Promocja zdrowia- ćw.- 12.03.2013.docx

(17 KB) Pobierz

Programy promocji zdrowia.

Podstawowe elementy programu:

1.       Wstęp- charakterystyka zjawiska i uzasadnienie wyboru problemu zdrowotnego. Udzielnie odpowiedzi, dlaczego jest to problem  danej populacji i na danym obszarze.

2.       Diagnoza problemu:

a)      diagnoza demograficzna (wiek, płeć, miejsce zamieszkania)

b)      diagnoza epidemiologiczna (określenie przy pomocy wskaźników epidemiologicznych- śmiertelność, zachorowalność, inwalidztwa, oraz ich rozmiarów- zapadalności, intensywności, czasu trwania)

c)      diagnoza społeczna (określenie zjawisk, które mogą powodować lub zwiększać ryzyko zdrowotne: bezrobocie przemoc, zaburzenia funkcjonowania rodziny, w tym miejscu można opisać bazę i zasoby kadrowe niezbędne do realizacji programu)

3.       cel ogólny programu- pokazuje kierunek naszych działań, wskazuje czego należy się spodziewać w wyniku sukcesu programu. Prawidłowo określony cel powinien wskazywać efekt, a nie opisywać działanie. Jego dwa ważne elementy to:

a)      jakiej zmiany oczekuje się

b)      kogo dotyczy ta zmiana

4.       cele szczegółowe- prawidłowo sformułowane cele operacyjne wskażą realizatorom programu konkretne kierunki działań, instytucji finansowej- pozytywne rezultaty, jakie przyniesie wdrożenie i realizacja programu

Cele operacyjne powinny być:

a)      specyficzne (precyzyjnie nazywać oczekiwane rezultaty, zmniejszenie, redukcja, zwiększenie)

b)      realistyczne i osiągalne

c)      mierzalne i określone w czasie

Cele operacyjne powinny zawierać:

a)      wyniki, które będą osiągalne

b)      warunki, których spełnienie pozwoli obserwować wyniki

c)      kryteria, które zdecydują, czy wyniki zostały osiągnięte

d)      grupę celowa

5.       czas realizacji programu- konieczne i niezwykle ważne jest określenie czasu, w jakim będzie realizowany program.

6.       metody działań- należy sprecyzować, w jaki sposób będziemy realizować program. Ważne jest wskazanie metod oddziaływania na populację objętą programem np.:

a)      nagłaśnianie problematyki

b)      przeprowadzenie cyklu edukacyjnego

c)      organizacja imprez, festynów prozdrowotnych, połączonych z poradami

d)      prowadzenie nauki samobadania

7.       harmonogram działań- opisujemy działania jakie chcemy podjąć w celu rozwiązania problem w kolejności ich realizacji:

a)      rozpowszechnienie informacji o  programie w społeczności lokalnej

b)      dobór uczestników programu

c)      dobór realizatorów zadań programu

d)      podział obowiązków wśród realizatorów programu

8.       koszty programu- dokładne wyliczenie wszystkich kosztów:

a)      bezpośrednich (wynagrodzenie, sprzęt, materiały)

b)      pośrednich (powstałych w wyniku realizacji programu)

9.       metoda oceny skuteczności programu (ewaluacja)- czy i na ile osiągnięto kryteria sukcesu

Powinniśmy uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:

a)      czy zamierzone działania rzeczywiście miały miejsce? Jeśli nie- dlaczego, co zdarzyło się niespodziewanego?

b)      Czy planowane zadania zostały zakończone? Jeśli nie- dlaczego?

c)      Co sądzą o zadaniach ludzie, którzy w nich uczestniczyli i byli ich odbiorcami?

d)      Jakie użyto środki i czy były one wystarczające?

e)      Czy w trakcie realizacji planu, w wyniku ewaluacji wprowadzono zmiany w planie pracy? Jeśli tak- jakie?

WNIOSKI: czego nauczyliśmy się, słabe mocne strony, możliwości i zagrożenia na przyszłość.

ZALECENIA: dotyczą rodzaju i kierunku działań na przyszłość, ich kontynuacji, niezbędnych zmian i środków, itp.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin