POZ - med. Szkolna wykład 12.04.2013r.
Ciąże młodocianych – w Polsce przy zmniejszonej ogólnej liczbie porodów, wzrasta odsetek porodów u nieletnich. W 2000r. było to 13.918 porodów matek 18letnich oraz młodszych.
Dane GUS z 2008r.
-na 1000dziewczyn w przedziale wiekowym 15-18lat à 16 z nich rodzi dzieci.
-7 dziewcząt 13-letnich i młodszych urodziło dzieci
-14-letnich matek było 74
-15-letnich: 326
-16-letniech: 122
Inne dane mówią, że ponad 7% ogólnej liczby porodów w Polsce dotyczy dziewcząt w przedziale wiekowym 12-19lat.
Problemy szkolne:
1. Trudności w przystosowaniu się uczniów do szkoły – mogące się pojawic w sytuacjach progowych:
–rozpoczęcia nauki w szkole
-przejście z nauczania początkowego do przedmiotowego
-rozpoczęcie nauki w gimnazjum
-rozpoczęcie nauki w szkole ponadgimnazjalnej
U niektórych dzieci w okresie preadaptacyjnym mogą pojawić się negatywne zmiany w zachowaniu lub różnorodne dolegliwości psychosomatyczne.
2. Trudności w uczeniu się- najczęściej odnoszą się do dzieci wykazujących”:
-dysfunkcję o.u.n.
-nadpobudliwości psychoruchowej
-obniżenie sprawności manualnej
-zaburzenia rozwoju słowno-pojęciowego
-trudności w nauce czytania i pisania
3. Niepowodzenia w nauce są to sytuacje, w których istnieje wyraźna rozbieżność między wymaganiami wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły, a postępowaniem uczniów i uzyskiwanymi przez nich wynikami nauczania. Wyróżnia się niepowodzenia dydaktyczne i wychowawcze.
4. Fobia szkolna jest to niechęć lub całkowita odmowa uczęszczania do szkoły. dla fobii charakterystyczne są 3 objawy:
- dolegliwości somatyczne
-brach odchyleń od stanu prawidłowego w badaniu przedmiotowym i w badaniach laboratoryjnych
-nieuczęszczanie do szkoły z nieuzasadnionych przyczyn
Wyróżnia się ostrą oraz przewlekłą postać fobii szkolnej.
Grupy uczniów szczególnie zagrożonych problemami szkolnymi:
-drugoroczni
-uczniowie „przerośnięci”
-uczniowie z trudnościami w nauce w poprzednich latach
-uczniowie „nowi” z trudnościami w kontaktach interpersonalnych
-uczniowie w sytuacji „progowej”
DIAGNOZA jest to rozpoznanie stanu zdrowia ucznia i przewidywanie tendencji rozwojowych na podstawie aktualnych objawów, opartych na znajomości prawidłowości związanych z rozwojem psychosomatycznym ucznia oraz z czynnikami, które mogą oddziaływac na stan jego zdrowia.
Diagnoza ukierunkowuje całokształt działań pielęgniarski szkolnej. Stanowi podstawę do planowania zakresu, form, metod działania oraz określa cele działań na rzecz zdrowia ucznia/uczniów, środowiska szkolnego.
1. Zbieranie danych o uczniu/klasie/szkole
§ źródła danych
-uczeń
-rodzice/opiekunowie
-społeczność szkolna (nauczyciele, pedagog, uczniowie)
-osoby pracujące na rzecz rodziny, pracownicy socjalni
-członkowie zespołu POZ
-bezpośrednie badania i pomiary
-dokumenty (karty informacyjne, epidemiologiczne)
-wiedza i dotychczasowe doświadczenie pielęgniarki
§ techniki zbierania danych:
-wywiad, rozmowa
-obserwacja
-lustracja środowiska
§ zakres gromadzenia danych
-calosc sytuacji zdrowotnej ucznia i środowiska dla oceny slużącej planowaniu i organizacji opieki pielęgniarskiej nad uczniem, społecznością uczniowska (klasa), szkoła
-gromadzenia danych ukierunkowane jest na problemy zdrowotne ucznia – identyfikacja problemów, wczesne wykrywanie odchyleń od normy, zapobieganie chorobom, wypadkom, urazom, eliminacja niepełnosprawności, utrzymania zdrowia.
Informacje niezbędne do sformułowania diagnozy pielęgniarskiej:
§ dane o uczniu obejmują:
-dane osobowe
-aktualny stan zdrowia
-częstość zachowań
-niepokojące objawy w stanie zdrowia, nagłe zachorowania
-funkcjonalne ograniczenia samodzielności
-problemy zdrowotne
-styl zachowania zdrowotnego’
-postawy aspiracje
§ dane o środowisku rodzinnym ucznia oraz szkolnym:
-struktura rodziny (liczna osób, pokoleń, wiek, pełna/niepełna)
-więzi emocjonalne w rodzinie
-socjalizacja i wychowanie
-pielęgnacja i higiena (wiedza rodziców w zakresie wspomagania dziecka)
-sytuacja bytowa rodziny
-rodzinne występowanie chorób
-dysfunkcjonalność (patologie) rodziny
Środowisko szkolne:
-stan sanitarny szkoły
-poziom bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego uczniów 9obciązenie uczniów, sposób traktowania przez nauczycieli rówieśników, przemoc)
Zebrane informacje powinny pozwolić określić pielęgniarce:
-czy uczeń prawidłowo się rozwija
Czy dom i rodzina zapewniają optymalne warunki nauki, pobytu. Aspiracji i samorealizacji ucznia
-czy uczeń znajduje się w takiej sytuacji zdrowotnej społecznej, w której potrzebne i niezbędne są wsparcie i pomoc
Delightful93