woronowicz.pdf

(132 KB) Pobierz
Woronowicz:
A. PATOLOGICZNY HAZARD
– hazard od az – zahr czyli kostka, gra w gości; Chiny 2300pne, Teby 1500pne, Mezopotomia
(pierwsze gry do kości); dowody na gry hazardowe na piramidzie Cheopsa i w Biblii; kości
2 rodzajów: autentyczne ze śródstopia bawołów, owiec, kozłów, gazeli (astragale - gr, tali –
łac) lub w formie sześcianów z różnych materiałów; w rzymie, Grecji i Egipcie gry
planszowe do hazardu
czasy nowożytne : rycerze – nie mogli przegrać więcej niż 1 funta (=koń), król Fr Ludwik
IX św zabraniał gry w kości i produkowania kości do grania; król Ryszrad Lwie Serce i
Jerzy I Hannerowski grali, Henryk VIII Tudor przegrał wielki dzwon z ang katedry św
Pawła w Londynie; na dwozre Ludwika XIV Burbona też chetnie, tez damy
– oczko i poker z Chin
, najpierw pieniędzmi; karty z wzorami dywanów w XIII w do Włoch i
Hiszpanii; pojawiły się figury króla, dama, waleta; Francuzi twierdzą, że oni wynalezli
oznaczone karty w 1387 r; 1. drukowana talia kart z nowym wzorem od Gutenberga w
1440r
legalizacja hazardu w ameryk stanie Nevada w 1931 ; USA- w 2004r obrót kasyn
47,3mln dolarów, w 2009 64,1; na 2. miejscu Europa: Francuzi w 2004r wydali 2,5 mln
euro, Niemcy i Brytyjczycy ok 1mld euro; najbardziej znane kasyno w Europie: Grand
Casino de Monte Carlo w Monako z 1878r (Monako funkcjonuje dzięki kasynom, jego
mieszkańcy nie płacą podatków, ale mają zakaz odwiedzania salonów gry); w krajach
islamskich hazard zabroniony
Polska: początek gier hazardowych na początku lat 90., w 1991 r 14 legalnych kasyn; 2005r
– wydano ok 6,5mln zł (gry liczbowe;2,34, 2 x to na automaty, 70mln na loterie pieniężne,
salony bingo 8mln); bo budzetu państwa podatek od hazardu w 2005 805mln zł, w 2006
1mld zł; w 2009 szacowano że łączny obrót na świecie przekroczy 100mld dolarów
– początek hazardu w Pl – rzucanie kości,, syn Bolesława Krzywoustego ks Kazimierz II
Sprawiedliwy chętnie grał; w XVw szlachta polska : karty, szachy; karty z Niemiec
(średniowiecze); nazwy gier karcianych: pikieta, chapanka, kupiec, fryszak/flus, faraon,
mariasz, ćwik, wist; hazardziści: Kartezjusz, Casanova, Dostojewski („Gracz” o
uzależnieniu od hazardu, za honorarium spłacił swoje długi); Wieniawski tez był
hazardzistą (przegrywał honoraria za koncerty i zmarł w nędzy), Tadeusz Boy – Żeleński,
Ludwik Solski (aktor)
3 stopnie zaangażowania w grę: 1) zabawa , chce wygrać, limit pieniędzy wyznaczają lub
limit czasu, sporadycznie, zakładają prawdop przegrania określonej kwoty i wliczają je w
koszty zabawy → GRACZE SPOŁECZNI , gra dla rozrywki ; 2) PROFESJONALIŚCI
kontrolują grę, różne strategie, 3) patologiczny hazard – podporządkowują grze swoje
życie uczuciowe i społeczne; ICD – 10 : często powtarzające się uprawianie hazardu, które
pzreważa w życiu czł, ze szkodą dla wartości i zobowiązań społ, zwodowych, materialnych,
rodzinnych
– siła napędowa:
potrzeba przeżywania silnego napięcia , wygrana → poczucie mocy;
przegrana → utrata szacunku do siebie, zmniejsza poczucie kontroli,żadza do odzyskania
straty; paradoks: wielu h bardzo zadowolonych z przegranej niż wygranej (przegrana
pozwala na dalszą grę)
– raport USA: w 2003 r ok 2mln dorosłych (1%) - patologiczny hazard; 4 – 6mln (2 – 3%)
poważny problem; Nowa Zelandia: w 2007 r 0,3 do 1,8% obywateli dotkniętych h;
badania USA z 2008 – 24% ob miało 1. dośw z h przed 18rz, 51% ob w wieku 18 –
24rz; 71% z tych ostatnich najprawd dotkniętych patologicznym h; ok 750tys ameryk
nastolatków i młodych doroscyh (18-21) ma problem z h, 11% z nich gra 2/więcej x w
tyg ; badania z 2000r – problem h dot ponad mln młodych osób w wieku dojrzewania (często
tyton, nadużywanie alkoh); badania nad pacjentami powyzej 18rz: 6,2% spełaniało
kryteria patologicznego h; najczęściej: automaty do gry, bingo, ruletka (chińczycy, fr
mnisi, Pascal), gry w karty (poker, blackjack), wyścigi konne, psów
1078542205.049.png 1078542205.060.png 1078542205.070.png 1078542205.080.png 1078542205.001.png 1078542205.002.png 1078542205.003.png 1078542205.004.png 1078542205.005.png 1078542205.006.png 1078542205.007.png 1078542205.008.png 1078542205.009.png 1078542205.010.png 1078542205.011.png 1078542205.012.png 1078542205.013.png 1078542205.014.png 1078542205.015.png 1078542205.016.png 1078542205.017.png 1078542205.018.png 1078542205.019.png 1078542205.020.png 1078542205.021.png 1078542205.022.png 1078542205.023.png 1078542205.024.png
 
– 1. internetowe kasyno w Australii
(e – hazard); w USA 75% ma dostęp do internetu:
badania nad osobami w kojece do lekarza: 4% próbowało grać przez I 1 – 10 razy,
1,3% grało częściej niż 10 razy, 0,6% grało co najmniej 1 raz w tyg, 0,9% codziennie; h
przez komp na świecie ok 20mln miesięcznie; w Polsce – ok 0,5mln (ponad 10mln zł/mies);
zalety: pełna anonimowość, stały i kontrolowany dostęp do kasyna on – line, brak presji
czasu; VLTs – video lotery terminals : połaczenie zalet automatów i loterii
– osoby z żyłką hazardzisty+ poczuciem odpowiedzialnosci → bardzo bezpieczne namiastki
hazardu: totolotek, konkursy audiotele(zdrapki, loterie); brak kontroli: niewiarygodnie
wysoki rachunek telefoniczny, ogólna ilosć pieniedzy wydana na poj losy; gry wymagające
konfrontacji bezp i twarzą w twarz – M
– rozpoznawanie i leczenie: różne formy h: h rekreacyjny, h problemowy (1. negatywne
konsekwencje grania), h patologiczny (uzaleznienie z wszystkimi konsekwencjami); różne
stopnia zaangażowania: 0 – brak aktywnosci, 1 – h rekreacyjny, 2 – h problemowy, 3 – h
patologiczny; 4 fazy rozwoju uzależnienia: 1) FAZA ZWYCIĘSTW – okazjonalnie,
fantazjowanie o wielkich wygranych, duże wygrane → silne pobudzenie, częstsze zakłady,
wyższe stawki; wierzy że zawsze będzie wygrywać, nieuzasadniony optymizm, ryzykuje
coraz większe kwoty, 2) FAZA STRAT – naraza się na straty, pozyczki, próbki odgrywania
się, wygrane na spłaty długów, kosztem pracy, domu, kłamie, ukrywa uzaleznienie, uniak
wierzycieli, wierzy ze wygrana będzie, 3) FAZA DESPERACJI - separacja od rodziny i
przyjaciół, utrata pracy, długi → panika, presja wierzycieli → przestępstwa, psychiczne
wyczerpanie, wyrzuty sumienia, poczucie winy, bezradność, depresja; 4) FAZA UTRATY
NADZIEI - rozwód, pocz beznadziejności, myśli/próby samobójcze, 4 wyjścia: ucieczka
w uzależnienia od alk/leków, więzienie, śmierć, pomoc ; pytania dot: braku czasu, rodzina
nieszczęscliwa, negatywny wpływ na reputację, wyrzuty sumienia, żeby zdobyć pieniądze
do spłaty długów, zaniżenie ambicji, zły wpływ na wydajnosć w działaniu, po przegranej
potrzeba odegrania się, ponowej próby, stawia ostatnie pieniędze, pozyczył pieniądze na h, z
trudem wydaje pieniadze na h na coś innego, h przesłaniał troske o rodzinę, gra dłużej niż
zaplanował, h pozwolił zapomniec o kłopotach/zmartwieniach, mysli o popełnieniu
nielegalnego czynu aby znalezc pieniadze na h, z powodu h złe spanie, z powodu kłótni,
frustracji, niepowodzenia potrzeba na h, po sukcesie h, myśl ze h może być przyczyną
powaznych problemów w życiu (większość uzaleznionych min 7 tak)
kryteria diagnostyczne: wg ICD – 10 to zab osobowości i zachowania dorosłych (zab
nawyków i popędów): powtarzające się działania bez jasnej, racjonalnej motywacji, nie
mogą być kontrolowane, szkodzą interesom pacjenta i innych, przyczyny nieznane , do
tej gr zaliczana też piromania, kleptomania, trichotillomania ; inna kategoria to pacjenci
maniakalni i zakładanie się ; można rozpoznać patologiczny hazard gdy w okresie
ostatniego roku obecność min 3 objawów z listy: 1) silna potrzeba/poczucie przymusu
hazardowego grania, 2) subiektywne przekonanie o istnieniu trudności w
kontrolowaniu zach zw z h graniem tj uposledzeniem kontroli nad powstrzymywaniem
się od grania oraz nad długością czasu poświęcanego na granie h; 3) występowanie
przy próbach przerwania/ograniczenia, niepokoju, rozdrażnienia, gorszego
samopoczucia, ustępowanie tych objawów z chwilą powrotu do gry, 4) spedzanie coraz
większej ilości czasu na graniu w celu uzyskania zadowolenia, dobrego samopoczucia,
które poprzednio było uzyskiwane po krótkim czasie, 5) postępujące zaniedbywanie
alternatywnych źródeł przyjemności, dotychcz zainteresowań na rzecz grania, 6)
kontynuowanie h grania mimo szkodliwych następstw (finansowych, psych, społ)
ATP w 1980 r h za chorobę w gr zaburzeń impulsu; 5 z uporczywych i nawracających
zach h: 1) zaabsorbowanie h np. przypominaniem sobie wcześniejszych dosw zw z
graniem, odgrywaniem się, planowaniem następnej gry, mysleniem jak zdobyc
pieniadze, 2) potrzeba podwyższania podczas gru stawek niezbędnych do uzyskania
odpow poziomu zadowolenia, 3) powtarzające się podejmowanie bezskutecznych
wysiłków mających na celu ograniczenie/zaprzestanie grania, 4) podenerwowanie,
1078542205.025.png 1078542205.026.png 1078542205.027.png 1078542205.028.png 1078542205.029.png 1078542205.030.png 1078542205.031.png 1078542205.032.png 1078542205.033.png 1078542205.034.png 1078542205.035.png 1078542205.036.png 1078542205.037.png 1078542205.038.png 1078542205.039.png 1078542205.040.png 1078542205.041.png 1078542205.042.png 1078542205.043.png
 
poirytowanie przy próbach ograniczenia lub zaprzestania grania, 5) traktowanie gry
jako sposobu ucieczki przed problemami lub na poprawienie złego samopoczucia
(bezradność, wina, lek, stany depresyjne), 6) podejmowanie prób odegrania się po
wcześniejszej utracie pieniędzy, 7) okłamywanie członków rodziny, terapeuty lub
innych w celu ukrycia prawdziwych rozmiarów swojego hazardowego grania, 8)
podejmowanie nielegalnych działań: fałszerstwa, oszustwa, kradzież, malwersacja żeby
zdobyć pieniądze na h granie, 9) utrata/narażenie na szwank z powodu zaangażowania
w hazardowe granie, ważnych związków emocjonalnych, możliwości edukacyjnych,
zawodowych itp., 10) szukanie u innych pomocy finansowej w celu poprawienia złej syt
ekonomicznej spowod h graniem
– programy leczenia patologicznego h: w Pl wspólnie z psychoterapią uzależnienia od alk i
leków; w 1957 w Kalifornii grupa
(12 kroków), grupy Gam
– Anon; próby farmakologicznego ograniczania zach zw z patologicznym h: Naltrekson,
Olanzapina ; 1. kasyno w Polsce komercyjne w 1988r, ale do dziś brak rządowego projektu
pomocy uzależnionym od h, wydatki polaków na h w 2007 r ok 8mld zł
Anonimowych Hazardzistów
UZALEŻNIENIE OD KOMPUTERA I INTERNETU (SIECIOHOLIZM)
– 1974 r – 1. mail, 1. raz użyto nazwy internet, w 1989r w szwajcarskim instytucie fizyki
cząstek elementarnych pomysł → stworzenie stron www (do wymiany danych naukowych),
lata 90. - 1. przeglądarki graficzne tych stron; internauta – min 1 x w mies korzysta w I (am
Internet Advertising Bureau); w Pl – 17.08.1991, fizyk z UW nawiązał łączność z Uniw w
Kopenhadze, dziś z sieci korzysta 40% Polaków, w 1995 r liczba uzytkowników ponad
0,5mln
– 2003r – I 580mln użytkowników, w Polsce 8mln, (1997 – 100mln, 1999 – 200mln, 2000 –
400mln), 2006 – 17% ludzi ma dostęp do I (ponad mld osób,w Polsce 13mln) , 70%
mieszkańców Am płn ma dostęp, najwięcej w Azji ok 500mln, 200mln w Chinach (w
Europie 348mln, Am płn 238mln)
– badania 2000r Polska: 43% w wieku 18-25, 20% w wieku 26 – 35 , K to 37%, co 3.
korzystający mieszka w mieście powyzej 500tys, 58% codziennie/kilka razy w tyg, 2006
– ponad 30% Polaków korzystało powyżej 15rz (2005 – 28%), 75% w domu, wśród
nich 51,7%M, 48,3%K, najwięcej w wieku 15 – 24 (42,1%); 58,8% ma stałe łącze,
55,7% korzysta codziennie/prawie codziennie ; w 2007 r ok 13mln korzystających,
statystyczny Polak w I 400godzin; połowa użytkowników to osoby ponizej 25rz, 72% ma
wykszt średnie lub wyższe; badania z 2008 – 45% korzysta w Polsce zI, gł w domu
86,6%, ok 70% codziennie/prawie c; K i M tak samo(49 i 51%); 41% ma wykszt
średnie, 28% wyższe ; najczęściej do wyszukiwania inf, poczta
– ATP – 6% korzystających jest uzależnionych , 30% traktuje I jako ucieczke od
rzeczywistości, 25% internautów uzależniło się w ciągu pierwszych 6 mies, 58% w 6 –
12mies, 17% ponad roku ; ponad połowa osób uzaleznienych ma kłopoty małżeńskie, I
prowadzi do izolacji społ, szacuje się że 20% użytkowników komp uzależnia się; brak
oficjalnej nazwy: dziś mówimy o siecioholizmie, uzaleznieniu od I, sieciozależności,
internetozależnosci, infoholizmie, infozależności, uzaleznieniu od komp; też ludzie
korzystający w sposób szkodliwy dla zdrowia w sensie fizycznym (kłopoty ze wzrokiem,
zespół ciśnienia nadgarstka, zmiany w kręgosłupie, RSI – zespół powtarzających się urazów
wynikających z przewlekłego pzreciązenia układu mięsniowo – stawowego, char się bólem
ramion, pzredramion, nadgarstków, dłoni), społ, psych ; phising – rodzak oszustwa, którego
celem jest kradzież tożsamości
kiedy uzaleznienie? : 38 – 40 godz tyg
, używany w celu
nagradzania siebie, odpręzenia
się, odreagowania, ucieczki
, rosnące koszty połączęń intern,
kłopoty finansowe, prblemy
rodzinne, zawodowe
itd.: spędzanie przy komp
coraz większej ilości czasu
kosztem
dotychcz zainteresowań,
zaniedbywanie obowiązkó
rodzinnych, zawodowych, pojawienie
się konfliktów rodzinnych w zw z komp,
kłamanie odnośnie ilości czasu spędzanego
1078542205.044.png 1078542205.045.png 1078542205.046.png 1078542205.047.png 1078542205.048.png 1078542205.050.png 1078542205.051.png 1078542205.052.png 1078542205.053.png 1078542205.054.png 1078542205.055.png 1078542205.056.png 1078542205.057.png 1078542205.058.png 1078542205.059.png 1078542205.061.png 1078542205.062.png 1078542205.063.png 1078542205.064.png
 
przez komp
, podejmowanie
prób kontrolowania czasu spędzanego przy komp,
pzreznaczanie coraz
większych sum na zakup sprzętu komp
, oprogramowania,
akcesoriów, książek, czasopism i tematyce komp, reagowanie
rozdrażnieniem , agresją w
syt, kiedy korzystanie z komp niemożliwe/utrudnione
– 1. raz o uzaleznieniu od I w 1995r psychiatra I.Goldberg; K. Young w 1996
zaproponowała by to uzaleznienie traktować jak chorobę, przedstawiła propozycję
pytań ułatwiających postawienie diagnozy (5 z 8 pytan już uzaleznienie): 1)
zaabsorbowanie I, że ciągle rozmyśla o odbytych sesjach int, nie może doczekać się
kolejnej, 2) potrzeba zwiększania czasu przy I, aby uzyskać większą satysfakcję, 3)
nieudane próby kontrolowania, ograniczania, zaprzestania korzystania z I, 4) wewn
niepokój, nestrój depresyjny, rozdrażnienie, kiedy próby ograniczania/przerwania dostępu
do I, 5) spędzanie w I więcej czasu niż zaplanowane, 6) ryzykowanie utraty bliskiej osoby,
waznych relacji z innymi, pracy, nauki, kariery zawodowej w zw ze spędzaniem dużej ilości
czasu w I, 7) kłamanie bliskim, terapeucie, innym w celu ukrycia nadmiernego
zainteresowania I, 8) używa I w celu ucieczki od problemów, aby uniknąć nieprzyjemnych
uczuć; wyróżniła 5 podtypów uzależnienia zw z komp: a) EROTOMANIA
INTERNETOWA, (filmy, zdjęcia pornograficzne, tematy o char, pornograficznym), b)
SOCJOMANIA INTERNETOWA – uzależnienie od int kontaktów społ, chatroomy, gr
dyskusyjne, poczta elektroniczna, panika gdy nie ma dostępu do I (nawet 350maili wysłać i
400otrzymać w ciągu 1 dnia), co 2. Polak I do zawieranie nowych znajomości, c)
UZALEŻNIENIE OD SIECI INTERNETOWEJ – np. gier hazardowych, sieciowych
(przeciwnik żywym czł), aukcje, zakupy on – line; d) PRZYMUS POBIERANIA
INFORMACJI , e) UZALEŻNIENIE OD KOMPUTERA, d) UZALEŻNIENIE OD
BLOGÓW, hakerstwo tez gdzieś tutaj
– specyficzna forma uzaleznienia: Second Life – 2003 r prawie 10mln korzystających,
powierzchnia 250km
J. Suler: 2 typy uzależnienia od I: 1) niespołeczny, gł poszukiwanie inf, 2) społeczny
komunikatory, mail, chaty, IRC; przebywanie w I jest specyficznym dośw: ograniczenie
doświadczeń sensorycznych, elastyczność tożsamości, anonimowość, zrównanie statusów,
przekraczanie granic przestrzennych, rozciąganie i skracanie czasu, możliwość
nawiązywania wielu kontaktów, możliwość dokumentowania kontaktów
etapy uzaleznienia od I: 1) zetknięcie się z I i zafascynowanie, poznawanie jego
możliwości, nowa rzeczywistość, poczucie więzi z całym światem, brak granic, 2)
zwrócenie uwagi na fakt, że korzystanie z I ułatwia odpręzenia się i pomaga w
zredukowaniu dyskomfortu, 3) coraz bardziej regularne korzystanie z I w celu
regulowania swoich stanów emocjonalnych, 4) postępujące ograniczanie kontaktów z
bliskim otoczeniem na rzecz kontaktów wirtualnych i poświęcanie im coraz większej ilości
czasu, 5) poczucie dyskomfortu w syt ograniczonego dostępu do I, 6) pojawienie się
problemów społ, zdrowotnych, finansowych, ich zw z I nie ulega wątpliwości
– osoby zagrożone
: młodzi, sfrustrowani, zagubieni w świecie dorosłych, z problemami
emocjonalnymi, zab afektywnymi, mające problem z bezp kontaktowaniem się z innymi, z
niskim poczuciem własnej wartości potzrebujące dowartościowania, poszukujące przyjaźni,
romansu, narzekajace na swojego męża, żonę, z nieleczonymi dysfunkcjami seksualnymi, z
innymi uzaleznieniami (i jako bezp używka)
1995 w NY Centrum Uzaleznienia od Internetu (COLA) Young załozyła, a Goldberg
załozył w tym tez roku Internetową Grupę Wsparcia dla Osób Uzależnionych od I;
Scott opisał swoją historię uzależnienia → gr Anonimowych Internetoholików (Net-
aholics Anonymous), 12 kroków
IRC – rozmowy przez I (Internet Relay Chat), Fin J.Oikarinen, IRCoholicy; Chataholics
Anonymous (rozmowy przez I); Appleholics Anonymous (uzaleznieni od komputerów
osobistych McIntosh firmy Apple)
kryteria diagnostyczne: DSM – IV szkodliwy model korzystania z I prowadzący do
1078542205.065.png 1078542205.066.png 1078542205.067.png 1078542205.068.png 1078542205.069.png 1078542205.071.png 1078542205.072.png 1078542205.073.png
 
istotnego klinicznie upośledzenia, uszkodzenia manifestującego się w ciągu 12mies, co
najmniej 3 spośród: 1) toleracja : potrzeba korzystania z I przez coraz dłuższy czas, aby
uzyskać zadowolenie, wyraźny stopniowy spadek satysfakcji osiąganej podczas kozrystania
z I przez tę samą ilość czasu, 2) objawy odstawienia: a) zespół abstynencyjny: min 2
spośród w ciągu kilku dni do 1 mies po zaprzestaniu/ograniczeniu korzystania z I:
pobudzenie psychoruchowe, niepokój, lęk, obsesyjne myślenie o tym, co dzieje się w I,
fantazje i marzenia senne nt I, celowe lub mimowolne poruszanie palcami w sposób
charakterystyczny dla pisania na klawiaturze, b) korzystanie z I i inncyh podobnych
źródeł celem uniknięcia przykrych objawów pojawiających się po odstawieniu I, 3) częste
przekraczanie planowanego wcześniej czasu przeznaczonego na korzystanie z I, 4)
utrwalona potrzeba, nieudane próby ograniczania I, zaprzestania korzystania z niego, 5)
poświęcanie dużej ilości czasu na wykonywanie czynności zw z I (ksiązki,
porządkowanie materiałów ściągniętych z I, wypróbowywanie nowych pzreglądarek), 6)
ograniczanie/rezygnacja z aktywności społ, zawodowej, rekreacyjnej na rzecz
korzystania z I, 7) korzystanie z I mimo świadomości dosw trwałych, narastających
problemów somatycznych, psychologicznych, społ spowodowanych przez I lub
nasilających się w zw z kozrystaniem z niego
ICD – 10: ostatni rok min 3 objawy: 1) silna potrzeba/ poczucie przymusu korzytsania z
I, 2) subiektywne przekonanie o mniejszej możliwości kontrolowania zach zw z I tj
upośledzenie kontroli nad powstrzymywaniem się od korzystania z I oraz nad długością
spędzania czasu w i, 3) występowanie przy próbach przerwania, ograniczenia
niepokoju, rozdrażnienia, gorszego samopoczucia , ustępowanie tych stanów z chwilą
powrotu do komp, 4) spędzanie coraz większej ilości czasu w I w celu uzyskania
zadowolenia, dobrego samopoczucia, które poprzednio osiągane było w znacznie krótszym
czasie, 5) postępujące zaniedbywanie alternatywnych źródeł przyjemności,
dotychczasowychy zainteresowań, 6) korzystanie z I mimo szkodliwych następstw (fiz,
psych, społ) wiadomo ze mają zw z I; powinno być traktowane jako zab nawyków i
popędów lub zab obsesyjno – kompulsywne
– w 2007 r ameryk towarzystwo medyczne rekomendowało ATP włączenie tego uzaleznienia
do V wersji DSM
17,1% młodych Chińczyków w wieku 13 – 17 lat jest uzaleznienych od I , pekinscy
sędziowie: ponad 80% przestępst w pekinie przez nieletnich ma zw z I; Polska: ponad 40%
pl dzieci (7 – 17) zaczęło samodzielnie korzystać z komp przed 9rz, tylko 28% rodziców
pewnych że posiada odpowiednią wiedzę nt zagrożeń zw z komp i dziećmi
– dzieci
:wielobarwne swiatło, dzwieki, hustawka emovi, zab emocjonalne, problemy z
koncenrtacja, wyobcowanie ze świata, poważne zab więzi uczuciowej z bliskimi, agresja,
zach destrukcyjne, brak umiejetnosci nawiązywania przyjaźni, zachwianie wartości,
niebezpieczne znajomości, uleganie groźnym manipulacjom; badania z 200r w USA 25%
młodzieży otzrymało przez I niechciane propozycje seksualne; największym zagrożeniem
dla Dz wykorzystywanie seks (pokazywanie materiałów pornograficznych, uwodzenie przez
komp , wirtualny seks, dziecięca prostytucja; w Polsce program do filtrowania szkodliwych
treści „Opiekun”, fundacja Kidprotect, pierwsze publikacje, w 2004 Fundacja Dzieci
Niczyje przeprowadziła kampanię reklamowo – edukacyjną pod hasłem „Dziecko w
sieci”; 8.02. 2005 Dzien Bezpiecznego Internetu w UE , uruchomiona strona Sieciaki.pl –
inf, przewodnik po bezp str int,
– komp może pomóc dziecku w wyrabianiu sprawnośc manualnej, refleksu, podzielności
uwagi
CYBERFOBIA: obsesyjny lęk przed młodymi komputerowymi geniuszami w miejscu
pracy; wg Lottera najb narażeni M 35 – 50 lat : niezrozumiałe zach, niezgodne z
charakterem, nawykami, niepokój, wybuchy agresji, ostentacyjna konsumpcja na pokaz
(modne ubrania przeznaczone dla młodych, udział w długich cw na sali gimnastycznej,
szukają towarzystwa K w wieku swoich córek) aby zrekompensować brak poczucia bezp i
1078542205.074.png 1078542205.075.png 1078542205.076.png 1078542205.077.png 1078542205.078.png 1078542205.079.png 1078542205.081.png 1078542205.082.png 1078542205.083.png 1078542205.084.png 1078542205.085.png 1078542205.086.png 1078542205.087.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin