Biblioteka Księgowego 11_2012 z 15.11.2012.pdf

(3804 KB) Pobierz
BIBLIOTEKA
KSIĘGOWEGO
nr 11
www.bk.infor.pl
listopad 2012 Rok 5
Joanna Gawrońska
biegły rewident
Dotacje
– rozliczenia rachunkowe
i podatkowe
ISSN 1898-2794
979766795.014.png 979766795.015.png 979766795.016.png 979766795.017.png 979766795.001.png 979766795.002.png 979766795.003.png 979766795.004.png 979766795.005.png 979766795.006.png
979766795.007.png
Spis treści
Rozdział I. O funduszach europejskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
1. Czym jest Narodowa Strategia Spójności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Rozdział II. Wyodrębniona ewidencja księgowa i dokumentacja
z nią związana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
1. Obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej . . . . . . . . . . .
9
1.1. Polityka rachunkowości, ewidencja księgowa
w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.1.1. Polityka rachunkowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.1.2. Przystosowanie planu kont do ewidencji dotacji unijnych . . . . 14
2. Pozostałe obowiązki beneficjenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
2.1. Obowiązek wyodrębnienia wszystkich kosztów (kwalifikowanych
i niekwalifikowalnych) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
2.2. Termin kwalifikowalności wydatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.3. Wniosek o płatność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
2.4. Trwałość projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
2.5. Wskaźniki produktu i rezultatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.6. Archiwizacja dokumentacji projektowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.7. Kontrola projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.8. Obowiązki beneficjentów w zakresie działań informacyjnych
i promocyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Rozdział III. Ewidencja dotacji unijnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1. Publiczne zakłady opieki zdrowotnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
2. Instytucje kultury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
3. Uczelnie wyższe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4. Spółdzielnie mieszkaniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
5. Moment ujęcia dotacji unijnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41
6. Przeznaczenie dotacji: aktywa lub przychody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41
6.1. Ewidencja w przypadku dotacji do aktywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41
6.2. Ewidencja w przypadku dotacji do przychodów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
www.bk.infor.pl
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO nr 11(59)
979766795.008.png 979766795.009.png
2 Spis treści
7. Sprzedaż środka trwałego sfinansowanego z dotacji unijnej . . . . . . . . . . . 49
Rozdział IV. Dotacje w jednostkach budżetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
1. Ewidencja środków europejskich w jednostce budżetowej . . . . . . . . . . . . . 53
1.1. Dotacje przedmiotowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Rozdział V. Regulacje MSR/MSSF w zakresie dotacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
1. Ewidencja w księgach rachunkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
1.1. Przychody z tytułu otrzymanych dotacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Rozdział VI. Audyt i kontrola środków unijnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
1. Audyt zewnętrzny projektów współfinansowanych
ze środków unijnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
1.1. Cele i przedmiot audytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
1.2. Ryzyka związane z realizacją projektów finansowanych
z dotacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
1.3. Kontrola prawidłowości zastosowania wyodrębnionej ewidencji
i kodu księgowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
76
1.4. Procedura kontrolna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
77
Rozdział VII. Zagadnienia podatkowe a dotacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
1. VAT wliczany do ogólnego kosztu projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
1.1. Indywidualne interpretacje podatkowe w sprawie
kwalifikowalności VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
1.2. VAT jako koszt kwalifikowany u czynnych podatników . . . . . . . . . . . . . 85
1.3. VAT jako koszt kwalifikowany służący tylko w części sprzedaży
nieobjętej VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
1.4. Dotacje do ceny sprzedaży a podatek VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
2. Dotacje w podatku dochodowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Rozdział VIII. Prezentacja dotacji w poszczególnych elementach
sprawozdania finansowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
1. Bilans . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
2. Rachunek zysków i strat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
3. Informacja dodatkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
4. Rachunek przepływów pieniężnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
5. Prezentacja dotacji do aktywów w sprawozdaniu finansowym
zgodnie z MSR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO nr 11(59)
listopad 2012
979766795.010.png 979766795.011.png
 
Rozdział I
O funduszach europejskich
Fundusze unijne umożliwiają jednostkom gospodarczym podniesienie inno-
wacyjności. Ich celem jest wprowadzenie nowych i zmodernizowanych wyrobów,
procesów technologicznych i organizacyjno-technicznych. W latach 2007–2013
z funduszy Unii Europejskiej trafi do Polski ponad 67 mld euro. Środki te są prze-
znaczone do wykorzystania nie tylko przez polskie firmy, ale także przez samorzą-
dy, organizacje pozarządowe i inne instytucje. Jednostka może uzyskać ze środ-
ków unijnych w ramach realizacji projektu 85% dofinansowania.
Dotacje otrzymywane z Unii Europejskiej to bezzwrotna pomoc finansowa
udzielana ze środków publicznych różnym formom organizacji, tj. przedsiębior-
stwom, fundacjom, jednostkom samorządu terytorialnego itp., w celu: finansowa-
nia wsparcia określonego działania lub prowadzenia bieżącej działalności. Środki
z dotacji mogą być więc przeznaczone na zakup aktywów trwałych, zastosowanie
nowych technologii, projektowanie, wdrażanie systemów zarządzania jakością,
podnoszenie kwalifikacji pracowników lub na inne przedsięwzięcia.
Środki finansowe Unii Europejskiej pochodzą od państw członkowskich, które
przekazują je do unijnego budżetu. Zgodnie z prawem, środki te stanowią zasoby
własne Unii Europejskiej. Obecnie największym źródłem środków finansowych Unii
Europejskiej są środki uzależnione od dochodu narodowego każdego z państw
członkowskich – każde państwo wpłaca do budżetu Unii 0,73% swojego Produktu
Narodowego Brutto (PNB).
Pozyskane środki Unia Europejska przeznacza na m.in. na realizację:
wspólnej polityki rolnej, w tym rybactwa i rybołówstwa,
polityki spójności – pomoc w podniesieniu konkurencyjności Unii Europejskiej
oraz wpłynięciu pozytywnie na rozwój m.in. rolnictwa, kultury, infrastruktury,
szkolnictwa, wymiaru bezpieczeństwa.
Środki finansowe Unii Europejskiej są dzielone w taki sposób, aby większość
z nich trafiła do regionów znajdujących się w gorszej sytuacji społecznej i gospodar-
czej. Kryterium podziału środków finansowych Unii Europejskiej jest PKB (Produkt
Krajowy Brutto) regionu. Takie rozdysponowanie środków Unii Europejskiej ma na
celu przyspieszenie rozwoju opóźnionych regionów, przez co ma nastąpić wzrost
konkurencyjność całej Unii Europejskiej.
www.bk.infor.pl
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO nr 11(59)
979766795.012.png 979766795.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin