Tekst2- Jacek Kuroń, „Działanie”
Jeśli nie panujemy nad swoim życiem, ono panuje nad nami.
Rozdział XXI- Globalna rewolucja edukacyjna
Kultura- całokształt wytworów współdziałania społecznego, jedność duchowo- materialna, którą ludzie czynią siłą realizacji swoich dążeń
Globalny program edukacyjny:
· Trzeba wziąć pod uwagę skalę potrzeb i finanse
· Wstępny warunek: umiejętność pisania i czytania
· Im biedniejszy kraj, tym mniej funduszy na oświatę i wyższy analfabetyzm (kraje spustoszone przez wojny)
· Przymus obowiązku szkolnego
· Kraje bogate pomagają ubogim
A. Jak myśleć systemowo
· Wspólna wizja tworzy poczucie wspólnoty, które przenika organizację i zapewnia jej spójność w różnorodnych działaniach
· W rozumieniu Sengego wspólna wizja nie jest niczym innym niż synteza- przezwyciężeniem przeciwieństw między indywidualnymi ideami a dążeniem do partnerskiego współdziałania
· Metanoia- głębokie przeżycie prowadzące do zasadniczej przemiany wewnętrznej
· Dyscypliny kreowania: 1. Mistrzostwo osobiste, 2. Modele myślowe, 3. Wspólna wizja, 4. Zespołowe uczenie, 5. „kamień węgielny organizacji uczących się”- myślenie systemowe (trzeba pojąć sztukę „widzenia całego lasu i pojedynczych drzew”)
B. Jak stworzyć nową szkołę
· Musi powstać ruch zrzeszający ludzi, dla których edukacja jest ważna
· Ruch musi przygotować program nowych placówek edukacyjnych i wykształcić przewodników (wychowawców)
· Współpraca wychowawców z rodzicami i środowiskiem lokalnym
· Szkoła powinna być aktywna, odrzucenie tradycyjnych metod nauczania
Ruch Ecole Moderne- Celestin Freinet, lata 20. Zeszłego stulecia, Międzynarodowa Federacja Ruchów Szkoły Nowoczesnej, odwoływała się do swobodnej ekspresji i twórczego działania dziecka, zrezygnował z podręczników, klas i lekcji, w zamian techniki Freineta- wybieranie zadań ze zbiorów i rozwiązywanie ich w oparciu o własne lektury i rozmowy z fachowcami; nauka umiejętności zdobywania wiedzy
· Klasa max 25 os., koedukacyjna, o różnym wieku, wykształceniu i doświadczeniu- współdziałanie
· Swój program, zadania w dialogu
· Rozpoznanie sytuacji i potrzeb
· Działania na rzecz wspólnoty, środowiska społecznego
· Nauczanie oparte na metodach zadaniowych, praca grupowa
· Rejestr inicjatyw edukacyjnych
· Ograniczenie społecznikowskiego charakteru aktywności
· Sporządzenie bilansu wydatków na globalną edukację powszechną, wskazanie źródła dofinansowania i reguł transferu krajów ubogich
· Akceptacja odrębności kulturowych
· Każda grupa powinna współdziałać przez co najmniej rok z inną grupą z odrębnej kultury- cel: przyswajanie kultury partnerów
C. Jak zmienić świat
· Trzeba zacząć od ruchów naciskających na rządy i parlamenty, by przygotowały się do tej inwestycji
· Należy ogłosić publicznie, ile powinny wpłacić na rewolucję edukacyjną poszczególne państwa i korporacje ponadnarodowe
· Działacze ruchu muszą wynegocjować z rządami kryteria finansowania środków edukacji
· Wypracowanie statutu i programu działania każdego ośrodka
· Utworzenie krajowej komisji programowej- władza nad innymi ośrodkami
· Powołanie reprezentacji pracowniczej
· Animacja kultury
· Wspólne tworzenie ładu wolności, syntezy całokształtu dążeń ludzkich
bopotrzebuje1