WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA
TOWARZYSTWA WIEDZY POWSZECHNEJ
W WARSZAWIE
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNO-PEDAGOGICZNYCH
W KATOWICACH
Kierunek Pedagogika
Specjalność Terapia pedagogiczna
Elżbieta Hadryś
nr albumu 67200
Motywowanie uczniów gimnazjów do aktywności fizycznej
Praca magisterska
wykonana pod kierunkiem
Prof. Zw. Dr Hab. Tadeusz Miczka
Katowice 2013
Spis treści
Wstęp Błąd! Nie zdefiniowano zakładki.
Rozdział 1. Aktywność fizyczna w świetle literatury 3
1.1 Charakterystyka pojęć związanych z aktywnością fizyczną 3
1.2 Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju dzieci w wieku szkolnym 10
1.3 Metody aktywności fizycznej 14
1.4 Formy spędzania wolnego czasu przez uczniów 166
1.5 Krajoznawstwo, jako alternatywa dla aktywności fizycznej gimnazjalistów 266
Rozdział 2. Motywacja do aktywności fizycznej i jej uwarunkowania 32
2.1 Motywacja a potrzeby uczniów 322
2.2 Wychowanie fizyczne w świetle edukacji zdrowotnej 366
2.3 Czynniki motywujące do podjęcia aktywności fizycznej 399
2.4 Rola mediów w popularyzowaniu aktywności fizycznej wśród młodzieży szkolnej 41
2.5 Popularne formy podejmowanej aktywności fizycznej 466
2.5.1 Gry sportowe – piłka nożna 466
2.5.2 Pływanie i jazda na rowerze 51
2.5.3 Narciarstwo 53
2.5.4 Wycieczki 54
Rozdział 3. Założenia metodologiczne 58
3.1 Cel i przedmiot badań 588
3.2 Problemy i hipotezy badawcze 63
3.3 Metody, techniki i narzędzia badawcze 66
3.4 Dobór próby badawczej 70
3.5 Organizacja i przebieg badań 71
Rozdział 4. Omówienie wyników badan 76
4.1 Analiza wyników badań 76
4.2 Wnioski 118
Zakończenie 11919
Bibliografia 12020
Załącznik - Kwestionariusz ankiety 12427
Wstęp
Człowiek korzystając z wielobarwnej palety ofert i możliwości nieustannie decyduje o tym, co dla niego dobre, potrzebne, przyjemne. Na harmonogram codziennych działań składają się, obok czynności, podyktowanych przymusem czy poczuciem obowiązku, te wynikające z indywidualnych potrzeb, zamiłowań i zainteresowań. W personalnych kalendarzu znajdują się przestrzenie czasowe, niezaplanowane terminy, które każdy może własnoręcznie zagospodarować, tworząc tym samym własny styl życia.
Właśnie te momenty, w których jednostka swobodnie wpływa na dobór i układ wykonywanych czynności, wyznaczają obszar wolnego czasu. Jest to czas do dyspozycji jednostki po wykonaniu przez nią zadań obowiązkowych; pracy zawodowej, nauki obowiązkowej w szkole oraz niezbędnych zadań domowych i stanowi on istotny element w codziennym rozkładzie zajęć.
Dzieci i młodzież w wieku szkolnym czas poza obowiązkami szkolnymi i domowymi przeznaczają między innymi na zabawę, rozrywkę, kształtowanie zainteresowań. Jego brak wywiera negatywny wpływ na zdrowie, osiągnięcia osobiste, stosunek do siebie, ludzi oraz świata. Natomiast czas wolny racjonalnie zorganizowany i wypełniony, o wartościowych treściach, ma istotne i pozytywne znaczenie dla rozwoju jednostki i społeczeństwa. Czynności podejmowane w tym czasie cechuje swoboda, co stwarza szansę wielorakiego i ciekawego zagospodarowania tej sfery życia.
Niniejsza praca jest próbą zanalizowania motywacji młodzieży do aktywności ruchowej. Stanowi ona kompleksowy przegląd wybranych teorii, dotyczących zagadnienia rekreacji, motywacji, aktywności ruchowej, jej wpływu na funkcjonowanie dziecka.
Praca podzielona jest na cztery zasadnicze części. W pierwszej z nich została zawarta teoria dotycząca rekreacji i aktywności ruchowej. Oprócz definicji takich pojęć jak rekreacja czy ruch, znaleźć można również w tym rozdziale omówienie wpływu rekreacji na życie człowieka, a także podział na formy, środki i metody w niej stosowane.
Rozdział drugi stanowi opracowanie danych dotyczących motywowania do ruchowej młodzieży szkolnej. Trzeci rozdział to założenia metodologiczne, zaś czwarty to analiza badań.
Zdrowie człowieka, rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczna są ściśle połączone z jego aktywnością fizyczną oraz czynnikami biologicznymi. Współcześnie, w konsekwencji przeniesienia akcentu edukacji zdrowotnej z zapobiegania chorobom na promowanie zdrowego stylu życia, sprawność fizyczna stanowi jedno z zachowań zdrowotnych, definiowanych, jako zachowania służące utrzymaniu i doskonaleniu zdrowia przez wykorzystanie wszelkich dostępnych środków. Rozwój fizyczny jest, więc postrzegany obecnie nie tylko, jako sposób na kształtowanie sprawności fizycznej organizmu, ale także, jako jeden z komponentów zdrowego stylu życia i czynnik podnoszący jego jakość.
Ujmowanie zagadnienia sprawności fizycznej w kontekście całożyciowego rozwoju jednostki wpisuje je w płaszczyznę zjawisk społeczno-kulturowych. Powoduje to zmianę podejścia do uprawiania sportu, które coraz rzadziej bywa traktowane, jako przywilej zarezerwowany dla wybranej grupy młodzieży o pewnych predyspozycjach, częściej natomiast jest postrzegane, jako element codziennego życia.
Współcześnie aktywność ruchowa konsekwencja rozbudzania pewnych postaw, a nie tylko posiadanych predyspozycji. Stosunek do osobistej aktywności ruchowej zależy więc nie tylko od predyspozycji - jest przede wszystkim wynikiem mechanizmów socjalizacyjnych, pojmowanych jako ogół działań ze strony społeczeństwa, zwłaszcza rodziny, szkoły i środowiska społecznego, zmierzających do uczynienia z jednostki istoty społecznej[1].
Postawa wobec aktywności ruchowej to rezultat nie tylko bezpośrednich zabiegów kształcących, lecz także jednoczesnego oddziaływania, m.in. środowiska rodzinnego, szkoły, rówieśników, organizacji młodzieżowych i środków masowego przekazu. Dopiero na tej bazie tworzą się własne zainteresowania i potrzeby określające miejsce aktywności ruchowej w osobowym wzorcu zachowań.
W obrębie kultury bytu związanej z zaspokojeniem elementarnych potrzeb człowieka, takich jak prokreacja, czynności technologiczno-produkcyjne, profilaktyczne i obronne w stosunku do świata przyrody, zwierząt i ludzi, rekreacja i aktywność ruchowa mają bodaj miejsca najbardziej ugruntowane. Wszystkie te czynności wymagają bowiem odpowiedniej fizycznej kondycji, a cywilizacyjny poziom życia ludzi zależy w dużym stopniu od stanu zdrowia indywidualnego i społecznego oraz umiejętności motorycznych człowieka.
Toteż określona baza cywilizacyjno-technologiczna wpływa zasadniczo na stan fizyczny ludzi i rodzaj ich sprawności. Najbardziej ewidentnie zależności te występują w procesie dojrzewania młodej osoby, który wymaga siły i zręczności oraz wydatkowania przez organizm odpowiedniej sumy energii. Dlatego to teoretycy wychowania fizycznego i rekreacji ruchowej słusznie powiadają, że dbałość o sprawność somatyczną młodzieży szkolnej oraz stwarzanie warunków dla jej pomnażania jest elementarnym obowiązkiem zarówno jednostki, jak i zbiorowości[2].
Przesłanką wyjściową dla nowoczesnego aspektu rekreacji fizycznej, rozpatrywanej pod kątem pedagogiki, jest koncepcja człowieka, który postrzegany jest jako istota biospołeczna. Biologiczny rozwój człowieka jest możliwy dzięki zdolności organizmu do reagowania na bodźce fizyczne i odbywa się zgodnie z prawami przyrody.
Rozwój jednostki rozumianej, jako istota społeczna, dokonuje się dzięki zdolności jego psychiki do reagowania na bodźce społeczne, zgodnie z prawidłowościami, które wyjaśniane są przez nauki humanistyczne. Efekt oddziaływania środków fizycznych na organizm wyraża się w zmianach morfo funkcjonalnych, takich jak przyrost masy, siły, wydolności i odporności ciała. Założony cel oddziaływania poprzez środki pedagogiczne na jednostkę wyraża się w rozbudzeniu skłonności do danych zachowań, co możliwe jest dzięki uświadomieniu ich znaczenia i ukształtowaniu emocjonalnego stosunku do nich[3].
Fakty są takie, iż zaniedbań w rozwoju biologicznym, które spowodowane są deficytami w aktywności ruchowej w okresie młodości, w wieku późniejszym odrobić nie można. Doniosłej roli aktywności fizycznej, rozumianej, jako czynnik doraźnej stymulacji i regulacji biologicznego rozwoju, nie da się niczym zastąpić ani zakwestionować.
W świetle powyższego można zauważyć, iż aktywność fizyczna powinna zaspokajać zarówno doraźne potrzeby dzieci i młodzieży w zakresie somatyczno-motorycznego rozwoju, jak i przygotowywać do podtrzymywania i pomnażania tych właściwości w życiu późniejszym.
Pierwszy z tych aspektów wchodzi w zakres kształcenia fizycznego, drugi zaś oznacza proces fizycznego wychowania w ścisłym znaczeniu. Harmonijne realizowanie zadań kształcenia i wychowania fizycznego jest trudne ze względu na odmienny charakter mechanizmów oddziaływania na ciało i osobowość. Skutki takich oddziaływań mogą się nawet niekiedy cechować wzajemną redukcją.
Organizacja życia szkolnego i pozaszkolnego dzieci i młodzieży zmierza coraz bardziej w kierunku nadmiernego obciążania psychiki kosztem aktywności fizycznej. Dzieje się to ze szkodą dla zdrowia oraz rozwoju fizycznego i ruchowego.
W takiej sytuacji wzrasta rola wychowania fizycznego oraz sportu szkolnego i pozaszkolnego, dzięki którym to możliwe jest przywrócenie niezbędnej dla psychofizycznego rozwoju równowagi bilansu bodźców. Szczególnie istotne jest tu organizowanie zajęć lekcyjnych, przerw rekreacyjno-sportowych, ćwiczeń porannych, spacerów i wycieczek, ćwiczeń śródlekcyjnych, zajęć pozalekcyjnych oraz różnego rodzaju akcji uwzględniających ruch.
Z aktywnością ruchową wiąże się pojecie sprawności fizycznej. Pod pojęciem sprawności fizycznej rozumie się zazwyczaj aktualną możliwość do wykonywania poszczególnych, określonych czynności ruchowych wymagających z reguły maksymalnego zaangażowania siły, szybkości oraz również wytrzymałości, z koordynacją ruchową, inaczej zwinnością i gibkością włącznie. Do przeprowadzenia oceny jej ogólnego poziomu, niezależnie od stosowanych testów ruchowych, także przeprowadza się bardzo często ocenę poszczególnych właściwości psychofizycznych cech budowy organizmu[4].
Sprawność fizyczna jest to szczególny wyznacznik wszelkich biologicznych wartości każdego człowieka, jak również jest to ogólny poziom zaawansowania oraz rozwoju podstawowych, najważniejszych zdolności motorycznych sportowców oraz osób nie trenujących. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do tematu i problematyki badań.
Sprawność fizyczna jest to, więc w pełni zintegrowany, specyficzny zespół trzech zasadniczych właściwości osobniczych, a więc:
· Wydolności fizycznej oraz ogólnego poziomu posiadanych zdolności motorycznych,
· Posiadanych umiejętności ruchowych, kształtowanych zazwyczaj podczas systematycznych treningów,
· Motywacji oraz subiektywnego zaangażowania się w poszczególnych, wykonywanych działaniach zarówno w trakcie ćwiczeń, jak i poza treningiem.
Sprawność ruchowa jest to umiejętność właściwego, rozsądnego władania swoim aparatem ruchu, co następuje głównie dzięki opanowaniu podstawowych, najważniejszych nawyków ruchowych. Wzrost poziomu spr...
lunia1988