przewodnik metodyczny 5-latka cz.1.pdf
(
5204 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Danuta Chrzanowska
Katarzyna Kozłowska
Paulina Gularska-Misiak
Teczka 5-latka
Zgaduję, rysuję, maluję
Przewodnik metodyczny
część 1.
„Jesień”
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 1
11-10-24 12:32
Spis treści
Wstęp
3
Tygodniowy rozkład dnia 5-latka
4
Ramowy rozkład dnia
5
Plan działań wspomagająco-wspierających
Wrzesień (cztery tygodnie)
6
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
26
Październik (cztery tygodnie)
82
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
102
Listopad (dwa tygodnie)
163
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
173
Notatnik aktywnego nauczyciela
203
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 2
11-10-24 12:32
WSTĘP
Koleżanko!
Oddajemy w twoje ręce przewodnik metodyczny, który jest uzupełnieniem kart pracy
zamieszczonych w „Teczce 5-latka. Zgaduję, rysuję, maluję”. Zaprezentowane w nim
zabawy i ćwiczenia są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego
z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Nasze propozycje,
rozwijające zdolności słowno-językowe, wizualno-przestrzenne, muzyczne, cielesno-
-kinestetyczne, logiczno-matematyczne, interpersonalne, intrapersonalne, przyrodnicze oraz
egzystencjalne, gwarantują poszerzenie wiadomości oraz zdobycie nowych umiejętności przez
twoich podopiecznych, przygotowują także do podjęcia nauki w szkole. Opracowany materiał
możesz wykorzystać w całości lub potraktować jako pomoc podczas przygotowywania swoich
zajęć, dowolnie go modyfikując.
Wychodząc z założenia, że praca z małym dzieckiem powinna być nie tylko efektywna, ale
i efektowna, zamieściłyśmy w naszym przewodniku sporo zabaw rozbudzających naturalną
ciekawość przedszkolaków, a zarazem pozwalających na samodzielne działania dzieci.
Zabawy badawcze i eksperymentowanie to wspaniały sposób poznawania zasad rządzących
prawami natury – a jednocześnie nauka cierpliwości, dokładności oraz współpracy. Mamy
nadzieję, że „zarazimy” cię tą formą zdobywania i przekazywania wiedzy.
Proponując różnorodne techniki plastyczne, zachęcamy do rozwijania wyobraźni
i myślenia przestrzennego dziecka poprzez rysowanie, malowanie, lepienie, konstruowanie,
projektowanie i budowanie modeli wizualnych.
Spacery, wycieczki, zabawy swobodne i zorganizowane nie tylko poszerzają wiedzę dzieci
na temat otaczającego ich świata, ale także (poprzez wielozmysłowe poznawanie przyrody)
przyczyniają się do rozbudzania wrażliwości małego człowieka oraz wpływają na poprawę
jego zdrowia i kondycji. Większość zabaw i ćwiczeń, które proponujemy, można przeprowadzić
w ogrodzie przedszkolnym. Zachęcamy cię, jeśli to tylko możliwe, abyś spędzała z dziećmi
jak najwięcej czasu na dworze – wszak ruch i świeże powietrze sprzyjają harmonijnemu
dorastaniu twoich podopiecznych.
Życzymy satysfakcjonującej pracy!
Autorki
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 3
11-10-24 12:32
TYGODNIOWY ROZKŁAD DNIA 5-LATKA
✓
Poniedziałek
Rozwijanie aktywności:
– językowej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 3, 4, 11,
12, 14, 15)
– artystycznej – dziecko widzem i aktorem (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 3, 7, 8, 9)
– ruchowej i zdrowotnej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 2,
5, 6, 13,14)
✓
Wtorek
Rozwijanie aktywności:
– artystycznej – muzyka i śpiew, taniec i pląsy (obszary z podstawy programowej
wychowania przedszkolnego: 1, 5, 7, 8)
– poznawczej – poznajemy przyrodę (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 1, 6, 10, 11, 12)
✓
Środa
Rozwijanie aktywności:
– językowej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 3, 4, 11,
12, 14, 15)
– artystycznej – dziecko widzem i aktorem (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 3, 7, 8, 9)
– ruchowej i zdrowotnej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 2,
5, 6, 13, 14)
✓
Czwartek
Rozwijanie aktywności:
– artystycznej – muzyka i śpiew, taniec i pląsy (obszary z podstawy programowej
wychowania przedszkolnego: 1, 5, 7, 8)
– poznawczej – pojęcia matematyczne (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 4, 10, 13)
✓
Piątek
Rozwijanie aktywności:
– artystycznej – różne formy plastyczne (obszary z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego: 6, 9, 10)
– społecznej (obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 2, 14, 15)
4
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 4
11-10-24 12:32
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
6:00–8:30
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy dowolne wykorzystujące
pomysły dzieci.
8:30–8:45
Zabawy integrujące grupę. Ćwiczenia ogólnokształcące. Rozmowy
kierowane na tematy zgodne z zainteresowaniem dzieci. Ćwiczenia poranne.
8:45–9:00
Przygotowanie do śniadania.
9:00–9:15 Śniadanie.
9:15–11:00
Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą.
11:00–11:45
Spacery, zabawy dowolne na świeżym powietrzu (np. w ogrodzie, w parku)
lub w sali, ćwiczenia gimnastyczne.
11:45–12:00
Przygotowanie do obiadu.
12:00–12:30
Obiad.
12:30–12:45 Ćwiczenia relaksacyjne.
12:45–13:30
Zabawy dydaktyczne, ćwiczenia graficzne, utrwalanie poznanych wierszy,
piosenek. Słuchanie opowiadań nauczyciela na podstawie literatury
dziecięcej (ewentualnie czytanie fragmentów książek). Zabawy dowolne
w sali lub na placu przedszkolnym.
13:30–13:45
Przygotowanie do podwieczorku.
13:45–14:00
Podwieczorek.
14:00–17:00
Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości i potrzeb.
Zajęcia dodatkowe dla dzieci o szczególnych zainteresowaniach.
5
przewodnik metodyczny_5 latek_cz1.indd 5
11-10-24 12:32
Plik z chomika:
agai.77
Inne pliki z tego folderu:
przewodnik metodyczny 5-latka cz.1.pdf
(5204 KB)
Plany miesięczne, 5-latki, cały rok.doc
(609 KB)
Plan na III dla 5 i 6 latków.docx
(80 KB)
Miesięczne plany pracy dla grupy 5l(1).doc
(776 KB)
PROGRAM WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY ODDZIAL MUMINKI 4-5 LATKI.doc
(286 KB)
Inne foldery tego chomika:
,,Jak zadziwic przedszkolaka tym co świeci, pływa, lata - doświadczenia, ciekawostki
Akty prawne
angielski
awans na mianowanego
Bajki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin