Diagnoza – ciąg uporządkowanych, występujących działań – 3 fazy 1)-rozpoczynania interwencji,2) gromadzenia informacji 3) realizacji.
źródła w diagnozowaniu- zasada poufności, nie kolekcjonujemy danych
źródła- klient, rodzina,sąsiedzi itp.
Dane w diagnozie- inf. obserwacyjne, inf. dedukcyjne- wniosek- niektóre dowody rzeczowe są mocniejsze od innych
Ramy diagnozy indywidualnej- klienci z własnego wyboru, nakłaniani, z przymusu –
Podejście teoretyczne w diag. indywidualnej 1) perspektywa rozwojowa 2) ekologiczna
Rozwojowa- problemy społ. SA pochodną dwóch pdst procesów i mogą być opisane jako zmiany miejsc oraz związane z tym jednocześnie zmiany w jednostkach
Dobry diagnosta= zadowolony klient = wiedza merytoryczna, umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce, umiejętność obserwacji i prowadzenie rozmowy, zasób technik diagnostycznych
Kontakt- proces diagnostyczny dokonuje się podczas specyficznego rodzaju kontaktem miedzy diagnostą a badanym gdzie najbardziej istotnym są warunki jego przebiegu
Opór- jako przejaw zaburzenie w kontaktach diagnostycznych- sygnały- przedłużające się milczenie, zmiana tematu, intelektualizacja (wszyscy tak mają), racjonalizacja, bezosobowa forma przedstawienia doświadczeń,, zapominanie pytania, pustka w głowie, czynny atak, świadome kłamstwo, otwarta odmowa Przyczyny oporu/ wstyd, lęk, poczucie winy
Jak sobie radzić- milczenie, partnerstwo, udzielanie dodatkowych informacji,znaczenie roli ii funkcji badania, konkretyzacja odpowiedzi
PROFESJONALNY DORADCA- zdolności i umiejętności, empatyczne reagowanie, niezaborcza życzliwość, otwartoć, konkretność
umiejętności związane ze sposobem reagowanie- reakcja badawcza, interpretacja, konfrontacja, parafraza, reakcja wspierająca , oceniająca
Błędy diagnostyczne- mogą być w diagnozie jak i realizacji- Przyczyny- osobowość badacza, relacja-diagnosta-badany
Błędy związane z osobowością diagnosty- - silny autorytaryzm, arogancja, nadmierna pewność siebie, brak otwartości, autentyzmu, bierność, lękliwość,brak empatii, kultury osobistej
Błędy związane z niewłaściwym traktowaniem- brak poszanowanie dla odmienności, traktowanie Badanego jako ciekawy przypadek, brak informacji o celu i wyniku badania, uciekanie od problemów (zmiana tematu,pocieszanie), wywoływanie stresu u Bad, stygmatyzowanie, pominięcie historii Bad, pozorana anonimowość
Błędy związane z procesem postrzegania- błąd rozpoznania, spostrzeganie objawów nieistniejących, efekt halo, błąd bliskości,łagodności,kontrastu, ocenianie skrajne,
błąd związany z brakiem wiedzy metodologicznej- odstępstwa od wzorcowych procesów badawczych, zastosowanie niewłaściwych metod lub technik badawczych, brak kulturowego kontekstu,zła interpretacja wyników badań
WADLIWA KOMUNIKACJA- bariery –pasywne słuchanie, wybiórczość uwagi, rozpraszanie uwagi, zmiana toru rozmowy, brak spostrzegawczości, nieprawidłowa wokaliza, niedostosowanie zachowanie diagnosty di możliwości odbiorcy
Błędy związane z osobą badaną- nieakceptowanie diagnosty, lęk przed oceną, brak motywacji do współpracy, zaburzenia osobowości, lekceważący stosunek do badania, trauma lub silny stres
Metody diagnozowania- jasny jednoznaczny oraz skuteczny sposób postępowania badawczego który powinien być działaniem zorganizowanym i systematycznym.
REGUŁY METOD BADAWCZYCH-
1-.każda metoda powinna być ukierunkowana i zdeterminowana
cel->metoda, przedmiot badania-> metody
-efektywna i niezawodna, odtwarzalna, jasna, zrozumiała
MONOGRAFIA- pedagogiczna – inaczej bad. terenowe, Jej zadaniem jest- opis i wyjaśnienie jednostkowych faktów,poleg na traktowaniu układu społecznego jako pewnej całości, dązy do zrealizowania jej celów, zasad, i religii badaniom podlegają:
-instytucje społeczne o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,kulturalnym, opiekuńczym
-instytucjonalne formy działań opiekzń-wychow , interwencyjnej i socjalizacyjnej
-organizacja społeczna
PRZEDMIOT badań—instytucja wychowawcza- sposób badania- sięgnięcie w głąb danej instytucji i zbadanie jej wielostronnego funkcjonowania techniki- obserwacja uczestnicząca i nie, analiza wytworów respondentów,dokumnetoskopia, socjometryczne,psychoanalityczne,rozmowa kierowana,wywiad
Struktura monografii pedagogicznej- geneza instytucji i jej struktura, cele i zakres działania, funkcje instytucji, zasoby , tepay rozwoju instytucji, absolwenci, osiągnięcia, perspektywa rozwoju
SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY- met bad której przedmiotem są fakty i opinie i poglądy dot zjawisk osoó i czynników mających bezpośredni lub pośredni związek z szeroko pojętym wychowaniem, gromadzone przez respondentów na pdst skierowanych doń ustnych lub pisemnych pytań
Sposób badania- funkcjonowanie psychospołeczne diagnozowanej populacji, potrzeby i oczekiwania jej poszczególnych członków, dynamika zjawisk i procesów społecznych, tendencje rozwojowe dot badanego społecznego .
TECHNIKI
ankieta, test,
eksperyment pedagogiczny- badacz porównuje efekt działania w grupie eksperymentalnej i kontrolnej
Metoda indywidualnych przypadków-gromadzenie danych o rozwoju i życia fizycznym psychicznym i społecznym kilku osób powiązane są ze sobą wspólnym przedmiotem badań choć żaden przypadek nie stanowi repliki innych
Studium indywidualnego przypadku
1 identyfikacja badanej osoby /2 rozwój fizyczny i stan zdrowia badanego( rozwój umysłowy, emocjonalny)środowisko rodzinne i opiekunowie/ 3- identyfikacja problemu/ 4 Geneza i dynamika badanego problemu/ 5- znaczenie problemu/6- opis zastosowanych do tej pory form pomocy/7- Prognoza , przypuszczenia i dynamika kierunku rozwoju i zmian badanego problemu(zjawiska oraz skutki) /8- Propozycja rozwiązań – sformułowanie celów/ 9- ustalenie konkretnego planu działania/10-wdrozenie oddziaływań i profilaktyczne zastosowanie opisanych w pnk 9 działań/11- sformułowanie wniosku i uwag końcowych
DIAGNOZA RODZINY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO
rodzina to grupa na tyle silna i trwała by stworzyć warunki do prokreacji
Wychowawcze funkcje rodziny 1- oddziaływanie 1) –niezamierzone, obojętne wychowawczo , codzienność bez wpływu 2)-niezamierzone ale nieobojętne wych ( codziennośc z wpływem) 3)- wychowawcze zamierzone i ukierunkowane na realizowanie celóe rodziny-podział 4) wychowacze zamierzone, ukierunkowane na realizację celów wychowawczych –postawy
Zasady diagnozowania rodziny
1 zasada wartościującego charakteru diagnozowania rodzin- ocena systemu u jego funkcji
2 diagnozy pozytywnej rodziny – zasoby
3 uwzględniania kontekstu społecznego – tło
4 relatywności wpływu warunków środowiska rodzinnego
5 holizmu poznawczego - całośc
6 uwzględniania dynamizmu rodziny –całość
7 autodiagnozy rodziny i jej członków – podmiot
W arkuszu wywiadu należy uwzględnić dane- fizyczne, fizjologiczne, formalne cechy języka, sposób bycia
Wybrane narzędzia diagnozy rodziny
1 kwestionariusz badania postaw rodzicielskich M.Ziemskiej
2 kwestionariusz do badania postawa rodzicielskich M.Plopy
3 Analiza stylu wychowania w rodzinie M.Ryś
4 techniki projekcyjne
5 techniki werbalne
6 genogram
Plopa- akceptacja, autonomia, odrzucenie
RYŚ- styl demokratyczny- poszanowanie praw i uczuc każdego członka rodziny
styl autokratyczny- dziecko zna swoje obowiązki i prawa i wie co to jest konsekwencja, rodzicie sądzą ze okazywanie dziecku uczuć psuje je
styl liberalny- pozostawienie dziecku całkowitej swobody dzieli się na kochający i niekochający
man1957