6 Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego.docx

(15 KB) Pobierz

Polska w  drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego

 

Tekst dotyczy tego, że polskie społeczeństwo coraz częściej korzysta z Internetu, a umiejętność posługiwania się komputerem jest obecnie niezbędna. „Każdy obywatel Polski powinien wypracować własny model korzystania z dóbr teleinformatycznych”

Obywatel Informujący się:

·         musi poznać narzędzia teleinformatyczne w sposób pozwalający nu uzyskiwać informacje: jakich potrzebuje w danym miejscu i czasie, aktualne, wiarygodne, przyswajalne

·         musi znać języki komunikacji z urządzeniami teleinformacyjnymi

·         uwaga złota myśl: „Głównym narzędziem komunikacji z komputerem jest klawiatura. Do rzadkości należą studenci potrafiący pisać ślepo dziesięcioma palcami”

·         umie formułować potrzeby informacyjne

·         Polska musi dać każdemu szansę stania się Obywatelem Informującym się, by łatwiej im się żyło. W Polsce są duże dysproporcje dawania takich szans

Obywatel Komunikujący się:

·         Obywatel Informujący się + umiejętność komunikowania się z innymi drogą elektroniczną

·         potrzebna znajomość j. angielskiego

·         umiejętność szukania i zapisywania informacji

·         znajomość

·         komun kiwanie będzie jedną z dominujących form pracy, dlatego system szkolnictwa powinien skupiać się na nauce pracy zespołowej

 

Obywatel Uczący się:

·         Obywatel Komunikujący się+ zdobywanie wiedzy dzięki narzędziom teleinformacyjnym, dzięki tym narzędziom potrafi zaspokoić swoje potrzeby

·         to wszystkie osoby z wyższym wykształceniem, gdyż muszą się one ciągle uczyć, gdyż za dużo zainwestowały w zdobywanie wiedzy

·         informacje szybko się dezaktualizują

·         uczący się potrafią oceniać konsekwencje działań

·         stosunek pracodawcy do uczenia się ustawicznego: prywatna sprawa pracownika, integralna część pracy, szeroki program kształcenia

·         model kształcenia musi być określony na kilkanaście lat

·         obywatele uczący się mają większe szanse na bardziej efektywne życie

Obywatel Tworzący:

·         kształcenie Obywateli Tworzących jest wyzwaniem dla systemu edukacji

·         artyści, naukowcy, konstruktorzy, przedsiębiorcy

·         potrzeba ich tworzenia wynika z zapotrzebowania gospodarki  elektronicznej

·         w Polsce dokonał się przełom w edukacjià nauczenie społeczeństwa jak używać wiedzy i jak tworzyć wiedzę

·         ważne jest kształtowanie oryginalności

 

Program interkl@sa:

·         powstał w 1998r.

·         działania zmierzające do: zwiększenia liczny komputerów w szkołach, poszerzenia kompetencji nauczycieli, otwarcie szkolnych pracowni dla społeczności lokalnych

Internet w szkołach- projekt prezydenta RP:

·         powszechna informatyzacja

·         inicjatywa Interen w szkołach

·         wyposażenie szkół w laboratoria komputerowe (do 2011 udał się utworzyć 118 laboratoriów)

Komputery w szkołach:

·         jest coraz więcej komputerów w szkołach

·         działania samorządów, by zwiększyć dostęp do komputerów, zaangażowanie nauczycieli, administracji szkolnej i rodziców

·         na statystyczną polską szkołę przypada 6 komputerów

·         jeden ze sponsorów TP S.A

 

Kształcenie osób niepełnosprawnych:

·         co 10 osoba niepełnosprawna ma niepełne podstawowe wykształcenie (3,7 %wyższe)

·         przeszkody na drodze do edukacji: bariery architektoniczne, finansowe i psychologiczne

Narzędzia edukacyjne globalnego społeczeństwa informacyjnego:

·         Internet- nowe, tanie i skuteczne medium edukacyjne

·         potrzeba zmian instytucjonalnych w sferze edukacji

·         na poziomie wyższym prawdopodobnie zrezygnuje się z modelu uniwersytetu humboldtowskiego (jedność miejsca, brak poczucia koherencji)

·         najlepsza formą nauki jest działanie

·         w globalnym społeczeństwie informacyjnym nastąpi podział ról na: twórców treści informacyjnych, producentów indywidualnych materiałów dydaktycznych, brokerów,  partnerów do dyskusji, osób certyfikujących, osób oceniającyh

Planowanie kształcenia:

·         trzy etapy: 1.planowanie i projektowanie 2. Organizowanie środków 3. Ocenianie jak technologie informacyjne wpływają na efektywność szkoły

·         szkolny koordynator technologii informacyjnych

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin