi?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (2 pkt)
Na podstawie akapitu 7. sformułuj dwa argumenty uzasadniające odrzucenie przez młodych
buntu jako postawy.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Wyjaśnij, na czym polega tzw. detronizacja rodziców.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Na podstawie akapitu 9. wyjaśnij, dlaczego rodzice wolą opóźniać wejście dzieci
w dorosłość? Podaj dwie przyczyny.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin