Światło w fotografii. Poznaj i wykorzystaj jego potencjał.pdf

(5566 KB) Pobierz
945302111.034.png
Światło w fotograi. Poznaj
i wykorzystaj jego potencjał
Tłumaczenie: Radosław Brzozowski
ISBN: 0393331237
Tytuł oryginału: Rick Sammon's Exploring the Light:
Making the Very Best In-Camera Exposures
Format: 200×230, stron: 256
Idź do
• Spis treści
Katalog książek
Światło w fotograi. Poznaj i wykorzystaj jego potencjał
• Zrozum, jak działa światło, i zapanuj nad nim
• Odkryj zasady perfekcyjnej ekspozycji
• Wykorzystaj potencjał Twojej lampy błyskowej
Moje oczy potraą dziś dojrzeć to, czego nie widziałem nigdy wcześniej
Właśnie z tą myślą będziesz identykować się po przeczytaniu tej inspirującej książki. Jej autor,
Rick Sammon, obrał sobie bowiem niezwykły cel – nauczyć Cię na nowo patrzeć na świat: tak, by
twórczo wykorzystać światło i nie uronić niczego z magii fotografowanej sceny. Aby tego dokonać,
musisz zrozumieć, czym jest światło, jak dostrzec je w kadrze i właściwie zinterpretować. Dopiero
dzięki tej wiedzy zaczniesz sprawnie nim manipulować, w razie potrzeby korygować, a potem
zapisywać w postaci niepowtarzalnych ujęć. Zgłębisz także wszystkie zagadnienia związane
z prawidłową ekspozycją, dzięki czemu, jednocześnie panując nad techniczną poprawnością
zdjęcia, zawrzesz na nim ciekawą historię.
A zatem odkryj światło i zapanuj nad nim! Poznaj profesjonalne ustawienia wartości przesłony,
czasy otwarcia migawki, czułości ISO oraz dowiedz się, jak wybierać idealną ogniskową
w zależności od warunków. Poznaj zasady optymalnego naświetlania zdjęcia i ustawienia balansu
bieli, a potem zobacz, jak z nimi eksperymentować. Ujarzmij sposoby pracy z różnymi rodzajami
światła – miękkim i silnym, ciepłym i chłodnym, zastanym i błyskowym, tym we wnętrzach
i plenerze, a także z górnym, dolnym i bocznym. Sprawdź ciekawe możliwości drzemiące
w rozmaitych trybach – automatycznych, ekspozycji, barwnych i pomiaru światła. Odkryj także
wszystkie zasady wykonywania zdjęć przy użyciu lampy błyskowej. A jeśli mimo to coś Ci nie
wyjdzie? Wtedy przeczytasz o tym, jak poprawiać i ratować zdjęcia w Photoshopie!
W książce znajdziesz omówienie takich zagadnień jak:
• ekspozycja – czas otwarcia migawki, wartości przesłony, parametry czułości, wybór ogniskowej
• światło – widzenie i korygowanie, rodzaje światła i oświetlenia, redukowanie cieni, kolor
i oświetlenie tła, ruch światła
• praca z lustrzanką cyfrową – pliki RAW, wartości ISO, balans bieli
• kreatywne tryby ekspozycji – automatyki programowalnej, priorytetu migawki, priorytetu
przesłony, tryb manualny
• wybór trybu pomiaru światła – matrycowy, centralno-ważony, punktowy, częściowy,
blokada ekspozycji
• zasady pracy z lampą błyskową – w pomieszczeniach i plenerze
• trudne sytuacje zdjęciowe – bracketing, kontury, ciemne obiekty, problemy z tłem
• kontrola nad światłem naturalnym – ltry, dyfuzor, blenda, błysk wypełniający
• sprawdzanie naświetlenia – histogram, zdjęcie niedoświetlone i prześwietlone
• korekcja i artystyczna edycja zdjęć w Photoshopie
Przed Tobą piętnaście fascynujących lekcji panowania nad światłem!
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2010
945302111.035.png 945302111.036.png 945302111.037.png 945302111.001.png 945302111.002.png 945302111.003.png 945302111.004.png 945302111.005.png 945302111.006.png 945302111.007.png 945302111.008.png 945302111.009.png 945302111.010.png 945302111.011.png
 
Spis treści
Widzenie a patrzenie
7
Prolog
9
Wstęp
23
1. Z definicji naświetlania
31
2. Prawidłowa ekspozycja jest jak kawałek pizzy
42
3. Zobaczyć światło
57
4. Podstawy pracy z lustrzanką cyfrową
85
5. Tryby w pełni automatyczne
104
6. Kreatywne tryby ekspozycji
113
7. Wybór trybu pomiaru światła
124
8. Trudne sytuacje zdjęciowe
133
9. Zdjęcia przy wykorzystaniu lampy błyskowej
149
10. Poznaj tryby barwne i ich parametry
166
11. Kontrola nad światłem naturalnym
175
12. Sprawdzaj naświetlenie
190
13. Zmieniaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie
204
14. Adobe Photoshop CS3 zmienia reguły naświetlania
214
15. Od zwykłej fotki do zdjęcia artystycznego w Photoshopie
222
Epilog
233
Podziękowania
249
Skorowidz
251
5
945302111.012.png 945302111.013.png 945302111.014.png 945302111.015.png 945302111.016.png 945302111.017.png 945302111.018.png 945302111.019.png 945302111.020.png 945302111.021.png
 
lekcja 3 Zobaczyć światło
Jak zapewne się zorientujesz, w tej lekcji umieściłem więcej zdjęć niż w którejkolwiek innej. Stało się tak
z bardzo konkretnego powodu: dostrzeganie światła stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia uda-
nego zdjęcia. Jeśli nauczysz się widzieć światło — jasne i ciemne elementy fotografowanej sceny, jej kontrast
i kolor, kierunek padania światła czy jasność głównego motywu i jego tła, a nawet ruch światła — będziesz
w stanie podjąć trafne decyzje dotyczące naświetlania i staniesz się lepszym fotografem. Będziesz również
wiedział, kiedy musisz kontrolować światło za pomocą płaszczyzny odbijającej, rozpraszającej albo lampy
błyskowej. Czasami też zauważysz, że światło w danym miejscu zwyczajnie nie jest odpowiednie i trzeba
przenieść fotografowany obiekt lub zmienić kompozycję zdjęcia, tak jak zrobiłem to ja w przypadku tego
zdjęcia rdzennego Amerykanina w stroju ceremonialnym niedaleko Lake Powell w Arizonie.
Na następnych stronach znajdziesz zbiór moich zdjęć, które wykorzystuję na warsztatach, starając się
pomóc słuchaczom zobaczyć światło. W tej lekcji nie będę podawał technicznych danych dotyczących
naświetlania — skoncentruj się na widzeniu światła.
Mała dygresja… Czy słyszałeś kiedyś, że osoba niepotraiąca odróżnić poszczególnych tonów jest okre-
ślana jako niemuzykalna? W fotograii czasami mamy do czynienia z osobami, które mają trudność z dostrze-
ganiem subtelnych różnic między jasnymi i ciemnymi obszarami fotografowanej sceny.
Na szczęście dla takich osób jest nadzieja — można nauczyć się widzieć światło.
57
945302111.022.png 945302111.023.png 945302111.024.png 945302111.025.png 945302111.026.png 945302111.027.png 945302111.028.png
 
Nauka płynąca
ze starego żartu
W każde miejsce można dojść na piechotę — jeśli
ma się dość czasu.
Zawsze jest dość światła, by zrobić zdjęcie…
przynajmniej jeśli możesz pozostawić otwartą mi-
gawkę na dość długo.
Nieraz czas otwarcia migawki może wynosić
kilka minut czy nawet godzin.
Oto przykład. Ciemniejsze z dwóch zdjęć poka-
zujących tamę Croton w Croton-on-Hudson w stanie
Nowy Jork wykonałem około godziny po zachodzie
słońca, gdy jedynie delikatne ślady światła były
widoczne na niebie. System pomiarowy aparatu
określił prawidłową ekspozycję jako trwającą minu-
tę przy przysłonie f/11.
Monotonne kolorystycznie zdjęcie to zdjęcie
wprost z aparatu. Brakuje mu wyrazu, ponieważ
nie ma w nim żadnych wyrazistych barw. Jaśniej-
sze zdjęcie powstało w wyniku zastosowania kilku
prostych korekcji w Photoshopie (poziomy, kontrast
i balans kolorów).
Nawet jeśli wydaje Ci się, że brakuje światła do
wykonania zdjęcia, to w istocie światła zawsze jest
dosyć, jeśli masz wystarczającą ilość czasu.
58
lekcja 3
945302111.029.png 945302111.030.png 945302111.031.png 945302111.032.png 945302111.033.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin