1. Dz. U. 01.79.855 „Prawo o stowarzyszeniach”;
2. Dz. U. 90.51.297 „Prawo o zgromadzeniach”;
3. Dz. U. 01.79.857 „O partiach politycznych”
4. Dz. U. 04.161.1688 „Prawo o aktach stanu cywilnego”
5. Dz. U. 03.207.2016 „Prawo Budowlane”
6. Dz. U. 00.28.353 „O obywatelstwie polskim”
7. Dz. U. 06.234.1694 „O cudzoziemcach”
8. Dz. U. 06.143.1027 „O dokumentach paszportowych”
9. Dz. U. 03.80.717 „ O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym”
10. Dz. U.08.115.728 „O pomocy społecznej”
11. Dz. U. 06.139.992 „O świadczeniach rodzinnych”
12. Dz. U. 97. 115.741 „ O gospodarce nieruchomościami”
13. Dz. U. 07.155.1095 „O swobodzie działalności gospodarczej”
14. Dz. U. 07.50.331 „O ochronie konkurencji i konsumentów”
15. Dz. U. 00.80.903 „O własności lokali”
1. Administracyjne Prawo materialne - Wymień rodzaje (typy) norm prawa materialnego
Normy prawa materialnego są to treści praw i obowiązków zawarte w przepisach prawa administracyjnego powszechnie obowiązującego ich adresatów.
Rodzaje norm prawa materialnego:
- Normy konkretyzowane przez akt administracyjny ustalane są przez przesłanki, na podstawie których organ adm. pub. w drodze aktu publicznego nakłada na poszczególnego adresata obowiązki lub przyznaje uprawnienia.
- Normy stosowane bezpośrednio określają wprost obowiązki adresata, zaś rolą organu adm. pub. jest kontrola ich przestrzegania i ewentualnie realizacja ich za pomocą przymusu .
- Normy konkretyzowane przez czynności materialnotechniczne ustalają prawa i obowiązki adresata, ale i jednocześnie ustalają obowiązki organu adm. pub. do podjęcia określonej czynności urzędowej.
2. Wymień i scharakteryzuj cechy stowarzyszenia
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych, czyli jego członkowie opierają swoją działalność na pracy społecznej. Stowarzyszenie może zatrudnić pracowników i prowadzić działalność gospodarczą , ale dochód z niej służy do realizacji celów statusowych. Dobrowolność oznacza to, iż nie można nikogo zmusić do wstąpienia lub wystąpienia ze stowarzyszenia. Samorządność to samodzielność w ustalaniu celów , programów i struktur stowarzyszenia. Trwałość zaś mówi nam o tym, że stowarzyszenia nie powołuje się dla celów doraźnych, ale oznacza to ciągłość w jego działaniu
3. Podaj i scharakteryzuj rodzaje stowarzyszeń
- Stowarzyszenia zarejestrowane muszą mieć co najmniej 15 osób, które pragną założyć stowarzyszenie i wybierają komitet założycielski. Posiada ono status, w którego skład wchodzi : nazwa, teren działania i siedziba, cele sposoby realizacji, sposoby nabywania i utraty członków, władze, sposób reprezentowania i uzyskiwania środków finansowych, zasady dokonywania zmian oraz sposób rozwiązywania stowarzyszenia. Stowarzyszenie musi mieć zarząd i organ kontroli wewnętrznej. Aby ono działało trzeba je zarejestrować w sądzie .
- Stowarzyszenie zwykle ma uproszczona formę, nie posiada osobowości prawnych. Minimum 3 osoby mogą założyć takie stowarzyszenie, uchwalając regulamin działalności określając jego nazwę, cel, teren i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie. Uzyskuje środki ze składek członkowskich, zaś nie wolno mu łączyć się w związki , powoływać terenowych jednostek organizacyjnych , zrzeszać osób prywatnych, przyjmować darowizn i prowadzić działalności gospodarczej . - Stowarzyszenia ( co najmniej 3 osoby ) mogą założyć związek stowarzyszeń, którego członkami mogą być także inne osoby prywatne mające cele zarobkowe, które mogą wspierać stowarzyszenie.
4. Kto sprawuje nadzór nad stowarzyszeniami
Stowarzyszenia podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Nadzór nad działaniem stowarzyszeń należy do wojewody właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia w zakresie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia w zakresie nadzoru nad innymi stowarzyszeniami.
5. Podaj cechy zgromadzenia publicznego
Zgromadzenie publiczne - zgromadzenie organizowane na otwartej przestrzeni dostępne dla wszystkich wymaga wcześniejszego zgłoszenia do organu gminy właściwego ze względu na miejsce zgromadzenia. Jeżeli zgromadzenia organizowane są w pobliżu siedzib przedstawicielstw dyplomatycznych lub innych instytucji korzystających z immunitetów, organ gminy zawiadamia właściwego komendanta policji oraz MSZ. Rada gminy może określić miejsce organizowania zgromadzeń publicznych.
6. Organizacja zgromadzenia – obowiązki organizatora
Organizator zgromadzenia powinien zawiadomić organ gminy nie później niż na 3 dni, a nie wcześniej niż 30 dni przed datą zgromadzenia . Zawiadomienie powinno zawierać : imię i nazwisko, datę urodzenia i adres organizatora lub organizacji , cel, program i język, którym posługują się uczestnicy, miejsce, czas, datę oraz godzinę rozpoczęcia. Zgromadzenie musi mieć przewodniczącego, który odpowiada za zgodność z przepisami prawa. Może on wyprosić osoby niegrzeczne albo zamknąć zgromadzenie.
7. Zakaz zgromadzenia publicznego – przesłanki decyzji o zakazie zgromadzenia publicznego, w jakim terminie powinna być doręczona decyzja o zakazie zgromadzenia, czy na decyzję o odmowie zgromadzenia przysługuje środek odwoławczy, jeżeli tak to w jakim terminie i do kogo?
Organ gminy zakazuje zgromadzenia jeśli jego cel lub odbycie są niezgodne z prawem albo może ono zagrozić życiu lub zdrowiu ludzi. Decyzja o zakazie zgromadzenia powinna być doręczona organizatorowi w ciągu 3 dni od dnia zawiadomienia o zgromadzeniu, ale nie później niż 24 godziny przed rozpoczęciem. Odwołanie wnosi się w terminie 3 dni od dnia doręczenia, a decyzję odwołania doręcza się organizatorowi do 3 dni od dnia otrzymania odwołania.
8. Rozwiązanie zgromadzenia – kto i w jakich okolicznościach może rozwiązać zgromadzenie publiczne, komu przysługuje prawo do odwołania od tej decyzji , jeżeli przysługuje takie prawo to w jakim terminie i do kogo?
Zgromadzenie może być odwołane przez organy gminy, jeżeli przebieg zagraża życiu lub zdrowiu człowieka albo narusza w dużym stopniu mienie lub nie jest zgodne z ustawą. Przewodniczący wzbrania się uczynić rozwiązania to w takim przypadku ostrzega się uczestników o rozwiązaniu, a następnie przy świadkach oznajmia się to przewodniczącemu . Decyzję doręcza się organizatorowi na piśmie w ciągu 24 godni.
9. Partia polityczna – struktura i zasady jej działania
Partie polityczne kształtują swoje zasady zgodnie z zasadami demokracji w szczególności przez zapewnienie jawności tych struktur i powoływania organów w drodze wyborów oraz akceptowania większości głosów. Członek partii ma prawo z niej wystąpić. Struktura partii politycznej określa jej cel, zasady działania, a w szczególności nazwę i siedzibę, sposób nabywania członkostwa , prawa i obowiązki członków oraz zasady dokonywania zmian statusu.
10. Kto prowadzi ewidencję partii politycznych i co powinno zawierać zgłoszenie?
Partie polityczną zgłasza się do ewidencji partii politycznych, którą prowadzi Sąd Okręgowy w Warszawie. Zgłoszenie powinno zawierać nazwę, skrót nazwy , adres siedziby oraz dane osób wchodzących w skład organu. Należy podać statut partii. Załącza się również wykaz osób zawierający imię nazwisko adres, pesel oraz własnoręczny podpis. Aby zarejestrować partię potrzeba co najmniej 1000 głosów.
11. Rodzaje aktów stanu cywilnego – właściwość miejscowa;
Akt stanu cywilnego to wpis w księdze stanu cywilnego, który rejestruje stan cywilny osoby poprzez odnotowanie określonych zdarzeń. Istnieją 3 rodzaje aktów : urodzenia. małżeństwa i zgonu. Urodzenie i zgonu rejestruje się w USC miejsca tego zdarzania. Jeżeli miejsce urodzenia lub zgonu jest nie możliwe do wpisania to wpisuje się w USC w Warszawie.
12. Zasady ogólne sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg
Akt urodzenia , małżeństwa, zgonu sporządza się oddzielnie dla każdego aktu. Akty stanu cywilnego mogą zawierać tylko te dane wymagane przez prawo. Nie można w nich zamieszczać danych naruszających prawa osobiste. Kierownik stanu cywilnego zobowiązany jest zażądać dowodów potwierdzający prawdziwość danych zgłoszonych do wpisów w księgi. Odpowiednio je zabezpieczyć i przechować.
13. Akt urodzenia i akt zgonu – terminy zgłoszenia, podmioty zobowiązane do zgłoszenia;
Akt urodzenia- należy dokonać jego zgłoszenia w terminie 14 dni oraz nadać imię dziecku ( nie ośmieszające). Podmiotem zobowiązania do zgłoszenia są : ojciec lub matka dziecka, lekarz, położna. Akt zgonu należy zgłosić nie później niż w ciągu 3 dni, a jeśli nastąpił na wskutek choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin. Do zgłoszenia zobowiązani są: małżonek, dzieci zmarłego, najblirzsi krewni i powinowaci , administrator domu, szpital lub zakład gdzie nastąpił zgon.
14. Podstawa sporządzenia aktu urodzenia dziecka nieznanych rodziców.
Akt urodzenia dziecka nieznanych rodziców sporządza się na podstawie orzeczenia sądu opiekuńczego. Ustala on miejsce i datę urodzenia dziecka, nadaje mu imię i nazwisko oraz określa imiona rodziców i nazwisko rodowe matki.
15. Co wydaje się z ksiąg stanu cywilnego? Jaka jest różnica między odpisem zupełnym a skróconym aktu stanu cywilnego i kiedy się takie odpisy wydaje?
Z księgi stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne lub skrócone aktu stanu cywilnego oraz zaświadczenia o dokonywanych wpisach lub ich braku, zaginięciu lub zniszczeniu. Odpis zupełny stanowi dosłowne powtórzenie aktu stanu cywilnego wraz z jego wszystkim wzmiankami.
Odpis skrócony zawiera treść z uwzględnieniem treści wzmianek dodatkowych oraz z pominięciem wyrazów, ustępów i zdań skreślonych.
Odpisy wydawane są na wniosek sądu lub organu państwowego, krewnych w linii prostej oraz na wniosek podmiotów z interesem prawnym.
16. Obywatelstwo (definicja) Nabywanie obywatelstwa polskiego – zasady (ciągłości, wyłączności obywatelstwa polskiego, zasada równouprawnienia małżonków)
Obywatelstwo jest to trwała więź określonej osoby z państwem, która obejmuje prawa i obowiązki wzajemne.
Zasada ciągłości:
Obywatelami polskimi są osoby posiadające obywatelstwo polskie na podstawie dotychczasowych przepisów.
Zasada wyłączności:
Obywatel polski nie może być równocześnie uznawany za obywatela innego kraju.
Zasada równouprawnienia:
Samo zawarcie związku małżeńskiego nie wywołuje zmian w obywatelstwie małżonków.
17. Podaj sposoby nabycia obywatelstwa polskiego
Z mocy prawa : Można nabyć przez urodzenie się z rodziców polskich lub przez urodzenie się/ znalezienie dziecka na terenie Polski, a oboje rodzice są nieznani.
W drodze aktu administracyjnego instytucja naturalizacji może nadać cudzoziemcowi obywatelstwo polskie, jeśli mieszka na terenie RP co najmniej 5 lat. Nabycie obywatelstwa przez oświadczenie woli w przypadku gdy dziecko ukończyło 16 lat, a upływem 6 miesięcy od dnia uzyskania pełnoletności lub gdy cudzoziemiec pozostaje w związku małżeńskim co najmniej 3,5 roku. Może nastąpić również reintegracja czyli powrót do obywatelstwa. Kolejnym sposobem jest repatryjacja, zapewnia ona powrót na teren państwa i uzyskanie obywatelstwa.
18. Czy cudzoziemcowi przebywającemu na terytorium RP można przedłużyć wizę? Jeżeli tak to jakie warunki muszą być spełnione.
Można przedłużyć wizę jeżeli spełnia dane warunki. Przemawia za tym ważny interes zawodowy albo osobiste zadania, wystąpiły nieoczekiwanie . Okres przedłużonej wizy nie może przekraczać okresu pobytu właściwego. Jeżeli osoba jest w szpitalu to wizę przedłuża się do dnia wypisu z niego.
19. Podaj kiedy wydaje się kartę pobytu cudzoziemcowi?
Kartę pobytu przyznaje się, gdy uzyskał zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony lub osiedlenie się na 10 lat. Następnie może dostać statut uchodźcy lub zgodę na pobyt tolerowany.
20. Sposoby nabycia obywatelstwa Polskiego przez cudzoziemca.
Z mocy prawa : Można nabyć przez urodzenie się z rodziców polskich lub przez urodzenie się/ znalezienie dziecka na terenie Polski, a oboje rodzice są nieznani. W drodze aktu administracyjnego instytucja naturalizacji może nadać cudzoziemcowi obywatelstwo polskie, jeśli mieszka na terenie RP co najmniej 5 lat. Nabycie obywatelstwa przez oświadczenie woli w przypadku gdy dziecko ukończyło 16 lat a upływem 6 miesięcy od dnia uzyskania pełnoletności lub gdy cudzoziemiec pozostaje w związku małżeńskim co najmniej 3,5 roku. Może nastąpić również reintegracja czyli powrót do obywatelstwa. Kolejnym sposobem jest repatryjacja, zapewnia ona powrót na teren państwa i uzyskanie obywatelstwa.
21. Powołanie Szefa Urzędu d/s Cudzoziemców i w jakich sprawach organ ten jest właściwy?
Powoływany jest przez Prezesa rady Ministrów spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Wydaje on decyzje i postanowienia w I instancji oraz rozpatruje odwołania od decyzji. Wydaje decyzję w sprawie osiedlenia się. Zapewnia pomoc w ubieganiu się o statut uchodźcy oraz organizuje i prowadzi szkolenia w zakresie spraw należących do jego kompetencji.
22. Podaj definicję i rodzaje paszportów
Dokument paszportowy uprawnia do przekroczenia granicy i pobytu za granicą oraz poświadcza obywatelstwo polskie, a także tożsamość osoby w nim wskazanej w zakresie danych jakie ten dokument zawiera. W zakresie ich ważności stanowią własność RP. Wyróżniamy 4 rodzaje paszportów: paszport, paszport tymczasowy, paszport dyplomatyczny oraz paszport własny Ministra Spraw Zagranicznych.
23. Na czyj wniosek można odmówić wydania dokumentu paszportowego?
Na wniosek sądu prowadzącego przeciwko osobie ubiegającej się o paszport postępowanie karne. Można też odmówić na wniosek organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze lub wykonawcze w sprawie karnej.
24. Komu można wydać paszport tymczasowy?
Paszport tymczasowy mogą otrzymać małoletni do ukończenia 5 roku życia, obywatele polski przebywający zagranicą, którzy nie posiadają paszportu oraz obywatele polski przebywający za granicą na czas oczekiwania na doręczenie paszportu sporządzanego w kraju.
25. Kto jest uprawniony do otrzymania paszportu dyplomatycznego?
Uprawnionymi do otrzymania paszportu dyplomatycznego są: prezydent RP, Marszałek, Wicemarszałek Sejmu i Senatu, Prezes i Wiceprezes Rady Ministrów, sekretarze i podsekretarze stanu, posłowie i senatorowie. Otrzymują go małżonkowie wyżej wymienionych osób. Uprawnienia takie posiadają także osoby służby zagranicznej, osoby z immunitetem i przywilejami oraz w wyniku skierowania do organizacji międzynarodowych
26. Jakie są terminy ważności paszportu, paszportu tymczasowego, paszportu dyplomatycznego i służbowego?
Paszport jest ważny przez 10 lat od daty wydania, jeżeli zaś jest wydany dziecku, który nie ukończył 13 lat jest ważny przez 5 lat. Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wpisany, ale nie dłużej niż 12 miesięcy. Paszport dyplomatyczny i służbowy MSZ są ważne przez okres w nich ustalony, ale nie mogą przekraczać 10 lat od daty wydania.
27. Kiedy dokument paszportowy podlega unieważnieniu?
Unieważnienie na wskutek utraty obywatelstwa polskiego przez osobę z paszportem. Obowiązek zwrotu paszportu organowi bez względu na sposób jego unieważnienia, który może być wymuszony na podstawie przepisów o egzekucji.
28. Komu przysługuje prawo do świadczeń z pomocy społecznej i komu w szczególności się je udziela
Osobom w trudnych sytuacjach życiowych z którymi nie mogą sobie poradzić: ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, alkoholizm i narkomania, długotrwała choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych oraz bezrobocie. Prawo do korzystania z pomocy społecznej przysługuje: obywatelom polskim, jeśli zamieszkują i przebywają na terenie RP oraz cudzoziemcom, gdy posiadają zezwolenie na pobyt stały lub mają status uchodźcy.
29. Formy świadczeń pomocy społecznej
Są udzielane bezpłatnie, odpłatnie lub z częściową odpłatnością oraz mogą być też świadczenia pieniężne. Kolejnymi świadczeniami jest zapewnienie tymczasowego miejsca noclegowego, dostarczenia bielizny, odzieży , obuwia i jedzenia. Opieka nad osobami chorymi. Kolejną formą jest poradnictwo specjalistyczne , praca socjalna oraz umieszczenie dzieci w rodzinach zastępczych.
30. Komu przysługują świadczenia rodzinne i co wchodzi w skład tych świadczeń
Świadczenia rodzinne przysługują obywatelom polskim, cudzoziemcom , osobom z przepisami koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub jeżeli wynika to z umów zabezpieczający dwustronnych oraz uchodźcą.
31. Kto realizuje zadania w zakresie świadczeń rodzinnych, jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i co do tych zadań należy?
Organy realizujące zadania w zakresie świadczeń rodzinnych to:
- organy właściwe (wójt, burmistrz, prezydent ) upoważniają z-ców lub pracowników urzędów lub kierownika ośrodka pomocy społecznej
- samorządy województwa, -
- marszałek województwa upoważnia dyrektora, jego z-cę lub pracownika
- minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
...
agath88