3kuroń działanie.docx

(14 KB) Pobierz

Tekst2- Jacek Kuroń, „Działanie”

Jeśli nie panujemy nad swoim życiem, ono panuje nad nami.

Rozdział XXI- Globalna rewolucja edukacyjna

 

Kultura- całokształt wytworów współdziałania społecznego, jedność duchowo- materialna, którą ludzie czynią siłą realizacji swoich dążeń

Globalny program edukacyjny:

·         Trzeba wziąć pod uwagę skalę potrzeb i finanse

·         Wstępny warunek: umiejętność pisania i czytania

·         Im biedniejszy kraj, tym mniej funduszy na oświatę i wyższy analfabetyzm (kraje spustoszone przez wojny)

·         Przymus obowiązku szkolnego

·         Kraje bogate pomagają ubogim

 

A.    Jak myśleć systemowo

 

·         Wspólna wizja tworzy poczucie wspólnoty, które przenika organizację i zapewnia jej spójność w różnorodnych działaniach

·         W rozumieniu Sengego wspólna wizja nie jest niczym innym niż synteza- przezwyciężeniem przeciwieństw między indywidualnymi ideami a dążeniem do partnerskiego współdziałania

·         Metanoia- głębokie przeżycie prowadzące do zasadniczej przemiany wewnętrznej

·         Dyscypliny kreowania: 1. Mistrzostwo osobiste, 2. Modele myślowe, 3. Wspólna wizja, 4. Zespołowe uczenie, 5. „kamień węgielny organizacji uczących się”- myślenie systemowe (trzeba pojąć sztukę „widzenia całego lasu i pojedynczych drzew”)

 

B.     Jak stworzyć nową szkołę

 

·         Musi powstać ruch zrzeszający ludzi, dla których edukacja jest ważna

·         Ruch musi przygotować program nowych placówek edukacyjnych i wykształcić przewodników (wychowawców)

·         Współpraca wychowawców z rodzicami i środowiskiem lokalnym

·         Szkoła powinna być aktywna, odrzucenie tradycyjnych metod nauczania

Ruch Ecole Moderne- Celestin Freinet, lata 20. Zeszłego stulecia, Międzynarodowa Federacja Ruchów Szkoły Nowoczesnej, odwoływała się do swobodnej ekspresji
i twórczego działania dziecka, zrezygnował z podręczników, klas i lekcji, w zamian techniki Freineta- wybieranie zadań ze zbiorów i rozwiązywanie ich w oparciu
o własne lektury i rozmowy z fachowcami; nauka umiejętności zdobywania wiedzy

·         Klasa max 25 os., koedukacyjna, o różnym wieku, wykształceniu
i doświadczeniu- współdziałanie

·         Swój program, zadania w dialogu

·         Rozpoznanie sytuacji i potrzeb

·         Działania na rzecz wspólnoty, środowiska społecznego

·         Nauczanie oparte na metodach zadaniowych, praca grupowa

·         Rejestr inicjatyw edukacyjnych

·         Ograniczenie społecznikowskiego charakteru aktywności

·         Sporządzenie bilansu wydatków na globalną edukację powszechną, wskazanie źródła dofinansowania i reguł transferu krajów ubogich

·         Akceptacja odrębności kulturowych

·         Każda grupa powinna współdziałać przez co najmniej rok z inną grupą
z odrębnej kultury- cel: przyswajanie kultury partnerów

 

C.     Jak zmienić świat

 

·         Trzeba zacząć od ruchów naciskających na rządy i parlamenty, by przygotowały się do tej inwestycji

·         Należy ogłosić publicznie, ile powinny wpłacić na rewolucję edukacyjną poszczególne państwa i korporacje ponadnarodowe

·         Działacze ruchu muszą wynegocjować z rządami kryteria finansowania środków edukacji

·         Wypracowanie statutu i programu działania każdego ośrodka

·         Utworzenie krajowej komisji programowej- władza nad innymi ośrodkami

·         Powołanie reprezentacji pracowniczej

·         Animacja kultury

·         Wspólne tworzenie ładu wolności, syntezy całokształtu dążeń ludzkich

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin