J.doc mini gul.doc

(200 KB) Pobierz

J. J. Rousseau 1712-1778 – pisarz filozof (naturalizm). „Emil, czyli o wychowaniu

John Locke wychowanie gentelmana w ojczystym języku

J. H. Pestalozzi-(Jak Gertruda uczy swoje dzieci?) dziećmi ubogimi i osieroconymi

J. F. Herbart – opracował teorię dydaktyczną w szkole średniej. Dało to początek formalnego nauczania.

Empiryczni- poprzez bodźce

Bronisław Trentowski (1808-1896) pegag epoki romantyzmu . „Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej, słowem wykształcenie naszej młodzieży” . Dzieci uczyły się bo chciały poznać Polskę i jej historię.

Karol Libelt – 1807-1875, prekursor przekształcania romantycznego czynu narodowego w czyn realnej pracy organicznej

Systemy pedagogiczne Trentowskiego i Libelta wyrastały polemistycznie z ducha idealistycznej filozofii niemieckiej.

Henryk Wernic – 1829-1905, ewolucja od pedagogiki romantycznej do realistycznej pedagogiki pozytywistycznej

Najważniejsze prądy i kierunki w pedagogice XX wieku.

Pedagogika naturalistyczna – E. Key

Pedagogika pragmatyczna (nauczanie przez działanie – Dewey, James, Claparede)

Pedagogika psychologiczna

Pedagogika kultury (każda jednostka żyje w określonych warunkach i zbiorowości)

Pedagogika socjologiczna i społeczna

Pedagogika egzystencjalna

Pedagogika marksistowska (pedagogika bloku wschodniego)

pegag. psych

Alfred Binet – 1871-1911, w 1892 założył w Sorbonie pierwsze laboratorium dla badań psychologii dziecka

St. Hall- Child Study w 1904 w uniwersytecie w Worcester (USA).

E. Meumann - laboratorium w Hamburgu

Jan Władysław Dawid (1859-1914) – jego prace to: „Zasób umysłowy dziecka”, „Inteligencja, wola i zdolność do pracy”

Alfreda Bineta Pierwsze badanie nad psychiką dziecka 1870r. (Perez). Za założyciela uważa się

Perez 1870r

Kierunki wpływu psychologii na pedagogikę psychologiczną początku XX wieku:

Pedagogika funkcjonalna – podstawowe prawo to prawo potrzeby, każda jednostka ze swoimi potrzebami i funkcjonowaniem stanowi taką jednostkę a nie inną.

W. Jeames na rozwój dziecka wpływa element biologiczny.

E. Claparede (1873-1940)

Psychologia psychoanalityczna pedanalizą.

Według Freuda- Jednostka może zamienić nieświadome w świadome właśnie po przez terapię. Opierała się na metafizyce życia nieświadomego.

Oscar Pfister zastosował psychoanalizę do rozwiązywania zagadnień pedagogicznych. Pedagogikę psychoanalityczną nazwał pedanalizą.

Psychologia indywidualna

Alfred Adler (1870-1937)–

Biopsychologiczna pedagogika

J. Korczaka Dziecko jest pełnym człowiekiem, ma prawo do szacunku, do popełniania błędów itd.

Pierwsze pedagogiczne eksperymenty:

- różne odmiany szkół aktywnych i szkół pracy (Dewey i Kerschensteiner)

- Kilpatrick - metoda projektów

- Owidiusz Declory – metoda ośrodków zainteresowań

- Hall Quest

- Karol Linke – nauczanie łączne

- Steiner 

- Freinet

- Montessori

- Helen Parkurst – plan daltoński

- S. Neill – Sammerhill

- Józef Antoni Sickinger – system mannheimski

Definicja pedagogiki emancypacyjnej – jest to proces, w którym podmiot świadomie, czyli sam podejmuje czynności, które pozwalają mu uwolnić się z różnych zależności i nacisku doprowadzając go do wolności.

Izonomia (gr. równouprawnienie) stan jaki następuje w wyniku uwolnienia jednostki od obowiązków w osiąganiu należytych jej praw poprzez przekazanie jej tych praw.

Nurt indywidualistyczno – anarchistyczny – emancypacja tutaj to uwolnienie się spod władzy społecznej dominacji do samostanowienia, samoregulacji.

A. S. Neill Summerhill- ). Uważał, że dom rodzinny jest miejscem niebezpiecznym, wręcz toksycznym dla dzieci –. Głosił emancypacje dziecka.

Nurt polityczny

Paulo Freire – pedagogika uciśnionych Twórca alfabetyzacji. Pedagogikę uciśnionych wykuto z a nie dla uciśnionych

Antyszkolny nurt pedagogiki wyzwolenia, czyli deskskolaryzacja społeczeństwa

Illich- społeczeństwo bez szkoły krytykował system edukacyjne i propagował descholaryzację.

Pedagogika krytyczna jako teoretyczny opór przeciwko oświacie systematycznej – jej założenia i kierunki realizacji.

Nurty krytyki szkoły: Nurt krytyki adaptacyjnej – do niego zaliczamy nurt konserwatywny i liberalny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konserwatywny, Liberalny

Sergiusza Hessena  wizja rozwoju dziecka widział w kulturze czynnik dynamizujący rozwój jednostki

. H. Giroux´a. pedagogika oporu  Deterministyczne teorie reprodukcji ekonomicznej

-  jawne i ukryte programy nauczani .

2Deterministyczny model reprodukcji kulturowej:

- z jednej strony to tworzenie obszarów wspólnej kultury

- z drugiej strony to negacja dziedzictwa kulturowego grup zdominowanych.

Dominuje kultura społecznych elit,- prowadzi do symbolicznego „gwałtu” na grupach poddanych. . Kultura ciszy – ciche przyzwolenie na to, aby kultura dominującą nadal dominowała

Elizabet Elsworth- problem rasizmu

Antypedagogika i alternatywna pedagogika humanistyczna

A ntypedagogika- powstała pod koniec lat 70 XX wieku

- dziecko jako podmiot a nie przedmiot

- W Polsce w 1985r. H. Widma został zaproszony do Uniwersytetu Łódzkiego i tam wygłosił wykład o antypedagogice

- Bogusław Śliwierski czołowym przedstawicielem antypedagogiki w Polsce

- Hubertus von Schonebeck wygłosił wykłady w Polsce w styczniu 1990r.

Przeciwnicy przedmiotowości dziecka

-John Holt- wybitny prawnik, założyciel ruchu praw dziecka pod nazwą „John- Holt- Associaton”; autor książki Pt. „Do diabła z dzieciństwem: o prawach i potrzebach dzieci”

- Richard Farson- psycholog, współzałożyciel Western

Główni przedstawiciele antypedagogiki:

Henrich Kupffer („Antypsychiatria a antypedagogika”), ustosunkowuje się do konfliktu międzypokoleniowego, należy zrezygnować z wychowania dzieci, nie można wtłaczać swoich planów w życie dzieci

Ekkehard von Braumuhl („Antypedagogika. Badania celem zniesienia wychowania”) w 1975r. upowszechnił w tej książce nurt antypedagogiki; nie wolno dorosłym kształtować dzieci na swój wzór; popierał nauczanie domowe

Hubertus von Schonebeck- twórca radykalnej odmiany antypedagogiki w RFN, tzw. „duchowy przywódca antypedagogiki” w Europie Zachodniej, mieli na niego wpływ C. Rogers i E.von Braumuhl, napisał książkę „Kocham siebie takim, jakim jestem”;

Ashley Montagu- uważał, że im ludzie są młodsi tym są bardziej otwarci, powinno się być jak najdłużej młodym, świeżym i otwartym, zachowującym chęć do pracy i uczenia się; napisał książkę „Dojrzeć do bycia dzieckiem”

Polskie prawodawstwo odnośnie dzieci:

- Konstytucja RP

- Prawo międzynarodowe

- wyrasta z nurtu pozytywistycznego

- Dziecko jest przedmiotem prawa, nie jest osobą prawną

- Dziecko w wieku 18 lat zyskuje zdolność do czynności prawnych

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin