poznajmy_sie_blizej_-_cykl_spotkan_adaptacyjnych.pdf

(222 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
T RENDY I INNOWACJE
„Poznajmy się bliżej” – cykl spotkań
integracyjno-adaptacyjnych
A
1.25
s. 1
Wiesława Ulita
Nauczycielka przedszkola
1. Wprowadzenie – cele, metody i formy pracy ............................... 2
2. Scenariusz 1 – „Mieszkańcy kącika lalek”
(z udziałem dzieci na wózkach) ........................................................ 2
3. Scenariusz 2 – „Moja buzia chce się bawić” (z udziałem
ciemnoskórego dziecka autystycznego) ......................................... 4
4. Scenariusz 3 – „Co potrafią moje rączki?” .................................. 7
5. Scenariusz 4 – „Co potrafią moje nóżki?” .................................... 8
6. Scenariusz 5 – „Jak wygląda nasz plac zabaw?” ........................ 10
7. Scenariusz 6 – „Na sali gimnastycznej” ......................................... 12
8. Scenariusz 7 – „Krasnal Poziomka wita w przedszkolu” ......... 14
9. Scenariusz 8 – „Co słychać u maluszków” ................................... 15
10. Zakończenie ......................................................................................... 16
Prezentowane scenariusze zajęć należą do cyklu spotkań adaptacyjno-
-integracyjnych Poznajmy się bliżej , poprzedzających pójście dziecka
do przedszkola. Przewiduje się uczestnictwo 23 dzieci wraz z rodzicem
lub opiekunem (w tym trojga dzieci o specjalnych potrzebach edu-
kacyjnych), pedagoga specjalnego, dwóch nauczycielek oraz woźnej
oddziałowej. Zabawy interpersonalne, zastosowane w scenariuszach,
pozwalają uczestnikom rozluźnić się, poznać się wzajemnie i stanowią
doskonałe wprowadzenie do dalszych działań edukacyjnych.
841079139.035.png 841079139.036.png 841079139.037.png 841079139.038.png 841079139.001.png 841079139.002.png 841079139.003.png 841079139.004.png
T RENDY I INNOWACJE
1. Wprowadzenie – cele, metody i formy pracy
A
1.25
s. 2
Celem spotkań adaptacyjno-integracyjnych jest:
l przełamanie obaw dziecka przed przyjściem do przedszkola i rozsta-
niem z rodzicami;
l oswojenie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami i woźną od-
działową;
l zachęcanie do przychodzenia do przedszkola w oczekiwaniu cieka-
wych zabaw, zajęć i nowych znajomości.
Metody oraz formy pracy:
l aktywizujące,
l projektowanie sytuacji edukacyjnej,
l symulacyjne,
l wizualizacyjne,
l pokaz połączony z przeżyciem,
l metaplan (przygotowywanie wizytówek, rozdmuchiwanie kleksa),
l zabawy interpersonalne,
l zabawy relaksacyjne,
l zabawy integracyjne.
Uczestnicy: dzieci 3-letnie wraz z rodzicami
Czas spotkań: spotkania należy organizować pod koniec maja i w czerw-
cu, w godzinach popołudniowych , tylko spotkania 7 i 8 powinny odbyć się
w ostatnim tygodniu sierpnia
Pomoce i przybory: stosowane w zajęciach zawarte są w scenariuszach
spotkań lub wynikają z ich treści
2. Scenariusz 1 – „Mieszkańcy kącika lalek” (z udziałem dzieci na
wózkach)
Cele:
l oglądanie przez dzieci i rodziców sali zajęć, łazienki i szatni trzylatków;
841079139.005.png 841079139.006.png
 
 
841079139.007.png 841079139.008.png 841079139.009.png 841079139.010.png 841079139.011.png 841079139.012.png
T RENDY I INNOWACJE
l poznanie imion dzieci i rodziców w trakcie zabawy z piłką przy pio-
sence Piłka ;
A
1.25
s. 3
l wytworzenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa;
l wyrobienie zaufania;
l wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery;
l przyzwyczajanie dzieci do obecności wśród nich dzieci sprawnych
inaczej.
Przebieg spotkania:
l zaproszenie dzieci i rodziców do sali „Poziomek”;
l przedstawienie przez dyrektora przedszkola pedagoga specjalnego,
nauczycielek i woźnej pracującej w grupie oraz dwójki dzieci z pora-
żeniem mózgowym, poruszających się na wózkach;
l wspólne oglądanie szatni, sali i łazienki, swobodna wymiana zdań;
l usadzenie rodziców i dzieci na dywanie, w kole, w siadzie skrzyżnym
– nauczycielka, trzymając w rękach piłkę, śpiewa piosenkę pt.: Piłka.
Zabawa trwa do momentu prezentacji ostatnich uczestników
Piłka
Piłka, piłka w górę leci,
Piłką, piłką grają dzieci.
Bęc i buch, bęc i buch,
(nauczycielka uderza piłką o dywan, łapie ją)
Piłkę złapie zuch.
(nauczycielka rzuca piłkę w kierunku wybranego
dziecka i rodzica, którzy ją łapią i przedstawiają
się, po czym odrzucają piłkę do nauczycielki)
l zaproszenie dzieci do kącika lalek – swobodne zabawy;
l nauczycielka po 10 min zaczyna śpiewać piosenkę pt.: Lala w różowej
sukience, jednocześnie wykonując gesty ilustrujące treść piosenki:
Lala w różowej sukience
Mam lalę, śliczną lalę
W różowej sukience,
Jak będzie mi płakać,
Wezmę ją na ręce. 2 x
 
 
 
841079139.013.png 841079139.014.png 841079139.015.png 841079139.016.png 841079139.017.png 841079139.018.png 841079139.019.png
T RENDY I INNOWACJE
Luli, luli, husi, husi,
Zaśnij moja mała,
Ja będę przy tobie,
cichutko czuwała. 2 x
A
1.25
s. 4
Upieszczę, utulę
małą mą laleczkę,
A potem w wózeczku,
Pohuśtam chwileczkę. 2 x
l zabawy swobodne lalkami, misiami, wózkami, kuchnią i jej wyposa-
żeniem, samochodami;
l zabawa integracyjna wysnuta z treści wiersza pt.: O Krzysiu:
O Krzysiu
Oto Krzyś, mały Krzyś,
Do przedszkola przyszedł dziś.
Tutaj Krzysia głowa, a tu ręce dwie,
Jedna noga, druga noga, każdy o tym wie.
l „Taniec z mamą” – zabawy ruchowe przy muzyce „Piosenki dla naj-
młodszych”;
l poczęstunek – picie wody mineralnej, jedzenie wafelków;
l przedstawienie ramowego rozkładu dnia, obowiązującego w grupie
maluchów od września;
l wpisanie się rodziców na listę chętnych do uczestnictwa w spotka-
niach adaptacyjnych;
l „Śpiewane pożegnanie” – machanie prawą ręką na pożegnanie:
Do widzenia, do widzenia,
Do miłego zobaczenia.
3. Scenariusz 2 – „Moja buzia chce się bawić” (z udziałem
ciemnoskórego dziecka autystycznego)
Cele :
l przypomnienie imion podczas wspólnego śpiewu powitania oraz
w zabawie „Kłębek przyjaźni”;
l omówienie zasad korzystania z urządzeń sanitarnych, ośmielenie
dzieci;
841079139.020.png 841079139.021.png
 
 
841079139.022.png 841079139.023.png 841079139.024.png 841079139.025.png 841079139.026.png 841079139.027.png
T RENDY I INNOWACJE
l eliminowanie napięć poprzez zabawy relaksacyjne;
A
1.25
s. 5
l nawiązanie komunikacji niewerbalnej;
l poznanie ludzi o innym kolorze skóry.
Przebieg spotkania:
l „Śpiewane powitanie” – np.:
Basiu, Basiu, Basiu,
(ręce wyciągnięte do przodu, dłonie razem,
odwrócone do góry, wskazujemy na Basię)
Witamy Ciebie dziś,
Wiedz, że bardzo Cię lubimy,
(ręce skrzyżowane, obejmujemy siebie samego,
sygnalizując gest sympatii dla Basi)
Więc pobaw z nami się.
l Bambo J. Tuwima – inscenizacja wiersza w wykonaniu mamy-Polki
i taty-Afrykanina, poznanie Suzi – ich chorej na autyzm córeczki.
J. Tuwim
Bambo
Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
Czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca,
Psoci, figluje – to jego praca.
Aż mama krzyczy: Bambo, łobuzie!
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: Chodź do kąpieli,
A on się boi, że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka,
Bo dobry chłopak z tego Murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny, wesoły
Nie chodzi razem z nami do szkoły.
l „Kłębek przyjaźni” – zabawa integracyjna. Rodzice siedzą na dywa-
nie w siadzie skrzyżnym, dzieci na ich kolanach. Nauczycielka mówi
 
 
 
841079139.028.png 841079139.029.png 841079139.030.png 841079139.031.png 841079139.032.png 841079139.033.png 841079139.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin