podtsawy zarzadzania prezentacja skrót.docx

(23 KB) Pobierz

Podstawy Zarządzania wykład  25-11-2012

Nurt Behawioralny  ( lata 20-60 XX wieku )

Wizja człowieka : Homo socialis – człowiek społeczny

Metafora organizacji : organizm , zbiór zasobów i kompetencji

 

Założenia ogólne :

1.     Świat dorosłego człowieka jest zorientowany na działalność zawodową .

2.     Praca jest aktywnością grupową .

3.     Grupy społeczne powstające w środowisku pracy w znacznym stopniu kontrolują zachowania członków grupy .

4.     Jednostka jest motywowana nie tylko czynnikami ekonomicznymi , lecz także psychospołecznymi .

5.     Każda grupa ma wewnętrzną strukturę i własny system wartości .

6.     Podtsawową funkcją grupy jest chronienie jej przed ingerencją z zwenątrz i niedyskrecją jej członków .

 

Nurt Behawioralny – szkoła psychologii przemysłowej

 

Hugo Munsterberg (1863-1916),

Filozof i psycholog niemiecki , prof. Harvard University w Cambrigde .

 

Osiągnięcia :

Zastosowanie psychologii w biznesie , w przedsiębiorstwach przemysłowych .

Trzy sposób zwiększania wydajności pracy (Hugo Munsterberg ):

1.     Odpowiedni dobór człowieka na dane stanowisko pracy .

2.     Stworzenie na stanowisku pracy sprzyjających warunków psychologicznych .

3.     Motywowanie pracowników przez odziaływanie na ich psychikę .

 

 

Nurt Behawioralny – szkoła stosunków międzyludzkich (human relations)

Założenia :

- Chęć zaspokojenia potrzeb społecznych , a szczególnie potrzeby przynależności i uznania .

- Podział pracy zmniejsza  możliwość zaspokajania potrzeb społecznych , a to sprawia , że pracownicy poszukują satysfakcji w ramach stosunków nieformalnych .

- Efektywność i niezawodność działań pracowników zależy od  ich pozytywnego stosunku do organizacji jako całości .

- Wysoki poziom zadowolenia pracowników można osiągnąć dzięki stosowaniu technik zarządzania , które prowadzą do decentralizacji procesu decyzyjnego i właczenia w jego przebieg wszystkich  pracowników .

 

Mary Parker Follett (1868-1933) psycholog

Min . zaproponowała sposoby rozwiązania konfliktu:

1.     Dobrowolne ustąpienie jednej strony

2.     Walkę i zwycięstwo jednej strony nad drugą

3.     Kompromis

4.     Integracja

 

Elton Mayo (1880-1949) socjolog , prof. Harvard University w Cambridge.

Osiągnięcia  :

1.     Odkrycie istnienia I znaczącej roli małych grup pracowników orach ich wpływu na zachowania innych uczestników organizacji .

2.     Wykazanie istnienia tendencji do osiągania pożądanych wyników przez pracowników objętych szczególna uwagą.

 

 

 

 

Nurt Behawioralny – szkoła motywacji ludzkich , potrzeb ludzkich (human resources )

 

Abraham Harold Maslow (1908-1970) prof. Psychologii, autor tzw. Piramidy Potrzeb Ludzkich

 

Piramida potrzeb wg A. H. Maslowa: 

1.     Potrzeby fizjologiczne – pozywienia , wody , snu , warunki bezpieczeństwa i hignieny pracy itd.

2.     Potrzeby bezpieczeństwa – ochrony przed bólem , zabezpieczenia swej przyszłości pewności zatrudnienia , porządku i prawa , uwolnienie od strachu i lęku , zapewnienie sobie świadczeń emerytalnych itd.

3.     Potrzeby społeczne – miłości , rodziny , poczucia przynależności do grupy , kontaktu z innymi ludźmi itd. ..

4.     Porzeby szacunku i uzania – osiągnięć , potwierdzenia własnej wartości , władzy , prestiżu . niezależnego myślenia i działania itp.

5.     Porzeba samorezalizacji – rozwoju , poczucia spełnienia rezalizacji własnego potencjału itd.

 

Nurt Behawioralny –szkoła zachowań organizacyjnych ( potencjału pracowników )

 

Douglas McGregor (1906-1964), socjolopsycholog, prof. Zarządzania .

Osiągnięcia:

Dwa poglądy kierowników na zachowania podwładnych : teoria X i Y

  Teoria X – negatywny pogląd na robotników

  Teoria Y -  pozytywny pogląd na robotników

Ok. 15 % pracowników ma podejście do pracy zgodnie z teorią X.!!!!

Podsumowanie Nurt Behawioralny !!!

Przedstawiciele nurtu behawioralnego ( psychospołecznego , socjopsychologicznego ) dowiedli , że na sprawność działania człowieka w organizacji ( obok dobrej organizacji pracy ) wpływ mają właściwe stosunki między ludźmi , odpowiedni ich dobór na stanowiska, właściwy styl kierowania i rozwinięty system motywacji .

 

Nurt ilościowy

(początki w czasach II wojny światowej )

Teorie ilościowe są oparte na modelu matematycznym , który jest uproszczonym opisem systemu lub procesu wytwórczego .Modele matematyczne są wykorzystywane w procesie podejmowania dezycji .

Zalety stosowania teorii ilościowych –podejście kompleksowe i wykorzystanie wielu metod (symulacja komputerowa , analiza decyzji , programowanie , teorie gier, modele sieciowe  itp. .) w poszukiwaniu rozwiązań .

Wady stosowania teorii ilościowych – ograniczoność stosowania . bowiem wielu relacji w procesie zarządzania nie może być opisane w języku matematyki np. zachowaniei postawy uczestników organizacji .

 

Nurt systemowy i sytuacyjny

( lata 50 – 60  XX wieku )

Wizja człowieka : człowiek zewnątrzsterowany i samorealizujący się

Metafora organizacji : system społeczno – techniczny

Definicje sysemu :

1.     Układ elementów stanowiący logiczną całość,

2.     Ludzie , zasoby naturalne  i artefakty

3.     Kompleks elementów znajdujących się we wzajemnej interakcji

4.     Zbiór relacji znajdujących się na zbiorze elementów

5.     Określona  kombinacja czynników współzależnych i współpracujących dla osiągnięcia wspólnego celu.

 

Nurt systemowy (lata 50-60 XX wieku )

Podtsawy ogólnej  teorii systemów stworzyli : biolog, filozof

Ludwik von Bertalanffy (1901-1972) i cybernetyk Norbert Wiener (1894-1964). Duży wkład do teorii systemów społecznych  : Herbert A. Simon (1916-2002).

W podejściu systemowym przedstawia się organizację w ujęciu holistycznym ( całościowym ) w ścisłej relacji z otoczeniem , czyli wskazuje się na istotny wpływ otoczenia  na kształt i funkcjonowanie organizacji .

 

Nurt sytuacyjny ( lata  60 XX wieku )

Sytuacja to konkretny zestaw czynników , które wpływają na funkcjonowanie określonej organizacji w danym momencie .

Podejście sytuacyjne – wzajemne odziaływanie otozenia  i organizacji : nie istnieje jedna optymalna metoda działania , lecz istnieje wiele rozwiązań alternatywnych , występują związki pomiędzy podsystemami organizacji .

Pomyślne przystosowanie się organizacji do otoczenia zależy od zdolności jej kierownictwa do identyfikacji i właściwej oceny  warunków danego otoczenia  , a następnie na doborze rowiązań odpowiednich do sytuacji ( warunków otoczenia ).

Koncepcja zarządzania na przełomie XX i XXI wieku .

Wizja człowieka : człowiek uczący się i działający wiedzą

Metafora organizacji : mózg , organizacja inteligentna .

 

 

Koncepcja zarządzania na przełomie XX i XXI w.

Wybrane przykłady :

- Szkoła empiryczna (analiza przypadku , sukcesu w zarządzaniu ) –Peter F. Drucker (1909-2005)

-Teoria Z – William Ouchi ( ur 1943)

-Teoria zarządzania nakierowanego na osiągnie dokonałości- T. J Peters i R. Waterman .

-Model konkurencji – G.Hamel i C. Prahalad.

-Business Process Reengineering

-Lean Management

-Benchmarking

-Koncepcja organizacji uczącej się

 

Peter F. Drucker (1909-2005) prof. zarządzania

Kategorie pracy kierowniczej :

1.     Ustalenie celu

2.     Organizowanie

3.     Komunikowanie i motywowanie

4.     Pomiar realizowanego celu

5.     Rozwój zawodowy podwładnych

Koncepcje zarządzanie na przełomie XX i XXI w .

Organizacje typu J :

- dożywotnie zatrudnienie

- powolne oceny i awanse

- nie specjalizowane drogi kariery

- ukryte mechanizmy kontroli

- zbiorowa odpowiedzialność

- troska o całość – holizm

Wiliam G. Ouchi  ( ur 1943 ) autor teori Z , zarządzanie japońskie ,

Organizacje typu A :

- krótkookresowe zatrudnienie

- szybkie oceny i awanse

- wąsko specjalizowane drogi kariery

- jawne mechanizmy decyzji

- indywidualne podejmowanie decyzji

- indywidualna odpowiedzialność

- troska o szczegóły  - segmenty

 

Kulturowe zróżnicowanie zarządzania

Zarządzanie amerykańskie - strategię podporządkowuje się zaspokojeniu potrzeb i pragnień grup konsumentów

Zarządzanie japońskie – jest skoncentrowane na osiąganiu najwyższej jakości towarów i usług

Zarządzanie europejskie – punktem odniesienia jest strategia globalna i naśladowanie Japończyków

 

Organizacja jako forma działania zorganizowanego i zespołowego , jako przedmiot zarządzania

 

- pojęcie organizacji i instytucji

- systemowe ujęcie organizacji / instytucji

- typy organizacji i instytucji

- organizacja w otoczniu

-spawność organizacji

Twórcy polskiej prakseologicznej teorii organizacji wyróżnili trzy znaczenia terminu organizacja :

-czynnościowe

- rzeczowe

- atrybutowe

( Tadeusz Kotarbiński 1886-1981 )       ( Jan Zieleniewski 1903-1973)

 

Orgaznizacja jako przedmiot zarządzania :

- W znaczeniu czynnościowym  ( procesowym ) – organizacja to tworzenie uporządkowanych , harmonijnych całości z określonego zbioru elementów , czyli organizowanie .

- W znaczeniu rzeczowym – organizacja to pewna całość , to rzecz zorganizowana , uporządkowany układ elementów służący powiązaniu czynności umożliwiający osiągnięcie zamierzonego celu , albo zesoł ludzi powiązanych ze sobą wzajemnie ( współpracujących ze sobą ) oraz środki i zasoby , który ciąży do osiągnięcia wspólnego celu .

- W zaczeniu atrybutowym organizacja to cecha rzeczy lub ciągu zdarzeń  ( procesu ) , informująca że wszystkie jej części działają sprawnie , to sposób wewnetrznego zorganizowania całości .

 

Definicje organizacji ( w znaczeniu rzeczowym )

- organizacja ,, jest dobrowolne ukształtowana grupa celowa , której członkowie chcą osiągnąć cele . ważne dla nich osobiście lub ważne ze względu na dobro publiczne ‘’

- ,, organizacją jest otwary system społeczno- techniczny , który jest celowo zorientowany oraz posiada określoną strukturę , czlu sposób uporządkowania ‘’

 

Instucjonalizacja –proces przekształcenia organizacji w instytucję

 

Organizacja ----------------  Formalizacja --------------Instytucja

 

Formalizacja organizacji polega na ustaleniu wzorców zachowania człowieka w organizacji niezależnie od tego czy będzie on działał samodzielnie , czy grupowo .

 

Organizacja a instytucja :

- Instytucja to sformalnizowana organizacja

- Większość organizacji to instytucje

- Instytucje różnią się stopniem formalizacji

- Każda instytucja jest organizacją , ale nie każda organizacja jest instytucją

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin