PROGRAM ZAJĘĆ
REWALIDACYJNYCH
Cele ogólne programu:Ø stymulowanie rozwoju ucznia, Ø wyrównywanie, uzupełnianie braków i niedoborów,Ø kształcenie dojrzałości dziecka do nauki czytania, pisania i liczenia
Cele szczegółowe programu:Ø ocena rozwoju ucznia,Ø kształcenie sprawności ruchowej i manualnej przygotowującej do nauki czytania i pisania,Ø usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej, oraz koordynacji Ø rozwijanie zainteresowań uczennicy,Ø współpraca z nauczycielami uczącymi dziecko i rodzicami,Ø utrwalenie znajomości liter alfabetu pisanego i drukowanego,Ø kształcenie słuchu fonematycznego,Ø rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezyØ doskonalenie graficznej strony pisma.
Przewidywane osiągnięciaDojrzałość fizyczna§ jest ogólnie sprawna ruchowo, posiada sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową,§ jest odporna na choroby i zmęczenie,Dojrzałość emocjonalna i społeczna§ jest samodzielna,§ chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i kolegami,§ jest obowiązkowa i wytrwała, opanowana emocjonalnie,§ umie skupić się podczas zabawy i pracy,Dojrzałość umysłowa§ chce się uczyć, interesuje się czytaniem i pisaniem,§ dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku,§ rozumie i wykonuje polecenia nauczyciela skierowane do całej klasy,§ posiada umiejętność swobodnego wypowiadania się, opowiadania,Dojrzałość do nauki czytania i pisania§ umie dokonywać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej wyrazów,§ ma pamięć ruchową,§ zna litery alfabetu drukowanego i pisanego, oraz znaki matematyczneDojrzałość do nauki matematyki§ rozumie i umie określić stosunki czasowe, przestrzenne i ilościowe§ klasyfikuje przedmioty wg przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru,§ umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10.
Formy i metody pracy stosowane w trakcie realizacji programu:· zabawa,· gry i zabawy ruchowe,· słuchanie muzyki,· kinezjologia edukacyjna,· trening audio – wizualny,· gimnastyka mózgu,· ćwiczenia integracji sensoryczno – motorycznej,· metody słowne,· gry dydaktyczne,· praca podręcznikiem,· praca komputerem,· praca z podręcznikiem,· prace manualne
ETAP WSTĘPNY REWALIDACJI (PRZYGOTOWAWCZY) – zadania i ćwiczenia na materiale bezliterowym
I. Kształcenie sprawności ruchowej i manualnej przygotowującej do nauki pisania, czytania i liczenia.
Zadania - ćwiczenia 1. Usprawnianie motoryki dużej i stymulacja zmysłów – ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i z zakresu integracji sensoryczno – motorycznej.2. Aktywizacja układu nerwowego, integracja pracy mózgu – ćwiczenia gimnastyki mózgu, trening audio - wizualny.3. Usprawnienie motoryki ręki.a) Rozluźnienie napięcia mięśni ramienia i przedramienia – ćwiczenia rozmachowe.b) Usprawnienie małych ruchów ręki; dłoni, nadgarstka i palców – ćwiczenia manualne.c) Usprawnienie drobnych ruchów ręki (wzmocnienie chwytu pisarskiego) – ćwiczenia graficzne.4. Usprawnienie koordynacji obu rąk i wzroku – ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej
II. Usprawnianie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Zadania – ćwiczenia 1. Wyrabianie szybkiego rozpoznawania obrazów wzrokowych – ćwiczenia funkcji wzrokowej na materiale obrazkowym, program „Klik uczy czytać”2. Wyrabianie umiejętności różnicowania podobnych obrazów wzrokowych – ćwiczenia funkcji wzrokowej na materiale obrazkowym.3. Kształcenie spostrzegawczości i orientacji przestrzennej – ćwiczenia na materiale geometrycznym.4. Doskonalenie związków wzrokowo – ruchowych – ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.
III. Ćwiczenia percepcji słuchowej.
Zadania – ćwiczenia 1. Kształcenie umiejętności koncentracji na bodźcu słuchowym, różnicowaniu dźwięków, pamięci słuchowej – ćwiczenia wrażliwości słuchowe, słuchanie muzyki.2. Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, koordynacji czasowo – przestrzennej, słuchowo – wzrokowo – ruchowej – ćwiczenia rytmiczne.3. Tworzenie związków słuchowo – wzrokowej – ćwiczenia słuchu fonematycznego z programu „Klik uczy czytać”.
IV. Rozwijanie zainteresowań dziewczynki.
Zadania – ćwiczenia 1. Rozwijanie myślenia i wyobraźni, oraz języka dziecka i myślenia przyczynowo – skutkowego – słuchanie i opowiadanie tekstów z czasopisma „Kubuś Puchatek”, rozwiązywanie zagadek rebusów z czasopisma, wykonywanie prac manualnych z czasopisma.2. Kształcenie pamięci słuchowej, wzrokowej i słuchowo – wzrokowo – ruchowej – nauka na pamięć rysowanych wierszyków i rymowanek i wierszy.3. Doskonalenie rozwoju intelektualnego – ćwiczenia z programem komputerowym „Klik uczy czytać”.
V. Pedagogizacja rodziców.
Zadania – ćwiczenia 1. Wyjaśnienie przyczyn trudności uczennicy – rozmowy z matką.2. Omówienie celu, zadań, formach pracy na zajęciach rewalidacyjnych – wspólne ćwiczenia z rodzicami dziecka.3. Angażowanie rodziców do czynnego udziału w rewalidacji.a) Organizacja zajęć otwartych dla rodziców – udział rodziców w zajęciach otwartych, czynny udział w zajęciach rewalidacyjnych, omawianie celowości i systematyczności pracy z uczniem w domub) Przygotowanie na piśmie opisu ćwiczeń do pracy w domu – ustalenie planu pracy w domu.
VI. Współpraca z nauczycielami uczącymi dziecko.
Zadania1. Wspólne omawianie rozwoju dziecka.2. Bieżący kontakt z wychowawcą i nauczycielami uczącymi dziecko na temat aktualnych postępów i trudności uczennicy3. Wymiana osobistych obserwacji, wniosków i sposobów rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych.
VII. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
Zadania 1. Omówienie z psychologiem i pedagogiem wyników badań.2. Uwzględnienie w pracy z uczniem wskazówek terapeutów dotyczących rozwiązywania zadań terapeutycznych, dydaktycznych i wychowawczych.
ETAP WŁAŚCIWY REWALIDACJI - zadania i ćwiczenia na materiale literowym.
Ćwiczenia i zabawy na materiale bezliterowym kształtujące sprawność ruchową i manualną, oraz usprawniające percepcje słuchową, wzrokową i koordynacje będą wykorzystywane w czasie zajęć drugiego etapu rewalidacji.
I. Utrwalenie znajomości alfabetu pisanego i drukowanego, oraz znaków matematycznych.
Zadania – ćwiczenia1. Kojarzenie litery z nazwą obrazka i odwrotnie – alfabet ruchomy, pisany i drukowany, zadania z programu „Klik uczy czytać”.2. Segregowanie liter i odszukiwanie wyrazów w wyznaczonym zbiorze – loteryjki obrazkowe, wyrazowe i sylabowe.3. Rozpoznawanie liter w wyrazach i tekstach – szukanie wyrazów i liter w tekstach czasopisma „Kubuś Puchatek”, zadania z programu „Klik uczy czytać”.4. Rozwiązywanie rebusów i zagadek – ćwiczenia z materiałów „Dziecięca matematyka” – E. Gruszczyk-Kolczyńska. 5. Pisanie liter, sylab, wyrazów, zdań – ćwiczenia graficzne.
II. Kształcenie słuchu fonematycznego.
Zadania – ćwiczenia1. Segregowanie i łączenie obrazków w których nazwy we wskazanym miejscu mają określone głoski lub sylaby – ćwiczenia na materiale obrazkowo – literowym wg. Elżbiety Chmielewskiej „Ćwiczenia i zabawy usprawniające mówienie, czytanie i pisanie”.2. Układanie pod obrazkiem liter lub sylab, które odpowiadają wskazanym dźwiękom w nazwie obrazka – alfabet ruchomy, domino obrazkowo – literowe. 3. Dobieranie napisów do obrazków lub wyrazów – program „Klik uczy czytać”, obrazki i wyrazy.4. Układanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej – rozsypanki obrazkowo – wyrazowe.
III. Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej.
Zadania – ćwiczenia1. Łączenie liter w sylaby otwarte i zamknięte.2. Podział wyrazów na sylaby.3. Wyszukiwanie sylab w zbiorze wyrazów.4. Tworzenie wyrazów jednosylabowych i wielosylabowych5. Ćwiczenia w pisaniu z pamięci i ze słuchu liter i, sylab i wyrazów.Ćwiczenia na podstawie książki G. Rachlewicz „Świat przedszkolaka. Uczymy się czytać i pisać”, program komputerowy „Klik uczy czytać”
IV. Doskonalenie graficznej strony pisma.
Zadania – ćwiczenia1. Kreślenie wzorów liter i wyrazów po śladzie – ćwiczenia w podręczniku „W Literolandii”, na szarym papierze.2. Obrysowywanie wzorów liter, lepienie z plasteliny – ćwiczenia praktyczne.
V. Doskonalenie elementarnych umiejętności matematycznych.
Zadania – ćwiczenia1. Liczenie.2. Utrwalenie zapisu i kolejności liczb.3. Porządkowanie elementów w zbiorach.4. Rozróżnianie kształtów figur geometrycznych.5. Porównywanie wielkości.6. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.- Ćwiczenia z programem komputerowym „Klik uczy liczyć w zielonej szkole”- Ćwiczenia na podstawie książki „Dziecięca matematyka”
kredora65