zarzadzanie w pigule.pdf

(205 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Zarzadzanie: 1.DZIAŁANIE ZORGANIZOWANE
- działanie jest zachowaniem celowym, świadomym i dowolnym. Działania te charakteryzują się dwoma elementami —
podmiotem (człowiek) oraz ich przedmiotem, rozumianym jako środki rzeczowe. Jeśli określony cel przyświeca nie
jednemu człowiekowi (działanie indywidualne), lecz grupie osób jest to działanie zespołowe. W działaniu zespołowym
dla osiągnięcia celu jest konieczny podział zadań między poszczególnych członków zespołu i potrzebna jest ko-
ordynacja działań dokonywana przez powołany do tego podmiot posiadający uprawnienia kierownicze. Działanie
zorganizowane ma swoją strukturę: składa się z czynów prostych, całość tworzy czyn złożony. Metodą działania jest
sposób wykonania czynu złożonego polegającego na doborze czynów prostych do osiągnięcia celu.
CECHY DZIAŁAŃ ZORGANIZ.
Każde ludzkie działanie (indywidualne lub zespołowe) oparte na przemyśleniu i znajomości realiów, nosi zatem cechy
działania zorganizowanego:
— celowość, czyli nastawienie się w działaniu na realizację określonych celów,
sposób zorganizowania, czyli połączenie zasobów ludzkich, rzeczowych, czasowych: tworzy się struktura
organizacji,
określenie relacji z otoczeniem- każda organizacja jest wyodrębniona z otoczenia , w którym ona funkcjonuje,
istnienie przywództwa ogarniającego całość organizacji i określenie stosunków władzy wewnątrz organizacji.
Działanie zorganizowane — działalność zorganizowana ludzi stanowi istotę powstawania organizacji społecznych,
które są przedmiotem zarządzania.
2. ZJAWISKO SYNERGII W DZIAŁANIU ZESPOŁOWYM I JEGO EFEKTY
.
Istnienie zjawiska efektu organizacyjnego (synergicznego) organizacji to korzyści, które osiągają ludzie w dobrze
zorganizowanej zbiorowości, a które są większe od tego, co mogliby osiągnąć, gdyby działali w pojedynkę. Efekt
synergiczny jest następstwem takiego zestawienia składników owej całości, by ich oddziaływanie dawało skutek
większy niż suma skutków wywołanych przez każdy ze składników z osobna.
Efekt organizacyjny pojawia się głównie w wyniku:
możliwości dokonania podziału pracy i osiągnięcia rutyny w wykonywaniu pracy,
zwiększenia ciągłości pracy wskutek eliminacji i strat czasu pracy przy zmianie rodzaju wykonywanych działań,
możliwości koncentracji i zharmonizowania sił i środków w czasie i przestrzeni,
wzajemnego oddziaływania motywacyjnego,
— możliwości korzystania z bardziej wydajnych narzędzi,
— większej możliwości przetrwania w otoczeniu oraz kształtowania tego otoczenia zgodnie z własnymi potrzebami.
Aby go osiągnąć, potrzebne jest odpowiednie zsynchronizowanie wysiłku ludzi, czyli doprowadzenie do zgodności
celów i prawidłowe dobranie uczestników działania zorganizowanego.
3. PRZEDMIOT NAUKI ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Osiąganie możliwie największej sprawności organizacji w realizacji jej celów wymaga koordynacji działań, czyli
zarządzania. Ludzie wykonują działania w zbiorowościach, zmierzające do wspólnego celu, tam pojawia się
konieczność zarządzania. Wszystkich członków organizacji można, przy pewnym uproszczeniu, podzielić na
wykonawców i kierowników. Wykonawcami są ludzie, którzy bezpośrednio pracują nad wykonywaniem zadania i nie
mają obowiązku sprawowania nadzoru nad pracą innych. Natomiast kierownicy zajmują się kierowaniem pracą innych
członków organizacji, czyli zarządzaniem. Są to osoby odpowiedzialne za pokierowanie organizacją — działaniami
prowadzącymi do osiągania celów organizacji.Przedmiotem (obiektem) nauki o zarządzaniu jest zorganizowane
działanie ludzi, szczególnie posiadające formę organizacji, złożonych z łudzi i innych zasobów oraz procesy
powstawania tych organizacji, ich funkcjonowania i rozwoju, a przede wszystkim procesy zarządzania nimi.
4. TERMIN ORGANIZACJA W ZNACZENIU ATRYBUTOWYM, RZECZOWYM I CZYNNOŚCIOWY
.
ZNACZENIE ATRYBUTOWE : organizacja oznacza pewną cechę (atrybut) samej instytucji , świadczącą o stopniu jej
zorganizowania (czy wszystkie jej części działają sprawnie i w skoordynowany sposób) ;
ZNACZENIE RZECZOWE: organizacja oznacza wyodrębnioną całość charakteryzującą się przemyślanym po-
działem funkcji, odpowiednim doborem i racjonalnym rozmieszczeniem ludzi i urządzeń, a również przepływem
informacji dla osiągnięcia wspólnego celu. W znaczeniu rzeczowym organizacją jest każde przedsiębiorstwo, albo
grupa ludzi mających wspólny cel i wyposażona w środki służące do jego realizacji.
ZNACZENIE CZYNNOŚCIOWE : oznacza czynność organizowania, czyli wydzielania grup czynności tworzących
organiczną całość.
842675852.011.png 842675852.012.png 842675852.013.png 842675852.014.png
5. POJĘCIE ORGANIZACJI I INSTYTUCJI
ORGANIZACJA – to celowa grupa społeczna, która funkcjonuje według pewnych reguł i zasad, współpracująca ze
sobą - by osiągnąć określony cel. Istotą organizacji jest świadomość zasad, reguł, misji, celów oraz synergia
(dopasowanie, wspomaganie działań innych).
INSTYTUCJA - sformalizowana organizacja będąca zespołem ludzi mających wspólne kierownictwo i posiadających
wspólny cel wraz z zasobami wykorzystywanymi w procesie jej funkcjonowania.
6. FORMALIZACJA ORGANIZACJI
Formalizacja organizacji polega na ustaleniu wzorców zachowań członków tej organizacji, określeniu pewnych
dokumentów dotyczących założenia i funkcjonowania tej organizacji, np. wsb, wojsko, policja, urząd przedsiębiorstwo,
społeczeństwo, kółko myśliwskie, kościół. Cele oraz struktura instytucji są opisane w odpowiednim akcie prawnym.
Zarejestrowanie organizacji stanowi o jej sformalizowaniu. Jeśli w miarę rozwoju instytucji następuje coraz większe
utrwalanie (w formie znaków graficznych) jej organizacji, to jest ono przejawem tzw. procesu formalizacji.
Organizacje czy instytucje są więc całością składającą się z pewnej liczby elementów, których aktywność skierowana
jest na realizację wspólnego celu. Elementy te są ze sobą powiązane i występują między nimi różnego rodzaju
współzależności, a sposób zorganizowania działania ludzkiego istotnie wpływa na jego sprawność.
Każda instytucja jest organizacją, ale nie każda organizacja jest instytucją.
7.
SYSTEMOWE UJĘCIE ORGANIZACJI
Organizacja jest zatem systemem wielu zmiennych, złożonym z czterech następujących podsystemów
1) Ludzie wraz z ich indywidualnymi i zbiorowymi dążeniami i wzorcami
zachowań. Ludzie to członkowie organizacji wraz z ich wiedzą, kwalifikacjami, umiejętnościami, systemem wartości,
potrzebami, motywacją do pracy, zasoby ludzkie.
2) Cele i zadania organizacji . Cele organizacji to świadome zamierzenia przewidziane do realizacji w jakimś
przedziale czasu, uwzględniające potrzeby organizacji i jej otoczenia, przedstawiają konkretny stan końcowy lub
pożądany rezultat, do którego osiągnięcia w określonym czasie dąży grupa działając wspólnie. Wyznaczanie celów w
organizacji uświadamia wszystkim, dokąd organizacja zmierza.
3) Struktura organizacyjna , czyli przyjęte zasady podziału zadań i odpowiedzialności oraz wynikającym z nich praw
dostępu do informacji i władzy. struktura organizacyjna jest formalnym układem wszystkich podsystemów organizacji
wraz z występującymi pomiędzy nimi zależnościami. Jej głównym celem jest jak najlepsze dopasowanie celów,
zasobów i otoczenia organizacji
4) Technologie — wyposażenie materialno-techniczne i niematerialne. Technologia oznacza połączenie zasobów
materialnych i niematerialnych, czyli procedury działania związane z przemianą materiałów i informacji w pożądane
produkty lub usługi.
Ludzie, zasoby, struktury i cele tworzą wzajemnie powiązane i wpływające na siebie podsystemy organizacji, które
łączy i określa relacje między nimi podsystem zarządzania. Każda z tych wyodrębnionych części kieruje się własnymi
zasadami i procedurami, które warunkują jej funkcjonowanie.
8. OTOCZENIE ORGANIZACJI I WZAJEMNE ODDZIAŁYWANIA
Organizacja jako system wyodrębniona jest z otoczenia. Między otoczeniem a organizacją dochodzi do ciągłej
wymiany energii i informacji. Wytwarzane przez organizację dobra i usługi są przyjmowane przez otoczenie, a w
zamian organizacja otrzymuje materialne i niematerialne zasoby niezbędne do jej działania. Organizacje i instytucje
funkcjonują obok siebie, współdziałają z sobą, oddziałując na siebie wzajemnie.
W środowisku społecznym organizacji wyróżniamy:
otoczenie dalsze — makrootoczenie i otoczenie bliższe — mikrootoczenie.
MAKROOTOCZENIE : otoczenie dalsze, pośrednio oddziałuje na pewne elementy
·
warunki ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne, przyrodnicze na określonym obszarze;
·
nie tworzy jednakowych warunków dla wszystkich organizacji działających w tym samym czasie i obszarze.
· Otoczenie ekonomiczne wyznacza pewne parametry określające stany i zmiany stanów gospodarki w danym
państwie, określa przede wszystkim reguły funkcjonowania gospodarki. Jednym z parametrów otoczenia
ekonomicznego oddziałujących na przedsiębiorstwo jest kondycja gospodarki.
842675852.001.png 842675852.002.png 842675852.003.png 842675852.004.png 842675852.005.png
 
· Otoczenie polityczno-prawne w wymiarze zarówno międzynarodowym, jak i wewnętrznym danego państwa,
znosi się bariery celne, ograniczenia, cła importowe i eksportowe itp. Powoduje to zmianę warunków konkurencji, co
nie zawsze jest korzystne dla przedsiębiorstw danego kraju. Również duży wpływ na zachowania się organizacji mają
zmiany polityczne w państwie.
· Otoczenie technologiczne - zmiany w otoczeniu technologicznym następują najszybciej. Nowa technologia
może stanowić szansę dla organizacji, niemożność jej wprowadzenia jest istotnym zagrożeniem.
· Otoczenie społeczno-kulturowe tworzą wartości i normy obowiązujące w społeczeństwie oraz jego cechy
demograficzne. W tym otoczeniu jest wiele czynników, które powinny być brane pod uwagę w organizacji, np. zmiany
zachodzące w cechach demograficznych społeczeństwa, w systemie jego wartości, w wykształceniu itd.
·
Otoczenie przyrodnicze (ekologiczne) stanowi koszty dla organizacji, jest ograniczeniem organizacji.
MIKROOTOCZENIE : bliższe, bezpośrednie oddziaływanie na pewne elementy.
· Elementy mikrootoczenia: klienci, konkurenci, dostawcy, właściciele i sojusznicy strategiczni (organizacje
współpracujące).
· Największy i bezpośredni wpływ na rozwój i funkcjonowanie instytucji mają elementy tzw. otoczenia
bliższego — mikrootoczenia, które tworzą podmioty, organizacje i jednostki z którymi dana instytucja (organizacja)
wchodzi w bezpośrednie kontakty w trakcie swej działalności.
· Znajdują się one w obszarze, branży, domenie, na rynku, w sektorze, na którym instytucja funkcjonuje.
· Pewne zagrożenie dla firmy stanowi konkurencja, a więc jednostki, które np. wytwarzają te same lub podobne
wyroby, sprzedawane na tym samym rynku.
· Innym zagrożeniem mogą być tzw. substytuty, czyli wyroby zastępcze pochodzące z innego rynku. Są one
rodzajem tzw. konkurencji zewnętrznej.
· Istotnym elementem tzw. otoczenia bliższego są odbiorcy, bowiem decydują oni o wielkości rynku oraz
kształtują popyt.
· Natomiast dostawcy zasobów niezbędnych do funkcjonowania instytucji to szkoły i urzędy pośrednictwa
pracy, instytucje zaopatrzeniowe, sklepy, hurtownie, banki, instytucje dotujące i sponsorujące itp.
· W mikrootoczeniu występują też właściciele i sojusznicy strategiczni — podmioty gospodarcze
współpracujące z daną organizacją.
Zasada między organizacją a otoczeniem jest taka, że organizacja służy otoczeniu, a nie otoczenie organizacji.
Organizacja musi się adoptować w danym otoczeniu, musi dostosowywać się do zmian zachodzących w otoczeniu,
musi być elastyczna. Zmieniające się otoczenie narzuca organizacji zmiany. Sukces każdej organizacji zależy od
umiejętności wykorzystania cech danego otoczenia. W otoczeniu pojawiają się szanse, organizacja musi mieć środki na
wykorzystanie tej szansy – istnienie porozumień między producentami, państwami, aby osiągnąć sukces.
11. PRAWO PODZIAŁU PRACY ADAM SMITH
· Źródłem wszelkiego bogactwa jest praca ludzka;
· Nie każda praca tworzy bogactwo - powstaje ono tylko w wyniku pracy produkcyjnej, czyli tej, która
stwarza materialne środki zaspokojenia potrzeb ludzi w społeczeństwie;
Środkiem wzrostu produktywności jest podział pracy – każdy powinien wykonywać tę czynność, którą najlepiej
opanował .
9. TYPY ORGANIZACJI I INSTYTUCJI
Kryterium rodzaj celu ,funkcji jaką spełniają w społeczeństwie, wyróżnienie sześciu grup instytucji (organizacji)
1) Pierwszą grupę stanowią te, które sprawują władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Głównym ich
zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania państwa w określonych warunkach wewnętrznych i
zewnętrznych.
2) Do drugiej grupy zalicza się te instytucje, których podstawową funkcją jest zaspokajanie potrzeb materialnych
społeczeństwa jako całości, poszczególnych jego części bądź indywidualnych podmiotów. Zalicza się do nich te, które
wytwarzają produkty lub świadczą usługi materialne. Ich wspólną cechą jest osiąganie zysku.
3) Trzecią grupę stanowią instytucje zaspokajające potrzeby związane z oświatą, nauką, kulturą, zdrowiem, sportem,
turystyką i wypoczynkiem, opieką społeczną itp. Wszystkie one zmierzają do zapewnienia człowiekowi rozwoju
osobowości, odpowiedniego kształtowania jego psychiki oraz do utrzymania sprawności fizycznej.
4) Czwartą grupę tworzą instytucje społeczno-polityczne. Ich główną funkcją jest dbanie o interesy określonych
warstw, Was społecznych, grup zawodowych, kręgów zainteresowań itp. Dążą one również do popularyzacji swoich
idei i próbują wdrażać je w życie. Do tych instytucji można zaliczyć partie polityczne, organizacje młodzieżowe,
842675852.006.png
 
związki zawodowe, organizacje kobiece, towarzystwa naukowe itp. Wspólną cechą tych instytucji jest to, iż
przynależność do nich jest dobrowolna, a działalność opiera się w znacznym stopniu na pracy społecznej ich członków.
5) Do grupy piątej zalicza się instytucje religijne. Podstawową ich funkcją jest oddawanie czci istotom
transcendentnym, odgrywanie roli ideologii społecznej, kształtowanie światopoglądu. Zrzeszają one ludzi o
określonych przekonaniach religijnych, postępujących zgodnie z zasadami lub dogmatami obowiązującymi daną grupę
wyznaniową. Cechą tego typu instytucji jest to, iż ich członkowie przynależą do nich na zasadzie uznawania tego
samego systemu wartości.
6) Szóstą grupę instytucji stanowią rodziny. Ich główną funkcją jest reprodukcja życia społecznego. Ludzie je
tworzący są połączeni więzami uczuć, krwi, wspólnoty majątkowej.
10. OCENA SPRAWNOŚCI DZIAŁANIA ORGANIZACJI
Działaniem sprawnym - działanie, które posiada najwięcej walorów „dobrej roboty: skuteczność, korzystność,
ekonomiczność.
Skuteczność oznacza działanie, którego skutkiem jest osiągnięcie zamierzonego celu, bez względu na wielkość
poniesionego kosztu. Miarą skuteczności działania jest stopień osiągnięcia celu. Skuteczność działania jest
stopniowalna. Działanie jest nieskuteczne, jeżeli stopień zbliżania się do celu jest równy zeru, czyli jeżeli działanie nie
osiąga żadnego z celów końcowych.
Korzystność stanowi różnicę między cennością wyniku użytecznego a cennością kosztu i zachodzi wówczas, gdy
osiągnięte wyniki są wyższe niż poniesiony wysiłek. Nie musi być ona wymierna. Działanie korzystne to takie, gdy
osiągnięte wyniki są wyższe niż poniesiony wysiłek, czyli kiedy cenność wyniku użytecznego jest większa od cenności
kosztu jego uzyskania. Miarą korzystności jest
różnica między wynikiem użytecznym a kosztami działania. Jeżeli oznaczymy symbolami:
W— wynik użyteczny (skutek działania),
K — koszt działania, to otrzymamy następujące sytuacje:
W > K — działanie korzystne,
W = K — działanie obojętne pod względem korzyści,
W < K — działanie niekorzystne.
Ekonomiczność miara oceny ludzkiego działania, stanowi iloraz uzyskany z podzielenia wyniku użytecznego przez
koszt; im większy będzie on od liczby 1, tym wynik będzie ekonomiczniejszy. Możliwe są następujące sytuacje:
> 1 — działanie jest ekonomiczne, K
= 1 — działanie jest obojętne z punktu widzenia ekonomiczności, K
< 1 — działanie jest nieekonomiczne. K
Zwiększenie ekonomiczności nazywa się ekonomizacją działań albo zasadą racjonalnego gospodarowania.
13. CYKL DZIAŁANIA ZORGANIZOWANEGO LE CHĄTELIERA
5 ETAPÓW :
1) Postawienie celu,
2) Rozpoznanie wszystkich środków i warunków działania zmierzającego do osiągnięcia celu,
3) Przygotowanie wszystkich środków i warunków działania uznanych za niezbędne do zrealizowania,
4) Wykonanie zamierzonego działania stosownie do powziętego celu,
5) Kontrola osiągniętych wyników i wyciągnięcie wniosków.
Cykl ten jest wskazówką dla kierowników.
12. FREDERICK WINSLOW TAYLOR I JEGO OSIĄGNIĘCIA
4 zasady wzrostu wydajności pracy:
1) Naukowe opracowanie każdego elementu pracy na danym stanowisku pracy,
2) Naukowy dobór robotników i stopniowe rozwijanie umiejętności,
3) Wpajanie wiedzy naukowo dobranym pracownikom i zachęcanie do jej stosowania,
4) Równy podział pracy pomiędzy robotników i kierowników.
Kierownik ma zwiększone obowiązki, a pracownik ma się skupić na samej pracy. Podział całego procesu
produkcyjnego na jak najprostsze czynności, których opis dostawali robotnicy każdego dnia; uzależnieniu płacy od
wykonanych zadań (plus premie), oraz na eliminacji najsłabszych pracowników a pozostawieniu najlepszych. Dzięki
takim usprawnieniom powstała możliwość ograniczenia liczby zatrudnionych pracowników, skrócenia dnia pracy czy
podniesienia wypłat, a zarazem zwiększyła się wydajność pracy.
Taylor stworzył koncepcję zarządzania funkcjonalnego.
14. KAROL ADAMIECKI I JEGO OSIĄGNIĘCIA (PRAWA ORGANIZACJII ZARZĄDZANIA)
·
opracował harmonogramy pracy, wskazujących za przyczynę niskiej produktywności, brak harmonii i
842675852.007.png 842675852.008.png 842675852.009.png
 
koordynacji następujących po sobie poszczególnych operacji,
·
zajął się także badaniem zależności kosztów własnych od wydajności. Stwierdził on istnienie pewnego
określonego punktu, optimum, w którym koszt na jednostkę produkcji jest najmniejszy.
·
głównym celem prac Adamieckiego było zlokalizowanie oraz zwalczanie marnotrawienia czasu.
·
wskazał jak można efektywnie zwiększyć produktywność zakładu przy znikomych nakładach finansowych,
poprzez wykorzystanie dostępnych w przedsiębiorstwie mechanizmów, materiałów, urządzeń technicznych,
czasu i ludzkiej pracy.za pomocą wykresów kosztów.
15. HARRINGTON EMMERSON, ''DWANAŚCIE ZASAD WYDAJNOŚCI"
Dwanaście zasad wydajności :
1. Jasno określony cel. Jest to zasada zdecydowanie najważniejsza. Ma podstawowe znaczenie w kierowaniu
ludźmi, ale także w osiąganiu przez przedsiębiorstwo wysokiej efektywności. Należy więc jasno określić
podstawowy cel działalności i jednocześnie wystrzegać się powszechnego zjawiska jakim jest przesłanianie
celu głównego przez szereg celów pozornych.
2. Zdrowy rozsądek. Pozwala on przyjąć wszystko, co konieczne i pożyteczne i jednocześnie wyeliminować to,
co przeszkadza nam w osiągnięciu celu.
3. Fachowa rada. Każdy organ kierowniczy powinien mieć specjalnych ekspertów, tak "aby nie ugrzązł w wiedzy
z przeszłego tygodnia, miesiąca, roku, dziesięciolecia lub przeszłego wieku".
4. Dyscyplina. Można ja rozpatrywać w 3 znaczeniach: dostosowania się do wymagań otoczenia, dostosowania
się do porządku życia, dostosowania się do kary za niewłaściwe zachowanie. Aby nauczyć pracowników
dyscypliny kierownictwo samo powinno pracować sumiennie, pilnie i z zapałem oraz wypełniać swoje
obowiązki wobec podwładnych.
5. Uczciwe postępowanie. Należy postępować zgodnie z zasadą "postępuj z ludźmi tak, jak chcesz, aby z tobą
postępowano".
6. Niezawodne, szybkie, dokładne i parametryczne sprawozdania.
7. Czasowy plan przebiegu działania. Przebieg działania powinien być precyzyjnie ustalony.
8. Wzorce i normy. Wymagania muszą być na miarę danego człowieka i odwrotnie. Emerson w odróżnieniu od
Taylora dopasowuje wzorce do istniejących, przeciętnych warunków.
9. Przystosowanie warunków. Aby w pełni wykorzystać swe możliwości należy "przystosować siebie tak, aby
móc rozporządzać czynnikami zewnętrznymi lub przystosować warunki zewnętrzne tak, aby osoba stała się
osią wokół której wszystko się obraca".
10. Wzorcowe metody pracy. Ich ustalenie jest konieczne jeśli chcemy osiągnąć satysfakcjonujące nas wyniki.
11. Instrukcje pisemne. Są to regulaminy pracy, zawierające głównie prośby i ostrzeżenia. Bez nich żadne
przedsięwzięcie nie jest możliwe do realizacji.
12. Nagroda za wydajność. Konieczne jest wprowadzenie właściwego systemu wynagrodzeń za pracę. Emerson
proponuje obiecujące premie już za 68% wykonania normy. Przedział od 68% do 100% dzieli natomiast na
progi, z których każdemu przydziela adekwatne wynagrodzenie.
16. HENRY FAYOL I JEGO OSIĄGNIĘCIA
Henri Fayol stworzył 14 zasad zarządzania.
1. Podział pracy -> większa i lepsza produkcja dzięki specjalizacji czynności i rozgraniczeniu
funkcji.
2. Autorytet -> Władza oparta na akceptacji przez tych, którzy tej władzy podlegają.
- formalny – stanowisko
- osobisty – ten wypracowany,
3. Dyscyplina -> posłuszeństwo, pracowitość. Przestrzegane w stosunkach między przedsiębiorcą a
pracownikami.
4. Jedność rozkazodawstwa.
Każdy pracownik powinien mieć tylko jednego przełożonego, od którego otrzymuje polecenia i
któremu relacjonuje wykonanie poleceń. Zasada ta wymaga od niego wiele uniwersalizmu. Aby go
wspomóc Fayol zaproponował tworzenie sztabów dowodzeń złożonych ze specjalistów.
Z jednością rozkazodawstwa wiąże się rozpiętość kierowania – jest to liczba podwładnych, którzy
są podporządkowani bezpośrednio jednemu przełożonemu.
Zasięg kierowania - liczba osób podległych bezpośrednio i pośrednio.
5. Jednolitość kierownictwa – w każdym zespole ( organizacji ) powinien być jeden szef i jeden
plan realizowany przez wszystkich .
842675852.010.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin