Matematyka.CAL.doc

(66 KB) Pobierz

Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera

w Chlebowie

 

 

 

 

 

 

 

Liczę na matematykę

 

 

Program zajęć z matematyki przygotowujący uczniów

klasy szóstej do sprawdzianu szóstoklasisty.

 

Liczę na matematykę Program zajęć z matematyki przygotowujący uczniów klasy szóstej do sprawdzianu .


„Liczby rządzą światem”

                            Pitagoras

I.WSTĘP

Uczeń kończący naukę w szkole podstawowej uczestniczy w pierwszym poważnym egzaminie w swoim życiu jest to sprawdzian po klasie szóstej. Poziom umiejętności matematycznych wśród uczniów jest zróżnicowany, pokazują to m.in. wyniki sprawdzianów i testów. W związku z tym opracowałam program z myślą o wszystkich uczniach kl. VI, z uwzględnieniem treści obowiązujących w podstawie programowej. Głównym założeniem programu jest utrwalenie wiedzy matematycznej przed sprawdzianem kompetencji poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach egzaminacyjnych.
Program ten daje możliwości stosowania różnych metod i form pracy, uczy uważnej analizy treści zadań, wszechstronnie aktywizuje uczniów, stwarza sytuacje, w których muszą podjąć wysiłek intelektualny, aby pokonać trudności, pobudza ich do samodzielnego i logicznego myślenia.

              Program „Liczę na matematykę” będzie realizowany w wymiarze 1 godzin tygodniowo (w okresie od września do marca) w roku szkolnym 2012/2013 w formie zajęć pozalekcyjnych, dla uczniów klasy szóstej.
Jeden raz w miesiącu uczeń otrzyma test do samodzielnego rozwiązania, który będzie oceniany punktowo. Na zajęciach będą wykorzystywane arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat, testy szóstoklasisty umieszczone na stronach internetowych oraz zadania z wybranej przeze mnie literatury.
Program jest zgodny z obowiązującą podstawą programową i programem nauczania realizowanym na zajęciach matematyki.

II. CELE PROGRAMU


Cel główny:
Przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie szóstej poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych.

Cele wychowawcze:

·         kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowanego wysiłku intelektualnego;

·         kształtowanie nawyku systematycznej, wytrwałej pracy;

·         kształtowanie rozsądnego planowania swoich działań;

·         wyrabianie nawyku czytelnego sposobu przedstawiania rozwiązania zadania

·         wyrabianie nawyku sprawdzania i korygowania otrzymanych rozwiązań.

Cele dydaktyczne:

·         uzupełnianie braków w wiadomościach;

·         praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki;

·         rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce;

·         uczenie logicznego myślenia;

·         kształtowanie umiejętności poszukiwania różnych rozwiązań;

·         kształtowanie analizowania treści zadania;

·         kształtowanie poprawnego języka matematycznego;

·         rozwijanie pamięci oraz doskonalenie sprawności rachunkowej;

·         wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania;

·         kształtowanie umiejętności doboru metody rozwiązania zadania.

III. METODY PRACY

·         podająca (wykład, pogadanka);

·         programowa ( w oparciu o program nauczania, przy użyciu książki, komputera itp.);

·         problemowa (samodzielne dochodzenie do wiedzy)

·         praktyczna( ćwiczenia doskonalące wykorzystanie wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki)

IV. FORMY PRACY

·         indywidualna i zbiorowa;

·         samodzielna praca ucznia w domu z przygotowanym przez nauczyciela zestawem zadań.

V. ŚRODKI DYDAKTYCZNE

·         arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat;

·         pozycje książkowe z prywatnej biblioteki nauczyciela;

·         testy szóstoklasisty umieszczone na stronach internetowych;

·         zadania przygotowane przez nauczyciela.

VI. TREŚCI PROGRAMOWE

1.      Kalendarz i czas:

·         oś czasu (lata p.n.e., lata przestępne),

·         porządkowanie wydarzeń w kolejności chronologicznej

·         obliczenia dotyczące upływu czasu między wydarzeniami (zegarowe i kalendarzowe)

2.      Jednostki długości, masy, monetarne i czasu:

·         zamiana i przeliczanie jednostek.

3.      Skala na planach i mapach:

·         przeliczanie ze skali na mapie lub planie odpowiednich rzeczywistych odległości i na odwrót,

·         stosowanie podziałki liniowej.

4.      Liczby całkowite:

·         liczby całkowite ujemne; liczby całkowite na osi liczbowej,

·         porównywanie liczb całkowitych,

·         działania na liczbach całkowitych,

·         rozwiązywanie zadań tekstowych prowadzących do obliczeń na liczbach całkowitych.

5.      Ułamki zwykłe:

·         działania na ułamkach.

6.      Ułamki dziesiętne:

·         wyrażenia dwumianowane i ich postać dziesiętna,

·         działania na ułamkach dziesiętnych,

·         rozwiązywanie zadań tekstowych umieszczonych w praktycznym kontekście, w szczególności zadań typu droga, prędkość, czas.

7.      Wzory i równania:

·         oznaczenia literowe wielkości liczbowych; użycie wzorów w sytuacjach praktycznych,

·         łatwe równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,

·         rozwiązywanie zadań dotyczących sytuacji praktycznych, prowadzących do równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.

8.      Odczytywanie informacji:

·         odczytywanie i analizowanie danych z tekstu źródłowego, tabel, wykresów, planów, map, diagramów procentowych,

·         przedstawianie danych w postaci diagramów, wykresów,

·         obniżki i podwyżki.

9.      Usługi pocztowe i bankowe:

·         analizowanie ofert,

·         kredyty i lokaty bankowe.

10.  Prędkość, droga, czas:

·         obliczanie drogi, prędkości i czasu,

·         przeliczanie jednostek prędkości.

11.  Figury płaskie i przestrzenne;

·         obliczanie pól powierzchni wielokątów,

·         obliczanie pól powierzchni i objętości figur przestrzennych,

·         rysowanie siatek i klejenie modeli graniastosłupów i ostrosłupów.

12.  Podzielność liczb:

·         obliczanie NWD i NWW

·         rozwiązywanie zadań z zastosowaniem cech podzielności,

VII. EFEKTY

W wyniku przeprowadzonego programu uczeń

·         udoskonali umiejętności określone w podstawie programowej oraz standardami wymagań;

·         uświadomi sobie konieczność planowania działań;

·         udoskonali język matematyczny;

·         wykształci umiejętność doboru metody rozwiązania zadania.

·         uświadomi sobie, że czynności matematyczne mają nie tylko charakter algorytmiczny, ale są użyteczne w życiu codziennym

 

VIII. OCENIANIE UCZNIÓW
Postępy osiągane przez uczniów podlegają ocenie punktowej lub pochwały ustnej, co wpływa motywująco na pracę uczniów.
 

IX. EWALUACJA
Plan procesu:

·         bieżący monitoring;

·         ewaluacja cząstkowa;

·         ewaluacja końcowa.

Techniki badawcze:

·         obserwacja,

·         analiza dokumentów (karty prac uczniów, testy, sprawdzian po szkole podstawowej),

·         kwestionariusz ankiety.

ANKIETA ANONIMOWA
Drogi Uczniu!
Chciałabym się dowiedzieć jak oceniasz zajęcia Liczę na matematykę oraz stosowane na zajęciach metody pracy. Zależy mi na Twoich szczerych odpowiedziach.
Zakreśl wybraną przez siebie odpowiedź lub uzupełnij.

1. Czy chętnie uczęszczasz na zajęcia Liczę na matematykę?
a. tak
b. raczej tak
c. raczej nie
2. Czy odpowiada Ci forma prowadzonych zajęć?
a. tak
b. raczej tak
c. raczej nie
3. Czy zadania na zajęciach zainteresowały Cię?
a. tak
b. raczej tak
c. raczej nie
4. W jakim stopniu pomogłam Ci zrozumieć zagadnienia matematyczne?
               1              2              3              4              5              6
5. W jakim stopniu zajęcia przyczyniły się do przygotowania Cię do sprawdzianu?
                1              2              3              4              5              6

6. Jak oceniasz zajęcia?
a. były ciekawe
b. nie zawsze są ciekawe
c. były nudne
7. Jak oceniasz współpracę z nauczycielem prowadzącym?
a. dobra
b. raczej dobra
c. raczej słaba
8. Jak oceniasz swoją pracę na zajęciach?
...........................................................................................................................................
Dziękuję!
 

IX. BIBLIOGRAFIA

1.      H. Lewicka, E. Jędrasik „Matematyka wokół nas”. WSiP

2.      K. Zarzycka, P. Zarzycki „Matematyka 6 – zbiór zadań”. GWO

3. &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin