wykład 4.doc

(38 KB) Pobierz
POZ - med

POZ - med. Szkolna wykład 12.04.2013r.

 

Ciąże młodocianych – w Polsce przy zmniejszonej ogólnej liczbie porodów, wzrasta odsetek porodów u nieletnich. W 2000r. było to 13.918 porodów matek 18letnich oraz młodszych.

 

Dane GUS z 2008r.

-na 1000dziewczyn w przedziale wiekowym 15-18lat à 16 z nich rodzi dzieci.

-7 dziewcząt 13-letnich i młodszych urodziło dzieci

-14-letnich matek było 74

-15-letnich: 326

-16-letniech: 122

Inne dane mówią, że ponad 7% ogólnej liczby porodów w Polsce dotyczy dziewcząt w przedziale wiekowym 12-19lat.

 

Problemy szkolne:

1.      Trudności w przystosowaniu się uczniów do szkoły – mogące się pojawic w sytuacjach progowych:

–rozpoczęcia nauki w szkole

-przejście z nauczania początkowego do przedmiotowego

-rozpoczęcie nauki w gimnazjum

-rozpoczęcie nauki w szkole ponadgimnazjalnej

 

U niektórych dzieci w okresie preadaptacyjnym mogą pojawić się negatywne zmiany w zachowaniu lub różnorodne dolegliwości psychosomatyczne.

 

2.      Trudności w uczeniu się- najczęściej odnoszą się do dzieci wykazujących”:

-dysfunkcję o.u.n.

-nadpobudliwości psychoruchowej

-obniżenie sprawności manualnej

-zaburzenia rozwoju słowno-pojęciowego

-trudności w nauce czytania i pisania

 

3.      Niepowodzenia w nauce są to sytuacje, w których istnieje wyraźna rozbieżność między wymaganiami wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły, a postępowaniem uczniów i uzyskiwanymi przez nich wynikami nauczania. Wyróżnia się niepowodzenia dydaktyczne i wychowawcze.

 

4.      Fobia szkolna jest to niechęć lub całkowita odmowa uczęszczania do szkoły. dla fobii charakterystyczne są 3 objawy:

- dolegliwości somatyczne

-brach odchyleń od stanu prawidłowego w badaniu przedmiotowym i w badaniach                   laboratoryjnych

-nieuczęszczanie do szkoły z nieuzasadnionych przyczyn

Wyróżnia się ostrą oraz przewlekłą postać fobii szkolnej.

 

Grupy uczniów szczególnie zagrożonych problemami szkolnymi:

-drugoroczni

-uczniowie „przerośnięci”

-uczniowie z trudnościami w nauce w poprzednich latach

-uczniowie „nowi” z trudnościami w kontaktach interpersonalnych

-uczniowie w sytuacji „progowej”

 

DIAGNOZA jest to rozpoznanie stanu zdrowia ucznia i przewidywanie tendencji rozwojowych na podstawie aktualnych objawów, opartych na znajomości prawidłowości związanych z rozwojem psychosomatycznym ucznia oraz z czynnikami, które mogą oddziaływac na stan jego zdrowia.

 

Diagnoza ukierunkowuje całokształt działań pielęgniarski szkolnej. Stanowi podstawę do planowania zakresu, form, metod działania oraz określa cele działań na rzecz zdrowia ucznia/uczniów, środowiska szkolnego.

 

1.      Zbieranie danych o uczniu/klasie/szkole

§         źródła danych

-uczeń

-rodzice/opiekunowie

-społeczność szkolna (nauczyciele, pedagog, uczniowie)

-osoby pracujące na rzecz rodziny, pracownicy socjalni

-członkowie zespołu POZ

-bezpośrednie badania i pomiary

-dokumenty (karty informacyjne, epidemiologiczne)

-wiedza i dotychczasowe doświadczenie pielęgniarki

§         techniki zbierania danych:

-wywiad, rozmowa

-obserwacja

-lustracja środowiska

§         zakres gromadzenia danych

-calosc sytuacji zdrowotnej ucznia i środowiska dla oceny slużącej planowaniu i organizacji opieki pielęgniarskiej nad uczniem, społecznością uczniowska (klasa), szkoła

-gromadzenia danych ukierunkowane jest na problemy zdrowotne ucznia – identyfikacja problemów, wczesne wykrywanie odchyleń od normy, zapobieganie chorobom, wypadkom, urazom, eliminacja niepełnosprawności, utrzymania zdrowia.

 

Informacje niezbędne do sformułowania diagnozy pielęgniarskiej:

§         dane o uczniu obejmują:

-dane osobowe

-aktualny stan zdrowia

-częstość zachowań

-niepokojące objawy w stanie zdrowia, nagłe zachorowania

-funkcjonalne ograniczenia samodzielności

-problemy zdrowotne

-styl zachowania zdrowotnego’

-postawy aspiracje

§         dane o środowisku rodzinnym ucznia oraz szkolnym:

-struktura rodziny (liczna osób, pokoleń, wiek, pełna/niepełna)

-więzi emocjonalne w rodzinie

-socjalizacja i wychowanie

-pielęgnacja i higiena (wiedza rodziców w zakresie wspomagania dziecka)

-sytuacja bytowa rodziny

-rodzinne występowanie chorób

-dysfunkcjonalność (patologie) rodziny

 

Środowisko szkolne:

-stan sanitarny szkoły

-poziom bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego uczniów 9obciązenie uczniów, sposób traktowania przez nauczycieli rówieśników, przemoc)

 

Zebrane informacje powinny pozwolić określić pielęgniarce:

-czy uczeń prawidłowo się rozwija

Czy dom i rodzina zapewniają optymalne warunki nauki, pobytu. Aspiracji i samorealizacji ucznia

-czy uczeń znajduje się w takiej sytuacji zdrowotnej społecznej, w której potrzebne i niezbędne są wsparcie i pomoc

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin