Anna Sasin pracuj-z-glowa!-spraw,-by-twoja-praca-stala-sie-latwa,-lekka-i-przyjemna full version.pdf

(30492 KB) Pobierz
888546514.001.png
Spis treści
SPIS TREŚCI
Wstęp
9
Rozdział 1. Motywacja bez limitu
13
Motywacja wewnętrzna
17
Motywacja zewnętrzna
24
Rozdział 2. Cały ten stres
31
Test
32
Jak radzić sobie ze stresem?
37
Zrelaksuj się
41
Codzienna redukcja stresu
48
Rozdział 3. Nie trać czasu
55
Test
55
Zalety korzystania z metod zarządzania czasem
58
Wyznacz cel
59
Lista zadań priorytetowych
64
Mocne i słabe strony, czyli Twoje zasoby
65
Zasady i reguły planowania czasu
70
Rozdział 4. Jak Cię widzą…
73
Rozdział 5. Gadu, gadu…
85
Komunikacja werbalna
86
Komunikacja niewerbalna
87
Typy zachowań uczestników procesu komunikacji
92
Zasady dobrego komunikowania się
94
6
PRACUJ Z GŁOWĄ!
Rozdział 6. Skuteczne negocjacje
97
Faza przygotowania negocjacji
98
Faza otwarcia negocjacji
102
Faza główna negocjacji
104
Faza ponegocjacyjna
110
Rozdział 7. Etykieta w pracy
115
Do dzieła
117
Co pomaga w sytuacjach interpersonalnych?
129
Rozdział 8. Dbaj o siebie
133
Ustalenie planu żywieniowego
136
ABC żywienia
152
Białka
154
Tłuszcze
156
Węglowodany
162
Składniki mineralne i witaminy
165
Zakończenie
183
Bibliografia
185
888546514.002.png
Gadu, gadu…
ROZDZIAŁ 5.
GADU, GADU…
Ceń słowa. Każde może być twoim ostatnim.
— J.S. Lec
Historia Joanny, lat 33:
Sporo mówi się i pisze w ostatnim czasie o komunikacji interperso-
nalnej. W dobie internetu, telefonów i innych urządzeń rośnie le-
nistwo, ponieważ wiadomo, że zwykle łatwiej jest zadzwonić czy wy-
słać SMS, niż wybrać się z kimś na spacer, podczas którego można
porozmawiać. Z jednej strony jako introwertyczka doceniam współ-
czesne wynalazki: szybciej, łatwiej i bezpieczniej. Rozmowę telefo-
niczną czy przez komunikator internetowy można zawsze przerwać,
a ucieczka do wirtualnej rzeczywistości ma swoje plusy: nikt mnie
nie widzi, mogę przedstawiać się tak, jak tylko chcę. Niestety, nie
jest to dobre rozwiązanie, jeśli celem jest nawiązanie trwałej i warto-
ściowej znajomości. Podczas służbowych spotkań odnoszę wrażenie,
że stylów rozmowy jest tyle, ilu ludzi. Dla mnie to dżungla. Wszystko
wydaje się zbyt skomplikowane. Jak wobec tego efektywnie poro-
zumiewać się z ludźmi?
Trudno wyobrazić sobie życie bez rozmów z ludźmi, prawda?
Komunikacja daje Ci szansę na wymianę myśli, współdziałanie
i wspólne podążanie do celu. Dzięki rozmowom i komunikatom
86
PRACUJ Z GŁOWĄ!
niewerbalnym dowiadujesz się, co czują i myślą inni, a także wy-
rażasz siebie. Porozumiewanie się jest procesem bardzo skom-
plikowanym, na który składa się wiele różnorodnych czynników.
Gdy przekazujesz określone informacje, przez cały czas swoją
postawą ciała, mimiką, gestykulacją i słowami sprawiasz, że jest
to proces zachodzący nieustannie. Jednak aby można było mówić
o istnieniu komunikacji, niezbędne są trzy ogniwa:
nadawca, czyli osoba, która przesyła określoną informację;
odbiorca, czyli osoba, do której daną informację kierujemy;
kod, czyli sposób przekazu tej informacji — obraz, gest, słowo.
Warto mieć świadomość, jak poszczególne kanały przekazu
informacji wpływają na kształtowanie ogólnej oceny naszej wy-
powiedzi:
treść wyrażona poprzez słowa wpływa jedynie w 7%,
przekaz zawarty w tonie głosu decyduje w 38%,
przekaz zawarty w mimice twarzy decyduje w 55%.
Zatem proces komunikacji interpersonalnej może odbywać się
w formie:
komunikacji werbalnej (słownej),
komunikacji niewerbalnej (bezsłownej).
Komunikacja werbalna
Komunikacja werbalna to komunikacja oparta na słowach. Spro-
wadza się ona do tego, iż rozmawiając z ludźmi, używasz słów.
Czytając książkę, odbierasz komunikaty, które autor kieruje do
nas za pomocą słów. Pisząc list lub raport, przekazujesz odbior-
cy komunikaty za pomocą słów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin