przewodnik metodyczny 5-latka cz.1.pdf

(5204 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Danuta Chrzanowska
Katarzyna Kozłowska
Paulina Gularska-Misiak
Teczka 5-latka
Zgaduję, rysuję, maluję
Przewodnik metodyczny
część 1.
„Jesień”
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 1
11-10-24 12:32
867491333.108.png 867491333.119.png 867491333.130.png 867491333.141.png 867491333.001.png 867491333.012.png 867491333.023.png 867491333.034.png 867491333.045.png 867491333.056.png 867491333.064.png 867491333.065.png 867491333.066.png 867491333.067.png 867491333.068.png 867491333.069.png 867491333.070.png 867491333.071.png 867491333.072.png 867491333.073.png 867491333.074.png 867491333.075.png 867491333.076.png 867491333.077.png 867491333.078.png 867491333.079.png 867491333.080.png 867491333.081.png 867491333.082.png 867491333.083.png 867491333.084.png 867491333.085.png 867491333.086.png 867491333.087.png 867491333.088.png 867491333.089.png 867491333.090.png 867491333.091.png 867491333.092.png
Spis treści
Wstęp
3
Tygodniowy rozkład dnia 5-latka
4
Ramowy rozkład dnia
5
Plan działań wspomagająco-wspierających
Wrzesień (cztery tygodnie)
6
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
26
Październik (cztery tygodnie)
82
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
102
Listopad (dwa tygodnie)
163
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
173
Notatnik aktywnego nauczyciela
203
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 2
11-10-24 12:32
867491333.093.png 867491333.094.png 867491333.095.png 867491333.096.png 867491333.097.png 867491333.098.png 867491333.099.png 867491333.100.png 867491333.101.png 867491333.102.png 867491333.103.png 867491333.104.png 867491333.105.png 867491333.106.png 867491333.107.png 867491333.109.png 867491333.110.png 867491333.111.png 867491333.112.png 867491333.113.png 867491333.114.png 867491333.115.png 867491333.116.png 867491333.117.png 867491333.118.png 867491333.120.png 867491333.121.png 867491333.122.png
WSTĘP
Koleżanko!
Oddajemy w twoje ręce przewodnik metodyczny, który jest uzupełnieniem kart pracy
zamieszczonych w „Teczce 5-latka. Zgaduję, rysuję, maluję”. Zaprezentowane w nim
zabawy i ćwiczenia są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego
z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Nasze propozycje,
rozwijające zdolności słowno-językowe, wizualno-przestrzenne, muzyczne, cielesno-
-kinestetyczne, logiczno-matematyczne, interpersonalne, intrapersonalne, przyrodnicze oraz
egzystencjalne, gwarantują poszerzenie wiadomości oraz zdobycie nowych umiejętności przez
twoich podopiecznych, przygotowują także do podjęcia nauki w szkole. Opracowany materiał
możesz wykorzystać w całości lub potraktować jako pomoc podczas przygotowywania swoich
zajęć, dowolnie go modyfikując.
Wychodząc z założenia, że praca z małym dzieckiem powinna być nie tylko efektywna, ale
i efektowna, zamieściłyśmy w naszym przewodniku sporo zabaw rozbudzających naturalną
ciekawość przedszkolaków, a zarazem pozwalających na samodzielne działania dzieci.
Zabawy badawcze i eksperymentowanie to wspaniały sposób poznawania zasad rządzących
prawami natury – a jednocześnie nauka cierpliwości, dokładności oraz współpracy. Mamy
nadzieję, że „zarazimy” cię tą formą zdobywania i przekazywania wiedzy.
Proponując różnorodne techniki plastyczne, zachęcamy do rozwijania wyobraźni
i myślenia przestrzennego dziecka poprzez rysowanie, malowanie, lepienie, konstruowanie,
projektowanie i budowanie modeli wizualnych.
Spacery, wycieczki, zabawy swobodne i zorganizowane nie tylko poszerzają wiedzę dzieci
na temat otaczającego ich świata, ale także (poprzez wielozmysłowe poznawanie przyrody)
przyczyniają się do rozbudzania wrażliwości małego człowieka oraz wpływają na poprawę
jego zdrowia i kondycji. Większość zabaw i ćwiczeń, które proponujemy, można przeprowadzić
w ogrodzie przedszkolnym. Zachęcamy cię, jeśli to tylko możliwe, abyś spędzała z dziećmi
jak najwięcej czasu na dworze – wszak ruch i świeże powietrze sprzyjają harmonijnemu
dorastaniu twoich podopiecznych.
Życzymy satysfakcjonującej pracy!
Autorki
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 3
11-10-24 12:32
867491333.123.png 867491333.124.png 867491333.125.png 867491333.126.png 867491333.127.png 867491333.128.png 867491333.129.png 867491333.131.png 867491333.132.png 867491333.133.png 867491333.134.png 867491333.135.png 867491333.136.png 867491333.137.png 867491333.138.png 867491333.139.png 867491333.140.png 867491333.142.png 867491333.143.png 867491333.144.png 867491333.145.png 867491333.146.png 867491333.147.png 867491333.148.png 867491333.149.png 867491333.150.png 867491333.151.png 867491333.002.png
TYGODNIOWY ROZKŁAD DNIA 5-LATKA
Poniedziałek
Rozwijanie aktywności:
– językowej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 3, 4, 11,
12, 14, 15)
– artystycznej – dziecko widzem i aktorem (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 3, 7, 8, 9)
– ruchowej i zdrowotnej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 2,
5, 6, 13,14)
Wtorek
Rozwijanie aktywności:
– artystycznej – muzyka i śpiew, taniec i pląsy (obszary z podstawy programowej
wychowania przedszkolnego: 1, 5, 7, 8)
– poznawczej – poznajemy przyrodę (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 1, 6, 10, 11, 12)
Środa
Rozwijanie aktywności:
– językowej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 3, 4, 11,
12, 14, 15)
– artystycznej – dziecko widzem i aktorem (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 3, 7, 8, 9)
– ruchowej i zdrowotnej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 2,
5, 6, 13, 14)
Czwartek
Rozwijanie aktywności:
– artystycznej – muzyka i śpiew, taniec i pląsy (obszary z podstawy programowej
wychowania przedszkolnego: 1, 5, 7, 8)
– poznawczej – pojęcia matematyczne (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 4, 10, 13)
Piątek
Rozwijanie aktywności:
– artystycznej – różne formy plastyczne (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 6, 9, 10)
– społecznej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 2, 14, 15)
4
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 4
11-10-24 12:32
867491333.003.png 867491333.004.png 867491333.005.png 867491333.006.png 867491333.007.png 867491333.008.png 867491333.009.png 867491333.010.png 867491333.011.png 867491333.013.png 867491333.014.png 867491333.015.png 867491333.016.png 867491333.017.png 867491333.018.png 867491333.019.png 867491333.020.png 867491333.021.png 867491333.022.png 867491333.024.png 867491333.025.png 867491333.026.png 867491333.027.png 867491333.028.png 867491333.029.png 867491333.030.png 867491333.031.png 867491333.032.png
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
6:00–8:30
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy dowolne wykorzystujące
pomysły dzieci.
8:30–8:45
Zabawy integrujące grupę. Ćwiczenia ogólnokształcące. Rozmowy
kierowane na tematy zgodne z zainteresowaniem dzieci. Ćwiczenia poranne.
8:45–9:00
Przygotowanie do śniadania.
9:00–9:15 Śniadanie.
9:15–11:00
Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą.
11:00–11:45
Spacery, zabawy dowolne na świeżym powietrzu (np. w ogrodzie, w parku)
lub w sali, ćwiczenia gimnastyczne.
11:45–12:00
Przygotowanie do obiadu.
12:00–12:30
Obiad.
12:30–12:45 Ćwiczenia relaksacyjne.
12:45–13:30
Zabawy dydaktyczne, ćwiczenia graficzne, utrwalanie poznanych wierszy,
piosenek. Słuchanie opowiadań nauczyciela na podstawie literatury
dziecięcej (ewentualnie czytanie fragmentów książek). Zabawy dowolne
w sali lub na placu przedszkolnym.
13:30–13:45
Przygotowanie do podwieczorku.
13:45–14:00
Podwieczorek.
14:00–17:00
Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości i potrzeb.
Zajęcia dodatkowe dla dzieci o szczególnych zainteresowaniach.
5
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 5
11-10-24 12:32
867491333.033.png 867491333.035.png 867491333.036.png 867491333.037.png 867491333.038.png 867491333.039.png 867491333.040.png 867491333.041.png 867491333.042.png 867491333.043.png 867491333.044.png 867491333.046.png 867491333.047.png 867491333.048.png 867491333.049.png 867491333.050.png 867491333.051.png 867491333.052.png 867491333.053.png 867491333.054.png 867491333.055.png 867491333.057.png 867491333.058.png 867491333.059.png 867491333.060.png 867491333.061.png 867491333.062.png 867491333.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin