Tekst dotyczy tego, że polskie społeczeństwo coraz częściej korzysta z Internetu, a umiejętność posługiwania się komputerem jest obecnie niezbędna. „Każdy obywatel Polski powinien wypracować własny model korzystania z dóbr teleinformatycznych”
Obywatel Informujący się:
· musi poznać narzędzia teleinformatyczne w sposób pozwalający nu uzyskiwać informacje: jakich potrzebuje w danym miejscu i czasie, aktualne, wiarygodne, przyswajalne
· musi znać języki komunikacji z urządzeniami teleinformacyjnymi
· uwaga złota myśl: „Głównym narzędziem komunikacji z komputerem jest klawiatura. Do rzadkości należą studenci potrafiący pisać ślepo dziesięcioma palcami”
· umie formułować potrzeby informacyjne
· Polska musi dać każdemu szansę stania się Obywatelem Informującym się, by łatwiej im się żyło. W Polsce są duże dysproporcje dawania takich szans
Obywatel Komunikujący się:
· Obywatel Informujący się + umiejętność komunikowania się z innymi drogą elektroniczną
· potrzebna znajomość j. angielskiego
· umiejętność szukania i zapisywania informacji
· znajomość
· komun kiwanie będzie jedną z dominujących form pracy, dlatego system szkolnictwa powinien skupiać się na nauce pracy zespołowej
Obywatel Uczący się:
· Obywatel Komunikujący się+ zdobywanie wiedzy dzięki narzędziom teleinformacyjnym, dzięki tym narzędziom potrafi zaspokoić swoje potrzeby
· to wszystkie osoby z wyższym wykształceniem, gdyż muszą się one ciągle uczyć, gdyż za dużo zainwestowały w zdobywanie wiedzy
· informacje szybko się dezaktualizują
· uczący się potrafią oceniać konsekwencje działań
· stosunek pracodawcy do uczenia się ustawicznego: prywatna sprawa pracownika, integralna część pracy, szeroki program kształcenia
· model kształcenia musi być określony na kilkanaście lat
· obywatele uczący się mają większe szanse na bardziej efektywne życie
Obywatel Tworzący:
· kształcenie Obywateli Tworzących jest wyzwaniem dla systemu edukacji
· artyści, naukowcy, konstruktorzy, przedsiębiorcy
· potrzeba ich tworzenia wynika z zapotrzebowania gospodarki elektronicznej
· w Polsce dokonał się przełom w edukacjià nauczenie społeczeństwa jak używać wiedzy i jak tworzyć wiedzę
· ważne jest kształtowanie oryginalności
Program interkl@sa:
· powstał w 1998r.
· działania zmierzające do: zwiększenia liczny komputerów w szkołach, poszerzenia kompetencji nauczycieli, otwarcie szkolnych pracowni dla społeczności lokalnych
Internet w szkołach- projekt prezydenta RP:
· powszechna informatyzacja
· inicjatywa Interen w szkołach
· wyposażenie szkół w laboratoria komputerowe (do 2011 udał się utworzyć 118 laboratoriów)
Komputery w szkołach:
· jest coraz więcej komputerów w szkołach
· działania samorządów, by zwiększyć dostęp do komputerów, zaangażowanie nauczycieli, administracji szkolnej i rodziców
· na statystyczną polską szkołę przypada 6 komputerów
· jeden ze sponsorów TP S.A
Kształcenie osób niepełnosprawnych:
· co 10 osoba niepełnosprawna ma niepełne podstawowe wykształcenie (3,7 %wyższe)
· przeszkody na drodze do edukacji: bariery architektoniczne, finansowe i psychologiczne
Narzędzia edukacyjne globalnego społeczeństwa informacyjnego:
· Internet- nowe, tanie i skuteczne medium edukacyjne
· potrzeba zmian instytucjonalnych w sferze edukacji
· na poziomie wyższym prawdopodobnie zrezygnuje się z modelu uniwersytetu humboldtowskiego (jedność miejsca, brak poczucia koherencji)
· najlepsza formą nauki jest działanie
· w globalnym społeczeństwie informacyjnym nastąpi podział ról na: twórców treści informacyjnych, producentów indywidualnych materiałów dydaktycznych, brokerów, partnerów do dyskusji, osób certyfikujących, osób oceniającyh
Planowanie kształcenia:
· trzy etapy: 1.planowanie i projektowanie 2. Organizowanie środków 3. Ocenianie jak technologie informacyjne wpływają na efektywność szkoły
· szkolny koordynator technologii informacyjnych
bopotrzebuje1