Doświadczenia przyrodnicze.doc

(72 KB) Pobierz

A jednak rośnie!

Autor: Klub Młodego Odkrywcy

Min. osób: 1

Dziedzina: Biologia

Dział: Botanika

Szacowany czas: 20 min.

Szacowany koszt: 5 zł

Do realizacji w domu

Do realizacji na spotkaniach klubowych

obrazek

Składniki

dorodne nieuszkodzone korzenie: pietruszki, marchwi, rzepy, rzodkiewki
cztery jednorazowe głębokie miseczki
ostry nóż
deska do krojenia

Przebieg:

Na desce do krojenia kładziemy korzeń pietruszki. Ostrym nożem odcinamy kawałek korzenia pietruszki (od 2 cm) od szerszego końca. Podobnie czynimy z korzeniami marchwi, rzepy i rzodkiewki.
Do jednorazowych miseczek nalewamy wodę (ok. 1 cm) i wkładamy odcięte kawałki korzeni (po jednym do każdej miseczki) odciętą stroną na dno miski.

Przez miesiąc prowadzimy obserwacje, dolewając wody do stałego poziomu 1 cm.

Pytania

1.       Jakie czynniki mają wpływ na możliwość wzrostu roślin?

2.       Dlaczego ?nać? pietruszki, marchwi, rzepy i rzodkiewki rośnie, mimo obciętego korzenia?

3.       Jakie to niesie reperkusje dla roślin w naturze i na uprawach?

Słowa kluczowe:

biologia, botanika, wzrost roślin, rzodkiewka, przyroda

Ach, ten Archimedes!

Autor: Klub Młodego Odkrywcy

Min. osób: 1

Dziedzina: Fizyka

Dział: Woda

Szacowany czas: 30 min.

Szacowany koszt: 15 zł

Do realizacji w domu

Do realizacji na spotkaniach klubowych

obrazek

Składniki

wiadro, głęboka miska lub kuweta
woda
klocki drewna różnej wielkości, ale w formie prostopadłościanów (np. 10x10x6 cm)
dokładna linijka z podziałką milimetrową
dokładna waga (np. laboratoryjna)
pisaki

Przebieg:

Wodę wlewamy do wiadra, kuwety lub miski.
W wodzie kładziemy klocki drewna. Czekamy, aż powierzchnia wody się ustabilizuje. Mierzymy, ile milimetrów klocka znajduje się ponad powierzchnią wody, a ile pod. Na klocku zaznaczamy pisakiem miejsce, dokąd sięga lustro wody. Ważymy (jak najdokładniej potrafimy), ile waży klocek drewna.
Mierzymy linijką i obliczamy na tej podstawie objętość klocka pod wodą w (cm3). Wiedząc, że 1 cm3 wody ma masę 1 g, obliczamy, jaką masę wody wyparł klocek. Porównujemy masę klocka z masą wody wypartej przez klocek.


Powtarzamy doświadczenie z klockami innej wielkości.
Na podstawie wyników doświadczenia próbujemy ustalić jakieś reguły i zapisać je.

Pytania

1.       Jak zmierzyć dokładnie część klocka znajdującą się ponad wodą?

2.       Ile waży woda wyparta przez klocek, a ile waży sam klocek?

3.       Jak zważyć dokładnie klocek?

Słowa kluczowe:

woda, siła wyporu, waga, klocek, Archimedes, gęstość

Aquahodowla

Autor: Klub Młodego Odkrywcy

Min. osób: 4

Dziedzina: Biologia

Dział: Środowisko

Szacowany czas: 30 min.

Szacowany koszt: 50 zł

Do realizacji na spotkaniach klubowych

obrazek

Składniki

kilka dużych słoików (min. 0,75 litra),
trzy małe słoiczki lub literatki
woda deszczowa lub odstana,
nawóz w płynie do doniczek
czarny karton,
nożyczki,
papierowa taśma klejąca
wykałaczki (duża ilość),
pisaki do folii
nienaruszone korzenie marchwi, pietruszki, rzepy, buraków
nienaruszone ziarna fasoli (kilka rodzajów), bobu, grochu, soi
nienaruszone bulwy ziemniaka (mała), \\\\\\\\\\\\\\\"kany\\\\\\\\\\\\\\\", \\\\\\\\\\\\\\\"georginii\\\\\\\\\\\\\\\",
cebula, czosnek, kalarepka, itp.

Przebieg:

Przygotowujemy tyle słoików, iloma rodzajami bulw, ziaren, korzeni itd.
dysponujemy. Słoiki numerujemy pisakiem do folii.
W słoikach umieszczamy korzenie i bulwy. Najwygodniej jest wbić w bok korzenia lub bulwy wykałaczki w taki sposób, by warzywo ?wisiało? na wykałaczkach w słoiku minimum 5 cm od dna słoika. Wlewamy do słoików wodę - najlepiej deszczówkę lub odstaną wodę z kranu.
Do trzech słoików wstawiamy na dno małe słoiczki lub literatki, a następnie ustawiamy na nich cebulę, czosnek i kalarepkę i wlewamy tyle wody, by warzywa były w niej zanurzone do połowy.
Przygotowujemy kolejne słoiki, tym razem na nasiona. Na gwintach małych słoików naciągamy gazę w taki sposób, by zasłaniała ona wlot tych słoiczków.
Małe słoiczki z gazą wkładamy do dużych słoików. Na gazie kładziemy kilka ziaren fasoli, bobu, grochu, soi - każda odmiana osobno. Wlewamy wodę do słoików. Powinna ona zakryć mały słoiczek z gazą oraz leżące na gazie nasiona.
Z czarnego kartonu wycinamy prostokąty o wysokości słoików i owijamy nimi słoiki.
Sklejamy je. Kartony tworzą ?tuby? osłaniające słoiki przed światłem słonecznym.
Co kilka dni dolewamy wodę deszczową lub odstaną z kranu, a co tydzień kroplę nawozu w płynie dla roślin doniczkowych (uniwersalnego). Obserwacje zapisujemy w dzienniku hodowli.

Pytania

1.       Jak rosną rośliny (części w słoiku i nad słoikiem)?

2.       Czym różnią się poszczególne rośliny w naszej aquahodowli?

3.       Jakie wymagania mają rośliny hodowane w ten sposób? Jak przyspieszyć ich wzrost?

Słowa kluczowe:

ekologia, rośliny, warzywa, wzrost roślin, przyroda, uprawa, hodowla

Aquahodowla

Autor: Klub Młodego Odkrywcy

Min. osób: 4

Dziedzina: Biologia

Dział: Środowisko

Szacowany czas: 30 min.

Szacowany koszt: 50 zł

Do realizacji na spotkaniach klubowych

obrazek

Składniki

kilka dużych słoików (min. 0,75 litra),
trzy małe słoiczki lub literatki
woda deszczowa lub odstana,
nawóz w płynie do doniczek
czarny karton,
nożyczki,
papierowa taśma klejąca
wykałaczki (duża ilość),
pisaki do folii
nienaruszone korzenie marchwi, pietruszki, rzepy, buraków
nienaruszone ziarna fasoli (kilka rodzajów), bobu, grochu, soi
nienaruszone bulwy ziemniaka (mała), \\\\\\\\\\\\\\\"kany\\\\\\\\\\\\\\\", \\\\\\\\\\\\\\\"georginii\\\\\\\\\\\\\\\",
cebula, czosnek, kalarepka, itp.

Przebieg:

Przygotowujemy tyle słoików, iloma rodzajami bulw, ziaren, korzeni itd.
dysponujemy. Słoiki numerujemy pisakiem do folii.
W słoikach umieszczamy korzenie i bulwy. Najwygodniej jest wbić w bok korzenia lub bulwy wykałaczki w taki sposób, by warzywo ?wisiało? na wykałaczkach w słoiku minimum 5 cm od dna słoika. Wlewamy do słoików wodę - najlepiej deszczówkę lub odstaną wodę z kranu.
Do trzech słoików wstawiamy na dno małe słoiczki lub literatki, a następnie ustawiamy na nich cebulę, czosnek i kalarepkę i wlewamy tyle wody, by warzywa były w niej zanurzone do połowy.
Przygotowujemy kolejne słoiki, tym razem na nasiona. Na gwintach małych słoików naciągamy gazę w taki sposób, by zasłaniała ona wlot tych słoiczków.
Małe słoiczki z gazą wkładamy do dużych słoików. Na gazie kładziemy kilka ziaren fasoli, bobu, grochu, soi - każda odmiana osobno. Wlewamy wodę do słoików. Powinna ona zakryć mały słoiczek z gazą oraz leżące na gazie nasiona.
Z czarnego kartonu wycinamy prostokąty o wysokości słoików i owijamy nimi słoiki.
Sklejamy je. Kartony tworzą ?tuby? osłaniające słoiki przed światłem słonecznym.
Co kilka dni dolewamy wodę deszczową lub odstaną z kranu, a co tydzień kroplę nawozu w płynie dla roślin doniczkowych (uniwersalnego). Obserwacje zapisujemy w dzienniku hodowli.

Pytania

1.       Jak rosną rośliny (części w słoiku i nad słoikiem)?

2.       Czym różnią się poszczególne rośliny w naszej aquahodowli?

3.       Jakie wymagania mają rośliny hodowane w ten sposób? Jak przyspieszyć ich wzrost?

Słowa kluczowe:

ekologia, rośliny, warzywa, wzrost roślin, przyroda, uprawa, hodowla

Doświadczenia z fasolą

Nasiona fasoli posadzone w odległości 1 cm, 2 cm, 5 cm i 10 cm wykiełkowały po okresie około tygodnia. Jako pierwsze pojawiły się młode fasolki posadzone w odległości 10 cm, następnie 5 cm, 2 cm, a na końcu w odległości 1 cm Z nasion, które były najdalej od siebie, wyrosły zdrowe, dorodne, mocne i duże rośliny. Fasolki, pomiędzy którymi było 5 cm odstępu osiągnęły średnią wielkość, zdrowy wygląd oraz kształtne liście. Z nasion posadzonych w odległości 2 cm wyrosły małe roślinki mniej okazałe o zniekształconych liściach oraz słabej posturze. Natomiast z fasolek, pomiędzy którymi był 1 cm odstępu wykiełkowały zaledwie dwa z pięciu posadzonych nasion. Liście pierwszej z nich były średniej wielkości, a roślina wyglądała dobrze i zdrowo. Druga fasolka była już o wiele mniejsza, jej liście były pofałdowane, a cała roślina nie wyglądała tak dobrze jak pierwsza fasolka Dzięki temu doświadczeniu możemy zobaczyć, że nasiona walczą ze sobą o przetrwanie, pożywienie i substancje odżywcze. Można tu zaobserwować zjawisko konkurencji, dlatego że by jedno nasionko mogło wykiełkować, żyć i dawać plony, drugie musi zginąć lub ponieść olbrzymie straty w swym rozwoju, jeśli są posadzone zbyt blisko siebie Z pięciu nasion posadzonych, co 1 centymetr wykiełkowały dwa Z pięciu nasion posadzonych, co 2 centymetry wykiełkowały trzy. Z trzech nasion posadzonych, co 5 centymetrów wykiełkowały wszystkie Z czterech nasion posadzonych, co 10 centymetrów wykiełkował trzy WNIOSKI-Sadzenie nasion zbyt blisko siebie może spowodować, że rośliny nie wyrosną wcale, lub wyrośnie tylko kilka z nich i będą słabe oraz nieprzydatne-Najlepiej jest sadzić nasiona w odległości 10 centymetrów. Wtedy każda roślina ma odpowiednią powierzchnię do rozwoju.-Ziarna konkurują ze sobą o przetrwanie.

. Kiełkowanie fasoli

Do przezroczystego plastikowego kubeczka lub do słoika włóż trochę waty. Połóż kilka ziaren fasoli i polej je wodą. Naczynie umieść w słońcu. Codziennie dolewaj troszeczkę wody i obserwuj jak ziarna wypuszczają korzonki. Potem możesz posadzić roślinkę w doniczce.
W ten sposób obserwujesz, w jaki sposób rośnie roślina i czego potrzebuje do rozwoju.


2. Kolorowy seler

Nalej do przezroczystego słoika wody i zafarbuj ją na jakikolwiek kolor, na przykład przy pomocy pastylek do farbowania jajek wielkanocnych albo kilku kropli atramentu. Włóż do niego łodygę selera po uprzednim obcięciu jego końcówki Zostaw gałązkę na cały dzień w słoiku. Potem zauważysz, że listki zmieniły kolor. W ten właśnie sposób możesz obserwować, jak roślina transportuje wodę do swoich liści.


3. Jak oddychają rośliny?

Rośliny potrzebują nie tylko wody do życia, ale także światła i powietrza. Żeby to zauważyć, wystarczy roślina doniczkowa i trochę wazeliny lub zwykłego kremu. Posmaruj wazeliną dwa listki pod spodem a dwa inne na wierzchu. Co zaobserwujesz po kilku dniach? Listki posmarowane pod spodem będą usychać, ponieważ wazelina zablokowała małe otworki na spodzie listka, którymi roślina oddycha. Dwa inne listki miały dostęp do światła, ponieważ wazelina na wierzchu nie blokowała im do niego dostępu.

4.     Hodowanie grzyba

W słoiczku połóż na dno mokrą watę, a na niej kawałek suchego chleba. Aby chleb pozostał wilgotny zamknij słoik pokrywką. Po kilku dniach chleb spleśnieje, a na jego powierzchni ukaże się grzyb. Jakie inne rodzaje grzybów już znasz?

  1.  
Zgłoś jeśli naruszono regulamin